Hei sinä alle 10 000 asukkaan kunnassa asuva!
Miksi asut ko. paikassa? Etkö kaipaa hyviä ruokaravintoloita, kahviloita, elokuvia, baareja, keikkoja ja muita vapaa-ajan palveluita?
Entä miten otat vastaan muualta muuttavan ihmisen, joka tulee paikkakunnallesi töihin tai opiskelemaan? Jätätkö yksin?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ehkä sitten niin. Tässä minun painajaiskunnassa kun järjestettiin iltatapahtuma, niin kukaan ei mennyt kenenkään kanssa, ei siis yhteisillä kyydeillä että edes osa voisi ottaa viiniä tms. Yritin kysellä kyytiä ja muutenkin tilaisuuden luonnetta ja ketkä on menossa, mutta oli jotenkin niin vaikeaa ja välttelevää se vuorovaikutus, että jättäydyin pois koko tilaisuudesta. Näin sitten, että jokainen lähti pöröttämään omalla autollaan yksin ja peräkanaa ajelivat ja peräkanaa tulivat aikanaan sitten takaisin. Semmoista on eräässä "vetovoimaisessa" kunnassa, jossa väki sen kun vähenee mutta velka kasvaa. Huh, näen vieläkin joskus painajaisia. Oli kyllä tosiaan outo työpaikka ja outo kunta."
Tämä viesti oli saanut kaksi alapeukkua, joten ilmeisesti siinä on jotain vikaa. Kertoisitteko kantanne? Kiinnostaa todella. Onko oikeasti normaalia
Jes, ketään ei kiinnostakaan auttaa noin rumaan sävyyn ajattelevaa ihmistä. Haukutko työkavereitasi tuohon tyyliin myös päin naamaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä olen muuttanut elämässäni parikymmentä kertaa. Maalta kaupunkiin, kaupungista maalle, kaupungista kaupunkiin, maalaispaikkakuunbalta toiselle jne. Kaikkialla ihmiset elää omaa elämäänsä eikä erityisesti helpota muuttajan sopeutumista. Muuttajiata taas olen huomannut, että toiset pääsee toisia paremmin sisään kuvioihin. Vaikeinta se on niille, jotka ei osaa sopeuttaa vuorovaikutus tyyliään uuteen ympäristöön, vaan toistavat omaa hyvänä pitämänsä mallia ja jos se ei toimi, pitävät syypäänä sitä castaanottanutta yhteisöä
Eli pikkupaikkakuntien ihmisten sosiaalisissa taidoissa ei ole mitään vikaa, vaan vika on muualta muuttajissa, jotka eivät osaa saada ystäviä ja kiinnittyä pikkupaikkakunnille?
Asia selvä. Peiliin ei tarvitse katsoa ja kaupungit
.
Sen pohjalta ,mitä kirjoitat täällä.
Täältä Viitasaarelta löytyy kaikki nuo aktiviteetit - ja jos näen täällä uuden naaman - menen heti kysymään "Että kennens poikia/tyttöjä sitä oikein ollaan?" - ei jää silloin yksin eikä huomiotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ks. viesti 23 viitsimisestä ( lainaus ei toimi).
Luin tuon. Ymmärrän viestin nro 23 täydellisesti. Se on todella viitsimistä, jos joku antaa pienelle kunnalle mahdollisuuden ja muuttaa sinne töihin. Niitä ihmisiä jotka viitsivät ei paljon ole, paitsi jos muuttavat toisesta yhtä sosiaalisilta taidoiltaan vammaisesta kunnasta toiseen. Luulen, että pienten kuntien asukit ei nyt edes tajua, mistä puhun tässä, joten turha vääntää. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia jne.
Ihmiset ovat kovin tyytyväisiä itseensä pienillä paikkakunnilla siinä missä kaupungissa asuvat menevät aina ensin itseensä ja tarkistavat oman käytöksensä. Joten lopetan tältä erää tähän. Joitakin asioita ei voi muuttaa, virhe on yrittää kun ei voi voittaa.
Jos et huomaa,niin sulla on ylemmyydentuntoinen asenne.Sulle se, että kaupunkilainen muuttaa maalle on jokin isompi teko kuin se,että maalainen muuttaa kaupunkiin.
Käyn niin harvoin missään, että muutin 30 min ajomatkan päähän kaupungista. Ihanaa kun ei tarvi tuijotella naapureiden ikkunoista sisään, kun oman tontin koko on riittävän iso. Talokin maksoi sen verran vähemmän että asutaan hulppeasti. Ihanaa, kun ei ole pakko lähteä mihinkään, kun kotoa löytyy kuntosalit ja muut vempeleet.
