Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystäväni suuttui kun sanoin haluavani jättää perintöä lapsilleni

Vierailija
03.12.2024 |

Olen aina tehnyt paljon töitä ja saanut omaisuutta kartutettua. Ystäväni kyseli että eikö olisi jo pikkuhiljaa aika hieman kuluttaakin omaisuuttani (elän oikein mukavasti mielestäni), ja kun vastasin että teen töitä nimenomaan siksi että voin tukea jälkikasvuani sekä nyt, että kuolemani jälkeen, hän suuttui.

Miksi? Kai minä saan rahoillani tehdä mitä haluan? Jäi vähän sellainen fiilis että jotenkin odotti itse hyötyvänsä minun omaisuudesta, vaikka en koskaan ole häntä sellaisena ihmisenä pitänyt. 

Miksi reagoi näin? Minulle on tärkeää se, että jälkikasvuni saa parhaat mahdolliset eväät elämään. Että heidän elämänsä on mukavaa eikä raha-asioista tarvi stressata. 

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa harvinaisen ahdistavalta ystäväpiiriltä, kun toisten raha-asiatkin pitää tietää noin tarkkaaan. Kiiluuko teillä vain rahat silmissä ja puheet sen mukaan? Toki jokainen yleisesti osaa päätellä, mutta ei meillä ketään kiinnosta keneenkään yksityiskohdat raha-asioista.  

Ahdistavaa olisi jos ei toisten tilanteista tietäisi. Kun tietää, niin yhteiset kivat jutut voidaan järjestää niin ettei kukaan joudu jäämään pois rahan vuoksi. 

Ja miksi se palkka joillekin on niin helvetin suuri salaisuus ja juttu edes? Ei se ihmistä huononna tai paranna.

Vierailija
82/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti vain ajatusmaailmasi oman persehedelmäsi loputtomasta paapomisesta ja palvomisesta ärsytti. Kuinka edes toisen aikuisen ihmisen omaisuudesta - etenkään ystävän - voisi hyötyä. Taidat muutenkin jauhaa kakaroistasi 24/7?

60-80-lukulaisten tyylinen vastaus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa harvinaisen ahdistavalta ystäväpiiriltä, kun toisten raha-asiatkin pitää tietää noin tarkkaaan. Kiiluuko teillä vain rahat silmissä ja puheet sen mukaan? Toki jokainen yleisesti osaa päätellä, mutta ei meillä ketään kiinnosta keneenkään yksityiskohdat raha-asioista.  

Ahdistavaa olisi jos ei toisten tilanteista tietäisi. Kun tietää, niin yhteiset kivat jutut voidaan järjestää niin ettei kukaan joudu jäämään pois rahan vuoksi. 

Ja miksi se palkka joillekin on niin helvetin suuri salaisuus ja juttu edes? Ei se ihmistä huononna tai paranna.

Tämä juuri, ainoastaan ihminen joka arvottaa toisia rahan määrän perusteella ei pysty ystäviensä kanssa siitä puhumaan... Jos raha on samalla tavalla luonnollinen puheenaihe kuin vaikkapa se, että kenellä kasvaa eniten hiuksia niin sittenhän siitä puhumisen ei pitäisi olla mikään ongelma....

Helvetin outo olisi kaverisuhde jossa toinen pyytäisi ystäväänsä mukaan sellaiseen johon tällä ei ole varaa. 

Vierailija
84/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä te just kuulostatte sellaiselta kaveripiiriltä joka on ihana, tuo joka sanoi ahdistavaksi on tosi paljon väärässä! 

Vierailija
85/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ääliö kertoo jotain perintöhommista edes kaverilleen? Mikset pidä asiaa omana tietonasi? 

Tätä minäkin ihmettelen, ellei oikeasti ole ap.  sitten kuolemassa, mutta siitä ei ap  kuitenkaan kertonut.  Muuten perinnöstä puhuminen on tahditonta. 

Ap voi kuolla jo huomenna tai elää vielä 50v , sama myös hänen lapsilaan ja perinnön arvo voi muuttua moneen kertaan, jopa tulla siitä perinnönsaajalle taakka ja riesa esim asunnosta tai mökistä. 

Yleensä rahasta puhumisesta ei kuulu hyviin tapoihin.

Vierailija
86/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole tarvetta mennä mihinkään palkkayksityiskohtiin ja laina-asioihin ihan keskustelemalla. No kyllä minä nyt suurinpiirtein tiedän kavereiden palkat heidän ammattiensa kautta, mutta ei mulla ole mitään hajua heidän todellisesta rahatilanteesta ja asuntolainoistaan. Eipä ole tullut puheeksi onko joku saanut vähän isompaa perintöä jne. 

