Mitä ihmiset oikein vauhkoaa noista uusista ravitsemussuosituksista?
Ei ne juuri ole muuttuneet verrattuna edelliseen suositukseen, mutta hämmentävän moni on sitä mieltä, että on tehty joku totaalinen suunnanmuutos.
Tuossa edellinen pyramidi:
https://ruokatieto.fi/wp-content/uploads/2023/02/Nayttokuva-159.png
Kommentit (111)
Olen kakkostyypin diabeetikko. Sairauteni vuoksi en saisi paljoakaan syödä perunaa, riisiä, pastaa, leipää ynnä muita nopeita hiilihydraatteja. Nyt tulivat nämä uudet suositukset, pistää miettimään, mistä sen ruokavalionsa jatkossa koostaa..
Ensi kerran sanotaan, että ravitsemussuositukset eivät perustu tieteeseen, vaan ns. Ilmastotoimiin hiilijalan pienentämiseksi. On väärin sekoittaa näitä asioita. Asiat olisi voinut pitää erillään. Suomen ilmastointitoimien vaikutus maapallon ilmastoon on 1,3 promillea. Promille on tuhannesosa. Totta kai ihminen voi olla kasvissyöjä, jos haluaa ja on taidot siihen ja rahaa: pitää syödä kaikkia värejä ja monipuolisesti erilaisia kasviksia. Kiinalaisia tuotteita ja espanjalaisia sekä hollantilaisia tuotteita ei saa syödä myrkkyjäämien ja eri kemiallisten aineiden takia. Myös eettisesti on väärin syödä espanjalaisia tuotteita, koska ne tuotetaan osittain ns orjatyövoimalla käyttäen hyväksi laitonta ja muutakin halpaa maahanmuuttoa. Itse syön lihaa ja voita kuten 98-vuotias äitini - mutta peruna ja ruisleipä sekä itse kerätyt marjat ovat perusta ruokavaliolle. En kuitenkaan haluaisi elää 100-vuotiaaksi. Lyhyt elämä olisi melkein parempi.
Vierailija kirjoitti:
Olen kakkostyypin diabeetikko. Sairauteni vuoksi en saisi paljoakaan syödä perunaa, riisiä, pastaa, leipää ynnä muita nopeita hiilihydraatteja. Nyt tulivat nämä uudet suositukset, pistää miettimään, mistä sen ruokavalionsa jatkossa koostaa..
Diabeetikoille on joka tapauksessa omat, erilliset ravitsemussuositukset.
Vierailija kirjoitti:
Onko teistä kukaan lukenut noita suosituksia? Pdf on ladattavissa ainakin ruokaviraston sivuilta. Pituus on yli sata sivua. Suosittelisin ainakin lukemaan ennen mitään vauhkoamista.
Haastan nyt kaikki suosituksia kommentoivat lukemaan ne suositukset.
Vierailija kirjoitti:
Mikä suosituksissa edes muuttui noiden suhteen? Ne oli aiemminkin siinä ruokapyramidin toiseksi alimmassa kerroksessa. Joskus kauan sitten alimpana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oikea diabeetikko kyllä tuon tietäisikin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä näissä uusissa on niin merkittävästi erilaista kuin edellisissä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oikea diabeetikko kyllä tuon tietäisikin.
Niinpä. Aina on ollut omat suositukset diabeetikoille, tietenkin.
Nro 71: "Vanhuksillehan on joka tapauksessa erikseen räätälöidyt suositukset, niin kuin myös pikkulapsille, raskaana oleville, vegaaneille jne. "
Niin, vanhuksillekin tulee nyt uudet ruokasuositukset, kunhan ne saadaan päivitettyä (tieto tästä löytyy uudesta suosituksesta sivulta 5):
"Kansallisia suosituksia täydentävät lapsiperheiden ja ikääntyneiden ruokasuositukset, ravitsemushoitosuositus, koulu- ja opiskelijaruokailua ohjaavat suositukset, ravintoaineita koskevat täydennyssuositukset sekä ravintolisien käyttöä koskevat suositukset. Ne päivitetään vastaamaan uusia kansallisia suosituksia."
Vierailija kirjoitti:
Mä odotan mielenkiinnolla lähteekö sairaaloista ja vanhainkodeista myös kahvit. Kahvihan on herkkujen kanssa pyramidin huipulla?
Ehdotan tutkijoille ja päättäjille kahvikieltoa. Voivat juoda korvikekahvia, niin säästyy aidot kahvit kansalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, suositukset ovat vain suosituksia. Ei niitä kenenkään tarvi noudattaa. Valtion pitäisi kyllä noin lähtökohtaisesti pysyä erossa siitä, mitä ihmiset syövät ja juovat.
Minusta valtion pitää nimenomaan ohjeistaa mitä kannattaisi syödä niin kukaan ei ainakaan voi tietämättään elää epäterveellisesti.
Ohjeistukset siirtyvät valtion laitoksiin. Vankiloissa voi persujen kannatus tippua jos siellä joudutaan syömään lisää kaikenlaista terveysmoskaa.
Vankiloissa joutavatkin syömään kevyesti ja halvimmalla mahdollisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse en kannata sitä että ihmisiä pakotetaan, määrätään ja uhkaillaan toimimaan tietyn poliittisen agendan takia.
Kannatan ihmisille vapautta päättää omista asioista.
Vaikka tätä kuinka perustellaan että on vain suositus niin kaikille laitoksille (sairaalat, koulut ja muut vastaavat) tämä on käytännössä tarkoittaa määräystä. Onhan vuosia jo ideologiset kkasvissyöjätja vegaanit yrittäneet pakottaa omaa ideologiaa muille mutta kun siihen ei vapaa ehtoisesti ryhdytä niin se sama pakotus tapahtuu näiden suositusten ja määräysten kautta.
Kukaan edellä mainituista ei ole ole vielä kyennyt perustelemaan miten se toiselta puolen maapalloa saastuttavalla laivalla tuotu avokado ja muut vastaavat on ilmastolle parempi vaihtoehto kuin lähitilalla kasvanut eläin joka päätyy lautaselleni polkupyörällä liikkumalla
En ole eläissäni nähnyt polkupyöräilevää eläintä vaikka olen tilanomistajan tytär ja sellaisen kanssa naimisissakin.
Eikä minua lainkaan haittaa nämä suositukset - jokainen syö mitä haluaa, ja onhan se hyvä että laitoksissa saa tutkitusti terveellistä ja ravinteikasta ruokaa. Vielä kun olisi maukastakin, niin jopa olisi hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No kun ei saisi syödä valkoista riisiä.
En aio noudattaa uusia suosituksia. En edes tiedä mitä ne ovat kun ei ole varaa ostaa niistä kirjaa itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No kun ei saisi syödä valkoista riisiä.
Eihän sitä ole ennenkään suositeltu? Vaan täysjyvää.
Vierailija kirjoitti:
En aio noudattaa uusia suosituksia. En edes tiedä mitä ne ovat kun ei ole varaa ostaa niistä kirjaa itselleni.
Voit ladata ilmaiseksi ruokaviraston sivuilta ne suositukset.
Vierailija kirjoitti:
Mä odotan mielenkiinnolla lähteekö sairaaloista ja vanhainkodeista myös kahvit. Kahvihan on herkkujen kanssa pyramidin huipulla?
Hölmöläisten homma laittaa esim. vanhainkoteihin uusia suosituksia.
Ihminen, 80-100 v, joka joutuu syömään pääsääntöisesti porkkanaa lähes jokaisella aterialla muutenkin, ei paljon ruokailysts nauti. Olen läheltä seurannut.
Vanhusten pitäisi saada nauttia mieliaterioistaan ja kahvista elämänsä loppupuolella. Ei siinä vitamiinit ym. enää auta/kiinnosta.
Eniten sylettää noissa se, että ruoan tuotannon ympäristövaikutukset on huomioitu kansainvälisen datan mukaan, ja Suomessa vaikutukset ovat ihan erilaiset.
Täällä kasvinviljely saastuttaa vesistöjä (lukekaa tämän päivän uutinen Varsinais-Suomen tulvista) kun taas nautatalous perustuu nurmenviljelyyn ja elintarviketutannon sivuvirtoihin.
Broilereita käy sääliksi, ja urospossuja, mutta ei broilereiden suuri määrä sinänsä edistä muiden lajien katoamista, kuten väitetään.
Lisäksi isojen epäyhtenäisten elintarvikeryhmien niputtaminen ja kärkevät terveysväitteet koko ryhmästä tuntuvat tosi epätieteellisiltä ja huonosti valmistelluilta. Prosessoitu elintarvike tai prosessoitu liha voi olla hyvin erilaisia asioita, ja on vaikea uskoa kaiken olevan tasaisesti yhtä haitallista keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Eniten sylettää noissa se, että ruoan tuotannon ympäristövaikutukset on huomioitu kansainvälisen datan mukaan, ja Suomessa vaikutukset ovat ihan erilaiset.
Täällä kasvinviljely saastuttaa vesistöjä (lukekaa tämän päivän uutinen Varsinais-Suomen tulvista) kun taas nautatalous perustuu nurmenviljelyyn ja elintarviketutannon sivuvirtoihin.
Broilereita käy sääliksi, ja urospossuja, mutta ei broilereiden suuri määrä sinänsä edistä muiden lajien katoamista, kuten väitetään.
Lisäksi isojen epäyhtenäisten elintarvikeryhmien niputtaminen ja kärkevät terveysväitteet koko ryhmästä tuntuvat tosi epätieteellisiltä ja huonosti valmistelluilta. Prosessoitu elintarvike tai prosessoitu liha voi olla hyvin erilaisia asioita, ja on vaikea uskoa kaiken olevan tasaisesti yhtä haitallista keskenään.
Oletko lukenut noiden suositusten ympäristövaikutuksista kertovan osuuden?
Ohjeistukset ovat sieltä minne aurinko ei paista.