Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaanit, autetaan makkaraihmisiä!

Vierailija
04.12.2024 |

Olen hämmästyneenä lukenut makkaraihmisten purkauksia, kun ravintosuosituksissa on sanottu, ettei lihaa ja maitotuotteita kannattaisi syödä niin paljon. Tuli mieleen, että me vegaanit voisimme yrittää auttaa heitä. Selvästi joillain lihansyöjillä on nyt tosi paha olo ja suorastaan pelko. Antakaa teidän vinkkejä vegaanielämään! Ehkä myös me vegaanit voidaan oppia jotain.

Itse voin kertoa, että aloin noin 40-vuotiaana vegaaniksi lapseni ehdotuksesta. Tällä hetkellä suosikkituotteeni on ihan tofu, esim Asia-merkkinen on tosi maukasta. Airfryerissa tai pannulla siitä tulee rapeaa. Tofu on kevyttä, täynnä  proteiineja ja vatsallekin tosi hyvä, ei tule mitään vatsanväänteitä ja sitä on helppo käsitellä ja sopii kaikkeen. Tottakai siihenkin makuun pitää totutella, mutta nykyisin syön sitä ennemmin kuin lihaa tai juustoa, jotka haisevat ja maistuvat minusta jotenkin likaiselle ja navettamaiselle. Sienet, paahdetut munakoisot, paahdetut tomaatit, siemenet ovat täyteläisiä makuja, ja kun laittaa hyvää öljyä, niin ei makuelämyksestä puutu mitään ja ympäristö ja oma keho kiittää. Meillä on koira ja kissa ja olen myös huomannut että on kivampi olla kun ei tarvitse miettiä mitään eläinoikeuskysymyksiä omalla kannalla niin paljon vaan voin hyvällä omallatunnolla rakastaa lemmikkejäni ilman että joku nokkava nuori tulisi kyselemään että miten sitten possut ja lehmät.

Kommentit (239)

Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju. Mä olen sekasyöjä ja sellaisena pysyn. Siitä huolimatta tykkään välillä laittaa kasvisruokiakin. Olen kokeillut erilaisia lihankorvikkeita, mutta mun mielestä ne ovat nimensä mukaisesti korvikkeita. Kun haluan tehdä kasvisruokaa, sen ei silloin tarvitse sisältää sen enempää lihaa kuin lihankorvikkeitakaan. Yksi suosikkejani kasvisruuista on intialainen peruna-kukkakaalicurry eli aloo gobi. Joskus teen muuten samanlaisen, mutta perunan tilalle laitan cashew-pähkinöitä. Tässä yksi resepti aloo gobiin:

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/aloo-gobi-eli-intialainen-peruna-kukkak…

Vierailija
222/239 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö paskaa kusinen ituhippi, minä syön lihaa etkä sille mitään voi! 

Vuonna 2011 Fukushiman ydinvoimaonnettomuudessa kuoli vähemmän ihmisiä kuin samana vuonna Saksassa kuoli kaupassa myytyihin luomuituihin. Tämä on muuten fakta!

Fukushiman onnettomuudessa on vain yksi epäilty kuolonuhri joka kuoli neljä vuotta myähemmin keuhkosyöpään. Tai näin ainakin Wikipediassa sanotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/239 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruokavalion ympäristöedut katoavat sillä siunaamalla, koska suuri osa heidän käyttämistä tuotteista pitää roudata jopa maapallon toiselta puolen raskasta polttoöljyä käyttämällä + kaikki mahdollinen jatkoprosessointi.

Jos et pysty olemaan vegaani sillä mitä Suomessa, tai maksimissaan EUn alueella kasvatetaan turha jeesustella ympäristöystävällisyydellä.

Vegaanius Suomessa on etuoikeus.

Ei tuo pidä paikkaansa. Kuljetus ei ole kovin suuressa roolissa ympäristövaikutuksista. Kannattaisi ehkä perehtyä asioihin, ettei tulis laukoneeks epätosia mielipiteitään muka faktoina.

Kuinka moni sekasyöjä muuten käyttää vain Suomessa tai korkeintaan Euroopassa tuotettuja tuotteita? 

