Miksi joidenkin ihmisten on vaikea hyväksyä jos joku ei syö samaa kuin he?
Olen ollut 10 vuotta täysin "liharajoitteinen", en siis kasvissyöjä, mutta syön siis muutaman kerran viikossa kalaa ja ehkä n.kerran kuukaudessa/kahdessa kanaa tai kalkkunaa jossain muodossa. Sian tai naudanlihasta en tykkää, eli miksi söisin jotain joka ei vaan maistu hyvälle ja josta tulee huono olo. Tänään viimeksi keskustelin äitini kanssa ja hän murehti kinkun paistamista jouluksi. Sanoin hänelle, että minä en kinkkua syö, että turha yrittää paistella. Äitini on 84 vuotias ja isäni lähes 90. Äitini sanoi taas odottamani sanat, eli "kyllä sinäkin kinkkua haluat". No en todellakaan halua. Siinä miltei riideltiin asiasta, mutta äitini jäi vaan mielipiteeseensä, että kyllä minä kinkkua syön ja se pitää paistaa vaikka liikkuminenkin on vaikeaa.
Kommentit (92)
Jotkut tarvitsevat siitä kuin oikeutuksen omalle syömiselleen. Sama monilla herkkujen kanssa, eli ne eivät ikään kuin maistu samalla lailla jos kaikki muutkin eivät syö. Ihmisten omaa epävarmuutta, varsinkin silloin jos se ruoasta kieltäytyjä ei kuitenkaan ole millään lailla syyllistänyt muita siitä syömisestä. Esim. jos kasvissyöjä ei ole edes ottanut mitään kantaa siihen, pitäisikö muidenkin olla kasvissyöjiä. Älä välitä ja pidä vaan rajasi.
Toki tuossa voi olla myös tuon ikäisillä ihmisillä joku päähänpinttymä siitä, että kinkku nyt vain kuuluu jouluun ja siksi kaikkien kuuluisi syödä kinkkua. Ovat kiinni perinteissä, mutta heille pitää vääntää rautalangasta että sinun jouluperinteesi ovat ruoan suhteen erilaiset ja voitte silti viettää yhdessä joulua.
Ongelma koskee lähinnä vegaaneja, muut eli täyspäiset ihmisethän eivät yleensä välitä hölkäsen pölähtävää siitä mitä muut syövät. Suomeksi = muiden syöminen on ongelma vain vegaaneille.
Vanhempasi ovat jo iäkkäitä ja ilmeisesti heille kinkku kuuluu jouluun. Jos ei ole kinkkua, ei ole jouluakaan. Ensi vuonna, jos äitisi alkaa puhua kinkun paistamisesta, älä puhu omasta ruokavaliostasi mitään vaan sano jotain siihen tyyliin, että niin, kyllähän se kinkku on aika perinteinen suomalainen jouluruoka. Älä ota kantaa siihen, syötkö sinä kinkkua vai et, vaan sano jotain ympäripyöreää, joka pitää äitisi tyytyväisenä sanomiseesi. Joulupöydässä et ota kinkkua, koska sinä et kinkkua pyytänyt joulupöytään. Mä opin omien vanhempieni ikääntyessä sen, että pääsen paljon vähemmällä, kuin vain ympäripyöreästi myötäilen. Molemmista tuli vanhemmiten varsin jääräpäisiä ja olisi ollut ihan turhaa alkaa ävnkäämään heidän kanssaan.
Mun isäni täyttää ensi viikolla 95 ja isän mielestä joulupöydässä täytyy olla silliä. Nyt äidin kuoleman jälkeen hän on ainoa, joka joulupöydässä - tai yleensäkään - syö silliä. Noh, hän hankkii sillinsä itse, kuten on tehnyt niin monena jouluna ennenkin. Meitä on aina ollut joulupöydässä porukkaa, joilla on erilaisia allergioita tai muuten erilaisia ruokavalioita. Minä en kaipaa maksapateeta joulupöytään eikä mun lapsistani kumpikaan tykkää maksasta (ja toinenei syö lihaa lainkaan, kala kyllä käy) , mutta mun siskolleni ja hänen lapsilleen taas sitä pitää,. Siskoni taas inhoaa kaikkea kalaa, joten hän ei joulupöydässäkään kaloihin koske. Jokaiselle löytyy jotain, mutta ei kaikille kaikkea. Ei olla tehty numeroa sen enempää allergioista kuin muistakaan erikoisruokavalioista.
Onneksi on joulun kalapöytä, laatikoita ja suklaata, jota voi kaikki syödä.
Ehkä voit kanssa tuoda jotain tollaista sinne, jos kerran vanhemmilla on vaikeaa liikkua? Helpottaa heidän taakkaa. Toki harmillista, että haluavat kontrolloida syömisiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma koskee lähinnä vegaaneja, muut eli täyspäiset ihmisethän eivät yleensä välitä hölkäsen pölähtävää siitä mitä muut syövät. Suomeksi = muiden syöminen on ongelma vain vegaaneille.
