Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joidenkin ihmisten on vaikea hyväksyä jos joku ei syö samaa kuin he?

Vierailija
03.12.2024 |

Olen ollut 10 vuotta täysin "liharajoitteinen", en siis kasvissyöjä, mutta syön siis muutaman kerran viikossa kalaa ja ehkä n.kerran kuukaudessa/kahdessa kanaa tai kalkkunaa jossain muodossa. Sian tai naudanlihasta en tykkää, eli miksi söisin jotain joka ei vaan maistu hyvälle ja josta tulee huono olo. Tänään viimeksi keskustelin äitini kanssa ja hän murehti kinkun paistamista jouluksi. Sanoin hänelle, että minä en kinkkua syö, että turha yrittää paistella. Äitini on 84 vuotias ja isäni lähes 90. Äitini sanoi taas odottamani sanat, eli "kyllä sinäkin kinkkua haluat". No en todellakaan halua. Siinä miltei riideltiin asiasta, mutta äitini jäi vaan mielipiteeseensä, että kyllä minä kinkkua syön ja se pitää paistaa vaikka liikkuminenkin on vaikeaa.

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tosi mielenkiintoinen aihe. Miksi jonkun toisen syöminen tai syömättömyys kuohuttaa niin paljon mieltä?

Mä olen ollut vuosia kasvis-kalasyöjä. En tuo asiaa ikinä esiin millään tavalla ja minua ei kiinnosta pätkääkään muiden syömiset - voin hyvin paistaa vieraille pihvin, jos he sitä toivovat tai grillata lohinyyttini samassa grillissä makkaroiden kanssa pihajuhlissa. Ei minkäänlaista ongelmaa, enkä todellakaan halua tehdä asiasta numeroa. 

Säännöllisesti kuitenkin joku läsnäolevista nostaa asian esille esim. juhlissa ja tekee syömisestäni hirveän ongelman. Et syö lihaa? Et siis kanaakaa? Siis mitä sinä sitten syöt? Voitko kumminkin syödä vähän tätä kinkkua? Voi jumalauta, että on vaikeaa... Olen ollut tilanteissa, jossa aikuinen ihminen on lähes raivoissaan siitä, että lautasellani on lohimedaljonki eikä makkaraa. 

Todella, todella vaikeaa ymmärtää tätä. Mihin kipupisteeseen se ihmisessä osuu?

22/92 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 16: "Ei millään pahalla mutta tämä on juuri sellainen tapa toimia josta moni nuori nainen yrittää päästä eroon. Että pitäisi toisten mieliksi aina joustaa ja puhua ympäripyöreitä. Monelle se tuputtaminen on juuri se pahin asia, ja se ettei kunnioiteta omia valintoja. Sellaiseen tällainen toimintamalli ei tarjoa ratkaisua, vaan tarjoaa ainoastaan näennäisen tyydytyksen toiselle osapuolelle. Minusta poikkeuksia ovat vain kuolinvuode ja muistisairaus. "

Nuorilla naisilla harvemmin on 80-90-vuotiaat vanhemmat. Mä tarkoitin tuossa kommentissa nimenomaan vanhuksia eli nuorten naisten kohdalla isovanhempia tai jopa isoisovanhempia. Niitä, jotka ovat jo lähempänä sataa kuin viittäkymmentä.  Vanhojen jäärien kanssa ei kannata alkaa vänkäämään, koska - kuten aloittajakin kertoi - jäärät eivät anna periksi ja tulee vaan riitaa. Mun mielestä ei tarvitse olla vielä kuolinvuoteella tai muistisairas, kun voi jo - ihan oman itsensä takia - sanoa jotain ympäripyörää ja sitten vaihtaa puheenaihetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ensin halventaa äitiään ja sitten valittaa siitä täällä suureen ääneen, kuin itse olisi uhri. Kunnon oikeaoppinen aatesyöjä...

Vierailija
24/92 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa äitisi ajattelee,  että sua varten pitäisi erikseen tehdä jotain muuta eikä haluaisi tehdä? Vai menikö viime joulu ihan hyvin,  vaikka sulle ei ollutkaan mitään kinkunkorviketta?

