Jos oletetaan että teiniraskaus on huono juttu ja vammaisuusriski kasvaa +35 jälkeen, ikkuna lasten saantiin on surullisen pieni
No, kävin tutkimuksissa. Ikää 33 ja NOLLA munasolua jäljellä. Adoptiota en sinkkuna minun tuloilla saa.
Jos siis ensimmäinen realistinen ajankohta olisi ollut lasten hankintaan 20 ja myöhäisin joku 29, niin siinä on 9 vuotta aikaa tutkia maailmaa ja elää vapaana ennenkuin biologinen elämä on ohi lisääntymismielessä.
Toki joillain on hyvä tuuri ja löytyy hedelmöittymiskelpoisia munasoluja 35, muutamilla jopa 40 iässä. Minulla kuitenkaan ei.
Miksi luonto on näin julma ja epäreilu? Miksi pitäisi noin nopeasti tehdä päätös?
Kommentit (117)
12v on täysin normaali ikä, nykyään puhutaan että osalla alkaa liian varhain mutta sillä tarkoitetaan alle 10v lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kyllä poikkeuksellisen huono tuuri. Ikävä kuulla.
Ei kyllä millään mittapuulla ole poikkeuksellista että 33-35v on jo hedelmätön.
Poikkeuksellista olisi että 26-28v nainen on hedelmätön. Noilla vuosilla tuossa välissä on valtava merkitys ja ero (esim. 28v nainen vs. 33v).
Useat voivat saada ja saavat lapsen 33v:nä, mutta THL:n mukaan n. viidesosa naisista on jo hedelmättömiä sen ikäisenä.
Käyrä nousee aika tasaisesti 40v:hen asti jonka jälkeen sen ikäisiä tai vanhempia ensisynnyttäjiä on enää muutamia kymmeniä vuositasolla, ja hedelmättömien määrä reilusti yli 99%. IVF-hoidoistakin 95% epäonnistuu jo 39v kohdalla.
https://www.sttinfo.fi/tiedote/70083685/hedelmoityshoidot-eivat-takaa-l…
Ei ole viidennes hedelmättömiä. Muistaakseni viidenneksellä on vaikeuksia raskautua. Se on eri asia.
Me miehen kanssa aloitettiin yrittäminen viime keväänä kun olin 33v koska gyne kutsui minua vanhaksi ja kehotti aloittamaan heti. Pamahdin heti ensimmäisestä raskaaksi ja tuli erimunaiset kaksoset. Vähän huijattu olo :D Toki se on niin, että jos lapsia haluaa niin kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen 35v koska vuosi vuodelta vaikeutuu ja hedelmättömyyden riski lisääntyy.
En olisi voinut tulla teiniäidiksi. Ekat kuukautiset oli 18v ja sen jälkeen 23v, mistä alkaen olivat suht säännölliset. Minulla oli syömishäiriö. Sitten olin suhteissa joissa mies ei halunnut lapsia enkä minäkään sen miehen kanssa. Vasta lähempänä 40v olin lopulta suhteessa jossa mies halusi lapsia ja minä myös hänen kanssaan. Oli hyvää tuuria, kun ei ollut mitään ongelmia saada lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikkeuksellista olisi että 26-28v nainen on hedelmätön. Noilla vuosilla tuossa välissä on valtava merkitys ja ero (esim. 28v nainen vs. 33v).
Useat voivat saada ja saavat lapsen 33v:nä, mutta THL:n mukaan n. viidesosa naisista on jo hedelmättömiä sen ikäisenä.
Käyrä nousee aika tasaisesti 40v:hen asti jonka jälkeen sen ikäisiä tai vanhempia ensisynnyttäjiä on enää muutamia kymmeniä vuositasolla, ja hedelmättömien määrä reilusti yli 99%. IVF-hoidoistakin 95% epäonnistuu jo 39v kohdalla.
Ei ole viidennes hedelmättömiä. Muistaakseni viidenneksellä on vaikeuksia raskautua. Se on eri asia.
Me miehen kanssa aloitettiin yrittäminen viime keväänä kun olin 33v koska gyne kutsui minua vanhaksi ja kehotti aloittamaan heti. Pamahdin heti ensimmäisestä raskaaksi ja tuli erimunaiset kaksoset. Vähän huijattu olo :D Toki se on niin, että jos lapsia haluaa niin kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen 35v koska vuosi vuodelta vaikeutuu ja hedelmättömyyden riski lisääntyy.
