Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä alle 10 000 asukkaan kunnassa asuva!

Vierailija
04.12.2024 |

Miksi asut ko. paikassa? Etkö kaipaa hyviä ruokaravintoloita, kahviloita, elokuvia, baareja, keikkoja ja muita vapaa-ajan palveluita?

Entä miten otat vastaan muualta muuttavan ihmisen, joka tulee paikkakunnallesi töihin tai opiskelemaan? Jätätkö yksin?

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupolvia jatkunut insesti pitää meidät kainuussa ainakin kiireisenä.

Intissä oli tupakaveri pieneltä paikkakunnalta, ei Kainuusta, mutta kuitenkin.

Tämä kaveri oli harjoittanut sitä kaikkein kauneinta oman serkkunsa kanssa.

Mietin, että onko tuollainen tosiaan pikkupaikkakunnilla tapana laajemminkin?

Todellakin on tapana. Myös keksitään mitä lennokkaampia juoruja uusista ihmisistä aivan hatusta vetäen, näitä sitten kylällä totena jaetaan kaikille.

Vierailija
22/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että jos kauheasti odottaa muilta panostusta sosiaalisiin suhteisiin, suhteita ei helposti synny. Ihmiset tuntevat luontaista vastentahtoisuutta sellaista kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kaipaa ravintoloita enkä baareja. Ainoa mitä kaipaan on harrastusmahdollisuudet kuten tietyt tanssitunnit.  

Lääkäripalvelut on täällä myös huonot.  

En suhtaudu mitenkään erityisesti muualta muuttaneisiin, kiva jos viitsivät perustaa tänne uusia yrityksiä.

Kiva jos viitsivät. Tässä ehkä näkyy vähän pienten paikkakuntien ihmisten mentaliteetti (en nyt tarkoita sinua lyhyen viestin perusteella vaan yleisellä tasolla). Odotetaan passiivisena, että joku muu perustaisi yrityksiä ja työpaikkoja. Ei myöskään ajatella, että suhtaudutaan mitenkään erityisesti. No niin, jos ei erityisesti kiinnitetä huomiota ja tutustuta uusiin, niin yksinhän ne jää. Vähän aikaa tulokas voi yksipuolisesti yrittää, mutta kun pienen paikkakunnan ihmiset ovat yleensä jo tyytyväisiä omiin oloihinsa, niin eipä siihen

Hyvin olen päässyt mukaan. Tosin en ole odottanut, että ihmiset kohtelisivat mua jotenkin erityisesti siksi, että olen tänne muuttanut.

Aivan. Tämäpä se on ongelma. Ei suhtauduta erityisesti. Mutta kun ihminen ei tunne ketään ja viitsii muuttaa jostain kaukaa, niin ehkä voisi vähän suhtautua erityisesti. Vähän itsekin yrittää. Se toinen kun on laittanut aika paljon viitsimistä peliin.

Luulen, että juuri tuo ajatusvirhe on taustalla siinä, miksi pienille paikkakunnille on vaikea tulla ja sieltä mielellään lähdetään. Asukkaat eivät näe mitään vikaa toiminnassaan, koska "eivät ole kohdelleet mitenkään erityisesti".

Vierailija
24/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin on tapana. Myös keksitään mitä lennokkaampia juoruja uusista ihmisistä aivan hatusta vetäen, näitä sitten kylällä totena jaetaan kaikille.

Ai niin kuin tuollaisia juttuja, että jos ihminen on kotoisin pieneltä paikkakunnalta, hän on harrastanut sukurutsaa?

Vierailija
25/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että jos kauheasti odottaa muilta panostusta sosiaalisiin suhteisiin, suhteita ei helposti synny. Ihmiset tuntevat luontaista vastentahtoisuutta sellaista kohtaan.

Ehkä jonkinlaista tasapuolisuutta voisi odottaa. Kaupungissa asuneet kun ovat tottuneet tietynlaiseen huomioimiseen ja small talkiin työpaikalla, kysytään toisten viikonlopusta tai kuulumisista. Maalla ei tällaista toisten huomiointia kokemukseni mukaan ole. Aika yksipuolisesti saa kysellä ja keskustelua ylläpitää.

Vierailija
26/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun alle 1000 asukkaan kylässä enkä kaipaa mitään mainitsemisiasi asioita.

Vierailija
27/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin kuin tuollaisia juttuja, että jos ihminen on kotoisin pieneltä paikkakunnalta, hän on harrastanut sukurutsaa?

Älä nyt sekoita faktaa ja fiktiota keskenään, se ei palvle ketään.

