Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katselin 80-luvun keittokirjaa, siellä esim. jauhelihan määrä laatikoissa oli 200 - 300 g

Vierailija
03.12.2024 |

Nykyisin taitaa olla aina sen 400 g.

Eikö lihankulutuksen saisi tuolla helposti laskuun, ei ole pakko siirtyä kasvisruokiin kun vähentää lihan määrää makaronilaatikoissa, keitoissa jne. samalle tasolle kuin se joskus 40 v sitten oli. 

Kommentit (148)

Vierailija
101/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko muka asia noin??

Ei ollut. Nämä on näitä tämän vegetaristin tempauksia näin joulun alla. Siihen aikaan ostettiin se puoli kiloa, eikä mitään 400 grammaa tms.

Eihän jauhelihaa ollut edes tehdaspakkauksissa ennen 90-lukua, vaan kaupassa oli lihatiski, jossa jauheliha jauhettiin ja osa pakattiin tiskille ja pakkauset olivat 200-300g. 

Ja myydyin koko oli 250g. Ja jauheliha jatkettiin sienillä, vihanneksilla, hedelmillä jne. 

Minä olen 56 v ja koko ikäni jatknut jauhelihakastiketta: tomaatilla, paperikalla, herkkusienillä, sipuleilla. Kun lapset olivat pieniä, raastoin sekaan porkkanaa. En ole tiennytkään, että muut eivät sitä nykyään tee. 

Oikeaoppiseen bologneseen tulee porkkanaa, sipulia ja selleriä, nämä ovat ainesosia. Ikinä en itse ole ajatellut jatkavani jotain muuta tähdellistä ainesosaa toisella. En jatka lihakeittoakaan perunoilla, vaan ne ovat osa keittoa.

Vierailija
102/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette usko tätä, mutta vuoden 1982  painoksessa ei ole sellaista makaronilaatikkoreseptiä, jossa oli lihaa. On pelkkä makaronilaatikko (lisäkkeeksi) sekä porkkana- ja kalalaatikkona. Erikseen on lihamakaronilaatikko, johon tulee 150g makaronia ja puoli litraa keitettyä hienoksi hakattua lihaa.

Tietenkin. Lisukkeeksi tehtävä makaronilaatikko ei sisällä lihaa, ja se on ollut ihan pito--ja juhlapöytien ruokaa, monin paikoin myös jouluna. On edelleenkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko muka asia noin??

Ei ollut. Nämä on näitä tämän vegetaristin tempauksia näin joulun alla. Siihen aikaan ostettiin se puoli kiloa, eikä mitään 400 grammaa tms.

Eihän jauhelihaa ollut edes tehdaspakkauksissa ennen 90-lukua, vaan kaupassa oli lihatiski, jossa jauheliha jauhettiin ja osa pakattiin tiskille ja pakkauset olivat 200-300g. 

Ja myydyin koko oli 250g. Ja jauheliha jatkettiin sienillä, vihanneksilla, hedelmillä jne. 

Minä olen 56 v ja koko ikäni jatknut jauhelihakastiketta: tomaatilla, paperikalla, herkkusienillä, sipuleilla. Kun lapset olivat pieniä, raastoin sekaan porkkanaa. En ole tiennytkään, että mu

Oikeaoppiseen bologneseen tulee porkkanaa, sipulia ja selleriä, nämä ovat ainesosia. Ikinä en itse ole ajatellut jatkavani jotain muuta tähdellistä ainesosaa toisella. En jatka lihakeittoakaan perunoilla, vaan ne ovat osa keittoa.

Niin, en minäkään ajattele, että jatkan kastiketta. Eihän se halvemmaksi tule - tai en tiedä, en ole laskenut.. Näin vain minä teen kastikkeen. 

sama

Vierailija
104/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on se 400g paketti jauhelihaa, niin mihin laitat sen lopun 100-200g? Tuo kun on yleisin pakkauskoko.

Tuo just. Mulle sanotaan että saat halpaa ruokaa jauhelihasta, mutta en tykkää ostaa 400 grammaa, se on aivan liikaa.

Vierailija
105/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan miten äitini (hautaan asti hoikka kaunis nainen) osti neljänneskilon paistijauhelihaa, siitä sitten valmisti päivällisen jota söi koko nelihenkinen perhe ja vielä riitti seuraavalle päivälle lounasta. 

Broilerista (1 kpl) syötiin ensin hyvä päivällinen ja seuraavana päivänä rääppeistä soppa. 

Kadehdin perheenäitejä jotka osasivat tehdä hyvää ja terveellistä ruokaa! 

Syöhän noita, vaikka kaksi viikkoa, mutta nälkä ei ruoalla lähde, jos yhdestä broilerista tekee kahdeksan annosta. 250gr jauhelihaa ja taas kahdeksan ruoka-annosta. Mitä saat näistä typeristä valheellisista kommenteistasi?