Ok-talo keskellä metsää. Täydellistä. Harrastukset heti kun astuu ovesta ulos - eli sienestys, marjastus, polttopuiden teko jne.
Työ on kulttuuri-alalla kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä olen muuttanut elämässäni parikymmentä kertaa. Maalta kaupunkiin, kaupungista maalle, kaupungista kaupunkiin, maalaispaikkakuunbalta toiselle jne. Kaikkialla ihmiset elää omaa elämäänsä eikä erityisesti helpota muuttajan sopeutumista. Muuttajiata taas olen huomannut, että toiset pääsee toisia paremmin sisään kuvioihin. Vaikeinta se on niille, jotka ei osaa sopeuttaa vuorovaikutus tyyliään uuteen ympäristöön, vaan toistavat omaa hyvänä pitämänsä mallia ja jos se ei toimi, pitävät syypäänä sitä castaanottanutta yhteisöä
Eli pikkupaikkakuntien ihmisten sosiaalisissa taidoissa ei ole mitään vikaa, vaan vika on muualta muuttajissa, jotka eivät osaa saada ystäviä ja kiinnittyä pikkupaikkakunnille?
Asia selvä. Peiliin ei tarvitse katsoa ja kaupungit
Vaikea uskoa, ettei asenne jotenkin näkyisi jutuissa ja puheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin tuon. Ymmärrän viestin nro 23 täydellisesti. Se on todella viitsimistä, jos joku antaa pienelle kunnalle mahdollisuuden ja muuttaa sinne töihin. Niitä ihmisiä jotka viitsivät ei paljon ole, paitsi jos muuttavat toisesta yhtä sosiaalisilta taidoiltaan vammaisesta kunnasta toiseen. Luulen, että pienten kuntien asukit ei nyt edes tajua, mistä puhun tässä, joten turha vääntää. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia jne.
Ihmiset ovat kovin tyytyväisiä itseensä pienillä paikkakunnilla siinä missä kaupungissa asuvat menevät aina ensin itseensä ja tarkistavat oman käytöksensä. Joten lopetan tältä erää tähän. Joitakin asioita ei voi muuttaa, virhe on yrittää kun ei voi voittaa.
Jos et huomaa,niin sulla on ylemmyydentuntoinen asenne.Sulle se, että kaupunkilainen muuttaa maalle on jokin isompi teko kuin se,että maalainen muuttaa kaupunkiin.
Tietysti se on. Koska kaupunkilainen luopuu mukavuuksista, palveluista, ystäväpiiristään, konserteista, kaikesta ihanasta. Ja antaa nostalgiselle maaseudulle mahdollisuuden. Maaseudulle, joka tarvitsee kipeästi joka ikistä uutta asukasta pysyäkseen hengissä. Mitä tekee pikkukunta? Nyreksii, hyljeksii, juoruaa selän takana, ei tervehdi, ei ota mukaan, suhtautuu epäillen, ajaa itse uuden ihmisen pois.
Siksi pienet paikkakunnat kuolevat. Kun niissä luullaan, että ihmisen pitää osoittaa kiitollisuutta ja nöyryyttä muuttaessaan johonkin vi tun Pylkönmäelle tai Kyyjärvelle. Voi hyvänen aika mitä hulluutta. Kaupungeista löytyy kyllä töitä, mutta hyvän hyvyyttään ihminen haluaa antaa mahdollisuuden pikkukunnalle. Eivätkä pikkukunnan pölhöt edes sitä ymmärrä.
Mainitsemasi asiat löytyvät kaupungista 40min ajomatkan päästä. Kahvilaa kaipaan, kylällä on vain lounasravintola ja viikonkoppuisin auki(dilloinkin aukeaa vain iltapäivällä) oleva baari.
Toinen juttu, mitä kaipaan, on harrastusporukat/kerhot. Mielenkiinnonkohteisiini ja harrastuksuini liittyvä aktiviteetti tuntuu olevan Jyväskylän eteläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Täältä Viitasaarelta löytyy kaikki nuo aktiviteetit - ja jos näen täällä uuden naaman - menen heti kysymään "Että kennens poikia/tyttöjä sitä oikein ollaan?" - ei jää silloin yksin eikä huomiotta.