Vierailija
28/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin muuttaa maalle. Täältä on noin puolen tunnin matka kolmeen eri pikkukaupunkiin ja alle tunnin sekä reilu tunnin ajomatka kahteen isompaan kaupunkiin. Toki kaipaan välillä kotiinkuljetettua pizzaa, mutta en oikeastaan muuta. Sitten kaupunkireissuilla on kiva käydä syömässä jossain. Leffateattereissa ei ole aikoihin tullut mitään itseäni kiinnostavaa. Lähin leffateatteri reilu 25min. Ajomatkan päässä. 

Vierailija
29/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kaipaa ravintoloita enkä baareja. Ainoa mitä kaipaan on harrastusmahdollisuudet kuten tietyt tanssitunnit.  

En suhtaudu mitenkään erityisesti muualta muuttaneisiin, kiva jos viitsivät perustaa tänne uusia yrityksiä.

Kiva jos viitsivät. Tässä ehkä näkyy vähän pienten paikkakuntien ihmisten mentaliteetti (en nyt tarkoita sinua lyhyen viestin perusteella vaan yleisellä tasolla). Odotetaan passiivisena, että joku muu perustaisi yrityksiä ja työpaikkoja. Ei myöskään ajatella, että suhtaudutaan mitenkään erityisesti. No niin, jos ei erityisesti kiinnitetä huomiota ja tutustuta uusiin, niin yksinhän ne jää. Vähän aikaa tulokas voi yksipuolisesti yrittää, mutta kun pienen paikkakunnan ihmiset ovat yleensä

Sä puhut hypoteettisista tilanteista, mä omasta kokemuksistani. Sä puhut siitä, mitä muiden pitää tehdä, mä puhun siitä, että olen mennyt paikkoihin ja tilanteisiin vailla ajatusta siitä, miten muiden pitäisi muhin suhtautua, ja sitten olen tutustunut ihmisiin. Eli omani on ollut selvästi toimiva resepti.

Ihnuset tutustuu toisiinsa, koska tuntevat yhteyttä, eivät velvollisuudesta.

Vierailija
30/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jonkinlaista tasapuolisuutta voisi odottaa. Kaupungissa asuneet kun ovat tottuneet tietynlaiseen huomioimiseen ja small talkiin työpaikalla, kysytään toisten viikonlopusta tai kuulumisista. Maalla ei tällaista toisten huomiointia kokemukseni mukaan ole. Aika yksipuolisesti saa kysellä ja keskustelua ylläpitää.

Aika oudossa työpaikassa ja kunnassa olet ollut. Olen itsekin parissa ollut ja siellä on koitettu liikaakin kantaa huolta viihtyvyydestä. Siis ihan ystävällisesti mutta tuu nyt sinne, tänne ja tonne, että tutustut jne. tuntui musta jo painostavalta. 

Vierailija
31/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun täällä koska viihdyn hiljaisuudessa ja liikun paljon luonnossa, sen lisäksi täällä on halpa asua omassa talossa jossa iso puutarha joka on tärkein harrastus. En kaipaa palveluita tai aktiviteetteja, uimahalli olisi kyllä kiva, mutta ilmankin pärjää. Terveyskeskuksen kohtalo vähän mietityttää jos sattuu joskus tarvitsemaan kun olen jo eläkeiässäkin. Ei tänne hyvin ole uusia asukkaita  tullut, yhden tunnen ja käymme joskus lenkillä yhdessä ja juttelemme.

Vierailija
32/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä, insestin seurauksena syntynyt, sen hyvin tiedät, koko sukunne on sekopäistä. 

Vierailija
33/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko 7 t asukasta vielä??,ruokapaikkoja on, kahviloita on.Kioski on.Eikä sisäsiittoisuutta ainakaan tiedossa.Tämä on länsiuusimaan kunta.Löytyy ulkomaalaisiin.Koulu 1-9lk.Päiväkoteja,kirjasto,terv.hoitopalvelut.Urheilu mahdollisuudet todella hyvät.Urheilu seuroja muutama.Auto korjaamoa.teollisuusalueet.En tiedä mitä kaivattas,juna kulkee hesaan ja bussit,takseja on..

Vierailija
34/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä, insestin seurauksena syntynyt, sen hyvin tiedät, koko sukunne on sekopäistä. 

No mutta, varsin iso osa vaikka Helsingissä asuvista on sinne pikkupaikoilta muuttaneet, niin insestin seurauksia nekin sitten taitaa olla.