Näin juuri. Kuljetuksen osuus ruuan päästöistä on vain muutama prosentti. Ja koko ajanhan tässä enempi tulee myös niitä kotimaisia kasviproteiinin lähteitä markkinoille. Herkästi pilaantuvat tuotteet, jotka lennätetään ulkomailta Suomeen sitten asia erikseen, mutta kasviproteiineja ei tuoda lentokoneella, vaan yleensä valtamerilaivoilla suurissa erissä, jolloin päästöjä syntyy vain minimaalisesti. "Kotimaisena" myytyä lihaa syövältä myös unohtuu usein se fakta, että se liha on yleensä ruokittu tuontirehulla. Esimerkiksi soijan kohdalla suurin osa tuontisoijasta menee tuotantoeläinten rehuksi ja vain murto-osa ihmisravinnoksi.

Lihansyönti se vasta etuoikeus onkin: kuvitellaan että on oikeus käyttää rajattomasti planeetan resursseja, vaikka ruokaa riittäisi kestävästi koko maailman väestölle, jos kaikki söisivät pelkästään tai lähes pelkästään kasvisruokaa ja ehkä jonkin verran kalaa (sen verran kuin olisi kestävää kalastaa).

Vierailija
224/239 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset jeesustelijat kuin sinä joutavat leirille.

Tätä en voi ymmärtää. Mahtaa tuntua kauhealle, että ei pysty muuttamaan omaa elämäntapaansa ja pitää jeesusteluna sitä että joku tekee omaa elämää koskevia päätöksiä. Etkö sinä päätä itse mitä teet elämässäsi, vaan joku leikkeleen himo tekee puolestasi päätöksiä? Vegaaniksi ryhtymisessä ei ole mitään sen kummempaa, se on jokaiselle aivan mahdollinen elämäntapamuutos.

Paitsi että teillä vegaaneilla on tapana puuttua muidenkin elämään aivan liikaa ja tuputtaa tuota vegaaniutta joka tuutista. Hoitakaa vain oma tonttinne.

Veget jakaa reseptejä, raadonsyöjät leirittää ihmisiä. Ok. 

Ei täällä ole mitään tuputettu, vaan oikaistu lähinnä väärää tietoa, kun tänne on hyökännyt lihansyöjiä ennakkoluuloineen. Itse olen ainakin niitä reseptejäkin jakanut, ja se oli ketjun alkuperäinen tarkoituskin, auttaa niitä, jotka omasta tahdostaan haluavat lihansyöntiä vähentää. Ei kenenkään ole pakko sitä vähentää.

Vierailija
225/239 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne kasvikset ja soijat on niin hyviä ja maukkaita, niin miksi pitää olla lihaa muistuttavia korvikkeita? Vegaanista joulukinkkua ja lohta, jauhelihan korviketta, maidon korviketta jne? Miksei ne kasvikset ja pavut riitä? On paljon luonnollisempaa ravintoakin kuin pitkälle prosessoidut einekset. Seitankin aivan käsittämätön tuote, loppuunasti veivattua leipätaikinaa.

Koen että nuo korvikeket ovat väliaskel helpottamaan joidenkin ihmisten siirtymistä vegaaniksi/kasvissyöjäksi. Muutos aiempaan saadaan tehtyä mahdollismman helpoksi, vaivattomaksi ja huomaamattomaksi.  

Kokeilemani korvikkeet olleet sanoinkuvaamatonta skeidaa, eivätkä todellakaan edistä siirtymistäni kasvissyöjäksi. Ei sillä, että näkisin siihen mitään syytäkään. Minua ei haittaa muiden huolet lihantuotannon eettisyydestä tai