Ei minua varten tarvitse tehdä yhtään mitään. Syön muutenkin tosi vähän. 

Ap.

Mäpä kysyn tähän väliin, että onko äitisi aiempina vuosina kuitenkin tehnyt? Kun mun tytär lopetti 20 vuotta sitten lihansyönnin, mä kokeilin tehdä mitä erilaisimpia "vegekinkkuja". Koska mä ajattelin, että hänellekin olisi ihan kiva syödä joulun pääruuaksi jotain muutakin kuin vain laatikoita ja rosollia. Kukaan muu porukasta ei syönyt "vegekinkkuja" ja oli vähän haastavaa tehdä niin pientä määrää, että se oli vain yhdelle. Kerran otin puheeksi asian hänen kanssaan ja sen jälkeen en ole häntä varten

Ei ole koskaan ollut puhetta mistään korvaavasta. Ruoka ei ole koskaan ollut minulle mitenkään pyhän tekevä. Mielestäni pöydästä löytyy kyllä syötävää ihan tarpeeksi, että en näe nälkää. Eiköhän se yletön tarjonta ole lähinnä joulun ongelma. Sanotaan näin, että nyt alan olla jo lähinnä hyvin huolestunut, että äitini polttaa itsensä kinkun paistossa tmv. Olisi kamala, jos hän palaneena syytäisi, että minun takia hän kinkkua paistoi. Ehdotin viime jouluna, että toisin mukanani susheja, että minusta ne on kivaa pikku naposteltavaa. Sehän ei käynyt äidilleni olenkaan, koska hän sanoi, että ei syö raakaa kalaa, eikä mitään susheja ylipäätään. 

Ap. 

Vierailija
25/92 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa jo muakin pikkusen ärsyttämään isän eikö tee yhtään mieli makkaraa -jutut. No ei tee mieli nyt, kun ei ole viiteen vuoteen tehnyt

Ylipäätään harmittaa, kun niin moni utelee miksi en syö lihaa tai tyrkyttää että maista nyt edes. En minäkään teiltä kysele, miksi syötte kuollutta eläintä. Ruokarauha. 

Vierailija
26/92 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kerralla, kun joku utelee minulta miksi en syö possua, kysyn heiltä, mikseivät he syö ihmistä. Minulle lähes yhtä vastenmielinen ajatus

Vierailija
27/92 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa äitisi ajattelee,  että sua varten pitäisi erikseen tehdä jotain muuta eikä haluaisi tehdä? Vai menikö viime joulu ihan hyvin,  vaikka sulle ei ollutkaan mitään kinkunkorviketta?

Ei minua varten tarvitse tehdä yhtään mitään. Syön muutenkin tosi vähän. 

Ap.

Ei ole koskaan ollut puhetta mistään korvaavasta. Ruoka ei ole koskaan ollut minulle mitenkään pyhän tekevä. Mielestäni pöydästä löytyy kyllä syötävää ihan tarpeeksi, että en näe nälkää. Eiköhän se yletön tarjonta ole lähinnä joulun ongelma. Sanotaan näin, että nyt alan olla jo lähinnä hyvin huolestunut, että äitini polttaa itsensä kinkun paistossa tmv. Olisi kamala, jos hän palaneena syytäisi, että minun takia hän kinkkua paistoi. Ehdotin viime jouluna, että toisin mukanani susheja, että minusta ne on kivaa pikku naposteltavaa. Sehän ei käynyt äidilleni olenkaan, koska hän sanoi, että ei syö raakaa kalaa, eikä mitään susheja ylipäätään. 

Ap. 

Jos tiedät vanhempiesi haluavan perinteisiä jouluruokia, miksi et ehdottanut tuovasi sitä jouluruokaa?

Vierailija
28/92 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma koskee lähinnä vegaaneja, muut eli täyspäiset ihmisethän eivät yleensä välitä hölkäsen pölähtävää siitä mitä muut syövät. Suomeksi = muiden syöminen on ongelma vain vegaaneille.