Vierailija
87/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti sitä rahaa on sen verran paljon ettei ole tarvetta mennä toisten yksityiskohtaisiin raha-asioihin. Ei tule tuollaisia tilanteita, että joku jäisi rahan vuoksi pois. Asiasta ei ole tarvetta puhua, kun kaikki tietää, että sitä on. 

Vierailija
88/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole tarvetta mennä mihinkään palkkayksityiskohtiin ja laina-asioihin ihan keskustelemalla. No kyllä minä nyt suurinpiirtein tiedän kavereiden palkat heidän ammattiensa kautta, mutta ei mulla ole mitään ha

Teillä sitten niin. Olet ehkä vanhempaa sukupolvea kuin minä, ja ehkä ap:kin? 

Monissa porukoissa raha on aivan normaali puheenaihe, me keskustellaan sijoituksista, kulutustottumuksista, palkankorotuksista, työpaikan vaihdoista, selataan kimpassa asuntoja/autoja/mökkejä/mopoja jos joku etsimässä uutta, sähkölaakuista, remonteista jne... 

Vierailija
89/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti sitä rahaa on sen verran paljon ettei ole tarvetta mennä toisten yksityiskohtaisiin raha-asioihin. Ei tule tuollaisia tilanteita, että joku jäisi rahan vuoksi pois. Asiasta ei ole tarvetta puhua, kun kaik

Niin, varmaan näillä rahasta puhumattomilla on sitten todella paljon sitä rahaa. Meillä on porukassa ihmisiä joilla elämäntilanteet ja tulotasot vaihtelee, ja jotta koko porukka saadaan pysymään kasassa niin silloin on hyvä tietää muiden tilanne. Olisi aivan kamalaa jos joku jäisi pois porukasta siksi ettei uskaltaisi kertoa että rahat nyt ei riitä. 

Vierailija
90/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouuta lapsesi kuitenkin vaikka et maininnut mitään

Vierailija
91/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluta

Vierailija
92/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ystäväsi vähävaraisempi ja oletko koskaan tukenut häntä? Kyllä varmaan ärsyttää katsoa vierestä kun toiset saavat kaiken valmiina vanhemmilta tekemättä mitään ja itse ei saa ikinä mitään...

Voisin kuvitella, että ap:n ystävä ajattelee asiasta varmaankin samoin kuin minä. Eli saadaan kaikki valmiina ja itse ei tarvitse tehdä asioille yhtään mitään. Jos ap:n ystäväkin lukee vauva palstaa, niin taatusti kärähtää hermot ap:n ja muiden vastaavien toiminnasta, kun sitten nuo samaiset perinnön saaneet hemmotellut kakarat tulevat tänne kertomaan muille miten elämä pitäisi elää ja miten kaikki on itsestä vain kiinni! Kateudesta ei ole kyse, vaan siitä, että nuo perinnön saaneet kuvittelevat, että ovat itse ne rahat tehneet ja ansainneet. Niinkuin ap:kin tekee ne lapset ovat "ansainneet" ne rahat häneltä ja nuo typerät ihmiset kuvittelevat oikeasti tehneensä sen eteen jotain, kun vielä tyhmemmät vanhempansa ovat saaneet heidät uskomaan että he ovat olleet niin fiksuja jo munasolu/siittiö vaiheessa, että ovat tajunneet juuri oikeaan kohtuun mennä sikiämään. =D

Vierailija
93/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kateellinen, koska ei ole saanut vanhemmiltaan paljoa. Kateellinen, että sinun lapsesi saavat. Tämä on joku psykologinen reaktio, Suomessa yleinen.

Verotuksen julkisuus on tämän kateuden perilähde. Sen soisi muuttuvan.

Vierailija
94/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on suhun ihastunut ja haluaa olla sun ykkönen, lapses on tiellä! Lespo! 

Vierailija
95/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi on kateellinen ja ehkä häntä harmittaa, kun ei pysty itse tukemaan omia lapsiaan. Ilmeisesti tuhlailee paljon itseensä, ja kokee ehkä huonoa omatuntoa kuitenkin. Olisi helpompi olla, kun sinäkään et tukisi lapsiasi. Voi toki olla myös niin, että hän haluaa hyötyä varallisuudestasi. Kyllä sellaisiakin ihmisiä on.

Mutta älä kuuntele kateellisen ulinoita. Tietysti autat lapsiasi. Ja se on vain ja ainoastaan hyvä ja hieno asia, että näin teet.