Sanoinkin tuolla aiemmassa kommentissa, että kasviproteiinituotteita on todella paljon eri laatuisia. Jotkut ovat suorastaan pahoja, jotkut todella herkullisia. Toki tämä on myös makukysymys, mutta esim. MUU hunajaisista suikaleista olen kuullut myös tosi monelta muulta, että eivät niistä pitäneet. Itse en tykkää esim. Härkis kaurajauhiksesta (koska maistuu voimakkaasti herneproteiinilta), mutta se tavallinen Härkis taas on ihan ok. Itse tuonne aiempaan kommenttiin listasinkin niitä, mitkä omasta mielestäni ovat tosi hyviä. Tietenkään ne eivät ole kaikkien juttu, mutta tämä kommentti siksi, että ei kannata lannistua, jos maistaa yhtä tai kahta tuotetta ja ne ovat pahoja, vaan maistella vielä lisää eri tuotteita, josko löytyisi joku, mistä tykkää. Jos siis haluaa sitä lihansyöntiä vähentää, ei ole mikään pakko. :)

Vierailija
226/239 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne kasvikset ja soijat on niin hyviä ja maukkaita, niin miksi pitää olla lihaa muistuttavia korvikkeita? Vegaanista joulukinkkua ja lohta, jauhelihan korviketta, maidon korviketta jne? Miksei ne kasvikset ja pavut riitä? On paljon luonnollisempaa ravintoakin kuin pitkälle prosessoidut einekset. Seitankin aivan käsittämätön tuote, loppuunasti veivattua leipätaikinaa.

Koen että nuo korvikeket ovat väliaskel helpottamaan joidenkin ihmisten siirtymistä vegaaniksi/kasvissyöjäksi. Muutos aiempaan saadaan tehtyä mahdollismman helpoksi, vaivattomaksi ja huomaamattomaksi.  

Kokeilemani korvikkeet olleet sanoinkuvaamatonta skeidaa, eivätkä todellakaan edistä siirtymistäni kasvissyöjäksi. Ei sillä, että näkisin siihen mitään syytäkään. Minua ei hai

Ja lisään vielä, että myös maustamisella ja valmistustavalla on väliä. Itse esim. valmistan soijarouheen siten, että käytän sitä ensin kuivana öljyssä kuumalla pannulla sen verran, että se imee öljyä, sitten lisään mausteet (yleensä soijakastike, balsamico, grillimauste) ja vasta sen jälkeen lisään veden pienissä erissä kerrallaan koko ajan rouhetta sekoitellen. Tällä tavalla rouhe imee hyvin mausteet, toisin kuin jos sen keittää ensin ja vasta sitten maustaa. Tofun valmistamisesta kirjoitinkin ketjuun jo eilen. Seitania jos valmistaa itse, niin siinä on myös tärkeää olla tarpeeksi mausteita ja tarpeeksi rasvaa ja nestettä, muuten se jää kuivaksi, monessa ohjeessa rasvaa on käytetty aika vähän. Itse tykkään tehdä seitania höyryttämällä foliokääreessä kattilan höyrytysritilässä, sillä tavalla ei tule kuivaa. 45 min on sopiva höyrytysaika tai pitempään, jos on paksumpi köntti.

Vierailija
227/239 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus: Kasvispainotteisesti syövät nauttivat enemmän ultraprosessoituja ruokia kuin säännölliset lihansyöjät

Eniten lääkärissä käyvät ovat kasvisten suurkuluttajia yllättävä yhteys paljastuu tuoreesta tutkimuksesta

5 Ways a Vegan Diet Can Mask Eating Disorder Symptoms: https://renfrewcenter.com/5-ways-a-vegan-diet-can-mask-eating-disorder-…

Kasvispainotteisesti syövät ovat luultavasti terveystietoisempia ja käyvät herkemmin lääkärissä pienistä vaivoista tai vain tarkastuksissa. Jotkut menevät vasta pää kainalossa lääkäriin.

Ja niitä vaivoja riittää :)

Suomalaisilla riittää joo. Sekasyöjiähän valtaosa on.

Vierailija
228/239 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ovat nirsompia ja jämähtäneet vähän kuin lapsiksi. "Yäk, en tykkää". 

Vierailija
229/239 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salami on myrkkyä.

Vierailija
230/239 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään teen garam masalaa soijasuikaleilla.

