Miksi joidenkin ihmisten on vaikea hyväksyä jos joku ei syö samaa kuin he?
Olen ollut 10 vuotta täysin "liharajoitteinen", en siis kasvissyöjä, mutta syön siis muutaman kerran viikossa kalaa ja ehkä n.kerran kuukaudessa/kahdessa kanaa tai kalkkunaa jossain muodossa. Sian tai naudanlihasta en tykkää, eli miksi söisin jotain joka ei vaan maistu hyvälle ja josta tulee huono olo. Tänään viimeksi keskustelin äitini kanssa ja hän murehti kinkun paistamista jouluksi. Sanoin hänelle, että minä en kinkkua syö, että turha yrittää paistella. Äitini on 84 vuotias ja isäni lähes 90. Äitini sanoi taas odottamani sanat, eli "kyllä sinäkin kinkkua haluat". No en todellakaan halua. Siinä miltei riideltiin asiasta, mutta äitini jäi vaan mielipiteeseensä, että kyllä minä kinkkua syön ja se pitää paistaa vaikka liikkuminenkin on vaikeaa.
Kommentit (92)
Toisten syömisten kyttääminen ei ole hyvätapaista. On ahdistavaa kun jotkut oikein ääneen äimistelee, jos syöt jotain "erikoisempaa", eli vaikka hummusta leivän päällä. Itselleni ei monet ruoka-aineet sovi ja olen vähän nirso, en tykkää monista jutuista. Se ei ole valinta että tietty ruoka maistuu pahalle suussani. Siksi valitsen jotain toisenlaista enkä tykkää, että sitä kommentoidaan. Antakaa ruokarauha, ihmisten ei pitäisi joutua perustelemaan syömisiään.
Vierailija kirjoitti:
Aiotko vielä olla nuori kun äitisi on 84 ja vaadit just tarkkaan mitä hän tarjoaa kun menet passattavaksi?
19 v voi riidellä äitinsä kanssa, ei enää aikuinen vanhuksen kanssa.
Minun äitini kysyy, mitä syödään kun mennään kylään. Koskaan ei ole tarvinnut riidellä.
Keliaakikkona mulla on iso ongelma suvun kanssa kun kaikki on suurinpiirtein kuorrutettu vehnähunnulla. Kinkussa on korppujauhokuorrute, lanttulaatikko tehty mannaryyneillä ja siihen päälle tällätty korppujauhoja, jopa porkkanalaatikon päälle niitä korppujauhoja, vaikka se muuten olis tehty riisiin. Kalalle olen allerginen. Joka vuosi väännetään siitä, että ei, en voi ottaa sieltä korppujauhon alta sitä porkkanalaatikkoa, miksei voi vaan jättää sitä korppujauhoa laittamatta. Viime jouluna vein omat eväät ja siitäkös riemu repesi, kun ei nirppanokalle kelpaa...
Miksi ihmeessä pitää riidellä 84v äidin ja ysikymppisen isän kanssa ruoasta? Jos he haluavat laittaa kinkkua jouluksi, niin siitä vaan. Ja autat heitä siinä. Ota huomioon, että tuon ikäisille ihmisille jokainen joulu voi olla se viimeinen. Kaikenlaiset ruokarajoitteiset voisivat pitää suutaan pienemällä filosofiastaan ja sopeutua tarjottuihin ruokiin (ja olla ottamatta sitä, mitä ei halua syödä). Kyllä pitää tehdä elämästä vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut kenenkään päivittelevän lihansyöntiä tai maidonjuontia. Tiedän monia, joille juhliin pitää varata gluteeniton kakku, vaikka heillä ei ole keliakiaa. On vain parempi olo ilman gluteenia. Tai muita erikoistoiveita ruokavalion suhteen. Mutta, kun selviää, että en käytä maitoa (se on minusta pahaa, käytän mieluummin kauratuotteita, mutta pärjään ihan vaikka vedelläkin), olen allerginen soijalle, herneelle, maapähkinälle ja kananmunalle. Enkä syö lihaa enkä kalaa. Niin pitää varautua juttelemaan ruokavaliosta pitkän tovin. Yleensä kuunnellen litaniaa siitä, miten minun pitäisi juoda maitoa, syödä lihaa ja kalaa, koska proteiini.
Olisi kiva, jos jollekin sukujuhlien 45v Kimmo sedälle pidettäisiin edes kerran vastaava saarna siitä, että ois hyvä syödä kasviksiakin tai juoda vähemmän boolia. Mutta ei. Joka k
Äitihän sen kinkun ostaa ja paistaa ja kaittaa ruuat. Kuten luit, aloittaja menee junalla eikä hän voi ottaa isoja matkatavaroita. Valmiiseen pöytään.