Kaksosten todennäköisyys kasvaa naisen vanhetessa, koska muutenkin mutaatioiden ja poikkeusten todennäköisyys sukusolujen jakautumisessa ja hedelmöittymisessä kasvaa. Eli se ei niinkään ole merkki mistään superhedelmällisyydestä vaan sukusolujen ikääntymisestä. Hedelmällisyyden lopulla keho alkaa myös usein kypsyttää niitä viimeisiä munasolujaan kiihtyvällä tahdilla, minkä vuoksi tulee todennäköisemmin hyperstimilaatiota ja siten tuplat kerralla.
Eikä ole minun keksintöäni, kysy vaikka googlelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki aihe on tabu nyky-yhteiskunnassa, mutta fakta on että kautta ihmishistorian iso osa lapsista on saatu aika pian sen jälkeen kun kuukautiset ovat alkaneet.
Maatalousyhteiskunnassa jo 30v on ollut geriatrinen synnyttäjä.
Enkä haluaisi samaa kulttuuria takaisin, sillä sen ikäinen on henkisesti lapsi ja on lisääntynyttä preeklampsian ja keskenmenojen riskiä. Moni tyttö kuoli synnytysten aikana.
Jos puhtaasti kuunnellaan ns. luontoa, se lisääntyminen pitäisi aloittaa jo joskus yläasteiässä. Se ei sovellu nyky-yhteiskuntaan mitenkään kun ihmiset elävät 50 vuoden sijasta 90 vuotta eikä monella kolmekymppiselläkään ole vielä vakituisia tuloja.
Aikaisemmin kuukautiset alkoivat myöhemmin kuin nyt, jopa 16- 18 v. Vanhoissa muotokuvissa ja maalauksissa on kuvattu vielä 15- 16 tytöt nukkejen kanssa. Tutkimusten mukaan mitä enemmän isä on tyttölapsen elämässä mukana sitä myöhemmin kuukautiset alkavat koska tytön elimistö ei ole hälytystilassa vaan " turvassa". Aiemmin erot olivat harvinaisia ja isät olivat lasten elämässä.
Siinä mielessä erikoinen väite sinulta ellet tarkoita lyhyttä ajanjaksoa historiassa.
No tuo nyt on ainakin ihan puppua tuo väite isän läheisyydestä ja kuukautisista. Nykyaikana isät ovat osallistuvampia kuin koskaan, historiassa (tuohon aikaan mihin viittasit) ei isät saaneet edes vanhempainvapaata eikä juosseet vaunujen kanssa lenkillä, niin kuin nyt on ihan tavallinen näky. Isän roolia kasvattajana ylipäätäänkin pidetään nykyään paljon tärkeämpänä kuin ennen. Ja silti murrosikä on päinvastoin aikaistunut nykypäivänä huomattavasti, siitä on vastikään ollut juttua joillakin alkaa murrosiän oireet jopa jo niin aikaisin (alle 10-vuotiaana) että jotkut käyttävät jo lääkkeitä sitä jarruttamaan.
Oikea syy murrosiän aikaistumiselle löytyy mm. Ravinnosta ja rasvakudoksen määrästä, rasva on hormonaalisesti aktiivista ja nykylapset ovat huomattavasti paremmin ravittuja ja pulleampia kuin ennen vanhaan. Niinpä sukukypsyyskin saavutetaan tällaisena yltäkylläisyyden aikana aikaisin.
On kyllä tutkimustuloksia siitä, että isän poissaolo varhentaa tytön puberteettia. Omalla kohdallani eroperheen lapsena kuukautiset alkoivat 12-v, ydinperheen lapsena serkullani 16-v. Kavereiden kanssa olemme jutelleet ja tullut ilmi, että kaikilla, joilla on erotausta, kuukautiset ovat alkaneet tosi varhain.
Itselläni ydinperhe ja kuukautiset alkoivat 11v. Ystävälläni yh-ISÄ ja kuukautiset alkoivat 11v.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos haluaa isän joka ei lähde ja perusta uutta perhettä, se pitää valita noin 48-55 vuotiaiden joukosta, silloin mies perustaa aina sen lopullisen perheen ja on valmis osallistumaan lasten hoitoon ja kasvatukseen.
Yli 35-vuotiailla miehillä alkoi näkyä vaikeuksia saada lapsia. Jos miehen ikä oli puolestaan yli 40-vuotta, olivat miehestä johtuvat hedelmöitysongelmat jo merkittäviä.
Ongelmat johtuvat sperman laadusta.
Miesten ikääntyessä sperman DNA heikkenee. Tästä seuraa hedelmöitysvaikeuksia.
