Hei sinä alle 10 000 asukkaan kunnassa asuva!
Miksi asut ko. paikassa? Etkö kaipaa hyviä ruokaravintoloita, kahviloita, elokuvia, baareja, keikkoja ja muita vapaa-ajan palveluita?
Entä miten otat vastaan muualta muuttavan ihmisen, joka tulee paikkakunnallesi töihin tai opiskelemaan? Jätätkö yksin?
Kommentit (108)
Kaikki mainitsemasi aktiviteetit löytyvät kymmenen minuutin ajomatkan päästä naapurikaupungista.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mainitsemasi aktiviteetit löytyvät kymmenen minuutin ajomatkan päästä naapurikaupungista.
Meilläpäin sun asuinpaikkaa sanottaisiin lähiöksi.
Käyn hyvissä ravintoloissa ulkomaanmatkoillani. Muita huvituksia en kaipaakaan.
En kaipaa mitään noista. Jos uusi tyyppi on asiallinen, niin tervetuloa vaan! Ota jääkaapista kalja ja mennään olohuoneeseen katsomaan...
Välillä toki kaipaan. Täällä ei järjestetä tietääkseni vastaanottoa tänne muuttaville, joten en sillä tavalla tule heistä tietoiseksi. Olen minäkin tänne muuttanut 15 vuotta sitten mieheni kanssa, eikä meillekään mitään tilaisuutta järjestetty, jossa meidät olisi kuntalaisille esitelty.
En kaipaa ravintoloita enkä baareja. Ainoa mitä kaipaan on harrastusmahdollisuudet kuten tietyt tanssitunnit.
Lääkäripalvelut on täällä myös huonot.
En suhtaudu mitenkään erityisesti muualta muuttaneisiin, kiva jos viitsivät perustaa tänne uusia yrityksiä.
Asun täällä koska on halpaa asua. Asun ok talossa ja kulut ovat pienet. Oma talo velaton, ei lainaa, oma piha joten elän melko mukavasti. Tämä on äitini talo jonka sain perinnöksi v 2016.
Asun koska löysimme ihanan talon ja halusimme harrastuksille tilaa eikä ainaista johonkin lähtemistä. 45 kilsan päässä on yksi isoimmista kaupungeista Suomessa jossa on ravintoloita, leffateattereita sun muuta virikettä, miksi niiden vieressä pitäisi asua kun sinne hurauttaa hetkessä autolla.
Olen itsekin muualta muuttanut juuri sen takia, ettei tarvitse olla sosiaalinen vaan voidaan olla omissa oloissamme ja oman kaveripiirin kanssa kun halutaan. Työtkin on etänä ja lähikaupungissa. En tunne kylältä kuin muutaman ihmisen.
Nämä on niitä kyliä missä kaikki tietää toisten asiat. Rupettelee kahvilla koko kylän asiat läpi.
Vierailija kirjoitti:
Välillä toki kaipaan. Täällä ei järjestetä tietääkseni vastaanottoa tänne muuttaville, joten en sillä tavalla tule heistä tietoiseksi. Olen minäkin tänne muuttanut 15 vuotta sitten mieheni kanssa, eikä meillekään mitään tilaisuutta järjestetty, jossa meidät olisi kuntalaisille esitelty.
Yleensä ihmiset ovat töissä. Työpaikan kautta voisi kuvitella tutustuvan uusiin ihmisiin. Hyvä idea sinänsä olikin tutustuttaa uudet kuntalaiset vanhoihin. Jos joku kunta oikeasti haluaisi lisää väkeä niin jotain tuollaista voisi harkita. Sen sijaan että kaupan kassa ei edes tervehdi ulkopaikkakuntalaista, kuten muutamassa kunnassa olen saanut kokea.
Vierailija kirjoitti:
Sukupolvia jatkunut insesti pitää meidät kainuussa ainakin kiireisenä.
Intissä oli tupakaveri pieneltä paikkakunnalta, ei Kainuusta, mutta kuitenkin.
Tämä kaveri oli harjoittanut sitä kaikkein kauneinta oman serkkunsa kanssa.
Mietin, että onko tuollainen tosiaan pikkupaikkakunnilla tapana laajemminkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin sun asuinpaikkaa sanottaisiin lähiöksi.
