Katselin 80-luvun keittokirjaa, siellä esim. jauhelihan määrä laatikoissa oli 200 - 300 g
Nykyisin taitaa olla aina sen 400 g.
Eikö lihankulutuksen saisi tuolla helposti laskuun, ei ole pakko siirtyä kasvisruokiin kun vähentää lihan määrää makaronilaatikoissa, keitoissa jne. samalle tasolle kuin se joskus 40 v sitten oli.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Kotiruoka vuodelta 1978, tässä liha-makaronipaistokseen tulee seuraavat aineet:
1/4 kg makaronia, vettä, suolaa, 1 rkl margariinia tai voita, 1/2 sipulia, 1/2 l keitettyä tai paistettua lihaa tai 250 g jauhelihaa, 1/2 l lihalientä tai maitoa, 2 rkl juustoraastetta.
Mitenhän tämä pysyy kasassa ilman kananmunaa...
On kyllä omitusta: keitettyä, paistettua tai jauhelihaa...
Pesetkö jauhenlihan ennen kypsentämistä.. -Nyt tiedämme mistä tämä kysymys juontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä katsoin jotain 30-luvun keitokirjaa, niin siinä oli reseptissä puolikas sipuli mausteeksi 😁 Harmittaa kun olen myynyt sen kirjan, sain sen joskus 70-luvulla isoäidiltäni ja se oli tosi hauska. Sen nimi on Joka naisen niksikirja, ja siinä ohjeistettiin mm. miten kotiapulaisen kanssa kuuluu toimia.
Minullakin taitaa olla se, pitää vaan penkoa kirjahyllyä.
Minulla on myös pieni keittokirja muistaakseni vuodelta 1912 tai 1917, jossa on ohjeita esim. naudan tai sian aivojen valmistamiseen ja muita yhtä mielikuvituksellisia ohjeita.
Liha on ollut arvokasta ruokaa. Teurastettu eläin (nauta = vanha lypsylehmä) on hyödynnetty kokonaan. Mummoni (syntynyt 1919) puhui aina sianpääsyltystä, jota ei saanut enää mistään. Meitä lapsia se ällötti pelkkänä sanana, mutta mummo muisteli sitä suurena herkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Kotiruoka vuodelta 1978, tässä liha-makaronipaistokseen tulee seuraavat aineet:
1/4 kg makaronia, vettä, suolaa, 1 rkl margariinia tai voita, 1/2 sipulia, 1/2 l keitettyä tai paistettua lihaa tai 250 g jauhelihaa, 1/2 l lihalientä tai maitoa, 2 rkl juustoraastetta.
On kyllä omitusta: keitettyä, paistettua tai jauhelihaa...
Arvaapa mitä se tarkoittaa, sinä luettua ymmärtämätön tollo: Jos käyttää muuta lihaa kuin jauhelihaa, sen pitää olla KYPSÄÄ lihaa, raaka liha kun ei ennätä ohjeessa annetussa ajassa kypsyä.
Nuoret on tosiaan tyhmistyneet.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on se 400g paketti jauhelihaa, niin mihin laitat sen lopun 100-200g? Tuo kun on yleisin pakkauskoko.
Köp i lösvikt och säg åt köttmästaren, att om den inte får mängden rätt, kan den väl var mindre. Se och häpna, den 300 g som du beställer är då mellan 298 - 300 g, då det alltid annars är 345 -372 g med frågan, duger det?
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pysyy kasassa. Meillä syödään maidotonta ruokaa allergian vuoksi ja teen aina makaronilaatikon lihaliemeen munamaidon sijasta. Kokeilepa joskus, maistuukin paremmalta ja mehevämmältä. Makaroni keitetään lihaliemessä ja vuokaan laitetaan makaronin ja jauhelihan nesteeksi se keitinvesi, jossa on lihalientä ja mausteita. Kyllä se siellä tiivistyy ja on kiinteä laatikkoruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pysyy kasassa. Meillä syödään maidotonta ruokaa allergian vuoksi ja teen aina makaronilaatikon lihaliemeen munamaidon sijasta. Kokeilepa joskus, maistuukin paremmalta ja mehevämmältä. Makaroni keitetään lihaliemessä ja vuokaan laitetaan makaronin ja jauhelihan nesteeksi se keitinvesi, jossa on lihalientä ja mausteita. Kyllä se siellä tiivistyy ja on kiinteä laatikkoruoka.
Koulussa oli tätä. Ja makaronit olivat limaisia.
