Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katselin 80-luvun keittokirjaa, siellä esim. jauhelihan määrä laatikoissa oli 200 - 300 g

Vierailija
03.12.2024 |

Nykyisin taitaa olla aina sen 400 g.

Eikö lihankulutuksen saisi tuolla helposti laskuun, ei ole pakko siirtyä kasvisruokiin kun vähentää lihan määrää makaronilaatikoissa, keitoissa jne. samalle tasolle kuin se joskus 40 v sitten oli. 

Kommentit (148)

Vierailija
21/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä katsoin jotain 30-luvun keitokirjaa, niin siinä oli reseptissä puolikas sipuli mausteeksi 😁 Harmittaa kun olen myynyt sen kirjan, sain sen joskus 70-luvulla isoäidiltäni ja se oli tosi hauska. Sen nimi on Joka naisen niksikirja, ja siinä ohjeistettiin mm. miten kotiapulaisen kanssa kuuluu toimia.

Mulla on tuo kirja! Ehkä eniten puistatusta aiheutti ohje munan tuuletuksesta. Jos kananmuna on jo vähän vanhentunut ja rikkomisen jälkeen tuoksahtaa pilaantuneelle, niin se laitetaan matalalle lautaselle avoimen ikkunan ääreen ja odotellaan rikinkatkun häviämistä.

Apua 🤣🤣🤣 Tollasta en enää muista, mutta eikö vaan olekin hauska kirja? 😁

Vierailija
22/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo olisi se järkevä suunta.  Uusissa suosituksissa tökkii se, että kerralla pitäisi muuttaa niin paljon. 

Katsoitko muuten oikeaa keittokirjaa vai koulun kotitaloudenkirjaa? Meillä oli kirja varmaankin 80-luvun alusta, mutta kotitaloustunneilla vuosikymmenen lopulla muistelen opettajan käskeneen aina korjaamaan lihan määrän. Ne ohjeet olivat usein kahdelle oppilaalle. 

Kyseessä tuo samainen Kotiruoka-kirja kuin joku muikin mainitsi mutta omistamani painos on 80-luvun puolelta. (Koulukirjoissa oli tietenkin sitten kaikkien ainesten määrät pienempiä jos ne 2 hengelle oli). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli tärkeintä miltä se ruoaka maistuu, joten tehtiin hyvän makuisia ruokia, nyt tehdään vihreää siirtymää.

Vierailija
24/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten ravitsemussuositusten raja lihan ja lihatuotteiden viikkokulutuksen yläraja 350 g/vk ja vuodessa 18.2kg

Vierailija
25/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Kotiruoka vuodelta 1978, tässä liha-makaronipaistokseen tulee seuraavat aineet:

1/4 kg makaronia, vettä, suolaa, 1 rkl margariinia tai voita, 1/2 sipulia, 1/2 l keitettyä tai paistettua lihaa tai 250 g jauhelihaa, 1/2 l lihalientä tai maitoa, 2 rkl juustoraastetta.

Mitenhän tämä pysyy kasassa ilman kananmunaa... 

Tuo on liha-makaronipaistos, ei liha-makaronilaatikko. Kaksi erilaista ruokaa siis. 

Vierailija
26/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä katsoin jotain 30-luvun keitokirjaa, niin siinä oli reseptissä puolikas sipuli mausteeksi 😁 Harmittaa kun olen myynyt sen kirjan, sain sen joskus 70-luvulla isoäidiltäni ja se oli tosi hauska. Sen nimi on Joka naisen niksikirja, ja siinä ohjeistettiin mm. miten kotiapulaisen kanssa kuuluu toimia.

Minullakin taitaa olla se, pitää vaan penkoa kirjahyllyä.

Minulla on myös pieni keittokirja muistaakseni vuodelta 1912 tai 1917, jossa on ohjeita esim. naudan tai sian aivojen valmistamiseen ja muita yhtä mielikuvituksellisia ohjeita. 

Vierailija
27/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten ravitsemussuositusten raja lihan ja lihatuotteiden viikkokulutuksen yläraja 350 g/vk ja vuodessa 18.2kg

Siihen ei tulla koskaan pääsemään, paitsi jos tulee sota ja nälänhätä.

Vierailija
28/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan aina puolikkaan sipulin, esim. jauhelihakaatikkeeseen. Tosin mulla on aika isot sipulit, vanhempien kasvimaalta. 

Vierailija
29/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupasta saa jauhelihaa 250 gr pakkauksissa

Vierailija
30/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskiltä voi ostaa just sen verran kun haluaa sitä jauhelihaa

Vierailija
31/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuo kirja! Ehkä eniten puistatusta aiheutti ohje munan tuuletuksesta. Jos kananmuna on jo vähän vanhentunut ja rikkomisen jälkeen tuoksahtaa pilaantuneelle, niin se laitetaan matalalle lautaselle avoimen ikkunan ääreen ja odotellaan rikinkatkun häviämistä.