Kyllähän näistä löytyy tutkittua tietoa ja tilastoja. 

Suomessa syötiin broileria 70-luvun alussa vajaa kilo vuodessa ja vii

70-luvulla on takuulla syöty broileria vain tuo määrä. Suurin osa väestöstä osti kanaa, koska se oli yksi halvimmista lihatuotteista, varmaankin on mennyt yli 10 kiloa. Broileri oli jotakin uutta ja hienoa ja tietysti kallista. Sinä et taida ymmärtää ollenkaan näiden kahden linnun eroa oletettavasti.

Vierailija
106/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin hölmöläiset. Ihan samassa suhteessa on lihaa ollut. Luitteko edes resepitä? Puolikas sipuli ja 250g makaronia!

Nykyisin laitetaan 400g makaronia ja 400g lihaa, kokonainen sipuli ja sitä lihalientäkin tuplasti enemmän.

Ihan älyvapaa ketju.

-Tai noh, annoskoko oli puolta pienempi, kun tuosta määrästä riitti koko perheelle. Nykyisin syödään kaksi kukkurallista lautasellista, siksi ihmiset lihavia.

Ennen syötiin puolta vähemmän ja lisäksi 2-3 leipää. 

Nykyään syödään pelkkää ruokaa.

Tarkoittanet viipaleita??? Jos pistelee naamaansa kaksikin leipää, ei suursyömärillekään kovin kummoinen ruoka-annos enää maistu.

Vierailija
107/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Kotiruoka vuodelta 1978, tässä liha-makaronipaistokseen tulee seuraavat aineet:

1/4 kg makaronia, vettä, suolaa, 1 rkl margariinia tai voita, 1/2 sipulia, 1/2 l keitettyä tai paistettua lihaa tai 250 g jauhelihaa, 1/2 l lihalientä tai maitoa, 2 rkl juustoraastetta.

Mitenhän tämä pysyy kasassa ilman kananmunaa... 

Nykyään vastaava makaronilaatikko tehtäisiin muuten samoin, mutta 400 g jauhelihaa + munamaito.

Ja itse asiassa tuohan ei ole makaronilaatikko vaan nimensä mukaisesti makaronipaistos. Ei sen tarvitsekaan "pysyä kasassa". Makaronilaatikon voi tehdä ihan hyvin ilman kananmunaa tänäkin päivänä, varsinkin jos sen tekee raaoista makaroneista.

Teen makaronilaatikon aina ilman munamaitoa. Raa'at makaronit, paistettu jauheliha ja lihaliemi, johon on sulatettu sulatejuustoa, vuokaan ja uuniin :) Usein laitan jotain pakastemaissia tai porkkanaraastetta mukaan. En jotenkin pidä siitä "oikeasta" makaronilaatikosta, on jotenkin kummallista "liejua" mielestäni :)

Vierailija
108/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä katsoin jotain 30-luvun keitokirjaa, niin siinä oli reseptissä puolikas sipuli mausteeksi 😁 Harmittaa kun olen myynyt sen kirjan, sain sen joskus 70-luvulla isoäidiltäni ja se oli tosi hauska. Sen nimi on Joka naisen niksikirja, ja siinä ohjeistettiin mm. miten kotiapulaisen kanssa kuuluu toimia.

Minullakin taitaa olla se, pitää vaan penkoa kirjahyllyä.

Minulla on myös pieni keittokirja muistaakseni vuodelta 1912 tai 1917, jossa on ohjeita esim. naudan tai sian aivojen valmistamiseen ja muita yhtä mielikuvituksellisia ohjeita. 

Mä olin 80-luvulla Lontoossa au pairina yhdessä juutalaisperheessä ja, niin kuin varmaan tiedätre, lauantai on sapatt

Vuoden 1964 keittokirjassa Keittotaito on myös ohjeita vasikanaivojen valmistukseen esim. tomaattisoseen kanssa tarjottavaksi. Samassa kirjassa on myös ohje mm. keitetyille siansorkille.

Vierailija
109/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jauheliha ostettiin tuolloin irtomyynnistä. Tavallinen kertaostos oli sen 200 g. 

Ei ollut. Äitini opetti minulle jo 70-luvulla, että jauhelihaa tarvitaan 100 g per henki. Vain nuukailijat ovat ostaneet lihaa noin vähän. 

Äitisi oli väärässä ja toimi koko elämänsä tuossa asiassa väärin.