Myös keskenmenoriski on korkeampi, jos mies on yli 35-vuotta.
https://www.vau.fi/raskauden-yrittaminen/miehen-hedelmallisyys/viimeine…
Vierailija kirjoitti:
35v on naisen valomerkki.
Et taida ymmärtää lisääntymisestä mitään.
Moni herää lapsitoiveeseen liian myöhään 35 vuotta on naisen hedelmällisyyden valomerkki
Vaikka olo olisi nuorekas ja kasvot rypyttömät, alkaa naisen hedelmällisyys laskea radikaalisti 35-vuotispäivän jälkeen. Jos lapsesta haaveilee, on 35-vuotiaalla jo kova kiire. Moni ei sitä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni herää lapsitoiveeseen liian myöhään 35 vuotta on naisen hedelmällisyyden valomerkki
Vaikka olo olisi nuorekas ja kasvot rypyttömät, alkaa naisen hedelmällisyys laskea radikaalisti 35-vuotispäivän jälkeen. Jos lapsesta haaveilee, on 35-vuotiaalla jo kova kiire. Moni ei sitä ymmärrä.
Ihan takuuvarmasti jokainen sen ymmärtää! Mutta kaikki eivät välttämättä ole olleet aiemmin sellaisessa suhteessa, että lapsien teko olisi ollut mahdollista (turvattomia puolisoita, lapsia haluamattomia miehiä, ero 30+) ja siksi ikää on ehtinyt tulla ennen kuin lapsenteko alkaisi mitenkään olla mahdollista tai pitäisi ehkä jopa löytää se uusi suhde, jossa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä höpötät!
Lääkäri: Yli 40-vuotiaiden julkkisten raskaudet ovat alkaneet useimmiten luovutetuilla munasoluilla, ei omilla munasoluilla
https://www.iltalehti.fi/hyvaolo/a/ba5bbfd1-362c-4281-86f0-70e95ae553e0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me miehen kanssa aloitettiin yrittäminen viime keväänä kun olin 33v koska gyne kutsui minua vanhaksi ja kehotti aloittamaan heti. Pamahdin heti ensimmäisestä raskaaksi ja tuli erimunaiset kaksoset. Vähän huijattu olo :D Toki se on niin, että jos lapsia haluaa niin kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen 35v koska vuosi vuodelta vaikeutuu ja hedelmättömyyden riski lisääntyy.Kaksosten todennäköisyys kasvaa naisen vanhetessa, koska muutenkin mutaatioiden ja poikkeusten todennäköisyys sukusolujen jakautumisessa ja hedelmöittymisessä kasvaa. Eli se ei niinkään ole merkki mistään superhedelmällisyydestä vaan sukusolujen ikääntymisestä. Hedelmällisyyden lopulla keho alkaa myös usein kypsyttää niitä viimeisiä munasolujaan kiihtyvällä tahdilla, minkä vuoksi tulee todennäköisemmin hyperstimilaatiota ja siten tuplat kerralla.
Eikä ole minun keksintöäni, kysy vaikka googlelta.
Uusimman tiedon mukaan naisten munasolut ei "ikäänny" kuten aiemmin luultiin, niiden määrä vain vähenee naisen ikääntyessä. Syy sille, että vanhempi nainen saa todennäköisemmin kaksoset, liittyy FSH-hormonin lisääntymiseen. FSH-hormonia voi stimuloida myös hormonaalinen ehkäisy, jota otettu ennen raskauden yrittämistä. Miehillä sen sijaan on todettu suurempi korrelaatio ikääntymisen ja sperman laadun laskemisen välillä.
En siis tosiaan väitä sen olevan merkki superhedelmällisyydestä. Oli se kuitenkin merkki siitä, että sain lapsia helposti kun tuli kerrasta ja heti kaksi. Oletan hedelmällisyyden olevan yhdistelmä munasolujen määrää plus otolliset olosuhteet eli oikea hormonitasapaino ja riittävä terveydentila. Kaikki nämä ovat sellaisia, jolla on tapana huonontua iän myötä. Munasolujen määrä on se, mihin ei pysty itse vaikuttamaan, mutta muut osa-alueet ovat myöskin tärkeitä. Esim ylipaino vaikeuttaa raskautta merkittävästi ja 2/3 yli 30 vuotiaista on ylipainoisia, 1/3 lihavia. Kunnallisen puolen hedelmöityshoitoihin ei edes pääse jos itsellä tai kumppanilla on BMI yli 30.
