Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanit, autetaan makkaraihmisiä!

Vierailija
04.12.2024 |

Olen hämmästyneenä lukenut makkaraihmisten purkauksia, kun ravintosuosituksissa on sanottu, ettei lihaa ja maitotuotteita kannattaisi syödä niin paljon. Tuli mieleen, että me vegaanit voisimme yrittää auttaa heitä. Selvästi joillain lihansyöjillä on nyt tosi paha olo ja suorastaan pelko. Antakaa teidän vinkkejä vegaanielämään! Ehkä myös me vegaanit voidaan oppia jotain.

Itse voin kertoa, että aloin noin 40-vuotiaana vegaaniksi lapseni ehdotuksesta. Tällä hetkellä suosikkituotteeni on ihan tofu, esim Asia-merkkinen on tosi maukasta. Airfryerissa tai pannulla siitä tulee rapeaa. Tofu on kevyttä, täynnä  proteiineja ja vatsallekin tosi hyvä, ei tule mitään vatsanväänteitä ja sitä on helppo käsitellä ja sopii kaikkeen. Tottakai siihenkin makuun pitää totutella, mutta nykyisin syön sitä ennemmin kuin lihaa tai juustoa, jotka haisevat ja maistuvat minusta jotenkin likaiselle ja navettamaiselle. Sienet, paahdetut munakoisot, paahdetut tomaatit, siemenet ovat täyteläisiä makuja, ja kun laittaa hyvää öljyä, niin ei makuelämyksestä puutu mitään ja ympäristö ja oma keho kiittää. Meillä on koira ja kissa ja olen myös huomannut että on kivampi olla kun ei tarvitse miettiä mitään eläinoikeuskysymyksiä omalla kannalla niin paljon vaan voin hyvällä omallatunnolla rakastaa lemmikkejäni ilman että joku nokkava nuori tulisi kyselemään että miten sitten possut ja lehmät.

Kommentit (239)

Vierailija
161/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole ehdottaa kasvisruokavalion ruoiksi kuin jotain paputahnaa, kuivattuja soijakokkareita ym. snäckruoalta kuulostavaa, tai jotain ravintohiivatuotteita ym. etovaa, niin ei tarvi ihmetellä, jos ei lihansyönti vähene.

On paljon muutakin. Ne kuivatut soijakokkareet on tarkoitus keittää mausteliemessä pehmeiksi, ja sen jälkeen vielä ruskistaa. Muistuttavat kanasuikaleita.

Minkälaista kanaa olet oikein syönyt? Ei ole lähellekään kanankaltaista.

Vierailija
162/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lihamakkaranpurija siellä provoaa, kannattaisko käyttää vähäinen kapasiteettisi johonkin sivistävään? Esim. kirjojen lukemiseen tai dokumenttien katsomiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen soijalle ja muille palkokasveille joten ei kiitos vegaaniudelle.

Tottakai tuollaisessa tilanteessa kasviperäinen ruokavalio on haastava, proteiininlähteet kaventuisi lähinnä seitaniin, täysjyväviljoihin, pähkinöihin, siemeniin ja lupiiniin, joten menisi aika yksipuoliseksi.

Suurella osalla kuitenkin kyse on asenteista, ei allergioista, miksi ei halua lihaa vaihtaa kasviproteiineihin edes silloin tällöin.

Vierailija
164/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme näitä vegaaneja vaivaa kun he eivät oikein hyväksy kuin oman ruokavalionsa kaikille. Heidän syömisiään ei saisi arvostella mutta he tekevät sitä muille . Olen sekasyöjä, ja näin meinaan jatkaa ja en puutu kenenkään muun syömisiin.  

Miten se on "tuputusta", jos tarjotaan apua lihan vähentämiseen niille, joita se kiinnostaa?

Ylimielinen alentuva käytös, halveksunta ja alentaminen eivät ole auttamista.

Eikö täällä ole porukka paria poikkeusta lukuunottamatta ollut avuliasta ja kohteliasta?

Vierailija
165/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen feikkiketju tämäkin kuin kaikki temuketjut, keksitään tahallaan kärjistäviä kommentteja, kai tästä joku palkkaakin saa.