Sitten sanoisitte väärin, koska tämä on itsenäinen kunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmiset ovat töissä. Työpaikan kautta voisi kuvitella tutustuvan uusiin ihmisiin. Hyvä idea sinänsä olikin tutustuttaa uudet kuntalaiset vanhoihin. Jos joku kunta oikeasti haluaisi lisää väkeä niin jotain tuollaista voisi harkita. Sen sijaan että kaupan kassa ei edes tervehdi ulkopaikkakuntalaista, kuten muutamassa kunnassa olen saanut kokea.
No minä olen se tänne paikkakunnalle aikuisella iällä muuttanut ja ihan hyvin olen täällä tutustunut ihmisiin. En ole toki olettanut, että ihmisillä olisi joku velvollisuus minuun tutustua ja ystäväkseni ryhtyä, vaikka uuspaikkakuntalainen olenkin. Pitkään tein töitä kotoa käsin, mutta tutustuin ihmisiin muuta kautta.
Maalla on kivempi köyhäillä, koska siellä on vähemmän menetettävää.
(Paitsi jos tiedät paljonko koneet ja elukat maksaa, sitten voi joutua kadehtimaan muiden koneita ja elukoita.)
Erakoitunut, sosiaaliset taidot täysin hunningolla.
Vierailija kirjoitti:
En kaipaa ravintoloita enkä baareja. Ainoa mitä kaipaan on harrastusmahdollisuudet kuten tietyt tanssitunnit.
En suhtaudu mitenkään erityisesti muualta muuttaneisiin, kiva jos viitsivät perustaa tänne uusia yrityksiä.
Kiva jos viitsivät. Tässä ehkä näkyy vähän pienten paikkakuntien ihmisten mentaliteetti (en nyt tarkoita sinua lyhyen viestin perusteella vaan yleisellä tasolla). Odotetaan passiivisena, että joku muu perustaisi yrityksiä ja työpaikkoja. Ei myöskään ajatella, että suhtaudutaan mitenkään erityisesti. No niin, jos ei erityisesti kiinnitetä huomiota ja tutustuta uusiin, niin yksinhän ne jää. Vähän aikaa tulokas voi yksipuolisesti yrittää, mutta kun pienen paikkakunnan ihmiset ovat yleensä jo tyytyväisiä omiin oloihinsa, niin eipä siihen mukaan pääse ja lopulta on luovutettava ja muutettava kaupunkiin, josta löytyy ystäviä ja tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suhtaudu mitenkään erityisesti muualta muuttaneisiin, kiva jos viitsivät perustaa tänne uusia yrityksiä.Kiva jos viitsivät. Tässä ehkä näkyy vähän pienten paikkakuntien ihmisten mentaliteetti (en nyt tarkoita sinua lyhyen viestin perusteella vaan yleisellä tasolla). Odotetaan passiivisena, että joku muu perustaisi yrityksiä ja työpaikkoja. Ei myöskään ajatella, että suhtaudutaan mitenkään erityisesti. No niin, jos ei erityisesti kiinnitetä huomiota ja tutustuta uusiin, niin yksinhän ne jää. Vähän aikaa tulokas voi yksipuolisesti yrittää, mutta kun pienen paikkakunnan ihmiset ovat yleensä jo tyytyväisiä omiin oloihinsa, niin eipä siihen mukaan pääse ja lopulta on luovutettava ja muutett
Hyvin olen päässyt mukaan. Tosin en ole odottanut, että ihmiset kohtelisivat mua jotenkin erityisesti siksi, että olen tänne muuttanut.
Aina kun pystyy, kaupunkilomalle! Tampereelle perjantaina!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen se tänne paikkakunnalle aikuisella iällä muuttanut ja ihan hyvin olen täällä tutustunut ihmisiin. En ole toki olettanut, että ihmisillä olisi joku velvollisuus minuun tutustua ja ystäväkseni ryhtyä, vaikka uuspaikkakuntalainen olenkin. Pitkään tein töitä kotoa käsin, mutta tutustuin ihmisiin muuta kautta.
Ei ole velvollisuutta, mutta jos on sisäänpäinlämpiävä paikkakunta, niin turha ihmetellä, miksi väki ja palvelut vähenee. Vetovoimatekijät ei synny ulkopuolelta tuomalla, ne syntyy asenteesta ja myönteisyydestä. Ja sitten toisaalta kyllä työyhteisöllä on mielestäni tietty velvollisuus ottaa vastaan muualta muuttanut uusi työntekijä ja vähän huolehtia, että hän viihtyy. Ainakin jos työntekijä halutaan pitää. Ettei sitten ihmetellä, kun aina ne lähtee heti kun saavat muualta paikan.
Sukupolvia jatkunut insesti pitää meidät kainuussa ainakin kiireisenä.