Sekasyöjien lihansyönti on ongelma myös miljardeille tehotuotantolaitoksissa "eläville" eläimille vuosittain. Samoin ilmastolle, joka on yhteinen. Samoin pandemiatilanteelle, joka myös yhteinen. Samoin antibioottien toiminnalle, kyllä vaan yhteinen asia sekin. Lajikadolle, monimuotoisuudelle jne. Lihaa syövät ovat kuin tupakoitsijoita jotka tupruttelevat sisällä, puhaltavat savut lastensa naamaan ja julistavat samalla jokaisen vapautta toimia kuten haluaa.

29/92 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole koskaan ollut puhetta mistään korvaavasta. Ruoka ei ole koskaan ollut minulle mitenkään pyhän tekevä. Mielestäni pöydästä löytyy kyllä syötävää ihan tarpeeksi, että en näe nälkää. Eiköhän se yletön tarjonta ole lähinnä joulun ongelma. Sanotaan näin, että nyt alan olla jo lähinnä hyvin huolestunut, että äitini polttaa itsensä kinkun paistossa tmv. Olisi kamala, jos hän palaneena syytäisi, että minun takia hän kinkkua paistoi. Ehdotin viime jouluna, että toisin mukanani susheja, että minusta ne on kivaa pikku naposteltavaa. Sehän ei käynyt äidilleni olenkaan, koska hän sanoi, että ei syö raakaa kalaa, eikä mitään susheja ylipäätään. 

Ap
."

Syökö sun vanhempasi kahdestaan koko joulukinkun? Vai meneekö osa lopulta biojätteeseen? Mietin vaan, että vaikka mä kinkkua jouluna syönkin, en mä itseleni paista kinkkua. En edes niitä parin kilon kinkkurullia vaan ostan paketin valmiiksi viipaloitua joulukinkkua. Voisiko tollanen valmis olla sun vanhemmillesikin ihan riittävä, jos siis jouluna on heillä vain kaksi kinkunsyöjää? Mulle riittää hyvin 300 g paketti koko jouluksi (kissa ja koirakin saa siitä siivut), mutta niitä löytyy vähän isompiakin, jos on kaksi syöjää ja kinkkuakin kuluu enemmän. Vai onko enemmän niin, että se kinkun paistaminen itse on asia, mikä tuo äidillesi joulun tunnelman?

Vierailija
30/92 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tarvitsevat siitä kuin oikeutuksen omalle syömiselleen. Sama monilla herkkujen kanssa, eli ne eivät ikään kuin maistu samalla lailla jos kaikki muutkin eivät syö. Ihmisten omaa epävarmuutta, varsinkin silloin jos se ruoasta kieltäytyjä ei kuitenkaan ole millään lailla syyllistänyt muita siitä syömisestä. Esim. jos kasvissyöjä ei ole edes ottanut mitään kantaa siihen, pitäisikö muidenkin olla kasvissyöjiä. Älä välitä ja pidä vaan rajasi.

Tämä näkyy etenkin alkoholin kanssa. En ole itse koskaan juonut alkoholia. Baareissa, yökerhoissa ja juhlissa se saa ihmiset tuntemaan itsensä epämukavaksi jos itse juovat. Näin minulle usein nuorempana sanottiin. Että on epäreilua että minä en perseile ja muut nolaa itsensä kännissä. Olisi siinä vaiheessa kyllä ehkä peiliin katsomisen paikka, jos oma juominen hävettää niin paljon että pitää juomattomia ihmisiä siitä sättiä ja syyttää.

Vierailija
31/92 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa jo muakin pikkusen ärsyttämään isän eikö tee yhtään mieli makkaraa -jutut. No ei tee mieli nyt, kun ei ole viiteen vuoteen tehnyt

Ylipäätään harmittaa, kun niin moni utelee miksi en syö lihaa tai tyrkyttää että maista nyt edes. En minäkään teiltä kysele, miksi syötte kuollutta eläintä. Ruokarauha. 

