Vegaanit, autetaan makkaraihmisiä!
Olen hämmästyneenä lukenut makkaraihmisten purkauksia, kun ravintosuosituksissa on sanottu, ettei lihaa ja maitotuotteita kannattaisi syödä niin paljon. Tuli mieleen, että me vegaanit voisimme yrittää auttaa heitä. Selvästi joillain lihansyöjillä on nyt tosi paha olo ja suorastaan pelko. Antakaa teidän vinkkejä vegaanielämään! Ehkä myös me vegaanit voidaan oppia jotain.
Itse voin kertoa, että aloin noin 40-vuotiaana vegaaniksi lapseni ehdotuksesta. Tällä hetkellä suosikkituotteeni on ihan tofu, esim Asia-merkkinen on tosi maukasta. Airfryerissa tai pannulla siitä tulee rapeaa. Tofu on kevyttä, täynnä proteiineja ja vatsallekin tosi hyvä, ei tule mitään vatsanväänteitä ja sitä on helppo käsitellä ja sopii kaikkeen. Tottakai siihenkin makuun pitää totutella, mutta nykyisin syön sitä ennemmin kuin lihaa tai juustoa, jotka haisevat ja maistuvat minusta jotenkin likaiselle ja navettamaiselle. Sienet, paahdetut munakoisot, paahdetut tomaatit, siemenet ovat täyteläisiä makuja, ja kun laittaa hyvää öljyä, niin ei makuelämyksestä puutu mitään ja ympäristö ja oma keho kiittää. Meillä on koira ja kissa ja olen myös huomannut että on kivampi olla kun ei tarvitse miettiä mitään eläinoikeuskysymyksiä omalla kannalla niin paljon vaan voin hyvällä omallatunnolla rakastaa lemmikkejäni ilman että joku nokkava nuori tulisi kyselemään että miten sitten possut ja lehmät.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole ehdottaa kasvisruokavalion ruoiksi kuin jotain paputahnaa, kuivattuja soijakokkareita ym. snäckruoalta kuulostavaa, tai jotain ravintohiivatuotteita ym. etovaa, niin ei tarvi ihmetellä, jos ei lihansyönti vähene.
On paljon muutakin. Ne kuivatut soijakokkareet on tarkoitus keittää mausteliemessä pehmeiksi, ja sen jälkeen vielä ruskistaa. Muistuttavat kanasuikaleita.
Vierailija kirjoitti:
No mistä jäät paitsi jos syöt kasviperäistä ruokaa ja otat b12-vitamiinin purkista, kuten luultavasti otat d-vitamiininkin?
En todellakaan ota. 😏 Miksi sekasyöjä tarttisi jonkun D-vitamiinipillerin?! D-vitamiinia saa eläinkunnan tuotteista, maitotuotteista, munista, kalasta ja kesällä auringostakin.
Ja siksi sekasyöjätkin kärsivät talviaikaan d-vitamiinin puutoksesta, elleivät sitten käy talvella etelänlomalla, mikä taas on kyseenalaista ilmastosyistä. D-vitamiinilisää suositellaan Suomessa kaikille ruokavaliosta riippumatta lokakuusta huhtikuuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kerran ap haluat auttaa niin kerropa mikä vegetuote maistuu, tuoksuu ja tuntuu suussa vaikkapa sisäfilepihville? Tai lämminsavulohelle? Tai vaikka lihapullalle?
Aikuinenkin voi tottua ja lakata kaipaamasta tiettyjä makuja. En ole vegaani, mutta monet vegetuotteet maistuvat oikeasti hyvältä.
Ei tarvitse tottua, kun noille on samanmakuiset vegetuotteet olemassa, paitsi lämminsavulohelle. :)
Mulla on sekasyöjille tähän tottumiskysymykseen lopullinen ratkaisu: ei tarvi tottua mihinkään vegepaskaan, kun jatkaa sitä omaa terveellistä ruokavaliota, johon kuuluu punainen, valkoinen ja kalanliha. Ja leikkeleet tietty. Jos mietitte hieman, niin 50 luvulta asti on syöty lihaa ja leikkeleitä. Ihmiskunnan lihominen ja ravitsemuss
Ah, tulihan sieltä vihervassarit ja woket mainittua. En tiedä minkälaisia tutkimustuloksia lihan syönnistä ja sen tuottamisesta uskoisit. MV-lehti? X? Joku muu, mikä?
