Miksi joidenkin ihmisten on vaikea hyväksyä jos joku ei syö samaa kuin he?
Olen ollut 10 vuotta täysin "liharajoitteinen", en siis kasvissyöjä, mutta syön siis muutaman kerran viikossa kalaa ja ehkä n.kerran kuukaudessa/kahdessa kanaa tai kalkkunaa jossain muodossa. Sian tai naudanlihasta en tykkää, eli miksi söisin jotain joka ei vaan maistu hyvälle ja josta tulee huono olo. Tänään viimeksi keskustelin äitini kanssa ja hän murehti kinkun paistamista jouluksi. Sanoin hänelle, että minä en kinkkua syö, että turha yrittää paistella. Äitini on 84 vuotias ja isäni lähes 90. Äitini sanoi taas odottamani sanat, eli "kyllä sinäkin kinkkua haluat". No en todellakaan halua. Siinä miltei riideltiin asiasta, mutta äitini jäi vaan mielipiteeseensä, että kyllä minä kinkkua syön ja se pitää paistaa vaikka liikkuminenkin on vaikeaa.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma koskee lähinnä vegaaneja, muut eli täyspäiset ihmisethän eivät yleensä välitä hölkäsen pölähtävää siitä mitä muut syövät. Suomeksi = muiden syöminen on ongelma vain vegaaneille.
Kummasti sitä vaan kuulee lihansyöjiltä kommenttia jos joku on kasvissyöjä/vegaani.
Jep, enemmän se jonkun kasvissyönti saati vegaanius tuntuu olevan (joillekin) lihansyöjille ongelma kuin päinvastoin. Kasvissyöjät saa kuulla sitä kauhistelua niin paljon, että pitävät suunsa supussa mahdollisuuksien mukaan...
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa äitisi ajattelee, että sua varten pitäisi erikseen tehdä jotain muuta eikä haluaisi tehdä? Vai menikö viime joulu ihan hyvin, vaikka sulle ei ollutkaan mitään kinkunkorviketta?
Ei minua varten tarvitse tehdä yhtään mitään. Syön muutenkin tosi vähän.
Ap.
Mäpä kysyn tähän väliin, että onko äitisi aiempina vuosina kuitenkin tehnyt? Kun mun tytär lopetti 20 vuotta sitten lihansyönnin, mä kokeilin tehdä mitä erilaisimpia "vegekinkkuja". Koska mä ajattelin, että hänellekin olisi ihan kiva syödä joulun pääruuaksi jotain muutakin kuin vain laatikoita ja rosollia. Kukaan muu porukasta ei syönyt "vegekinkkuja" ja oli vähän haastavaa tehdä niin pientä määrää, että se oli vain yhdelle. Kerran otin puheeksi asian hänen kanssaan ja sen jälkeen en ole häntä varten
Minä en ole koskaan tykännyt kinkusta, vuosiin en ole syönyt sitä ollenkaan. Ei ole koskaan tullut pieneen mieleenkään mikään "vegekinkku", kun miksi ihmeessä haluaisin jotain joka muistuttaa sitä lähinnä vastenmielisenä pitämääni kinkkua? Joulupöydässä on kyllä paljon muutakin mitä syödä.
Luonnollisesti en pahemmin kenellekään sano etten pidä kinkusta, koska se tuntuu olevan joillekin niin pyhä asia ja heillä menisi herneet nokkaan jos ei hyvä kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on joulun kalapöytä, laatikoita ja suklaata, jota voi kaikki syödä.
Ehkä voit kanssa tuoda jotain tollaista sinne, jos kerran vanhemmilla on vaikeaa liikkua? Helpottaa heidän taakkaa. Toki harmillista, että haluavat kontrolloida syömisiäsi.
Niin ilmeisesti teillä voi kaikki syödä noita. Meillä osa ei voisi.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut kenenkään päivittelevän lihansyöntiä tai maidonjuontia. Tiedän monia, joille juhliin pitää varata gluteeniton kakku, vaikka heillä ei ole keliakiaa. On vain parempi olo ilman gluteenia. Tai muita erikoistoiveita ruokavalion suhteen. Mutta, kun selviää, että en käytä maitoa (se on minusta pahaa, käytän mieluummin kauratuotteita, mutta pärjään ihan vaikka vedelläkin), olen allerginen soijalle, herneelle, maapähkinälle ja kananmunalle. Enkä syö lihaa enkä kalaa. Niin pitää varautua juttelemaan ruokavaliosta pitkän tovin. Yleensä kuunnellen litaniaa siitä, miten minun pitäisi juoda maitoa, syödä lihaa ja kalaa, koska proteiini.
Olisi kiva, jos jollekin sukujuhlien 45v Kimmo sedälle pidettäisiin edes kerran vastaava saarna siitä, että ois hyvä syödä kasviksiakin tai juoda vähemmän boolia. Mutta ei. Joka kerta ajetaan nurkkaan minut ja aletaan tivaamaan, että mites se rauta? Että minulla varmaan on anemia
Siis nyt en ihan tajunnut. Sinulla itselläsi on ruokarajoitteita mutta silti dissaat muita, jotka syövät vain joitakin ruokia/juomia?
Ison joulukinkun kuskaaminen junassa on ehkä hankalaa, mutta pienen kylmälaukun saa vaikka reppuun. Itse olen vienyt joulupöytään marinoituja silakoita, graavikalaa, kalamoussea yms jopa ahtaassa Onnibussissa.
Viimeksi kun reissasin Lappiin niin samassa junavaunussa oli parillakin matkustajalla täyskokoiset kylmälaukut. Sellaisen kanssa kannattaa paikka valita vaunusta, jossa on tilaa tavaroille.
Joidenkin ihmisten on ilmeisen vaikea ymmärtää, että eri ihmiset ovat erilaisia ja haluavat eri asioita, esimerkiksi syödä eri ruokia. Minä en esimerkiksi halua syödä nisäkkäiden lihaa ja joillekin tämä on todella iso ongelma. He ovat aivan ihmeissään ja sanovat vaikka, että "Ethän sinä sitten voi syödä vaikka grillimakkaraa". Niin, minä en edes halua syödä, en ole koskaan pitänyt makkarasta. Sitä paitsi onhan niitä jotain vegemakkaroitakin, mutta en minä pidä oikein niistäkään. Minä olen itse autistinen ja minun on siksi vaikea ymmärtää toisten ihmisten ajatuksia, tunteita ja toiveita, mutta ei minun ainakaan ole koskaan ollut vaikea ymmärtää, että eri ihmiset pitävät eri ruoasta. Eli en suureen ääneen ihmettele, jos joku ei halua syödä jotain, mistä minä pidän. Minä esimerkiksi pidän kalasta, mutta tiedän, että kaikki eivät siitä tykkää. En mene kyselemään sellaiselta ihmiseltä, että "Miten sinä et halua syödä kalaa, sehän on hyvää". Sen sijaan minulta kysellään usein ihmeissään, että miksi minä en halua syödä lihaa.
Anna äitisi paistella kinkkunsa, eihän sinun sitä tarvitse syödä.
Joillakin ihmisillä on tarve kontrolloida muiden syömisiä. Noudatan tiettyä ruokavaliota, mutta en tee siitä numeroa ja otan pöydästä sen mitä haluan ja voin syödä. Hermo menee kun aletaan tuputtaa.
Vierailija kirjoitti:
"Pieniruokaiset ja huonohampaiset vanhukset eivät voi kinkkua juurikaan syödä"
Siis MILLAISTA kinkkua teillä oikein on? 😄😄😄 Kuivaa ja kovaa, vai saatteko sen jollain ihmeen konstilla sitkeäksi? Vai raakaa???
Isoäitini on 94-vuotias. Hänellä on tekarit ja ihan kaikki liha on pannassa ellei se suunnilleen sula suuhun pureksimatta. Vaarilla ei ole tekareita, mutta hampaita taitaa olla jäljellä noin kolme.