NImenomaan. Eli jos ei tee mieli jotain ruoka, niin miksi pitäisi syödä. Itse en välitä pullasta tai makeisista. Jäätelö kyllä kelpaa, mutta sitäkään en osta itse. Ihmiset suuttuvat ja tuputtavat munkkeja tmv. vaikka voin lähinnä pahoin ajatuksestakin. Miksi pitäisi tykätä samoista asioista? 

Vierailija
32/92 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut kenenkään päivittelevän lihansyöntiä tai maidonjuontia. Tiedän monia, joille juhliin pitää varata gluteeniton kakku, vaikka heillä ei ole keliakiaa. On vain parempi olo ilman gluteenia. Tai muita erikoistoiveita ruokavalion suhteen. Mutta, kun selviää, että en käytä maitoa (se on minusta pahaa, käytän mieluummin kauratuotteita, mutta pärjään ihan vaikka vedelläkin), olen allerginen soijalle, herneelle, maapähkinälle ja kananmunalle. Enkä syö lihaa enkä kalaa. Niin pitää varautua juttelemaan ruokavaliosta pitkän tovin. Yleensä kuunnellen litaniaa siitä, miten minun pitäisi juoda maitoa, syödä lihaa ja kalaa, koska proteiini. 

Olisi kiva, jos jollekin sukujuhlien 45v Kimmo sedälle pidettäisiin edes kerran vastaava saarna siitä, että ois hyvä syödä kasviksiakin tai juoda vähemmän boolia. Mutta ei. Joka kerta ajetaan nurkkaan minut ja aletaan tivaamaan, että mites se rauta? Että minulla varmaan on anemia (ei ole), entä B-vitamiini? Saanko sitäkään? Ja miten mun lihakset? Hohhoijjaa!

Kimmot ja Markut erottelee parsakaalit kinkkupiirakasta ja lisää booliin ekstrakossua, teini-ikäiset Jannica-Petterit juo energiajuomia tai kolaa herkutellen sipsillä ja karkilla. Päiväkoti-ikäiset syö vain kahta ruoka-ainetta, koska ovat erityisherkkiä ja alas menee vain nakki ja makaroni. Muusa tädillä on kakkostyypin Diabetes ja BMI on 38. Mutta minun ruokavalio on suvun suurin terveysriski, josta kaikkien on syytä olla huolissaan, koska miten niin en juo maitoa? Kyllä lihaa pitää syödä! 

Ap pidä pääsi kinkun suhteen! Ihmisellä on oikeus ruokarauhaan.

Vierailija
33/92 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useammat on nyt sanoneet, että miksi en tuo sitä vanhempieni haluamaa ruokaa heille. Ensinnäkin, he ovat hyvin vähäruokaisia, koska ikää on jo lähes 90 vuotta. Toiseksi, en viitsi lähteä junassa kuljettamaan mitään ylimääräistä, koska on muutenkin tavaroita mukana 2 päivän ajaksi. 

Ap.

Vierailija
34/92 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tuttua myös minulle. Olin 20 vuotta elämästäni kala-kasvissyöjä ja voi sitä raivon määrää, mitä se ihmisissä herätti. Minua ei ole koskaan koskettanut muiden syömiset, enkä ole niitä mitenkään noteerannut saati ottanut puheeksi. Silti sain joskus ruokapöydässä kiivaita väitteitä siitä, kuinka ylennän itseäni ja muka paheksun toisten syömistä. Minun ruokiani kauhisteltiin ja yököteltiin. Ja myös meillä anoppi rakensi noita vegekinkkuja vuodesta toiseen, vaikka kuinka vakuuttelin, etten sellaisia tarvitse tai halua. Naama vihreänä yritin sitten jotain kulmaa järsiä, vaikka olisin halunnut ihan vain lanttulaatikkoa. 

Vierailija
35/92 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmiä ihmisiä riittää kyllä...

Vierailija
36/92 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kun menee 84 vuotiaan laittamaan joulupöytään voi puhua ympäripyöreitä.

Lapsellinen on viiskymppinen joka turhists riitelee vanhuksensa kanssa.