Vierailija
96/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle olennaisempi kysymys on: miksi reagoit hänen reaktioonsa noin vahvasti, että joudut sitä puimaan täällä?

Odotitko hänen olevan erilainen? Rikkoiko hän jotain rajaasi? Käsittele ärtymyksesi ja mene eteenpäin. Näytät jo tietävän, että asia ei hänelle kuulu, joten olet jo pitkällä. 

Vierailija
97/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole tarvetta mennä mihinkään palkkayksityiskohtiin ja laina-asioihin ihan keskustelemalla. No kyllä minä nyt suurinpiirtein tiedän kavereiden palkat heidän ammattiensa kautta, mutta ei mulla ole mitään hajua heidän todellisesta rahatilanteesta ja asuntolainoistaan. Eipä ole tullut puheeksi onko joku saanut vähän isompaa perintöä jne.  

Niin, ap ei sanonut että on saanut perintöä? 

Ap sanoi että tekee kovasti töitä sitä varten että voi tukea lapsiaan, koska haluaa heitä tukea. 

Toisaalta, mulla on kaveri jonka suku on sikarikasta ja kaikki jotka sen tuntee tietää että se tulee saamaan ja on jo saanutkin isoja perintöjä. Entä sitten? Se on mukava ihminen eikä ne perinnöt sitä ole yhtään huonontunut, päin vastoin tiedän että on laittanut hyväntekeväisyyteen isoja summia ja auttanut kavereitakin. 

Vierailija
98/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini reagoi samalla tavalla. Hän on tehnyt raskaan työuran josta toinen lapsensa on katkera, ja nyt palkitsee itsensä hassaamalla kaiken. Hän suuttui kun sanoin että äitini on sijoittanut minua varten osakkeisiin ja että isovanhempani antavat kaiken lastenlapsilleen. 

Vierailija
99/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se onkin aina todella mukava keskustella raha-asioista. Minä kerron miten menetin juuri 100 000e. osakkeissa niin ystäväni kertoo, että leipä jonosta sai vain yhden leivän tänään. Juuri tämän vuoksi on niin kiva jutella rahasta enkä ymmärrä miksi siitä ei voisi jutella aina avoimesti, kun ihan samassa veneessä ollaan tuonkin ystäväni kanssa. Eihän se meitä huononna tai paranna ja kumpikin meistä niin mielellään siitä aina puhuu. Koska mehän olemme ihan samassa tilanteessa.  Minulla on tuuheat kauniit hiukset, kaljun ystäväni kanssa juttelemme aina mikä on paras parturikampaamo mistä saa parhaimman värjäyksen,leikkauksen ja parhaimmat shamppoot, kalju ystäväni kertoo mistä parturi-kampaamosta ostaa kalju vahaa, ihan sama asia, niin ollaan samassa veneessä hänen kanssaan ja tykkäämme kumpikin jutella kampaamo käynneistä.  

Vierailija
100/112 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ystäväsi vähävaraisempi ja oletko koskaan tukenut häntä? Kyllä varmaan ärsyttää katsoa vierestä kun toiset saavat kaiken valmiina vanhemmilta tekemättä mitään ja itse ei saa ikinä mitään...

Voisin kuvitella, että ap:n ystävä ajattelee asiasta varmaankin samoin kuin minä. Eli saadaan kaikki valmiina ja itse ei tarvitse tehdä asioille yhtään mitään. Jos ap:n ystäväkin lukee vauva palstaa, niin taatusti kärähtää hermot ap:n ja muiden vastaavien toiminnasta, kun sitten nuo samaiset perinnön saaneet hemmotellut kakarat tulevat tänne kertomaan muille miten elämä pitäisi elää ja miten kaikki on itsestä vain kiinni! Kateudesta ei ole kyse, vaan siitä, että nuo perinnön saaneet kuvittelevat, että ovat itse ne rahat tehneet ja ansainneet. Niinkuin ap:kin tekee ne lapset ovat "ansainneet" ne rahat häneltä ja nuo typerät ihmiset kuvittelevat oikeasti

Menestyminen ei koskaan tule tekemättä yhtään mitään. Koulutus, ammatti ja työpaikka vaativat töitä. Lasten hoito vaatii työtä. Se, että nuoren ei tarvitse tehdä kaikkea vaikeimman kautta, on vanhemman viisautta. Eli nimenomaan ne vanhempien geenit ovat vähän paremmat, kun he ymmärtävät auttaa lapsiaan. Jos sinä ja vanhempasi ovat typeriä, ei se ole ap:n vika.