Vierailija
166/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vegaanit pitäisi heittää kuoppaan ja lapioida parimetriä hiekkaa päälle.

Vierailija
167/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos kerran ap haluat auttaa niin kerropa mikä vegetuote maistuu, tuoksuu ja tuntuu suussa vaikkapa sisäfilepihville? Tai lämminsavulohelle? Tai vaikka lihapullalle?

Aikuinenkin voi tottua ja lakata kaipaamasta tiettyjä makuja. En ole vegaani, mutta monet vegetuotteet maistuvat oikeasti hyvältä.

Mainitse nyt vaikka viisi hyvää vegetuotetta? Minä en ole maistanut vielä yhtään semmoista.

Olen taas eri, mutta tässä omat suosikkini:

Juicy Marbles pihvi - Maistuu sisäfilepihviltä

MUU pepper steak - Tämäkin hyvin lihaisan makuinen pippuripihvi

Beyond Meat Burger - Maistuu samalta kuin lihasta tehty hampurilaispihvi

MUU

Alkuperäinen kommentoija nimenomaan kysyi lihanmakusia vegetuotteita...? :D En ole itse vegaani, kun syön myös kalaa, munia ja maitotuotteita, mutta lihan syöntiä en lopettanut siksi, etten pitäisi sen mausta, vaan eettisistä ja ekologisista syistä. Siksi tykkään lihanmakuisista kasvistuotteista. Tykkään myös pavuista, linsseistä, pähkinöistä ym. valmistetuista ruuista, mutta tylsää, jos pitäisi syödä pelkästään niitä. :)

Vierailija
168/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tofulla on isompi hiilijalanjälki kuin broilerilla. Lisäksi broilerissa on enemmän proteiinia ja vähemmän rasvaa.

Soijapavut*, vesi, gluteeniton soijakastike* (soijapavut*, vehnä* ja suola), luonnollinen aromiuutesekoitus, riisimirin* [riisi*, shochu* (vesi, fermentoitu riisi*), fermentoitu riisi*]. *Luomu

Tofun soijapapujen alkuperä on EU.

Eli tätä paljon parjattua ultraprosessoitua? 

Tofu valmistetaan kuten juustokin juoksuttamalla. Maustamattomassa tofussa ei ole kuin muutama valmistusaine ja sellaista voi tehdä itsekin kotona. Maustetussa tofussa on mausteita mutta ei sekään tee siitä prosess

Melkein kaikki syömämme ruoka on prosessoitua ja useimmat haluavat syödä jollain lailla prosessoitua ruokaa, jolleivat ole jotain raakaruokailijoita. Prosessointi myös usein auttaa mm. ruoan sulamisessa tai ravintoaineiden käyttöönotossa.

Aiemmin puhuttiin ultraprosessoidusta, ja sitä tofu ei ole. Tai jos pidetään, niin sitten on kyllä juustokin ultraprosessoitua, valmistusprosessi on aivan sama ja tofua tehty jo satoja vuosia. Eipä leipäkään ulkonäöllisesti kovin paljoa muistuta mitään pientä vehnänjyvää, sekin on prosessoitua. Ei prosessointi itsessään ole mitenkään vaarallista ja tuntuisi oudolta alkaa välttelemään vaikkapa hummusta, maapähkinävoita tai sitä tofua vain sen vuoksi, että ne ovat kaikki prosessoituja. Ultraprosessointi on se mitä kannattaa välttää ruokavaliosta riippumatta.

Vierailija
169/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kande provosoitua näistä vegejutuista. Faktahan on, että liha on ruoka-aineista selvästi parhain ja terveellisin. Sen käyttöä halutaan rahvaan osalta vähentää, koska maailman kaikki ihmiset ei voi syödä kiloa lihaa päivässä, siihen ei riitä laidunmaat. Lihasta tehdään pikkuhiljaa rikkaiden etuoikeus, niinkun se oli ennen. Muistanette historiasta varmaan kummat voivat paremmin, lihaa popsivat vauraat luokat vai kasviksia ja juureksia järsivät köyhät?