Vierailija kirjoitti:
Eipä lihalle ole näkynyt mitään hyvää vaihtoehtoa jos ei oteta huomioon näitä korvikkeita. Mistä edes tiedetään, että ultraprosessoidut lihan korvikkeet olisi terveellisiä pitkällä tähtäimellä.
Lihankorvikkeen tekee terveelliseksi se, että se on runsaskuituinen, vähäsuolainen, ei sisällä juurikaan sokeria ja eikä sisällä kovia rasvoja. Suurin osa vegeproteiineista on tällaisia, tosin joissakin on runsaasti suolaa ja joissain merkittäviä määriä kovaa rasvaa, jos rasvana on käytetty kookosrasvaa. Prosessoinnin aste ei kerro terveellisyydestä, vaan ravintoainesisältö. Toki kannattaa syödä runsaasti myös kokonaan prosessoimattomia kasviksia. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä lihalle ole näkynyt mitään hyvää vaihtoehtoa jos ei oteta huomioon näitä korvikkeita. Mistä edes tiedetään, että ultraprosessoidut lihan korvikkeet olisi terveellisiä pitkällä tähtäimellä.
Eihän ne olekaan, on siitä tutkimuksia tehty. Jos haluaa lihaa vähentää, kannattaa panostaa aitoon kasvispohjaiseen ravintoon ja unohtaa korvikkeet.
Noista "korvikkeista" on kumminkin helpompi saada riittävästi proteiinia, vaikka ei se mahdotonta ole ilmankaan. Itselläni ainakin on sen verran suuri proteiinintarve, että mielellään syön papujen, linssien, pähkinöiden ja täysjyväviljan lisäksi myös mm. soijarouhetta, soijasuikaleita, tofua, seitania jne. :) En kyllä ole siis itse vegaani, vaan syön myös jonkin verran kalaa, munia ja maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Tein juuri Kasviskapina-blogin ohjeella Marry Me Tofua ja keitin sen kanssa perunoita. Oli mielestäni tosi hyvää. Suosittelen paistamaan lisukkeeksi pannulla paloiteltua parsakaalia, sopii hyvin tuon ruoan kanssa. Perunan sijaan voi kypsentää esim. mikrossa pari bataattia (2 pienempää bataattia, pistelin haarukalla koloja ja kypsennykseen mikrossa meni noin 8 minuuttia).
Samasta blogista olen tehnyt myös Cowboy-keittoa, mielestäni sekin on tosi hyvä ohje. Vegaanihaasteen ohjeista tulee mieleen Chili Sin Carne joka on helppo, hyvä ja terveellinen. Chocochili-blogin ohjeella olen tehnyt mm. pinaattikeittoa. K-Ruoka-sivuston ohjeella olen tehnyt afrikkalaista bataattipataa ja maapähkinävoi-porkkanakeittoa. Pari viikkoa sitten kokeilin tehdä Yhteishyvän ohjeella aasialaista kaalipataa, sekin oli ihan hyvää. Sitten olen tehnyt Jalotofun ohjeella Butter Tofua, sekin on perushyvä ohje.
&n
Tofuhan nimenomaan on sitä perinteikästä kasvisravintoa, jota seitanin ohella on käytetty Aasiassa jo tuhansien vuosien ajan. Nämä ovat hyvin yksinkertaisia valmistaa. Nämä nykyaikaiset nyhtökaurat, härkikset ym. taas ovat niitä pitemmälle prosessoituja. Mutta ei sekään niistä vielä huonoja ravinnon lähteitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihankorvikkeen tekee terveelliseksi se, että se on runsaskuituinen, vähäsuolainen, ei sisällä juurikaan sokeria ja eikä sisällä kovia rasvoja. Suurin osa vegeproteiineista on tällaisia, tosin joissakin on runsaasti suolaa ja joissain merkittäviä määriä kovaa rasvaa, jos rasvana on käytetty kookosrasvaa. Prosessoinnin aste ei kerro terveellisyydestä, vaan ravintoainesisältö. Toki kannattaa syödä runsaasti myös kokonaan prosessoimattomia kasviksia. :)
no kiva, jatka sitten ihmeessä terveellisten prosessoitujen korvikkeiden syömistä. Kuullostaa tosi luonnolliselta ja herkulliselta.
Itse nautin oikeaa lihaa. Toki myös jotain vihreää siihen seuraksi, mutta nautin salaatit ja juurekset ihan salaatteina sekä juureksina, en keksi niille salanimiä jotka muistuttavat lihaa -eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monta kertaahan tuo prosessoidaan, mutta en tiedä montako kertaa on tavallisesti prosessoidun ja yliprosessoidun raja.
