Mitä ihmiset oikein vauhkoaa noista uusista ravitsemussuosituksista?
Ei ne juuri ole muuttuneet verrattuna edelliseen suositukseen, mutta hämmentävän moni on sitä mieltä, että on tehty joku totaalinen suunnanmuutos.
Tuossa edellinen pyramidi:
https://ruokatieto.fi/wp-content/uploads/2023/02/Nayttokuva-159.png
Kommentit (111)
Hitot jostain eettisyydestä. Minulla on vain tämä yksi elämä ja aion sen aikana nauttia myös hyvästä ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Kanan ja kananmunan sekä punaisen lihan vähennyssuositukset eivät perustu tieteelliseen tutkimukseen.
Miksi ei puhuta sokerista ja transrasvoista? Tämä on terveydelle iso ja todellinen ongelma.
Miten niin ei puhuta? Sokeria ja transrasvoja ei suositella, vaan niitä tulisi välttää. Mikä tässä on ongelma?
Koska palsta on pullollaan vajaamielisiä ihmisiä. Näkeehän sen siitäkin, että kaikista uutisista täytyy vauhkota yötä päivää. Antti Luusuaniemen erosta täytyy vauhkota kymmenessä eri ketjussa (ketä hemmettiä kiinnostaa?!?!? Rakastan Luottomiestä, ei mitään pahaa sanottavaa Antista, mutta ei minua s aatana soikoon voisi vähempää kiinnostaa hänen suhteensa 🙄)
Lisäksi valtaosa ketjuista on uutisten toistelua, koska emme ilmeisesti osaa lukea uutisia lehdistä. Tosin monesti ne ovat varmasti toimittelijoita, jotka yrittävät kalastella klikkejä otsikoilleen.
En kykene käsittämään tätä kaikesta vauhkoamista ja jankkaamista. MIKSI??? Se on ainoa kysymykseni. Unohtamatta sitä, että joka hemmetin ikisen julkkiksen raskaudet täytyy julistaa palstalla ja oikein KESKUSTELLA niistä. En ihan heti keksi puuduttavampaa puheenaihetta🙄 Satojen sivujen verran mölistään että ottaakohan isä vastuun, kukakohan vaihtaa vaipat, onkohan vauvelilla allergioita, mitäs sitten kun vauveli itkee öisin, mitäköhän sitten tehdään, meneeköhän vauveli päiväkotiin, saavatkohan kelasta tukea, mitäköhän eksä miettii, onkohan isä innoissaan jne. 🙄🙄
Migreenihän täällä tulee. Aina sitä vain toivoo, että TÄNÄÄN ei olisi sitä loputonta vouhkaamista ja jankkausta julkkiksista. Mutta aina saa todeta, että toive ei taaskaan toteutunut.
Vierailija kirjoitti:
Öyhöttäjät tykkäävät öyhöttää, ja iltapäivälehdet tykkäävät raportoida öyhötyksestä. Eivät ihmiset todellisuudessa mitenkään yleisesti ja suurin joukoin ole kiinnostuneita ravitsemussuosituksista.
No tämä. Pelkkää trollaamista ja iltapaskojen paisuttelua. 😅
Vierailija kirjoitti:
Mä odotan mielenkiinnolla lähteekö sairaaloista ja vanhainkodeista myös kahvit. Kahvihan on herkkujen kanssa pyramidin huipulla?
Siis onko jossain sanottu että laitoksista lähtee tietyt ruuat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä odotan mielenkiinnolla lähteekö sairaaloista ja vanhainkodeista myös kahvit. Kahvihan on herkkujen kanssa pyramidin huipulla?
Aika vähän siellä yleensäkin tarjotaan kahvia. Ehkä kaksi kertaa päivässä. Ja 100-vuotiaillekaan ei saa antaa epäterveellistä pullaa, kun se voi lyhentää elinikää.
Jäätelö on hyvä vieminen laitoshoidon vanhuksille, on helppo syödä ja makea on viimeinen maku, jonka yleensä maistavat.