Ei pidä paikkaansa. En ole vegaani, mutta en syö mm punaista lihaa ihan terveyssyistä johtuen ja löytyy lisäksi kasapäin allergioita. En tuo niitä ilmi, ellei ole pakko, tai sitten esim. etukäteen ilmoitan jos tiedän että pakollista ruokailua tiedossa. Voi sitä voivotteluiden, maneluiden, ihmettelyiden, äkäisten tuhinoiden ja kaiken muun epäasiallisen määrää, kun en ota sitä mitä muut. Ei kai nyt pieni pala voi haitata, on kohteliasta edes maistaa, kaikemmoista sitä nykyään onkin (ja ylimielistä naurua päälle happamalla ilmeellä), etkö ymmärrä miten henkilö x on nähnyt vaivaa... Itse olen oppinut etten IKINÄ arvostele kenenkään syömisiä suuntaan tai toiseen, aito uteliaisuus on toki täysin ok.
Vierailija kirjoitti:
Jospa äitisi ajattelee, että sua varten pitäisi erikseen tehdä jotain muuta eikä haluaisi tehdä? Vai menikö viime joulu ihan hyvin, vaikka sulle ei ollutkaan mitään kinkunkorviketta?
Ei minua varten tarvitse tehdä yhtään mitään. Syön muutenkin tosi vähän.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Sinua ei ilmeisesti haittaisi, jos joku viipaloisi joulupöytään omat lapsensa?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tarvitsevat siitä kuin oikeutuksen omalle syömiselleen. Sama monilla herkkujen kanssa, eli ne eivät ikään kuin maistu samalla lailla jos kaikki muutkin eivät syö. Ihmisten omaa epävarmuutta, varsinkin silloin jos se ruoasta kieltäytyjä ei kuitenkaan ole millään lailla syyllistänyt muita siitä syömisestä. Esim. jos kasvissyöjä ei ole edes ottanut mitään kantaa siihen, pitäisikö muidenkin olla kasvissyöjiä. Älä välitä ja pidä vaan rajasi.
Keho ja mieli sen kertoo puolestasi vaikka mitä piipität.
Keho on rehellinen
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä ihmettelyä tulee sekä sekasyöjiltä, että lihattomilta. Itse en syö punaista lihaa, mutta kalaa ja voi että se on ihmetystä aiheuttanut. Sekasyöjät pitävät tekopyhänä ja vaativat perusteluja miksi yhden sortin eläviä voi syödä ja toisia ei ja kasvissyöjät ja vegaanit vetävät herneitä nenään, jos sanon että en syö lihaa kun kala on lihaa.
Täysipäisiä ja ei niin täysipäisiä löytyy joka porukasta, toisia se muiden syöminen kiinnostaa, toisia ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa äitisi ajattelee, että sua varten pitäisi erikseen tehdä jotain muuta eikä haluaisi tehdä? Vai menikö viime joulu ihan hyvin, vaikka sulle ei ollutkaan mitään kinkunkorviketta?
Ei minua varten tarvitse tehdä yhtään mitään. Syön muutenkin tosi vähän.
Ap.
Mäpä kysyn tähän väliin, että onko äitisi aiempina vuosina kuitenkin tehnyt? Kun mun tytär lopetti 20 vuotta sitten lihansyönnin, mä kokeilin tehdä mitä erilaisimpia "vegekinkkuja". Koska mä ajattelin, että hänellekin olisi ihan kiva syödä joulun pääruuaksi jotain muutakin kuin vain laatikoita ja rosollia. Kukaan muu porukasta ei syönyt "vegekinkkuja" ja oli vähän haastavaa tehdä niin pientä määrää, että se oli vain yhdelle. Kerran otin puheeksi asian hänen kanssaan ja sen jälkeen en ole häntä varten kokannut mitään erikseen. Ei hänkään koskaan pyytänyt mua tekemään mitään hänelle erikseen, mutta mäkin jotenkin vaan mielessäni ajattelin, että täytyyhän nyt tytölle olle kinkun tilalle sitten jotain muuta, kun me muut syödään kinkkua.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut vegaani yli kymmenen vuotta. Mua ei voisi vähempää kiinnostaa mitä muut syö, mutta kun kukaan ei voi antaa mun syödä rauhassa. En kerro kenellekään jos ei ole aivan pakko. Töissä söin hiljaa omia eväitäni yksin pöydässä ja yritin olla rauhassa tauon verran ja joka ainoa päivä tuli joku vänkäämään kuinka eikö sulla taaskaan ole lihaa pupunruokaa pupunruokaa lihansyönti on luonnollista. Ja siitä lihan puuttumattomuudesta piti vängätä joka päivä vaikka söin useimmiten evääksi MUROJA. Vain koska oli jostain ruoasta saanut ajatuksen kysyä oonko kasvissyöjä ja saanut myöntävän vastauksen.
