Katselin 80-luvun keittokirjaa, siellä esim. jauhelihan määrä laatikoissa oli 200 - 300 g
Nykyisin taitaa olla aina sen 400 g.
Eikö lihankulutuksen saisi tuolla helposti laskuun, ei ole pakko siirtyä kasvisruokiin kun vähentää lihan määrää makaronilaatikoissa, keitoissa jne. samalle tasolle kuin se joskus 40 v sitten oli.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä katsoin jotain 30-luvun keitokirjaa, niin siinä oli reseptissä puolikas sipuli mausteeksi 😁 Harmittaa kun olen myynyt sen kirjan, sain sen joskus 70-luvulla isoäidiltäni ja se oli tosi hauska. Sen nimi on Joka naisen niksikirja, ja siinä ohjeistettiin mm. miten kotiapulaisen kanssa kuuluu toimia.
Minullakin taitaa olla se, pitää vaan penkoa kirjahyllyä.
Minulla on myös pieni keittokirja muistaakseni vuodelta 1912 tai 1917, jossa on ohjeita esim. naudan tai sian aivojen valmistamiseen ja muita yhtä mielikuvituksellisia ohjeita.
Mä olin 80-luvulla Lontoossa au pairina yhdessä juutalaisperheessä ja, niin kuin varmaan tiedätre, lauantai on sapattipäivä ja silloin syödään sapatti-illallinen. Tulin kerran koulusta kotiin ja näin keittiön hellalla ison kattilan, jossa kiehui jotain epämääräi
Et sitten ole aivokakko-ruoasta kuullut. Ennen käytettiin eläimestä kaikki. Lapissa poron peräsuoli oli suurta herkkua.
Vierailija kirjoitti:
kaupasta saa jauhelihaa 250 gr pakkauksissa
Kannattaa tsekata kilohinnat. Pienemmällä pakkauksella on aina isompi kilohinta kuin isommalla.
Voisihan sitä ostaa vaikka 700 g paketin jauhelihaa ja jakaa se 3-4 osaan ja pakastaa. Tai tehdä siitä ison satsin lihapullia ja pakastaa. Itse ostan usein isompia pakkauksia ja pakastan pienempiin eriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä katsoin jotain 30-luvun keitokirjaa, niin siinä oli reseptissä puolikas sipuli mausteeksi 😁 Harmittaa kun olen myynyt sen kirjan, sain sen joskus 70-luvulla isoäidiltäni ja se oli tosi hauska. Sen nimi on Joka naisen niksikirja, ja siinä ohjeistettiin mm. miten kotiapulaisen kanssa kuuluu toimia.
Minulla on myös pieni keittokirja muistaakseni vuodelta 1912 tai 1917, jossa on ohjeita esim. naudan tai sian aivojen valmistamiseen ja muita yhtä mielikuvituksellisia ohjeita.
Mä olin 80-luvulla Lontoossa au pairina yhdessä juutalaisperheessä ja, niin kuin varmaan tiedätre, lauantai on sapattipäivä ja silloin syödään sapatti-illallinen. Tulin kerran koulusta kotiin ja näin keittiön hella
En ole aivokakosta, enkä poron peräsuolesta ruokana, ennen kuullut. Olen kaupungissa asunut koko ikäni ja poroa maistanut pari kertaa leikkeleenä. Lapissa en ole edes käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten ravitsemussuositusten raja lihan ja lihatuotteiden viikkokulutuksen yläraja 350 g/vk ja vuodessa 18.2kg
punaisen lihan ja lihavalmisteiden. Lisäksi saa syödä siipikarjaa (mitä toki pitää rajoittaa = ei saa syödä pilvin pimein) ja kalaa.
Höpö höpö, ihan sama määrä lihaa noihin ruokiin ennen kuului. Jos siis vertaa esim. makaronien ja jauhelihan suhdetta.
Toki esim. Jauhelihakastiketta varten saatettiin ostaa pienempikin määrä lihaa ihan rahasyistä köyhissä perheissä.