Vierailija
37/92 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useammat on nyt sanoneet, että miksi en tuo sitä vanhempieni haluamaa ruokaa heille. Ensinnäkin, he ovat hyvin vähäruokaisia, koska ikää on jo lähes 90 vuotta. Toiseksi, en viitsi lähteä junassa kuljettamaan mitään ylimääräistä, koska on muutenkin tavaroita mukana 2 päivän ajaksi. 

Ap.

Sushia olisit voinut viedä. Mutta et mitään järkevää ruokaa?  Olen 80, syön joskus sushia mutta kyllä se raaka kala pitää heti syödä. Kaikki ikäiseni eivät ehkä syö ja vierastavat noita uusia juttuja.

Ymmärtäisin jos olisit 19 mutta sinunhan täytyy olla pitkälti yli 50, menet vanhuksen laittamaan ruokapöytään ja valitat siellä ja täällä "vaikka ruoka ei ole tärkeä ja syöt vähän."

Vierailija
38/92 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut kenenkään päivittelevän lihansyöntiä tai maidonjuontia. Tiedän monia, joille juhliin pitää varata gluteeniton kakku, vaikka heillä ei ole keliakiaa. On vain parempi olo ilman gluteenia. Tai muita erikoistoiveita ruokavalion suhteen. Mutta, kun selviää, että en käytä maitoa (se on minusta pahaa, käytän mieluummin kauratuotteita, mutta pärjään ihan vaikka vedelläkin), olen allerginen soijalle, herneelle, maapähkinälle ja kananmunalle. Enkä syö lihaa enkä kalaa. Niin pitää varautua juttelemaan ruokavaliosta pitkän tovin. Yleensä kuunnellen litaniaa siitä, miten minun pitäisi juoda maitoa, syödä lihaa ja kalaa, koska proteiini. 

Olisi kiva, jos jollekin sukujuhlien 45v Kimmo sedälle pidettäisiin edes kerran vastaava saarna siitä, että ois hyvä syödä kasviksiakin tai juoda vähemmän boolia. Mutta ei. Joka kerta ajetaan nurkkaan minut ja aletaan tivaamaan, että mites se rauta? Että minulla varmaan on anemia

Tottakai yli 50 v menee 84 vuotiaan äitinsä luokse kiukuttelemaan ja riitelemään.  Kyllä äitien pitää olla lapsen mieliksi eikä pahoittaa lapsen joulumieltä.

Vierailija
39/92 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole koskaan ollut puhetta mistään korvaavasta. Ruoka ei ole koskaan ollut minulle mitenkään pyhän tekevä. Mielestäni pöydästä löytyy kyllä syötävää ihan tarpeeksi, että en näe nälkää. Eiköhän se yletön tarjonta ole lähinnä joulun ongelma. Sanotaan näin, että nyt alan olla jo lähinnä hyvin huolestunut, että äitini polttaa itsensä kinkun paistossa tmv. Olisi kamala, jos hän palaneena syytäisi, että minun takia hän kinkkua paistoi. Ehdotin viime jouluna, että toisin mukanani susheja, että minusta ne on kivaa pikku naposteltavaa. Sehän ei käynyt äidilleni olenkaan, koska hän sanoi, että ei syö raakaa kalaa, eikä mitään susheja ylipäätään. 

Ap
."

Syökö sun vanhempasi kahdestaan koko joulukinkun? Vai meneekö osa lopulta biojätteeseen? Mietin vaan, että vaikka mä kinkkua jouluna syönkin, en mä itseleni paista kinkkua. En edes niitä parin kilon kinkkurullia vaan ostan paketin valmiiksi viipaloitua jo

Yleensähän sitä kinkkua syödään sitten se koko joulu ja jos jotain jää pyhien jälkeenkin, kun se ehkä jo kyllästyttää, sen voi pakastaa vaikka hernekeittoon jne. 

Vierailija
40/92 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko vielä olla nuori kun äitisi on 84 ja vaadit just tarkkaan mitä hän tarjoaa kun menet passattavaksi?

19 v voi riidellä äitinsä kanssa, ei enää aikuinen vanhuksen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi