Ystäväni suuttui kun sanoin haluavani jättää perintöä lapsilleni
Olen aina tehnyt paljon töitä ja saanut omaisuutta kartutettua. Ystäväni kyseli että eikö olisi jo pikkuhiljaa aika hieman kuluttaakin omaisuuttani (elän oikein mukavasti mielestäni), ja kun vastasin että teen töitä nimenomaan siksi että voin tukea jälkikasvuani sekä nyt, että kuolemani jälkeen, hän suuttui.
Miksi? Kai minä saan rahoillani tehdä mitä haluan? Jäi vähän sellainen fiilis että jotenkin odotti itse hyötyvänsä minun omaisuudesta, vaikka en koskaan ole häntä sellaisena ihmisenä pitänyt.
Miksi reagoi näin? Minulle on tärkeää se, että jälkikasvuni saa parhaat mahdolliset eväät elämään. Että heidän elämänsä on mukavaa eikä raha-asioista tarvi stressata.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ystäväsi tuntee rahatilanteesi ?
Jos siitä puhuu ystävälleen "aina".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun raha-asiani ole mikään valtionsalaisuus. Kerron, jos joku keksii kysyä. Säästän lapselleni sen minkä verovapaasti pystyy ja tarkoitus on tätä jatkaa. Mun lapsi on nyt 5 vuotias.
Ei kannata kuitenkaan ihmetellä jos ihmisten käytös ja puheet on outoja sen jälkeen kun olet avautunut omasta taloudestasi heille. Jotkut saattavat jopa kertoa eteenpäin kolmansille osapuolille, ehkä vähän vääristyneenä ja liioteltuna vielä. Ja sitten sitä ihmetellään että mistäs tällaiset kun paisuteltu juoru tulee mutkan kautta vastaan.
Mitenkäs paljon ajattelit saavasi aikaan draamaa kahden keskituloisen vanhemman ja yhden lapsen taloudesta?
Tämä virsi on kaameaa kuunneltavaa...
Vierailija kirjoitti:
Itse saa päättää miten raha-asiansa hoitaa. En kyllä perinnöstä keskustelisi ystäväni kanssa. Häntä ehkä kiinnostaa raha-asiasi vähän turhan paljon..
Vaikuttavat aika läheisiltä kun nuinkin paljon aikaa yhdessä viettävät.... Tietysti ystävälle pitää voida jutella rahastakin, eihän se muuten ystävyyttä edes olisi...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ystäväsi vähävaraisempi ja oletko koskaan tukenut häntä? Kyllä varmaan ärsyttää katsoa vierestä kun toiset saavat kaiken valmiina vanhemmilta tekemättä mitään ja itse ei saa ikinä mitään...
Iha hyvin toimeentuleva keskituloinen on, ei hänelläkään kai pitäisi rahasta suurempaa puutetta olla. Hän pyytelee minua usein syömään ja kylpylälomille, että niihin hänellä ainakin hyvin riittää rahaa. En tiedä antaako lapsilleen mitään itse, enkä tuon reaktion jälkeen oikein edes uskalla kysyä.
Menetkö, kun hän pyytää? Jos et, niin ehkä hän on ajatellut, ettei sinulla ole rahaa ja loukkaantui, kun selvisi ettei ole siitä kiinni.
Sanoi että aika useinkin käynyt ja varmaan siihen rahaakin kuluu jos kylpyläviikonloppuja ja lomia pelkästään yhden kaverin kanssa useampia vuodessa...
No olipa outo keskustelu. Vain ystäväsi tietää mitä päässään liikkuu. Outo juttu.
Olipas outo tyyppi. Sehän on vanhempien suoranainen velvollisuus säästää lapsilleen. Ei tarvitse olla omia lapsia tämän tajutakseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ystävykset eivät suunnilleen toistensa rahatilanteita tietäisi? Outoa olisi.
Kai ystävykset nyt tietävät toistensa ammatit, työpaikat, asumismuodot, ja muunkin omaisuuden kuten mökin jonka ap mainitsi...
Minä ainakin omassa ystäväpiirissäni tiedän suunnilleen kuinka paljon kenelläkin on asuntolainaa jäljellä, palkat suunnilleen, autot, mökit, jne. Koska monissa piireissä näistä on täysin luonnollista puhua.
Kun asuntolainoja on saatu loppuun niin on kuohupulloja availtu ja muut kommentoineet "meillä vielä 2v, sitte mekin", tai eräs pariskunta joka muutti keskustaan tuumasi että "tässä vielä kestää, toivottavasti 10v päästä".
Ystävien kodista ja sisustuksesta voi jotain päätellä myös, ja mökeille ollaan kutsuttu ristiin rastiin.
Paljon muutakin. Kyllä normaalisti ystävyksillä on kohtuullisen osuva arvio toistensa varallisuustasoista.
Kuka ääliö kertoo jotain perintöhommista edes kaverilleen? Mikset pidä asiaa omana tietonasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ystävykset eivät suunnilleen toistensa rahatilanteita tietäisi? Outoa olisi.
Kai ystävykset nyt tietävät toistensa ammatit, työpaikat, asumismuodot, ja muunkin omaisuuden kuten mökin jonka ap mainitsi...
Minä ainakin omassa ystäväpiirissäni tiedän suunnilleen kuinka paljon kenelläkin on asuntolainaa jäljellä, palkat suunnilleen, autot, mökit, jne. Koska monissa piireissä näistä on täysin luonnollista puhua.
Kun asuntolainoja on saatu loppuun niin on kuohupulloja availtu ja muut kommentoineet "meillä vielä 2v, sitte mekin", tai eräs pariskunta joka muutti keskustaan tuumasi että "tässä vielä kestää, toivottavasti 10v päästä".
Ystävien kodista ja sisustuksesta voi jotain päätellä myös, ja mökeille ollaan kutsuttu ristiin rastiin.
Paljon muutakin. Kyllä norm
Jep. Tämän takia minulla ei ole *ystäviä*.
Tuskin suuttui, mutta sinä vaan kuvittelet niin.
Mitä sillä uutisella tehdään, ei mitään. Olet nobody!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me emme kerro kenellekään taloudellisesta tilanteestamme. Toki ihmiset voivat amnattinimikkeistä jotain päätellä, mutta eivät tiedä sitä, että molempien suvuissa on varallisuutta, jota on jo reilusti (ja laillisesti) siirretty eteenpäin. Eli meillä on iso talo, kiva mökki ja matkustelemme paljon, mutta kukaan ei tiedä, että meillä ei ole lainkaan lainaa. Enkä haluaisi kenenkään tietävän. Ihmiset reagoivat oudosti, jos tajuavat, että toisilla on heitä enemmän varallisuutta.
Mistä sinä tiedät, että lapsesi elävät sinua vanhemmiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä vaan tuommoisia tiedä, kun ei ole ollut tapana urkkia ystävien palkkatietoja ja asuntolainoja. Ei me koskaan puhuta mistään palkoista saatikka lainoista. Minkä ihmeen takia edes puhuttaisiin? Itse en ole yhdellekään ystävälle kertonut, että missä ajassa olen asuntolainani maksanut. Meidän ystäväpiirissä ei puhuta rahasta.
"Miksi ystävykset eivät suunnilleen toistensa rahatilanteita tietäisi? Outoa olisi.
Paljon muutakin. Kyllä normaalisti ystävyksillä on kohtuullisen osuva arvio toistensa varallisuustasoista. "
Kuulostaa harvinaisen ahdistavalta ystäväpiiriltä, kun toisten raha-asiatkin pitää tietää noin tarkkaaan. Kiiluuko teillä vain rahat silmissä ja puheet sen mukaan? Toki jokainen yleisesti osaa päätellä, mutta ei meillä ketään kiinnosta keneenkään yksityiskohdat raha-asioista.
Vierailija kirjoitti:
En minä vaan tuommoisia tiedä, kun ei ole ollut tapana urkkia ystävien palkkatietoja ja asuntolainoja. Ei me koskaan puhuta mistään palkoista saatikka lainoista. Minkä ihmeen takia edes puhuttaisiin? Itse en ole yhdellekään ystävälle kertonut, että missä ajassa olen asuntolainani maksanut. Meidän ystäväpiirissä ei puhuta rahasta.
Meillä ainakin on aivan normaalia tietää toisten rahatilanteista, näkyyhän se tosi monessa asiassa, ja koska ystäviä ollaan rahasta huolimatta niin onhan se jopa tarpeellista tietää suunnilleen että mikä toisen tilanne on jottei tule hankalia tilanteita.
Meillä esim jos porukalla lähdetään jonnekin kalliimpaan paikkaan niin sovitaan maksut etukäteen niin ettei kenenkään tarvi jäädä pois menoista rahan vuoksi. Nykyään tässä iässä kaikki yleensä pystyvät osuutensa maksamaan, mutta kyllä tämä on avannut varmasti porukkaa pitänyt yhdessäkin.
Meillä puhutaan rahasta hyvin avoimesti, ja autetaan myös kyllä jos jollain menee heikommin.
Minut joskus avioeron jälkeen jopa maksettiin mukaan luksuslomalle viikoksi kun rahaa oli mennyt kaikenlaiseen aivan liikaa. Toisaalta olen itse myös ollut maksajana jotta joku muu pääsee mukaan, ja palkannut lapsenlikkaa ystävälle aikoinaan että ei jäisi illallisbileistä paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Siis en pihistele itse yhtään ja elän juuri sen näköistä elämää kuin haluan. Minulla on kaunis koti, hyvää ruokaa, mökki.
Ystäväni tuhahteli, tiuskaisi jotain ja selkeästi mökötti sen jälkeen kun sanoin että haluan tukea lapsiani.. En ole koskaan häneltä tuollaista reaktiota saanut...
Minä en keksi mihin muuhun itse rahaa voisin edes käyttää, lapseni elävät ruuhkavuosia ja heille raha kyllä tulee tarpeeseen.
Mun mielestä reaktio on selvästi joko kateus tai tunsi olonsa arvostelluksi koska itse ei anna rahaa omille lapsilleen