1. Liota
2. Huuhtele
3 Jauha
4. Kuumenna
5. Kuori
6. Siivilöi
7. Puserra
Mikään kotikeittiössä raaka-aineista valmistettu ruoka ei ole ultraprosessoitua. Yliprosessoitu ei ole mikään käytössä oleva määritelmä.
Valmistofuja ei ole missään kotikeittiössä valmistettua. Kyllä ne ihan tehtaissa tehdään.
Vastasin kommenttiin kotikeittiössä valmistettavasta tofureseptistä, ja siitä, onko se kotikeittiössä valmistettu tofu "yliprosessoitua", koska siinä oli 7 eri työvaihetta.
Toki tofu valmistetaan tehtaissa sillä samalla menetelmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme näitä vegaaneja vaivaa kun he eivät oikein hyväksy kuin oman ruokavalionsa kaikille. Heidän syömisiään ei saisi arvostella mutta he tekevät sitä muille . Olen sekasyöjä, ja näin meinaan jatkaa ja en puutu kenenkään muun syömisiin.
Miten se on "tuputusta", jos tarjotaan apua lihan vähentämiseen niille, joita se kiinnostaa?
Ketään ei kiinnosta. Ei sinuakaan varmaan avun tarjoaminen tofun vähentämiseen.
Onhan täällä useitakin kiinnostanut. :) Itse en muuten ole vegaani, vaan kala-kasvissyöjä.
Tofu on pahaa, hummus on pahaa, vegaani ja kasvisruoat maistuvat vetiselle...
Lihan syöntiä olen aikoja sitten jo vähentänyt, mutta kyllä ruokaan on saatava edes hiukan lihan makua.
Joku kasvisruoka maistuu ihan erilaiselle, jos on edes pieni nokare lihaa mukana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tofu on loistava esimerkki ultraprosessoidusta tuotteesta, jotka eivät todellakaan ole hyväksi ihmisille saati eläimille. Syötätkö kissallesikin tofua?
Vinkkejä vegaanielämään: lopeta prosessoitujen tuotteiden käyttö ja syö aitoa ravintoa. Ja opettele idättämään.
Mistä ihmeestä sä olet saanut päähäsi, että tofu olis ultraprosessoitua. Voin vakuuttaa sulle, että muinaisessa Kiinassa vuosituhansia sitten ei oo valmistettu ultraprosessoituja tuotteita.
Tofu nimenomaan poikkeaa joistain moderneista kasviproteiinituotteista juuri sillä, että ei ole ultraprosessoitua, vaan valmistuu helposti kotikeittiössäkin.
Nykytofu ei ole muinaisessa Kiinassa valmistettua.
Samalla tavalla se edelleen valmistetaan silti. Ehkä mausteet voi olla eri kuin Kiinassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole ehdottaa kasvisruokavalion ruoiksi kuin jotain paputahnaa, kuivattuja soijakokkareita ym. snäckruoalta kuulostavaa, tai jotain ravintohiivatuotteita ym. etovaa, niin ei tarvi ihmetellä, jos ei lihansyönti vähene.
On paljon muutakin. Ne kuivatut soijakokkareet on tarkoitus keittää mausteliemessä pehmeiksi, ja sen jälkeen vielä ruskistaa. Muistuttavat kanasuikaleita.
Miksi niiden pitää muistuttaa kanasuikaleita?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset ovat taantuneet jo pitkään, jopa aiemmin fiksut ihmiset ovat lähteneet mukaan tähän vihervasemmiston kulttuurinsuojelupelleilyyn, lähtevät mukaan kaikkeen nyhtökauravillitykseen ja sähköautoiluun vaikkei heillä ole näihin edes varaa. Työssäkäynti ei kiinnosta, oman lapsen tai puolison hyvinvointi ei kiinnosta, oma agenda ja ideologia on se joka määrää elämän suunnan, sitä mietitään yöt unessa ja päivät valveilla. En tiedä johtuuko tuo nyt aivopesusta ja pitkästä väsytystaistelusta että ihminen muuttuu vai vaan mielen heikkoudesta ja muista päänvioista.
Kusipää trolli ryömi koloosi
Mitä ruokaa syötät sun lemmikeille? Ovatko ne myös vegaaneja ja millainen niiden terveys on?