Vielä ei olla ihan tässä, ja suositukset on suosituksia, kukaan ei edellytä niiden noudattamista. Minä ostelen edelleen viikottain lihaa ja leikkeleitä ja juustoa, ja voin hyvin. Jos tämä wokellus ja ilmastopaska jatkuu vielä vuosia, niin jossain vaiheessa varmaan joku rohkenee ehdottaa lihan laittamista kortille. Se on toki poliittinen itsari, mutta joku senkin tekee. Siihen asti kunnes kieltolaki tulee, niin ostetaan pojat ja tytöt lihaa ja pysytään terveenä!

Liha on hyvä ja terveellinen ruoka-aine, kun kulutus pysyy alle 350 grammassa/viikko.

Vierailija
170/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos kerran ap haluat auttaa niin kerropa mikä vegetuote maistuu, tuoksuu ja tuntuu suussa vaikkapa sisäfilepihville? Tai lämminsavulohelle? Tai vaikka lihapullalle?

Aikuinenkin voi tottua ja lakata kaipaamasta tiettyjä makuja. En ole vegaani, mutta monet vegetuotteet maistuvat oikeasti hyvältä.

Ei tarvitse tottua, kun noille on samanmakuiset vegetuotteet olemassa, paitsi lämminsavulohelle. :)

Mulla on sekasyöjille tähän tottumiskysymykseen lopullinen ratkaisu: ei tarvi tottua mihinkään vegepaskaan, kun jatkaa sitä omaa terveellistä ruokavaliota, johon kuuluu punainen, valkoinen ja kalanliha. Ja leikkeleet tietty. Jos mietitte hieman, niin 50 luvulta asti on syöty lihaa ja leikkeleitä. Ihmiskunnan lihominen ja ravitsemuss

Jokainen saa tottakai syödä edelleen mitä tykkää. :) Tämä ketju on käsittääkseni niille, joilla on omaa kiinnostusta vähentää lihasyöntiä.

50-luvulla sitä lihaa ei syöty joka päivän joka aterialla, vaan ehkä kerran tai pari viikossa, jolloin se oli vielä terveellisellä tasolla. Siinä olet oikeassa, että sokerin ja pikaruuan syönti on myös syytä pitää kohtuudessa.

Vierailija
171/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä lihalle ole näkynyt mitään hyvää vaihtoehtoa jos ei oteta huomioon näitä korvikkeita. Mistä edes tiedetään, että ultraprosessoidut lihan korvikkeet olisi terveellisiä pitkällä tähtäimellä.

Lihankorvikkeen tekee terveelliseksi se, että se on runsaskuituinen, vähäsuolainen, ei sisällä juurikaan sokeria ja eikä sisällä kovia rasvoja. Suurin osa vegeproteiineista on tällaisia, tosin joissakin on runsaasti suolaa ja joissain merkittäviä määriä kovaa rasvaa, jos rasvana on käytetty kookosrasvaa. Prosessoinnin aste ei kerro terveellisyydestä, vaan ravintoainesisältö. Toki kannattaa syödä runsaasti myös kokonaan prosessoimattomia kasviksia. :)

no kiva, jatka sitten ihmeessä terveellisten prosessoitujen korvikkeiden syömistä. Kuullostaa tosi luonnolliselta ja herkulliselta.

Itse nauti

Tämä on ihan tieteellinen fakta, että prosessointi itsessään ei tee ruuasta epäterveellistä, vaan kova rasva, runsas suola- ja sokeripitoisuus, ja liian vähäinen kuitupitoisuus.

Vierailija
172/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tofu on loistava esimerkki ultraprosessoidusta tuotteesta, jotka eivät todellakaan ole hyväksi ihmisille saati eläimille. Syötätkö kissallesikin tofua?

Vinkkejä vegaanielämään: lopeta prosessoitujen tuotteiden käyttö ja syö aitoa ravintoa. Ja opettele idättämään.

Mistä ihmeestä sä olet saanut päähäsi, että tofu olis ultraprosessoitua. Voin vakuuttaa sulle, että muinaisessa Kiinassa vuosituhansia sitten ei oo valmistettu ultraprosessoituja tuotteita. 

Tofu nimenomaan poikkeaa joistain moderneista kasviproteiinituotteista juuri sillä, että ei ole  ultraprosessoitua, vaan valmistuu helposti kotikeittiössäkin.

Mutta se tofu mitä sä ostat nyt kaupasta ei oo sitä samaa tofua mitä Kiinassa tehtiin 2000vuotta sitte.

Mä voin tehdä hampurilaisen ite. Ostan vaikka orgaanista naudan lihaa, juustoa ja munia ja sipulia pihviin, tomaattia ja salaattia ja teen itse leivän. Tai sitten ostan kaupasta valmiin HK hampparin missä on 200 E koodilla alkavaa ainesosaa.Molemmat on hampurilaisia mutta käytännössä kaksi aivan eri asiaa.

Joo mutta kun se kaupasta ostettu, tehdasvalmisteinen tofu valmistetaan samoista aineista ja samalla menetelmällä kuin silloin muinoinkin. Siinä ei ole mitään lisäaineita, e-koodeja, säilöntäaineita. Eli hampurilaisvertauksesi ei toimi. 

Vierailija
173/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tofu on pahaa, hummus on pahaa, vegaani ja kasvisruoat maistuvat vetiselle...

Lihan syöntiä olen aikoja sitten jo vähentänyt, mutta kyllä ruokaan on saatava edes hiukan lihan makua.

Joku kasvisruoka maistuu ihan erilaiselle, jos on edes pieni nokare lihaa mukana...

Makunsa kullakin. :) Vetisiä ovat, jos niitä ei osaa valmistaa.

Tuohan on ihan varteenotettava tapa vähentää lihansyöntiä, että vähentää lihan määrää ruuassa ja korvaa osan siitä kasviksilla. :)

Vierailija
174/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kande provosoitua näistä vegejutuista. Faktahan on, että liha on ruoka-aineista selvästi parhain ja terveellisin. Sen käyttöä halutaan rahvaan osalta vähentää, koska maailman kaikki ihmiset ei voi syödä kiloa lihaa päivässä, siihen ei riitä laidunmaat. Lihasta tehdään pikkuhiljaa rikkaiden etuoikeus, niinkun se oli ennen. Muistanette historiasta varmaan kummat voivat paremmin, lihaa popsivat vauraat luokat vai kasviksia ja juureksia järsivät köyhät?

Vielä ei olla ihan tässä, ja suositukset on suosituksia, kukaan ei edellytä niiden noudattamista. Minä ostelen edelleen viikottain lihaa ja leikkeleitä ja juustoa, ja voin hyvin. Jos tämä wokellus ja ilmastopaska jatkuu vielä vuosia, niin jossain vaiheessa varmaan joku rohkenee ehdottaa lihan laittamista kortille. Se on toki poliittinen itsari, mutta joku senkin tekee. Siihen asti kunnes kieltolaki tulee, niin ostetaan pojat ja tytöt lihaa ja

Hyvin on jotkut aivopesty näissä uusissa ruokasuosituksissa. En ala mittailemaan ja pitämään kirjaa mitä ja miten paljon mitäkin syön. Rahapussin paksuus määrittelee omat ruokatavat, ja siinä on ollut vara ihan tavalliseen monipuoliseen ruokavalioon, itse tehtyyn kotiruokaan, sopivasti kaikkea sisältäen. Tofut ,ja lihan korvikkeet jätän kauppaan . Enkä tykkää muutenkaan minkään asian tuputtamisesta keneltäkään. 

Vierailija
175/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole ehdottaa kasvisruokavalion ruoiksi kuin jotain paputahnaa, kuivattuja soijakokkareita ym. snäckruoalta kuulostavaa, tai jotain ravintohiivatuotteita ym. etovaa, niin ei tarvi ihmetellä, jos ei lihansyönti vähene.

On paljon muutakin. Ne kuivatut soijakokkareet on tarkoitus keittää mausteliemessä pehmeiksi, ja sen jälkeen vielä ruskistaa. Muistuttavat kanasuikaleita.

Miksi niiden pitää muistuttaa kanasuikaleita? 

No esim. koska se on hyvää. Kasvisruuan vastustajalle mikään ei tunnu kelpaavan. Paputahna on kuulemma pahaa, mutta jos ehdottaa jotain lihankaltaista kasviproteiinia, niin sanotaan, että miksi ei voi syödä kasviksia kasviksina. Koittakaa nyt päättää. :D

Vierailija
176/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tulee resepti. Eli, uunipellille tomaatteja, paprikaa, sipulia, valkosipulia, mausteita (itse laitan chiliä, cayennepippuria, oreganoa) ja vielä cashewpähkinöitä sekä oliiviöljyä. Suolaa ei tarvitse koska makua tulee aineksista. Paahdetaan uunissa kunnes paprikat saavat vähän pintaa. Sitten soseutus. Nesteen määrästä riippuen, tämän voi syödä keittona, mutta itse syön pastan kanssa. Periaatteessa kaikki "nahistuneet" kasvikset voi tähän laittaa, kunhan on myös tomaatteja ja paprikaa. Cashewpähkinät tekevät koostumuksesta kermaisen. 

Vierailija
177/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainitse nyt vaikka viisi hyvää vegetuotetta? Minä en ole maistanut vielä yhtään semmoista.

Olen taas eri, mutta tässä omat suosikkini:

Juicy Marbles pihvi - Maistuu sisäfilepihviltä

MUU pepper steak - Tämäkin hyvin lihaisan makuinen pippuripihvi

Beyond Meat Burger - Maistuu samalta kuin lihasta tehty hampurilaispihvi

MUU

Siksi me monet kasvissyöjät emme noita lihanmakuisia tuotteita pysty syömäänkään, sillä ainakin itse olen lopettanut lihansyönnin aikoinaan siksi,kun en saanut sitä syötyä, se sai minut voimaan huonosti. Nuo tuotteet on myös hirveän hintaisia, joten jossain teiniperheessä ei tule kuuloonkaan. Siksi kannattaa tehdä hyvät kasvisruoat itse.

Vierailija
178/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tofu on loistava esimerkki ultraprosessoidusta tuotteesta, jotka eivät todellakaan ole hyväksi ihmisille saati eläimille. Syötätkö kissallesikin tofua?

Vinkkejä vegaanielämään: lopeta prosessoitujen tuotteiden käyttö ja syö aitoa ravintoa. Ja opettele idättämään.

Mistä ihmeestä sä olet saanut päähäsi, että tofu olis ultraprosessoitua. Voin vakuuttaa sulle, että muinaisessa Kiinassa vuosituhansia sitten ei oo valmistettu ultraprosessoituja tuotteita. 

Tofu nimenomaan poikkeaa joistain moderneista kasviproteiinituotteista juuri sillä, että ei ole  ultraprosessoitua, vaan valmistuu helposti kotikeittiössäkin.

Mutta se tofu mitä sä ostat nyt kaupasta ei oo sitä samaa tofua mitä Kiinassa tehtiin 2000vuotta sitte.

Mä voin tehdä hampu

Tofu valmistetaan nykyaikana ihan sillä samalla menetelmällä kuin 2000 vuotta sittenkin. Ehkä laitetaan vaan eri mausteet. Sekoitat nyt tofun nyhtökauraan ym. enemmän prosessoituihin kasviproteiineihin.

Vierailija
179/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tästä tulossa uusi uskonto,ja kohta on saarnaajia jotka tuputtaa tätä paskaa?

Vierailija
180/239 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattako sitä soijaa syödä? Se on melkoinen ilmastopahis.

Ei ole, jos se käytetään ihmisravinnoksi. Maailman soijasadosta noin 75% menee tuotantoeläinten rehuksi, joten soijan viljelyn ongelmat liittyvät nimenomaan eläintuotantoon. Rehusoija kasvatetaan juuri jossain sademetsistä raivatuilla pelloilla, kun taas ihmisravinnoksi käytettävä soija on yleensä Euroopassa tuotettua luomusoijaa.