Äitisi ja isäsi haluavat kinkkua jouluksi. Miksi pöydässä ei saisi sitä olla vaikka sinä et siitä pidä. Ei sinun tarvitse sitä syödä ja vielä vähemmän riidellä asiasta äitisi kanssa. Voit paistaakin sen heille, jos äitisi ei enää jaksa. Tai ostaa kaupasta valmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. En ole vegaani, mutta en syö mm punaista lihaa ihan terveyssyistä johtuen ja löytyy lisäksi kasapäin allergioita. En tuo niitä ilmi, ellei ole pakko, tai sitten esim. etukäteen ilmoitan jos tiedän että pakollista ruokailua tiedossa. Voi sitä voivotteluiden, maneluiden, ihmettelyiden, äkäisten tuhinoiden ja kaiken muun epäasiallisen määrää, kun en ota sitä mitä muut. Ei kai nyt pieni pala voi haitata, on kohteliasta edes maistaa, kaikemmoista sitä nykyään onkin (ja ylimielistä naurua päälle happamalla ilmeellä), etkö ymmärrä miten henkilö x on nähnyt vaivaa... Itse olen oppinut etten IKINÄ arvostele kenenkään syömisiä suuntaan tai toiseen, aito utel
Olen ollut 30-vuotta kasvissyöjä ja välillä jopa salailen sitä, koska en jaksa sitä päivittelyä ja syyllistämistä. Ei. En halua perustella ruokavaliotani. Minulle on ihan sama mitä mieltä joku muu on siitä, että olen kasvissyöjä. Silti näitä mielipiteitä ja vasta-argumentteja tuputetaan minulle niinkuin kyseessä olisi jokin neuvoteltavissa oleva asia tai turhanpäiväistä nirsoilua.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vanhempasi ovat jo iäkkäitä ja ilmeisesti heille kinkku kuuluu jouluun. Jos ei ole kinkkua, ei ole jouluakaan. Ensi vuonna, jos äitisi alkaa puhua kinkun paistamisesta, älä puhu omasta ruokavaliostasi mitään vaan sano jotain siihen tyyliin, että niin, kyllähän se kinkku on aika perinteinen suomalainen jouluruoka. Älä ota kantaa siihen, syötkö sinä kinkkua vai et, vaan sano jotain ympäripyöreää, joka pitää äitisi tyytyväisenä sanomiseesi. Joulupöydässä et ota kinkkua, koska sinä et kinkkua pyytänyt joulupöytään. Mä opin omien vanhempieni ikääntyessä sen, että pääsen paljon vähemmällä, kuin vain ympäripyöreästi myötäilen. Molemmista tuli vanhemmiten varsin jääräpäisiä ja olisi ollut ihan turhaa alkaa ävnkäämään heidän kanssaan.
Mun isäni täyttää ensi viikolla 95 ja isän mielestä joulupöydässä täytyy olla silliä. Nyt äidin kuoleman jälkeen hän on ainoa, joka joulupöydässä - tai yleensäkään -&nbs
Ei millään pahalla mutta tämä on juuri sellainen tapa toimia josta moni nuori nainen yrittää päästä eroon. Että pitäisi toisten mieliksi aina joustaa ja puhua ympäripyöreitä. Monelle se tuputtaminen on juuri se pahin asia, ja se ettei kunnioiteta omia valintoja. Sellaiseen tällainen toimintamalli ei tarjoa ratkaisua, vaan tarjoaa ainoastaan näennäisen tyydytyksen toiselle osapuolelle. Minusta poikkeuksia ovat vain kuolinvuode ja muistisairaus.
Vierailija kirjoitti:
Onko aloittajan sukulainen siis vegaani? Hänellähän se ongelma tässä on
Vierailija kirjoitti:
Tarkoititko, että
a) kaikki muutkin syövät
b) kukaan muukaan ei syö?
5-kymppinen ihminen ja riitelee ruoasta äidin kanssa. No huh.
Vierailija kirjoitti:
Siis se ongelmahan on nimenomaan niillä jotka eivät usko että on olemassa esim. keliakia, maitoallergia, sitrusallergia, pähkinäallergia, kala-allergia, tai joku muuten rajoittava ruokavalio kuten kasvissyönti jne. Nämä ihmiset ovat useimmiten vanhoja 60v+ joiden nuoruudessa ei välitetty tuollaisesta kun ei ollut samanlaista tietoa ravinnosta ja sairauksista. Nämä ihmiset eivät kykene ymmärtämään että joku ei oikeasti halua tai voi syödä jotain mikä on heidän mielestä herkullista ja/tai terveellistä.