Vierailija
231/239 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanituotteet.net on hyvä sivusto, mistä löytää tiedon markkinoilla olevista vegetuotteista. Siellä on omat kategoriat niin valmisruuille kuin vegeproteiineille tai leivontatuotteille jne: https://www.vegaanituotteet.net/category

Vegaanihaaste -sivusto on kattava tietopankki vegaanisesta ruuasta. Sieltä löytyy niin reseptipankki kuin perustietoa vegaanisista raaka-aineista ja niiden valmistustavoista. Haasteeseen ei tarvitse osallistua, vaan sivua voi käyttää kuka tahansa: https://vegaanihaaste.fi/

Chocochili -blogissa on satoja vegaanisia reseptejä laidasta laitaan: https://chocochili.net/

Viimeistä Murua myöten -blogissa on mielestäni paljon herkullisia kasvispainotteisia reseptejä: https://viimeistamuruamyoten.com/

Jalotofun sivulta löytyy hyviä tofureseptejä, suosikkini on tuo Tofukinkku sinapilla, jota teen joka joulu: https://jalotofu.fi/reseptit/

Pidempi Korsi -blogissa on myös kivoja reseptejä: https://pidempikorsi.tumblr.com/

Vierailija
232/239 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi ylös kuka yllättyi että vegaani tuputtaa ja yrittää pakottaa omaa ideologista ruokavaliotaan kaikille muillekin.

Onneksi vielä ainakin suurin osa meistä on järkeviä ja tajuaa että ihminen on sekasyöjä, muuten meidän hampaat ja ruuansulatusjärjestelmä olisi aivan erilaisia.

Ja jos veganismi olisi terveellistä niin ei tarvitsisi syödä lisäravinteita ja muita pillereitä että saisi kehon tarvitsemia ravintoaineita...

Vierailija
233/239 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin antaa vegaanimuijille makkaraa.

-uros

Vierailija
234/239 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsi ylös kuka yllättyi että vegaani tuputtaa ja yrittää pakottaa omaa ideologista ruokavaliotaan kaikille muillekin.

Onneksi vielä ainakin suurin osa meistä on järkeviä ja tajuaa että ihminen on sekasyöjä, muuten meidän hampaat ja ruuansulatusjärjestelmä olisi aivan erilaisia.

Ja jos veganismi olisi terveellistä niin ei tarvitsisi syödä lisäravinteita ja muita pillereitä että saisi kehon tarvitsemia ravintoaineita...

Sanonko minne voit sen kätesi tunkea.

Vierailija
235/239 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

B12 on se ainut lisäravinteena tarvittava vitamiini vegaaniruokavaliossa (+ D-vitamiini talvisin, kuten muillekin näillä leveysasteilla). Sitä saisi myös multaisista vihanneksista, mutta nykyään tämä tiedetään ruokamyrkytysriskiksi. B12-vitamiinia lisätään nykyään myös karjanrehuun, koska maaperä on paikoin niin köyhtynyttä. Jodin riittävästä saannista kannattaa toki myös huolehtia käyttämällä esim. jodioitua suolaa.

Vierailija
236/239 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin antaa vegaanimuijille makkaraa.

-uros

Kiinnostaa, vaikka en ole vegaani.

Vierailija
237/239 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruokaan tutustumisen voi aloittaa mukavasti kaupan eineshyllyltä. Ostaa Hoviruoka Vihiksen eli vegaanisen "lihapiirakan", sekä Makulihan kasvisnakkeja. Halkaise vihis, lisää nakit, siivuta päälle muutama siivu juustoa, lämmitä mikrossa tai uunissa, kunnes juusto on sulanut. Täytä Turun Sinapilla, lisäksi voi laittaa esim. Poppamiehen smoky aiolia ja paahdettua sipulirouhetta. (Vegaanisen version saa käyttämällä vegaanista juustoa ja -majoneesia).

Vierailija
238/239 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mistä luulet että se kissanruoka ja koiranruoka jota syötätte lemmikeillenne tulee?

Vierailija
239/239 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö paskaa kusinen ituhippi, minä syön lihaa etkä sille mitään voi! 

Vuonna 2011 Fukushiman ydinvoimaonnettomuudessa kuoli vähemmän ihmisiä kuin samana vuonna Saksassa kuoli kaupassa myytyihin luomuituihin. Tämä on muuten fakta!

Mitä ihmettä? Mitä niissä iduissa oikein oli?