Kahdesti päivässä. Sairaalassa viipaloin päiväkahville pullat joka päivä, arkena ja sunnuntaina. Tästä säästämisestä ei edes keskustella, suuret ikäluokat ovat tottuneet saamaan kahvileipänsä. Ja kahvinsakin, tietysti.
Teen myös potilaiden voileivät. Ihan piruuttani leikkeleitä tai vihanneksia säästelemättä. Yhden naisen hiljainen kapina.
nokun puututtiin suomalaisten pyhään herkkuun makkaraan ja leikkeleisiin
Vierailija kirjoitti:
Mä oon miettinyt, miten Välimeren maissa tällaiset suositukset otettaisiin vastaan. Ei enää lainkaan parmankinkkua, serranonkinkkua, salamia, chorizoa yms. Mutta ei myöskään enää viinejä.
Rikkaiden porvareitten huvia. Duunarin on syötävä sitä mitä saa. Soosiperunoita ja piimää yleensä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon miettinyt, miten Välimeren maissa tällaiset suositukset otettaisiin vastaan. Ei enää lainkaan parmankinkkua, serranonkinkkua, salamia, chorizoa yms. Mutta ei myöskään enää viinejä.
Parman- ja serranonkinkut ovat lisäaineettomia. Niitä ei ole kukaan kieltänyt. Lihaa ei ole kielletty.
Olen jo luopunut leikkeleistä, muutamia vuosia sitten.
Ostan lihat tuoreena, haudutan kypsäksi, leikkaan viipaleiksi ja osan pakastan, Kastike menee myös leivälle. Kalkkunan jauheliha on parasta. Myös lampaan rasvaa tarvitaan, C15 rasvahapon saamiseksi.
Kasviksia höyrystän kattilallisen.
Kahvia aamulla, makeisia nolla, vesi kelpaa juotavaksi. D3 hormoni on käytössä päivittäin.
Mustikoita, mansikoita ja vadelmia kuluu, niihin kaikki rahat menevätkin.
En ihan noin paljon syö tärkkelys hiilareita.
Vierailija kirjoitti:
En usko että on ongelma. Prismassa näkee oikein hyvin millä osastolla käy kuhina niin hevi ja liha se on.
Vierailija kirjoitti:
No heillä on paras ruuokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko jossain sanottu että laitoksista lähtee tietyt ruuat?
Meillä on pahimmat säästöpaineet 20+ vuoden työurallani. Kyllä, myös potilasruokailussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parman- ja serranonkinkut ovat lisäaineettomia. Niitä ei ole kukaan kieltänyt. Lihaa ei ole kielletty.
No sitytenhän niitä voisikin laittaa leikkeleiden tilalle hoivakodeissa. Entäs nuo salamit ja chorizot? Onko ongelma Suomessa sittenkin se, että täällä ei osata tehdä terveellisiä leikkeleitä kuten osataan tehdä Italiassa ja Espanjassa? Olisiko suomalaisen elintarviketeollisuuden aika opetella tekemään?
Vierailija kirjoitti:
Eikä juustoja. Ranskalaiset olisivat jo vähintään lakossa elleivät mellakoimassa.
Dyykatessa ei ole valinnanvaraa. On syötävä sitä mitä löytyy. Joskus jopa hanhenrintaa. Erityisesti Punavuoressa.
Nämä reaktiot ovat vähän samanlaisia kuin reaktio sähköautoihin.
Kun koetaan että oma elämänmuoto yritetään varastaa.
Mutta rauhoittukaa ihmeessä:: huomennakin saa ajaa diisselitojotalla kauppaan ja ostaa peräkontin täyteen hk:n sinistä, lauantaimakkaraa, pahaa vaaleata kahvia sekä laimealta pikakäytettyä markettikaliaa.
Eikä edes jintoja ole nostettu.
Kunhan lihan turvottamina pahassa olossaan kiukkuavat suosituksiakin.