Olisin muuten saanut Viitasaarelta töitä! Mutta vuokra-asuntoa ei löytynyt. Oikotieltä katselin, ei ollut kuin myytäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo
😂😂😂 Unille nyt, Rölli.
Ei ole sähköaitaa ympärillä, niin että kyllä täältä pääsee halutessaan muille paikkakunnille huvituksiin. Tällä viikolla pe-su vietän pääkaupungissa, siinä on ihan riittävästi taas pitkäksi aikaa.
Olen itse ns junantuoma ja hyvin olen paikkakunnalle kotiutunut ja uusia ystäviä löytänyt. Täällä on hyvät ja edulliset liikuntamahdollisuudet, kiertävä elokuvateatteri käy näyttämässä elokuvia, on teatteria ja konsertteja, paikkakunnan omalaatuisia tapahtumia, marjametsät lähtee suoraan takapihalta, lapsille hyvät ja turvalliset koulut, edullinen asuminen.
Muutamalla alle 10.000 kaupungilla on kaikki mainitsemasi, ja asun onneksi yhdessä sellaisessa. Välillä sieltä sit mökille rauhoittumaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo
Sitä se on. Mäkin jouduin vuosia elämään tylsässä kaupungissa, jossa on huonot marjastusmaat, vähänlaisesti soita ja liikaa ihmisiä. Voi kun oli kurjaa. Eikä ne pölhöt kaupunkilaiset tajunneet, vaikka kovasti yritin tätä selittää, minkä uhrauksen olin tehnyt sinne muuttaessani. Ja minun verorahoillani sitten kaupunkia kehitettiin!
Meidän kunnassa n. 3000 asukasta. Löytyy kolme ruokaravintolaa, kahvila, harrastusmahdollisuuksia, bändikeikkoja, apteekki, tk, elokuvateatteria ei ole.
Älkää ainakaan nuoret tulko tänne. Ei mitään elämää ja seuran etsiminen on perseestä. Jos sinua ei hyväksytä näihin piireihin eli et miellytä kylän vanhimpia niin sinut suljetaan kaikesta ulos. Kukaan ei puhu sinulle muutoin kuin udellakseen juoruja. Jos et ole persu niin kannattaa pysyä pikkukylistä kaukana. Täällä haisee ummehtuneelle 50-luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupolvia jatkunut insesti pitää meidät kainuussa ainakin kiireisenä.
Intissä oli tupakaveri pieneltä paikkakunnalta, ei Kainuusta, mutta kuitenkin.
Tämä kaveri oli harjoittanut sitä kaikkein kauneinta oman serkkunsa kanssa.
Mietin, että onko tuollainen tosiaan pikkupaikkakunnilla tapana laajemminkin?
Taitaa olla, kun ihan lähiomaisen sukulaiset tykkäävät että mitä serkumpaa sen herkumpaa. Lapsia käy todella sääliksi.
Ei ole oma kuntansa, mutta kylä, muutama tuhat asukasta. Täällä on ihanan rauhallista! Yksi kauppa, jossa posti- ja Matkahuolto-automaatit, päiväkoti, koulu ja liikuntapaikkoja. Lähellä yksi ravintola ja kesäravintola. Hyvät leikkipuistot, metsää ja luontoa.
Lisää kauppoja, ravintolaa, pieni leffateatteri, terveyspalvelut vartin ajomatkan päässä. Ei valitettavasti olisi edes varaa käydä usein ravintolassa tai kulttuurimenoissa näiden hinnannousujen jälkeen, muutenkin viihdyn parhaiten kotona, eli mielummin se ruoka take-awayna ja leffa Netflixistä. Joskus toki ajellaan pidemmällä (30-60 min) monipuolisempaan tarjontaan, mutta aika harvoin lopulta tarvetta tai halua.
Uusista asukkaista toivottavaa, että ovat alueelle hyvin sopivia ja samanhenkisiä, jos niin tervetuloa vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia selvä. Peiliin ei tarvitse katsoa ja kaupungit jatkavat porskuttamistaan ja pikkupaikkakunnat kuolemaansa. Miksiköhän näin?
Joillekin meistä se, että paikkakunta toisen mielestä kuolee, ei oo ongelma. Mähän viihdy täällä juuri siksi, ettei täällä ole samantyylistä porskutusta kuin kaupungeissa. Olen asunut kaupungissa ja muutin pois, koska pidän tästä ympäristöstä enemmän.
Mutta kun en esitä. Miksi keksit ennakko-oletuksia?