Ovat sanoneet, että mieluummin eivät syö kinkkua tms. Heille on lihapullia ja piiiitkään haudutettua karjalanpaistia.
Ja ihan normaalisti tehty kinkku on, ajan kanssa sulatettu ja uunissa hitaasti kypsytetty. Tai teemme niitä itseasiassa kaksi, koska osa tykkää täysin kypsästä ja osa hieman vaaleanpunaisesta kinkusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut kenenkään päivittelevän lihansyöntiä tai maidonjuontia. Tiedän monia, joille juhliin pitää varata gluteeniton kakku, vaikka heillä ei ole keliakiaa. On vain parempi olo ilman gluteenia. Tai muita erikoistoiveita ruokavalion suhteen. Mutta, kun selviää, että en käytä maitoa (se on minusta pahaa, käytän mieluummin kauratuotteita, mutta pärjään ihan vaikka vedelläkin), olen allerginen soijalle, herneelle, maapähkinälle ja kananmunalle. Enkä syö lihaa enkä kalaa. Niin pitää varautua juttelemaan ruokavaliosta pitkän tovin. Yleensä kuunnellen litaniaa siitä, miten minun pitäisi juoda maitoa, syödä lihaa ja kalaa, koska proteiini.
Olisi kiva, jos jollekin sukujuhlien 45v Kimmo sedälle pidettäisiin edes kerran vastaava saarna siitä, että ois hyvä syödä kasviksiakin tai juoda vähemmän boolia. Mutta ei. Joka kerta ajetaan nurkkaan minut ja aletaan tivaamaan, et
Joo, et tosiaan tajunnut: minusta kenenkään ei pitäisi dissata ruuan suhteen muita.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 16: "Ei millään pahalla mutta tämä on juuri sellainen tapa toimia josta moni nuori nainen yrittää päästä eroon. Että pitäisi toisten mieliksi aina joustaa ja puhua ympäripyöreitä. Monelle se tuputtaminen on juuri se pahin asia, ja se ettei kunnioiteta omia valintoja. Sellaiseen tällainen toimintamalli ei tarjoa ratkaisua, vaan tarjoaa ainoastaan näennäisen tyydytyksen toiselle osapuolelle. Minusta poikkeuksia ovat vain kuolinvuode ja muistisairaus. "
Nuorilla naisilla harvemmin on 80-90-vuotiaat vanhemmat. Mä tarkoitin tuossa kommentissa nimenomaan vanhuksia eli nuorten naisten kohdalla isovanhempia tai jopa isoisovanhempia. Niitä, jotka ovat jo lähempänä sataa kuin viittäkymmentä. Vanhojen jäärien kanssa ei kannata alkaa vänkäämään, koska - kuten aloittajakin kertoi - jäärät eivät anna periksi ja tulee vaan riitaa. Mun mielestä ei tarvitse olla vielä kuolinvuoteella tai muistisairas, kun voi jo - ihan oman itsensä taki
Mitä tarkoitat kun kirjoitat, että oman itsensä vuoksi? Voihan siitä tilanteesta vain poistuakin, tuskin kukaan noin vanha pystyy enää sitä estämään.
Minusta on vastuutonta ylläpitää kulttuuria, jossa naiset aina joustavat ettei kenellekään tule paha mieli tai riitaa.
Joo aika varovasti tulee puhuttua siitä, ettei meille edes osteta lihaa juuri koskaan. Joillain menee tunteisiin ja ottavat heti hirveänä tuputuksena tai suurena loukkauksena, jos kehtaa mainita ettei pidä lihasta eikä siksi syö sitä juurikaan. Saati ettei meillä lapsillekaan oikein liharuuat uppoa. Yleensä nyökyttelen mukana kun toiset kauhistelee kun ei saa leikkelettäkään syödä ja kyllä nyt jouluna kunnon kinkku paistetaan, se on vaan helpointa.