Olen vanha, kinkku ei ainakaan meillä ainakaan niin kivikovaa ome etten voi sitä syödä.
Hippien ideologiaan kuuluu se että heidän elämäntapansa on se oikea elämäntapa ja muut pitää pakottaa noudattamaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Toki tuossa voi olla myös tuon ikäisillä ihmisillä joku päähänpinttymä siitä, että kinkku nyt vain kuuluu jouluun ja siksi kaikkien kuuluisi syödä kinkkua. Ovat kiinni perinteissä, mutta heille pitää vääntää rautalangasta että sinun jouluperinteesi ovat ruoan suhteen erilaiset ja voitte silti viettää yhdessä joulua.
Rautalangan vääntely 84v ja 90v on pelkkää ajanhukkaa ja kiusantekoa. Pöydässä voi ottaa sitä, mita haluaa ja jättää sen kinkun ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiotko vielä olla nuori kun äitisi on 84 ja vaadit just tarkkaan mitä hän tarjoaa kun menet passattavaksi?
19 v voi riidellä äitinsä kanssa, ei enää aikuinen vanhuksen kanssa.
Minun äitini kysyy, mitä syödään kun mennään kylään. Koskaan ei ole tarvinnut riidellä.
Äitisi siis joutuu varomaan ja miellyttämään teitä. Etteivät vaan suutu kun väärää ruokaa. Ei silloinkaan tule riitaa kun äiti on lannistettu nöyristelijäksi.
Mun puolesta jokainen saa syödä mitä haluaa, kunhan ei kannibaliksi ala.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa äitisi ajattelee, että sua varten pitäisi erikseen tehdä jotain muuta eikä haluaisi tehdä? Vai menikö viime joulu ihan hyvin, vaikka sulle ei ollutkaan mitään kinkunkorviketta?
Ei minua varten tarvitse tehdä yhtään mitään. Syön muutenkin tosi vähän.
Ap.
Mäpä kysyn tähän väliin, että onko äitisi aiempina vuosina kuitenkin tehnyt? Kun mun tytär lopetti 20 vuotta sitten lihansyönnin, mä kokeilin tehdä mitä erilaisimpia "vegekinkkuja". Koska mä ajattelin, että hänellekin olisi ihan kiva syödä joulun pääruuaksi jotain muutakin kuin vain laatikoita ja rosollia. Kukaan muu porukasta ei syönyt "vegekinkkuja" ja oli vähän haastavaa tehdä niin pientä määrää, että se oli vain yhdelle. Kerran oti
Vai oikein sushia ehdotit joulupöytää. Oikeasti, ota järki käteen.
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikkona mulla on iso ongelma suvun kanssa kun kaikki on suurinpiirtein kuorrutettu vehnähunnulla. Kinkussa on korppujauhokuorrute, lanttulaatikko tehty mannaryyneillä ja siihen päälle tällätty korppujauhoja, jopa porkkanalaatikon päälle niitä korppujauhoja, vaikka se muuten olis tehty riisiin. Kalalle olen allerginen. Joka vuosi väännetään siitä, että ei, en voi ottaa sieltä korppujauhon alta sitä porkkanalaatikkoa, miksei voi vaan jättää sitä korppujauhoa laittamatta. Viime jouluna vein omat eväät ja siitäkös riemu repesi, kun ei nirppanokalle kelpaa...
Mannaryynejä lanttulaatikossa? Joka huushollissa eri reseptit, omassa lanttulaatikossani ei ole mitään ryynejä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut kenenkään päivittelevän lihansyöntiä tai maidonjuontia. Tiedän monia, joille juhliin pitää varata gluteeniton kakku, vaikka heillä ei ole keliakiaa. On vain parempi olo ilman gluteenia. Tai muita erikoistoiveita ruokavalion suhteen. Mutta, kun selviää, että en käytä maitoa (se on minusta pahaa, käytän mieluummin kauratuotteita, mutta pärjään ihan vaikka vedelläkin), olen allerginen soijalle, herneelle, maapähkinälle ja kananmunalle. Enkä syö lihaa enkä kalaa. Niin pitää varautua juttelemaan ruokavaliosta pitkän tovin. Yleensä kuunnellen litaniaa siitä, miten minun pitäisi juoda maitoa, syödä lihaa ja kalaa, koska proteiini.