Lisäksi, oletko tutustunut siihen paljonko ympäristöongelmia lemmikit aiheuttavat? Niistä ei edes ole hyötyä, paitsi jos käytät niitä metsästykseen? No tuskinpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset ovat taantuneet jo pitkään, jopa aiemmin fiksut ihmiset ovat lähteneet mukaan tähän vihervasemmiston kulttuurinsuojelupelleilyyn, lähtevät mukaan kaikkeen nyhtökauravillitykseen ja sähköautoiluun vaikkei heillä ole näihin edes varaa. Työssäkäynti ei kiinnosta, oman lapsen tai puolison hyvinvointi ei kiinnosta, oma agenda ja ideologia on se joka määrää elämän suunnan, sitä mietitään yöt unessa ja päivät valveilla. En tiedä johtuuko tuo nyt aivopesusta ja pitkästä väsytystaistelusta että ihminen muuttuu vai vaan mielen heikkoudesta ja muista päänvioista.
Itse olen melko hyväkuntoinen nainen, teknisesti lahjakas, osaan selvitä luonnossa, metsästää, kalasta, laittaa ruokaa ja tarvittaessa ommella vaikka vaatteita. Olen luovuttanut suomalaisten puolesta taistelun koska väsyin. Kun tämä maa palaa, muutan metsään ja elän siellä todennäköisesti lopu
Sitä ennen kuitenkin trollaan kuin hullu Vauva-palstalla ja yritän pilata kaikkien muiden ihmisten keskustelut koska olen itse asiassa jonkunlainen hermoraunio jolla ei ole minkäänlaista impulssikontrollia ja itsehillintää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tofu on loistava esimerkki ultraprosessoidusta tuotteesta, jotka eivät todellakaan ole hyväksi ihmisille saati eläimille. Syötätkö kissallesikin tofua?
Vinkkejä vegaanielämään: lopeta prosessoitujen tuotteiden käyttö ja syö aitoa ravintoa. Ja opettele idättämään.
Mistä ihmeestä sä olet saanut päähäsi, että tofu olis ultraprosessoitua. Voin vakuuttaa sulle, että muinaisessa Kiinassa vuosituhansia sitten ei oo valmistettu ultraprosessoituja tuotteita.
Tofu nimenomaan poikkeaa joistain moderneista kasviproteiinituotteista juuri sillä, että ei ole ultraprosessoitua, vaan valmistuu helposti kotikeittiössäkin.
Mutta se tofu mitä sä ostat nyt kaupasta ei oo sitä samaa tofua mitä Kiinassa tehtiin 2000vuotta sitte.
Mä voin tehdä hampurilaisen ite. Ostan vaikka orgaanista naudan lihaa, juustoa ja munia ja sipulia pihviin, tomaattia ja salaattia ja teen itse leivän. Tai sitten ostan kaupasta valmiin HK hampparin missä on 200 E koodilla alkavaa ainesosaa.
Molemmat on hampurilaisia mutta käytännössä kaksi aivan eri asiaa.
Kannattako sitä soijaa syödä? Se on melkoinen ilmastopahis.
Kuka haluaa syödä vuustoa? Tai tekolihaa? Jos on vegaani miksi syö liha- ja maitotuotteita imitoivia tekoruokia?
Aika moni sekaani syö paljon enemmän oikeita kasviksia kuin vegaanit, jotka täyttävät lautasensa sillä tekolihalla saadakseen proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattako sitä soijaa syödä? Se on melkoinen ilmastopahis.
Soija on hyvää. Kasvaa miehillekin tissit. Ehkäisy samassa paketissa kans kun testit laskee ja sperman laatu huononee.
Älkää nyt oikeesti syökö sitä soijaa koko ajan. Naisille ok mutta ei miehille.
Mulla on sekasyöjille tähän tottumiskysymykseen lopullinen ratkaisu: ei tarvi tottua mihinkään vegepaskaan, kun jatkaa sitä omaa terveellistä ruokavaliota, johon kuuluu punainen, valkoinen ja kalanliha. Ja leikkeleet tietty. Jos mietitte hieman, niin 50 luvulta asti on syöty lihaa ja leikkeleitä. Ihmiskunnan lihominen ja ravitsemussairaudet alkoi vasta, kun sokeria alettiin tunkemaan jokapaikkaan, ja pikaruoka ja muu roskaruoka (sipsit jne) yleistyivät.
Liha koitetaan naamioda haitalliseksi terveysväittämillä, vaikka se on ollut ihmisen tärkein ja paras ravintoaine kymmeniä tuhansia vuosia. Todelliset syythän on woke dei vihervassarikulttuurissa ja niiden kehittelemässä ilmastohätätilassa, joiden perusteella eettisistä syistä ja ilmastosyistä lihantuotanto pitäisi lopettaa.