Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ihmiset oikein vauhkoaa noista uusista ravitsemussuosituksista?

Vierailija
30.11.2024 |

Ei ne juuri ole muuttuneet verrattuna edelliseen suositukseen, mutta hämmentävän moni on sitä mieltä, että on tehty joku totaalinen suunnanmuutos.

Tuossa edellinen pyramidi:

https://ruokatieto.fi/wp-content/uploads/2023/02/Nayttokuva-159.png

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nokun puututtiin suomalaisten pyhään herkkuun makkaraan ja leikkeleisiin

Mä oon miettinyt, miten Välimeren maissa tällaiset suositukset otettaisiin vastaan. Ei enää lainkaan parmankinkkua, serranonkinkkua, salamia, chorizoa yms. Mutta ei myöskään enää viinejä. 

Parman- ja serranonkinkut ovat lisäaineettomia. Niitä ei ole kukaan kieltänyt. Lihaa ei ole kielletty. 

No sitytenhän niitä voisikin laittaa leikkeleiden tilalle hoivakodeissa. Entäs nuo salamit ja chorizot? Onko ongelma Suomessa sittenkin se, että täällä ei osata tehdä terveellisiä leikkeleitä kuten osataan tehdä Italiassa ja Espanjassa? Olisiko suomalaisen elintarviketeollisuuden aika opetella tekemään?

Menet nyt ihan sivuraiteille. Makkaroita ja leikkeleitä ei ole aiemminkaan suositeltu syötäväksi påivittäin. Ja silti sinäkin raivoat, että muutos on ollut valtaisa ja koko ruokavalio menee uusiksi?

Ap

Vierailija
62/111 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pieni kuppi kahvia vanhainkodissa korkeintaan päivässä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 62: "Menet nyt ihan sivuraiteille. Makkaroita ja leikkeleitä ei ole aiemminkaan suositeltu syötäväksi påivittäin. Ja silti sinäkin raivoat, että muutos on ollut valtaisa ja koko ruokavalio menee uusiksi?

Ap
"

Mä en raivoa yhtään mitään. Ei nuo suositukset kosketa mua millään tavalla. Eikä mun läheisiänikään. Jos nyt kävisi niin huonosti, että 95v isäni joutuisi vielä vanhoilla päivillään laitoshoitoon, me kyllä siskoni kanssa huolehdittaisiin siitä, että isällä on just sellaista ruokaa kuin isä haluaa syödä. Myös ne leikkeleet leivän päällä kuten  hänellä on nyt jo vuosikymmeniä ollut joka aamu kotona, kun aamiaistaan syö.  Mä vaan ajattelen tätä asiaa lähinnä niiden vanhusten kannalta, joilla ei ole vaihtoehtoja. Jotka joutuvat syömään sitä ruokaa, mitä hyvinvointialueet säästöpaineissaan uusia ravintosuosituksia noudattaen tulevat vanhuksille tarjoamaan. 

Vierailija
64/111 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, suositukset ovat vain suosituksia. Ei niitä kenenkään tarvi noudattaa. Valtion pitäisi kyllä noin lähtökohtaisesti pysyä erossa siitä, mitä ihmiset syövät ja juovat.

Vierailija
65/111 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, suositukset ovat vain suosituksia. Ei niitä kenenkään tarvi noudattaa. Valtion pitäisi kyllä noin lähtökohtaisesti pysyä erossa siitä, mitä ihmiset syövät ja juovat.

Minusta valtion pitää nimenomaan ohjeistaa mitä kannattaisi syödä niin kukaan ei ainakaan voi tietämättään elää epäterveellisesti.

Vierailija
66/111 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten varmaan valtion pitäisi myös pysyä erossa ihmisten terveydenhoidosta myös.

Vierailija
67/111 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni pelottaa, että meillä ruokahuolto ajetaan alas ja että niitä papuja ym. ei riitä kaikille, kun on niin pitkä talviaika, ettei voi ympäri vuoden kasvattaa.

Vierailija
68/111 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nokun puututtiin suomalaisten pyhään herkkuun makkaraan ja leikkeleisiin

Mä oon miettinyt, miten Välimeren maissa tällaiset suositukset otettaisiin vastaan. Ei enää lainkaan parmankinkkua, serranonkinkkua, salamia, chorizoa yms. Mutta ei myöskään enää viinejä. 

Eikä juustoja. Ranskalaiset olisivat jo vähintään lakossa elleivät mellakoimassa.

Niin, Ranskan vallankumous alkoi kun kansalla ei ollut enää varaa leipään. On jäänyt mieleen Ranskan päättäjille, patongit jne ovat edullisia kun valtio tukee rahallisesti vahvasti leipomoita.

Vierailija
69/111 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta valtion pitää nimenomaan ohjeistaa mitä kannattaisi syödä niin kukaan ei ainakaan voi tietämättään elää epäterveellisesti.

Ohjeistukset siirtyvät valtion laitoksiin. Vankiloissa voi persujen kannatus tippua jos siellä joudutaan syömään lisää kaikenlaista terveysmoskaa.

Vierailija
70/111 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat todellakin vain suosituksia. Jokainen saa edelleen syödä itsensä niin sairaaksi kuin haluaa.

Vierailija
71/111 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät olekaan muuttuneet edellisestä paljoa, mutta edellisen suosituksenkaan mukaisia laitosruokia ei ole pahemmin kehuttu vaan päinvastoin. Koska laitosruuan pitää olla mahdollisimman halpaa, nyt otetaan siitä pois sekin vähä, mikä on sentään maistunut edes joltain. Omissa kodeissaan ja ravintoloissa ihmiset syövät kuten aina ennenkin eli just sitä mitä haluavat ja mihin rahat riittää.

Eli leikkeleet, "kinkku"valmisteet, makkara ja nakit?

Ap

Kyllä ja myös lihan määrää vähennetään. Ei pelkästään punaisen lihan määrää vaan nyt myös vaalean lihan määrää. Eniten "ottaa osumaa" hoivakodeissa olevat vanhukset, joiden elinikä ei tule näillä uusilla suosituksilla edes pitenemään. Elämänlaatu vaan laskee, kun nakataan makkarakeittoon makkaran sijasta papuja tai hernei

Vanhuksillehan on joka tapauksessa erikseen räätälöidyt suositukset, niin kuin myös pikkulapsille, raskaana oleville, vegaaneille jne. 

Vierailija
72/111 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyydystän ainakin itse luonnosta eläimiä ruoaksi ja syön ne mahdollisimman kokonaan. Siis kaiken, mitä vain voi syödä. Lihan, sisäelimet ja veren ainakin.

Vierailija
73/111 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositukset ovat suosituksia. Ei kukaan voi tulla väkipakolla tunkemaan teidän suuhunne vaikka sitä jotain 500-800g kasviksia päivässä. 

Vierailija
74/111 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä odotan mielenkiinnolla lähteekö sairaaloista ja vanhainkodeista myös kahvit. Kahvihan on herkkujen kanssa pyramidin huipulla? 

Minun mielestäni jossain oli tutkimus missä vanhuksille suositeltiin kahvia.

Vierailija
75/111 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitokasisa eteesi tuodaan suositusten mukaiset annokset. Kun olet vanhainkodissa vanhana ja nälissäsi ja puutteessa, maha turvoksissa pavuista, niin ehkä silloin viimeistään ymmärrät, miksi jotkut vauhkoontuivat ruokasuosituksista.

Vierailija
76/111 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä odotan mielenkiinnolla lähteekö sairaaloista ja vanhainkodeista myös kahvit. Kahvihan on herkkujen kanssa pyramidin huipulla? 

Aika vähän siellä yleensäkin tarjotaan kahvia. Ehkä kaksi kertaa päivässä. Ja 100-vuotiaillekaan ei saa antaa epäterveellistä pullaa, kun se voi lyhentää elinikää.

Jäätelö on hyvä vieminen laitoshoidon vanhuksille, on helppo syödä ja makea on viimeinen maku, jonka yleensä maistavat.

Aamukahvi ja päiväkahvi, miksi pitäisi tarjota useammin? Joka päivä on pullaa, kakkua tai piirakkaa päiväkahvilla.

Vierailija
77/111 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitokasisa eteesi tuodaan suositusten mukaiset annokset. Kun olet vanhainkodissa vanhana ja nälissäsi ja puutteessa, maha turvoksissa pavuista, niin ehkä silloin viimeistään ymmärrät, miksi jotkut vauhkoontuivat ruokasuosituksista.

Vanhuksille on erilliset, omat ravitsemussuositukset muuten. 

Ihan oikeasti luulet, että tutkimuksiin perustuen laajalla asiantuntijaryhmällä tehtäisiin sellaiset ravitsemussuositukset, että vanhukset ois niillä nälissään ja puutteessa? 

Vierailija
78/111 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt porotalous syöksyy ennen näkemättömään nousuun ja lihan jalostajat alkavat tuottaa ravintosuositukset täyttäviä riistatuotteita ja myös kalan jalostajat alkavat kehitellä uusia tuotteita koska kalaahan nyt suositellaan syötäväksi. Kiinnostus metsästykseen ja metsästysseurojen jäsenyyteen myös lisääntyy. 

Vierailija
79/111 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun suositukset: älä käytä pehmeitä rasvoja.

Vierailija
80/111 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teistä kukaan lukenut noita suosituksia? Pdf on ladattavissa ainakin ruokaviraston sivuilta. Pituus on yli sata sivua. Suosittelisin ainakin lukemaan ennen mitään vauhkoamista.