Olisi kiva, jos jollekin sukujuhlien 45v Kimmo sedälle pidettäisiin edes kerran vastaava saarna siitä, että ois hyvä syödä kasviksiakin tai juoda vähemmän boolia. Mutta ei. Joka kerta ajetaan nurkkaan minut ja aletaan tivaamaan, että mites se rauta? Että minulla varmaan on anemia
Ap:lla on täysi oikeus olla syömättä kinkkua. Mutta on lapsellista riidellä vanhan äidin kanssa siitä, saako äiti tehdä kinkkua. Iästä päätellen äidillä ja isällä voi olla viimeiset joulut käsillä, siinä vaiheessa aikuisen lapsen kannattaa jättää lapsen rooli sivuun ja alkaa vihdoin käyttäytyä kuin aikuinen.
Meillä oli viime jouluna jouluruoan lisäksi sushia, hyvin maistui kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mannaryynejä lanttulaatikossa? Joka huushollissa eri reseptit, omassa lanttulaatikossani ei ole mitään ryynejä.
No outoa on
Meillä on pöydässä jouluna ruokia, joista löytyy jokaiselle jotakin. Tarpeeksi. Aikuinen poikamme esimerkiksi ei syö juurikaan laatikoita eikä paljoa kinkkuakaan, niin hänelle teen pöytään lihapullat ja juusto-perunapaistoksia, jottei hänen ateriansa koostuisi lähinnä pelkästä savukalasta ja piirakoista.
Mitään numeroa ei tehdä toisten syömisistä, jokainen valitsee mitä syö ja mitä ei.
Töissä (koulussa) meillä ainoat ruuista numeroa tekevät on niitä, jotka eivät omasta valinnastaan (joitakin vegaaneja, ja yksi jonka pitää toitottaa monta kertaa viikossa kuuluvalla äänellä, ettei syö punaista lihaa) tai keliakian, laktoosi-intoleranssin tai jonkun allergian takia syö jotain. Miksi sitä pitää tuoda esille? Ne jotka eivät syö oppilaiden kanssa ruokalassa, syövät nimittäin henkilökunnan huoneessa OMIA eväitään. Miksi siis pitää ottaa esille se, mitä syö ja MIKSI? Itseäänhän sinä nostetaan jalustalle.
Sitten vielä yksi ryhmä - terveydenhoitajat. Terkkojen kanssa samaan tai viereiseen pöytään meneminen on ISO virhe. Koko ruokailun ajan joutuu nimittäin kuuntelemaan heidän loputonta keskusteluaan blaablaablaa mitä pitää syödä, miten usein ja millä tavalla valmistettuna ja millä tavalla syötynä, ja nyt tietysti näitä uusia suosituksia 😁 jankuti jankuti jankuti, loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma koskee lähinnä vegaaneja, muut eli täyspäiset ihmisethän eivät yleensä välitä hölkäsen pölähtävää siitä mitä muut syövät. Suomeksi = muiden syöminen on ongelma vain vegaaneille.
Höpön pöppö! Kyllä lihansyöjiä usein ärsyttää vegaanit! Oikein tuntee sellaisen kiukkuisen kihinän, jos edes epäilevät toisen olevan vegaani tai joku kasvissyöjä!
Ihmiset ylipäätään ovat suvaitsemattomia ja vaikea hyväksyä minkäänlaista erilaisuutta itseensä nähden, vaikka kuinka omissa harhakuvitelmissaan näkevät itsensä suvaitsevaisina, avarakatseisina ja hyvinä ihmisinä. Todellisuus on usein täysin päinvastainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No outoa on
En minäkään laita laatikoihin riisiä, ohraa enkä mannaryynejä. Ei niitä tarvita, parempaa tulee ilman.
"Pieniruokaiset ja huonohampaiset vanhukset eivät voi kinkkua juurikaan syödä"
Siis MILLAISTA kinkkua teillä oikein on? 😄😄😄 Kuivaa ja kovaa, vai saatteko sen jollain ihmeen konstilla sitkeäksi? Vai raakaa???
MIetitääs asiaa niinpäin, että olisit vaikkapa herkkä soijalle, et söisi sitä. Ja äitisi ihan väen vängällä haluaisi tofukinkun, vaikka tietää, että et voi sitä syödä. Ärsyttäisikö ja loukkaisiko sua ostaa ja tuoda tofukinkku, (jota kukaan ei tulisi syömään) ihan vain äidille mieliksi?
Niin ap:la on nyt vastaava tilanne. Pieniruokaiset ja huonohampaiset vanhukset eivät voi kinkkua juurikaan syödä eikä syö myöskään ap. Silti hänen pitää ostaa ja tuoda tuo hänen arvojaan vastaan sotiva kinkun raato, joka hänellä jo ajstuksena pilaa sen joulutunnelman.