Vierailija kirjoitti:
Ennen muinoin lapsia saatiin vielä reilusti yli 40v koska munasoluja oli vielä reilusti jäljellä. Kun oltiin raskaana vähän väliä niin munasoluja ei valu hukkaan joka kuukausi. Tunnen useita vielä yli 40v lapsia tehneitä, mutta heillä on jo useita lapsia ennestään, ovt aloittaneet nuorena. Paljon enemmän tunnen niitä jotka aloittavat myöhään sen ensimmäisen tekemisen ja jäävät ilman tai käyvät läpi hoidot ennen kuin saadaan aikaan lapsi.
Ei munasolut valu hukkaan, vaan niitä tuhoutuu ihan koko ajan. Tuhoutuminen alkaa jo syntymän jälkeen eikä siihen voi itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe jääneeni mistään paitsi vaikka olen saanut lapset 25v molemmin puolin. Parisuhdeaikaakin on riittänyt koska lapsilla oli liuta nuoria isovanhempia sekä ihan tekeviä, reippaita alle 70v isoisovanhempia, näistä toki edelleen suurin osa elossa. Itsekin sitä oli ihan hitokseen jaksavampi kuin nyt yli 40-vuotiaana. Parisuhde vakaa jo yli 25 vuotta.
Isovanhempasi olivat reippaita, tekeviä seitsemänkymppisenä, itselläsi heikentynyt jaksaminen jo nelissäkymmenissä. Mitenkähän käy sitten, kun sinulla on vanhat vanhemmat ja pienet lapsenlapset, mahdollisesti lapsenlapsenlapsetkin.
Sitä ei voi tietää. Toki jaksamisen "huonous" näin yli 40v on lähinnä sitä, että en jaksaisi enää yöherätyksiä. Ei meillä isovanhemmat yösyöttöjä hoitaneet.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä olettaa, eikä tuijottaa pelkästään naisen ikää.
Itse sain esikoisen 36-vuotiaana, seuraavan 39- ja viimeisen, joka yllätysraskaus, 41-vuotiaana. Sen jälkeen laitatin piuhat poikki, koska en halunnut enempää.
Ikä mrrkkaa, ja paljon.
Lisäksi on eri asia olla 40v ja ensi synnyttäjä kuin 40v lapsia jo saaneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe jääneeni mistään paitsi vaikka olen saanut lapset 25v molemmin puolin. Parisuhdeaikaakin on riittänyt koska lapsilla oli liuta nuoria isovanhempia sekä ihan tekeviä, reippaita alle 70v isoisovanhempia, näistä toki edelleen suurin osa elossa. Itsekin sitä oli ihan hitokseen jaksavampi kuin nyt yli 40-vuotiaana. Parisuhde vakaa jo yli 25 vuotta.
Isovanhempasi olivat reippaita, tekeviä seitsemänkymppisenä, itselläsi heikentynyt jaksaminen jo nelissäkymmenissä. Mitenkähän käy sitten, kun sinulla on vanhat vanhemmat ja pienet lapsenlapset, mahdollisesti lapsenlapsenlapsetkin.
Sitä ei voi tietää. Toki jaksamisen "huonous" näin yli 40v on lähinnä sitä, että en jaksaisi enää yöherätyksiä. Ei meillä isovanhemmat yösyöttöjä hoitaneet.
Ja kaikki tulevat vanhemmat, isovanhemmat ym tietää että maailma muuttuu, omat isovanhempani ovat jääneet terveinä eläkkeelle 50-60v, ei me päästä kuin 70v ellei ole varaa jäädä omalla kustannuksella. Kyllä myös lapseni tiedostavat että jos muuttavat satojen kilsojen päähän, heidän laspsilla ei ole isovanhemmat läsnä niin paljon kuin jos asuisivat edes naapurikaupungissa.
Miten niin? 25-35. Hyvin on aikaa Turhaa nillitystä. .
Mun ystävän ispsisko oli tosi cool ja kyllä mä surin, kun eivät saaneet lasta puolisonsa kanssa.
Saivat sitten lopukta hoitojen avulla.
Kun mä tapasin mieheni, me oltiin kummatkin vielä opiskelijoita. Ilmoitin haluan äidiksi ennen, kun täytän 28. Mies vastasi vaikka heti.
Ap on oikeassa. Osa naisista elää lähes satavuotiaiksi saakka. Siihen nähden lisääntymisikkuma on lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te tietämättömät tolvanat lukekaa tuo Ylen linkki!
Myös ympäristö vaikuttaa.