Kaikki muu menee jo takapakkia niin nytkö pitäisi alkaa syömäänkin kuin pula-aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on se 400g paketti jauhelihaa, niin mihin laitat sen lopun 100-200g? Tuo kun on yleisin pakkauskoko.
Pakastimeen?
Tai teet isomman annoksen ja syöt siitä useampana päivänä.
Kasarilla normiperheet söivät kyllä ihan normaalisti lihaa, jopa päivittäin. T kasarilapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin 80-luvulla Lontoossa au pairina yhdessä juutalaisperheessä ja, niin kuin varmaan tiedätre, lauantai on sapattipäivä ja silloin syödään sapatti-illallinen. T
En ole aivokakosta, enkä poron peräsuolesta ruokana, ennen kuullut. Olen kaupungissa asunut koko ikäni ja poroa maistanut pari kertaa leikkeleenä. Lapissa en ole edes käynyt.
En ole minäkään aivokakosta kuullut enkä poron peräsuolesta. Olen maalta kotoisin ja viettänyt lapsuuteni maatilalla. Lapissa olen vieraillut useita kertoja.
Onko kakko joku murreilmaisu? Tarkoittaako se kakkua?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Kotiruoka vuodelta 1978, tässä liha-makaronipaistokseen tulee seuraavat aineet:
1/4 kg makaronia, vettä, suolaa, 1 rkl margariinia tai voita, 1/2 sipulia, 1/2 l keitettyä tai paistettua lihaa tai 250 g jauhelihaa, 1/2 l lihalientä tai maitoa, 2 rkl juustoraastetta.
Mitenhän tämä pysyy kasassa ilman kananmunaa...
Pysyy hyvinkin. Teen toisinaan makaronilaatikon lihaliemeen kun kyllästyttää se munamaito.
Juuri näin lihan määrää on helppo vähentää. Minusta esimerkiksi valmislasagnetteohjeeseen on laitettu aivan törkeästi liikaa jauhelihaa. Sehän on pelkkää lihamössöä, jota itse en ainakaan edes pysty syömään.
Vierailija kirjoitti:
Tuommoisissa sä luit. Mä luin tarinoita CIA agenteista Afganistanissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuommoisissa sä luit. Mä luin tarinoita CIA agenteista Afganistanissa.
Mitenkäs nuo sinun tarinasi liittyy jauhelihaan tai yleensä ruokaresepteihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on se 400g paketti jauhelihaa, niin mihin laitat sen lopun 100-200g? Tuo kun on yleisin pakkauskoko.
Pakastimeen?
Jos on vain pakastelokero?
Sitten pitää muuttaa asuntoon, missä on pakastin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta maksassa ei.
Onko se makaroni terveellisempää kuin jauheliha.
vrt: 400 gr jauhelihaa ja 400 gr makaronia VS 200 gr jauhelihaa ja 600 gr makaronia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten ravitsemussuositusten raja lihan ja lihatuotteiden viikkokulutuksen yläraja 350 g/vk ja vuodessa 18.2kg
punaisen lihan ja lihavalmisteiden. Lisäksi saa syödä siipikarjaa (mitä toki pitää rajoittaa = ei saa syödä pilvin pimein) ja kalaa.
Kyllä SAA. Kukaan ei kiellä.
älkää irroittako asiaa kontekstista: silloin itse ruokaa syötiin pienempiä määriä ja mahaa täytettiin leivällä. Jotta ruokaa menee vähemmän.
Viime vuosituhannen kasviskeittokirjatkin sisältävät parempia reseptejä kuin nyt. Näitä ultraprosessoituja korvikkeita ei oltu keksittykään, tuskinpa ne olisivat edes sen ajan vegaaneillekaan maistuneet saati muille kasvissyöjille. Heillä on ollut erilaiset lähtökohdat dieetilleen, eikä missään nimessä öyhötys.