Vierailija
110/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä katsoin jotain 30-luvun keitokirjaa, niin siinä oli reseptissä puolikas sipuli mausteeksi 😁 Harmittaa kun olen myynyt sen kirjan, sain sen joskus 70-luvulla isoäidiltäni ja se oli tosi hauska. Sen nimi on Joka naisen niksikirja, ja siinä ohjeistettiin mm. miten kotiapulaisen kanssa kuuluu toimia.

Mulla on tuo kirja! Ehkä eniten puistatusta aiheutti ohje munan tuuletuksesta. Jos kananmuna on jo vähän vanhentunut ja rikkomisen jälkeen tuoksahtaa pilaantuneelle, niin se laitetaan matalalle lautaselle avoimen ikkunan ääreen ja odotellaan rikinkatkun häviämistä.

ELÄKÖÖN KIVESHIKI! ELÄKÖÖN TOKSINEN MASKULIINISUUS!

Vierailija
111/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin makaronilaatikon ohjetta vuodelta 55, eikä siinä ollut lainkaan lihaa. Hieman samantyyppinen sika makaronimuhennos oli kylläkin savustetulla sian kyljellä. Sikaa oli 150-200 grammaa, makaronejakin tosin vain 200 grammaa.

Vierailija
112/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tota naukumista siitä, että 400g jauhelihapaketti on liian iso. Mä olen sinkku ja ostan usein tarjouksesta 700g tai 1kg jauhelihapaketteja. Teen ison satsin bolognesea, lihapullia, pihvejä tai peltipiirakan. Jaan ruuat pakasterasioihin ja pakastan,  sieltä on helppo ottaa sitten haluttu määrä valmista ruokaa. 

Vierailija
113/148 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on se 400g paketti jauhelihaa, niin mihin laitat sen lopun 100-200g? Tuo kun on yleisin pakkauskoko.

Pakastimeen? 

Jos on vain pakastelokero?

Sitten pitää muuttaa asuntoon, missä on pakastin.

Sinäkö maksat? 

Vierailija
114/148 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ostaisin 200g jauhelihaa tiskiltä mutta ovat valmiiksi tehneet usein sellaisia 400g nyyttejä niin nolottaa sitten vielä pyytää sellaista puolittamaan. Ja pakasteeseen en ostele, kun on marjoista yms jo täynnä.

Vierailija
115/148 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Silloin oli liha kallista, nyt varsinkin joku sikanautajauheliha on melkein ilmaista. Pitääkö nostalgiamielessä kärsiä kekkoslovakian ongelmista 50-vuotta myöhemmin? 

Syön lihaa, mutta en sikanautaa. Aivan liian rasvaista

Vierailija
116/148 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kotiapulaisen kanssa niiden ohjeiden mukaan kuuluu toimia?

Vierailija
117/148 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö siitä sitten voi tehdä sen kaksi eri laatikkoa? Tai laatikko- ja keittoruoan? Jos haluaa mennä sillä 200 g per ruoka -menetelmällä. Jossain keitossa se on kyllä mielestäni vähän ikävää, jos sattumia on tosi niukasti.

Vierailija
118/148 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Kotiruoka vuodelta 1978, tässä liha-makaronipaistokseen tulee seuraavat aineet:

1/4 kg makaronia, vettä, suolaa, 1 rkl margariinia tai voita, 1/2 sipulia, 1/2 l keitettyä tai paistettua lihaa tai 250 g jauhelihaa, 1/2 l lihalientä tai maitoa, 2 rkl juustoraastetta.

Mitenhän tämä pysyy kasassa ilman kananmunaa... 

Juustoraastetta vain 2 rkl? Pieneltä määrältä kuulostaa sekin verrattuna nykypäivän juuston kulutukseen.

Vierailija
119/148 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin hölmöläiset. Ihan samassa suhteessa on lihaa ollut. Luitteko edes resepitä? Puolikas sipuli ja 250g makaronia!

Nykyisin laitetaan 400g makaronia ja 400g lihaa, kokonainen sipuli ja sitä lihalientäkin tuplasti enemmän.

Ihan älyvapaa ketju.

-Tai noh, annoskoko oli puolta pienempi, kun tuosta määrästä riitti koko perheelle. Nykyisin syödään kaksi kukkurallista lautasellista, siksi ihmiset lihavia.

Ennen syötiin puolta vähemmän ja lisäksi 2-3 leipää. 

Nykyään syödään pelkkää ruokaa.

Tarkoittanet viipaleita??? Jos pistelee naamaansa kaksikin leipää, ei suursyömärillekään kovin kummoinen ruoka-annos enää maistu.

Olen eri, mutta turhaa nipotusta, sillä yleensä niistä viipaleistakin puhutaan ihan vaan leipänä, etenkin jos niissä on päällisiä.

Vierailija
120/148 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko koskaan ottaneet 100 g (raakapaino) paistettua jauhelihaa lautaselle? Lähteekö nälkä?