Apua 🤣🤣🤣 Tollasta en enää muista, mutta eikö vaan olekin hauska kirja? 😁

On hauska. Mummovainaan peruja. Samasta hyllystä sain myös Pula-ajan keittokirjan ja lapset kauhuissaan huokailee kun näkevät minun tutkailevan sitä, etten vaan taas saa jotain vaikutteita. 😆

Vierailija
32/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jauheliha ostettiin tuolloin irtomyynnistä. Tavallinen kertaostos oli sen 200 g. 

Ei ollut. Äitini opetti minulle jo 70-luvulla, että jauhelihaa tarvitaan 100 g per henki. Vain nuukailijat ovat ostaneet lihaa noin vähän. 

Olin töissä lihatiskillä, eikä se ollut mikään "köyhälistön kauppa". 200-300 g oli tavallinen ostos koska se nyt oli usein se määrä joka ruokaohjeissa oli. 

Mutta kyllä sinä voit katsoa ihan tilastoistakin miten lihankulutus on kasvanut. Kouluissakin käytettiin vähemmän lihaa, oli puuroja, kesäkeittoa, pinaattikeittoa yms. 

Vierailija
33/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiskiltä voi ostaa just sen verran kun haluaa sitä jauhelihaa

Jos olis se tiski, vaan kun ei ole.

Vierailija
34/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten koulujen kotiteollisuustunneilla noin 1950-luvulta alkaen (Alli Oksanen, Maija keittää kouluissa, 1954) on makaronilaatikon ohjeessa jauhelihan määrä 300-500 g. 

En tiedä mistä olet tuollaisen ohjeen löytänyt, mutta siihen aikaan myös kasvissyönti lisääntyi vauhdilla ja lihan käytöstä oli ns valveutuneemmissa piireissä puhetta onko sitä pakko käyttää suuria määriä joka ruuassa. Tuotantoeläinten kohtelu oli silloin julmempaa kuin mitä nyt on.

Vierailija
35/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 50-luvulla vähän mynnähtäneet lihat on liotettu etiikassa, jotta ne voidaan käyttää ruokiin. Äiti, silloin keittiöapulaisena ollut, kertoi suuren laitoskeittiön emännän harrastaneen tuota, jotta säästi lihan hinnassa.

Vierailija
36/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin taitaa olla se, pitää vaan penkoa kirjahyllyä.

Minulla on myös pieni keittokirja muistaakseni vuodelta 1912 tai 1917, jossa on ohjeita esim. naudan tai sian aivojen valmistamiseen ja muita yhtä mielikuvituksellisia ohjeita. 

Mä olin 80-luvulla Lontoossa au pairina yhdessä juutalaisperheessä ja, niin kuin varmaan tiedätre, lauantai on sapattipäivä ja silloin syödään sapatti-illallinen. Tulin kerran koulusta kotiin ja näin keittiön hellalla ison kattilan, jossa kiehui jotain epämääräisiä möhkäleitä. Kysyin, että mitä ne on, niin perheen äiti sanoi, että aivoja. Mä olin ihan, että yök, ja kysyin että koiralleko se niitä aikoo antaa, niin se oli tosi loukkaantunut ja sanoi, että ei, vaan illalliselle valmistaa. Oli vähän nolo juttu, mutta ei me suomalaiset olla totuttu syömään mitään aivoja, mahalaukkuja tai keuhkoja 🤷

Vierailija
37/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen laatikon syöjiä oli pöydässä enemmän.

Vierailija
38/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli tärkeintä miltä se ruoaka maistuu, joten tehtiin hyvän makuisia ruokia, nyt tehdään vihreää siirtymää.

Se on just näin. Ennen tehtiin hyvältä maistuvaa makaronilaatikkoa 200 g:lla jauhelihaa ja nyt samalla määrällä tulee pahaa ruokaa, kiitos vihreän siirtymän.

Vierailija
39/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan aina puolikkaan sipulin, esim. jauhelihakaatikkeeseen. Tosin mulla on aika isot sipulit, vanhempien kasvimaalta. 

Oho. Mä luulin, että ihmiset nykyään syö paljon sipulia. Mulla menee aina 50/50 sipulit ja liha, eli syön sitä tosi paljon.

Vierailija
40/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämäkin ohje ihan naurettava. Enemmästä ei ole haittaa kenellekään, jos puhutaan prosessoimattomasta lihasta. 

En noudata. Lihajalosteita kartan.