Vierailija
35/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sattuiko siskon nussijaa leukaan? Toisaalta hyvä että ensimmäiset ja viimeiset kokemuksesi olivat tutun ja turvallisen henkilön kanssa.

Vierailija
36/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivahan täällä. Pari kertaa vuodessa käydään miljoonakaupungeissa se riittää.

Vierailija
37/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva jos viitsivät. Tässä ehkä näkyy vähän pienten paikkakuntien ihmisten mentaliteetti (en nyt tarkoita sinua lyhyen viestin perusteella vaan yleisellä tasolla). Odotetaan passiivisena, että joku muu perustaisi yrityksiä ja työpaikkoja. Ei myöskään ajatella, että suhtaudutaan mitenkään erityisesti. No niin, jos ei erityisesti kiinnitetä huomiota ja tutustuta uusiin, niin yksinhän ne jää. Vähän aikaa tulokas voi yksipuolisesti yrittää, mutta kun pienen paikkakunnan ihmiset ovat yleensä

Suomalaiset eivät tunnetusti tykkää kun joku vieras tulee juttelemaan. Me alkuperäismaalaiset yritetään olla kohteliaita ja annetaan olla omissa oloissaan.

Vierailija
38/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun täällä, koska tykkään liikkua luonnossa, sienestää, marjastaa, harrastaa kotitarveviljelyä ja tehdä metsätöitä. Mulla on juuret täällä ja hyvät suhteet lähellä asuviin sukulaisiin.

Töitä teen osin etänä, viikoittain kuitenkin käyn työpaikallani 50km päässä sijaitsevassa kaupungissa. Joudun myös säännöllisesti käymään Helsingissä töiden vuoksi. Pystyn siis nauttimaan kaupunkielämän huveista helposti, esim. töiden jälkeen jään usein kaupungille ja käyn leffassa, museossa tai kahvilla 

Muualta muuttavat otan vastaan hyvin, jos he itse muuttavat hyvällä asenteella. Jos joku valittaa maalaiselämän tylsyyttä, ahtaita piirejä tms., ajattelen että omapa on ongelmansa enkä ota tehtäväkseni auttaa tuollaista ihmistä sopeutumaan.

Vierailija
39/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika oudossa työpaikassa ja kunnassa olet ollut. Olen itsekin parissa ollut ja siellä on koitettu liikaakin kantaa huolta viihtyvyydestä. Siis ihan ystävällisesti mutta tuu nyt sinne, tänne ja tonne, että tutustut jne. tuntui musta jo painostavalta. 

Ehkä sitten niin. Tässä minun painajaiskunnassa kun järjestettiin iltatapahtuma, niin kukaan ei mennyt kenenkään kanssa, ei siis yhteisillä kyydeillä että edes osa voisi ottaa viiniä tms. Yritin kysellä kyytiä ja muutenkin tilaisuuden luonnetta ja ketkä on menossa, mutta oli jotenkin niin vaikeaa ja välttelevää se vuorovaikutus, että jättäydyin pois koko tilaisuudesta. Näin sitten, että jokainen lähti pöröttämään omalla autollaan yksin ja peräkanaa ajelivat ja peräkanaa tulivat aikanaan sitten takaisin. Semmoista on eräässä "vetovoimaisessa" kunnassa, jossa väki sen kun vähenee mutta velka kasvaa. Huh, näen vieläkin joskus painajaisia. Oli kyllä tosiaan outo työpaikka ja outo kunta.

Vierailija
40/108 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se muualta muuttanut alle 10 000 asukkaan paikkakunnalla. En tiedä, miten kuntakeskuksessa otetaan uudisasukkaat vastaan, mutta täällä kunnan laitakylillä jokainen työikäinen tulokas on tervetullut. Täällä tiedetään, että kylä pysyy elävänä vain, jos tänne muuttaa uusia ihmisiä. Kunnan päättäjät sen sijaan ovat sitä mieltä, että kaikki elämä paikkakunnalla pitää keskittää 1 km säteelle kunnantalosta. Kylien pitämisestä elävänä puhutaan vain juhlapuheissa.

Aikaisemmin asuin kaupungissa, enkä juurikaan käyttänyt luettelemiasi palveluita. Nykyisellä asuinpaikkakunnalla on hyvä ruokaravintola ja elokuvateatteri, ja kummassakin olen käynyt. Keikkojakin täällä on myös, mutta ei ole ollut aikaa käydä niissä. Käyn kaupungin kahviloissa nyt useammin kuin kaupungissa asuessani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän