Vegaanit, autetaan makkaraihmisiä!
Olen hämmästyneenä lukenut makkaraihmisten purkauksia, kun ravintosuosituksissa on sanottu, ettei lihaa ja maitotuotteita kannattaisi syödä niin paljon. Tuli mieleen, että me vegaanit voisimme yrittää auttaa heitä. Selvästi joillain lihansyöjillä on nyt tosi paha olo ja suorastaan pelko. Antakaa teidän vinkkejä vegaanielämään! Ehkä myös me vegaanit voidaan oppia jotain.
Itse voin kertoa, että aloin noin 40-vuotiaana vegaaniksi lapseni ehdotuksesta. Tällä hetkellä suosikkituotteeni on ihan tofu, esim Asia-merkkinen on tosi maukasta. Airfryerissa tai pannulla siitä tulee rapeaa. Tofu on kevyttä, täynnä proteiineja ja vatsallekin tosi hyvä, ei tule mitään vatsanväänteitä ja sitä on helppo käsitellä ja sopii kaikkeen. Tottakai siihenkin makuun pitää totutella, mutta nykyisin syön sitä ennemmin kuin lihaa tai juustoa, jotka haisevat ja maistuvat minusta jotenkin likaiselle ja navettamaiselle. Sienet, paahdetut munakoisot, paahdetut tomaatit, siemenet ovat täyteläisiä makuja, ja kun laittaa hyvää öljyä, niin ei makuelämyksestä puutu mitään ja ympäristö ja oma keho kiittää. Meillä on koira ja kissa ja olen myös huomannut että on kivampi olla kun ei tarvitse miettiä mitään eläinoikeuskysymyksiä omalla kannalla niin paljon vaan voin hyvällä omallatunnolla rakastaa lemmikkejäni ilman että joku nokkava nuori tulisi kyselemään että miten sitten possut ja lehmät.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit yms saa vetää ihan niin paljon kuin sielu sietää, kasviksia ja vihanneksia yms, mutta ne, jotka haluaa syödä monipuolisesti kaikkea, myös lihaa, grillata makkaraa silloin tällöin, niin antaa mennä vaan.
Alkanut tosiaan tämä ihmisten kouhkaaminen ruuasta ottamaan päähän tosissaan enkä tunne ketään kiihkoilijaa onneksi, ei paljon tarvitsisi olla tekemisissä.
Kunnon naudanpihvi kasvisten kera on mun mieliruokaa....
Perjantaina uunissa tehty possun ulkofileetä, valkosipulikermaperunoita ja uunikasviksia. Nam! Kaikkea kohtuudella, myös maitoa eikä kaurakuraa!
Olen samaa mieltä, että kaikkea voi syödä kohtuudella ja jokainen itse päättää, minkä verran suosituksia noudattaa, vai noudattaako ollenkaan. Mutta puhut "kouhkaamisesta" ja "kiihkoilusta" ja sitten itse sanot kauramaitoa kaurakuraksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tofu on loistava esimerkki ultraprosessoidusta tuotteesta, jotka eivät todellakaan ole hyväksi ihmisille saati eläimille. Syötätkö kissallesikin tofua?
Vinkkejä vegaanielämään: lopeta prosessoitujen tuotteiden käyttö ja syö aitoa ravintoa. Ja opettele idättämään.
Mistä ihmeestä sä olet saanut päähäsi, että tofu olis ultraprosessoitua. Voin vakuuttaa sulle, että muinaisessa Kiinassa vuosituhansia sitten ei oo valmistettu ultraprosessoituja tuotteita.
Tofu nimenomaan poikkeaa joistain moderneista kasviproteiinituotteista juuri sillä, että ei ole ultraprosessoitua, vaan valmistuu helposti kotikeittiössäkin.
Nykytofu ei ole muinaisessa Kiinassa valmistettua.
Ei, mutta ihan samalla menetelmällä valmistettua ilman mitään säilöntäaineita tms.
Vierailija kirjoitti:
Aika monta kertaahan tuo prosessoidaan, mutta en tiedä montako kertaa on tavallisesti prosessoidun ja yliprosessoidun raja.
1. Liota
2. Huuhtele
3 Jauha
4. Kuumenna
5. Kuori
6. Siivilöi
7. Puserra
Mikään kotikeittiössä raaka-aineista valmistettu ruoka ei ole ultraprosessoitua. Yliprosessoitu ei ole mikään käytössä oleva määritelmä.
Vierailija kirjoitti:
No jos kerran ap haluat auttaa niin kerropa mikä vegetuote maistuu, tuoksuu ja tuntuu suussa vaikkapa sisäfilepihville? Tai lämminsavulohelle? Tai vaikka lihapullalle?
En ole ap, enkä edes vegaani, mutta sisäfilepihville on olemassa vegaaninen vastine, mikä maistuu hyvin aidolta: https://www.k-ruoka.fi/haku?q=juicy%20marbles&tuote=juicy-marbles-226g-…
Lämminsavulohelle ei ole samanmakuista vegetuotetta vielä kehitetty, ainakaan Suomesta saatavaa. Kalaisaa makumaailmaa tosin saa esim. Cavi-Art -merileväkaviaarilla ja Vegiar-tahnalla, joista voi tehdä tillin, sitruunan, punasipulin, smetanan, tuorejuuston ja majoneesin (tarvittaessa vegaaniversiot näistä) kanssa tahnaa vaikka voileipäkakun, ruissipsien tai leivän päälle.
Lihapullan makuisia vegepullia ovat esim. Ikean kasvispyörykät. Ennen oli myös Hälsans Kökin kasvispyörykät, mutta niiden reseptiä muutettiin hiljattain, eivätkä enää minusta maistu lihapullalle.
Vierailija kirjoitti:
98 prosentillla vegepelleistä on epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö ja loput kaksi prosenttia on muuten vain narsisteja.
Luulen että heissä on keskimääräistä empaattisempaa porukkaa, hehän välittävät eläimistä enemmän kuin sekasyöjä voi koskaan sanoa välittävänsä. Sekasyöjä välittää vain itsestään ja omasta terveydestään, omasta lajistaan, ei eläinten kärsimyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monta kertaahan tuo prosessoidaan, mutta en tiedä montako kertaa on tavallisesti prosessoidun ja yliprosessoidun raja.
1. Liota
2. Huuhtele
3 Jauha
4. Kuumenna
5. Kuori
6. Siivilöi
7. Puserra
Mikään kotikeittiössä raaka-aineista valmistettu ruoka ei ole ultraprosessoitua. Yliprosessoitu ei ole mikään käytössä oleva määritelmä.
Valmistofuja ei ole missään kotikeittiössä valmistettua. Kyllä ne ihan tehtaissa tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kerran ap haluat auttaa niin kerropa mikä vegetuote maistuu, tuoksuu ja tuntuu suussa vaikkapa sisäfilepihville? Tai lämminsavulohelle? Tai vaikka lihapullalle?
Aikuinenkin voi tottua ja lakata kaipaamasta tiettyjä makuja. En ole vegaani, mutta monet vegetuotteet maistuvat oikeasti hyvältä.
Ei tarvitse tottua, kun noille on samanmakuiset vegetuotteet olemassa, paitsi lämminsavulohelle. :)
Leave makkara alone tai soitan metoohon.
Olen allerginen soijalle ja muille palkokasveille joten ei kiitos vegaaniudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
98 prosentillla vegepelleistä on epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö ja loput kaksi prosenttia on muuten vain narsisteja.
Luulen että heissä on keskimääräistä empaattisempaa porukkaa, hehän välittävät eläimistä enemmän kuin sekasyöjä voi koskaan sanoa välittävänsä. Sekasyöjä välittää vain itsestään ja omasta terveydestään, omasta lajistaan, ei eläinten kärsimyksestä.
Kissoilleekin syöttävät ties mitä kaurapuuroa ja tofua. Ei todellakaan osoita välittämistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve ihminen ei käännytä muita eikä arvostele muiden ruokailuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinenkin voi tottua ja lakata kaipaamasta tiettyjä makuja. En ole vegaani, mutta monet vegetuotteet maistuvat oikeasti hyvältä.
Mainitse nyt vaikka viisi hyvää vegetuotetta? Minä en ole maistanut vielä yhtään semmoista.
Olen taas eri, mutta tässä omat suosikkini:
Juicy Marbles pihvi - Maistuu sisäfilepihviltä
MUU pepper steak - Tämäkin hyvin lihaisan makuinen pippuripihvi
Beyond Meat Burger - Maistuu samalta kuin lihasta tehty hampurilaispihvi
MUU Roast Biif - Leikkelettä leivän päälle tai ruuanlaittoon, maistuu todella lihaisalta
Santun Seitan vegvursti - Maistuu meetvurstilta
Happy V vegesalami - Tämä on vielä Santun Seitaniakin parempaa, mutta ei ilmeisesti saa enää Suomesta
Noita vegeproteiinituotteita on myös paljon huonoja. Esim. MUU hunajaiset kasvissuikaleet yksi esimerkki sellaisesta. Kannattaa maistella useampaa tuotetta, jos ensimmäinen ei ole hyvää, eikä vielä tuomita kaikkia vegeproteiineja yhden maistelukerran perusteella. :)
Nykytofu ei ole muinaisessa Kiinassa valmistettua.
Ei, mutta ihan samalla menetelmällä valmistettua ilman mitään säilöntäaineita tms.
Ei muinaisessa Kiinassa tehtaita ollut, joten ei ole samalla menetelmällä valmistettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme näitä vegaaneja vaivaa kun he eivät oikein hyväksy kuin oman ruokavalionsa kaikille. Heidän syömisiään ei saisi arvostella mutta he tekevät sitä muille . Olen sekasyöjä, ja näin meinaan jatkaa ja en puutu kenenkään muun syömisiin.
Miten se on "tuputusta", jos tarjotaan apua lihan vähentämiseen niille, joita se kiinnostaa?
Ylimielinen alentuva käytös, halveksunta ja alentaminen eivät ole auttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitse nyt vaikka viisi hyvää vegetuotetta? Minä en ole maistanut vielä yhtään semmoista.
Olen taas eri, mutta tässä omat suosikkini:
Juicy Marbles pihvi - Maistuu sisäfilepihviltä
MUU pepper steak - Tämäkin hyvin lihaisan makuinen pippuripihvi
Beyond Meat Burger - Maistuu samalta kuin lihasta tehty hampurilaispihvi
MUU Roast Biif - Leikkelettä leivän päälle tai ruua
Miksi kasvisruoan pitää lihalla maistua? Mikä vege se sellainen on, ettei osaa lihanhimosta eroon päästä?
Ei kande provosoitua näistä vegejutuista. Faktahan on, että liha on ruoka-aineista selvästi parhain ja terveellisin. Sen käyttöä halutaan rahvaan osalta vähentää, koska maailman kaikki ihmiset ei voi syödä kiloa lihaa päivässä, siihen ei riitä laidunmaat. Lihasta tehdään pikkuhiljaa rikkaiden etuoikeus, niinkun se oli ennen. Muistanette historiasta varmaan kummat voivat paremmin, lihaa popsivat vauraat luokat vai kasviksia ja juureksia järsivät köyhät?
Vielä ei olla ihan tässä, ja suositukset on suosituksia, kukaan ei edellytä niiden noudattamista. Minä ostelen edelleen viikottain lihaa ja leikkeleitä ja juustoa, ja voin hyvin. Jos tämä wokellus ja ilmastopaska jatkuu vielä vuosia, niin jossain vaiheessa varmaan joku rohkenee ehdottaa lihan laittamista kortille. Se on toki poliittinen itsari, mutta joku senkin tekee. Siihen asti kunnes kieltolaki tulee, niin ostetaan pojat ja tytöt lihaa ja pysytään terveenä!
Vegaanit harrastavat samaa kuin laitapuolueet ja herännäisliikkeet.
Kiillottavat sädekehäänsä yrittämällä epäinhimillistää muita ja etsimällä vihollisia, joita vastaan ryhmittäytyä.
Ihan pieni vinkki. Ei se p*ska kiillotu edes hinkkaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, enkä edes vegaani, mutta sisäfilepihville on olemassa vegaaninen vastine, mikä maistuu hyvin aidolta: https://www.k-ruoka.fi/haku?q=juicy%20marbles&tuote=juicy-marbles-226g-…
Lämminsavulohelle ei ole samanmakuista vegetuotetta vielä kehitetty, ainakaan Suomesta saatavaa. Kalaisaa makumaailmaa tosin saa esim. Cavi-Art -merileväkaviaarilla ja Vegiar-tahnalla, joista voi tehdä tillin, sitruunan, punasipulin, smetanan, tuorejuuston ja majoneesin (tarvittaessa vegaaniversiot näistä) kanssa tahnaa vaikka voileipäkakun, ruissipsien tai leivän päälle.
Lihapullan makuisia vegepullia ovat esim. Ikean kasvispyörykät. Ennen oli myös Hälsans Kökin kasvispyörykät, mut
Ainekset tuon linkin valmisteen takana:
Vesi, SOIJAPROTEIINITIIVISTE (27%),auringonkukkaöjy, luonnolliset aromit, punajuurimehutiiviste,sakeuttamisaineet (karrageeni, metyyliselluloosa), B12-vitamiini
Kyllä on terveellisen ja luonnollisen kuuloista!
Tämänkin ketjun takana on yritys mielipidevaikuttaa ihmisiin? No turha luulo, oma terveys menee kyllä edelle, veriarvoni on nykyisillä tavoilla lihaa syöden priimaa.
1. Liota
2. Huuhtele
3 Jauha
4. Kuumenna
5. Kuori
6. Siivilöi
7. Puserra