Nyt kun sanotaan, että aina on syöty lihaa, niin varmasti onkin. Mutta paljon vähemmän kuin nykyään. 70-luvun lapsena meillä ruoat painottuivat puuroihin, keittoihin, itse leivottuihin sämpylöihin ja leivonnaisiin, oman pellon perunoihin ja juureksiin. Ei ollut leikkeleitä leivän päälle. Poimittiin marjoja metsästä ja pihan pensaista. Niistä, ja omien puiden omenoista äiti teki mehuja, piirakoita ja kiisseliä.
Olisko tuon vaatimattoman, mutta puhtaan ruokavalion ansiota, että olen säilynyt tosi terveenä viisikymppiseksi. Vaikka proteiini oli vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun sanotaan, että aina on syöty lihaa, niin varmasti onkin. Mutta paljon vähemmän kuin nykyään. 70-luvun lapsena meillä ruoat painottuivat puuroihin, keittoihin, itse leivottuihin sämpylöihin ja leivonnaisiin, oman pellon perunoihin ja juureksiin. Ei ollut leikkeleitä leivän päälle. Poimittiin marjoja metsästä ja pihan pensaista. Niistä, ja omien puiden omenoista äiti teki mehuja, piirakoita ja kiisseliä.
Olisko tuon vaatimattoman, mutta puhtaan ruokavalion ansiota, että olen säilynyt tosi terveenä viisikymppiseksi. Vaikka proteiini oli vähissä.
Jep. Köyhemmissä perheissä varmaan 80 % ruokavaliosta oli perunaa ja ruisleipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toki jos keitinveden käyttää, niin siinähän on makaroneista irronnutta tärkkelystä. Sehän se toimii "liimana", vaikkei se terveellistä olekaan.
Punavihreää edistyksellisyyttä. Palataan takaisin kasarille, aluksi. Lopulta lemmikkiensä mukanana 1400- luvulle. Se on sitä progressiivisuutta ja tiedostamista, sanovat.
Vierailija kirjoitti:
Oliko muka asia noin??
Ei ollut. Nämä on näitä tämän vegetaristin tempauksia näin joulun alla. Siihen aikaan ostettiin se puoli kiloa, eikä mitään 400 grammaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on se 400g paketti jauhelihaa, niin mihin laitat sen lopun 100-200g? Tuo kun on yleisin pakkauskoko.
Oletko pakastimesta kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Teen kaksi ruokaa, kaksinkertaisen annoksen yhtä ruokaa tai laitan loput jääkaappiin odottamaan seuraavaa päivää. Jos lihaa ei hetkeen tarvitse, se säilyy pakastimessa pidempään.
Muistan miten äitini (hautaan asti hoikka kaunis nainen) osti neljänneskilon paistijauhelihaa, siitä sitten valmisti päivällisen jota söi koko nelihenkinen perhe ja vielä riitti seuraavalle päivälle lounasta.
Broilerista (1 kpl) syötiin ensin hyvä päivällinen ja seuraavana päivänä rääppeistä soppa.
Kadehdin perheenäitejä jotka osasivat tehdä hyvää ja terveellistä ruokaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastimeen?
Jos on vain pakastelokero?
Voi sitä ostaa pienemmänkin paketin. Mutta usein olen tehnyt isommasta paketista useita eri ruokia. Esim. lihapullat säilyy seuraavaan viikkoon asti pakastelokerossakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä oli leikkeleitäkin 70-luvulla. Ihan tavallisessa perheessä.
Se mitä ennen syötiin, riippui toki paitsi tulotasosta, myös ja vielä enemmän siitä missä asui. Maaseudulla lihaa saatiin paitsi omista (ja muidenkin) tuotantoeläimistä sekä metsästämällä. Ei tarvinnut kaupasta ostaa paljon mitään. Lihaa tuli kerralla aika isojakin määriä, jos teurastettiin sika tai isäntä sai pari jänistä.
Ennen laitettiin jauhelihaa 50 grammaa isoon määrään ruskeaa kastiketta.
Antakaa nyt jokaisen ITSE päättää oma lihankulutuksensa. On niin päätöntä laittaa ihmisille suosituksia ja kieltoja lihan kulutuksesta.
Kyllä ne vihannekset ovat suositusten kattavia. Tomaattia ei pidä niin ylenmäärin syödä. Mausteita ei saa liikaa käyttää.
Kaikki vihannekset ja juurekset salaattia myöten on käsitelty myrkyillä. Siin myrkyillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Köyhemmissä perheissä varmaan 80 % ruokavaliosta oli perunaa ja ruisleipää.
Varmaan ainakin kaupungissa. Maallakin oli tietysti köyhiä perheitä, mutta sellaisissakin yleensä oli edes maitoa ja munia käytännössä aina, samoin kalaa jos vesistö oli lähellä, vaikkei ehkä lihaa kovin usein.
Ei ole tarkoituskaan pysyä kasassa kun ei ole laatikko vaan paistos. Etkö ymmärrä lukemaasi?