Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatus pääosin turhaa

Vierailija
29.11.2024 |

Mä olen sitä mieltä. Omat lapset olivat kyllä 3-4-vuotiaina kerhoissa, mitkä olivat mukava vaihtoehto, sillä itse olin tuolloin kotirouvana. Saivat ikäistensä seuraa ja virikkeitä. Päiväkoti viisivuotiaana oli kyllä pettymys. Liian isot ryhmät. Iltapäivisin pakkolepoa, vaikka eivät päikkäreitä nukkuneetkaan ja koko iltapäivä sen jälkeen vain ulkoilua, ei mitään ohjattua toimintaa. Lasten serkut olivat koko ajan enne mä eskaria kotihoidossa ja ihan sosiaalisia ja koulussa menestyviä lapsia nyt ovat. Liikaa siis korostetaan päiväkodin merkitystä. Osalla henkilökunnasta pitäisi olla ihan yliopistotason koulutuskin. Riittäisi lastenhoitajat. Ei ne lapset siitä kuitenkaan merkittävästi sen enempää hyödy olipa opettajana joku maisteri vai lastenohjaaja. 

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä. Kotihoito kunniaan!

Vierailija
2/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se kiva olla lapsen kanssa kotona vaikka se 6 vuotta, mutta raha ei kasva puussa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se kiva olla lapsen kanssa kotona vaikka se 6 vuotta, mutta raha ei kasva puussa. 

Vuorotyö, iltatyö, viikonlopputyö... Voi olla eri aikaan lapsen isän kanssa töissä.

Vierailija
4/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana kyllä huomaan, ketkä ovat olleet kotona ja ketkä päiväkodissa. 

Vierailija
5/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla?

Vierailija
6/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että siellä päiväkodissa ei useimmiten opita muuta kuin tulevaksi koulukiusaajaksi ja kyyynärpäätaktiikan taitajaksi. Eikä se tietysti lasten syy ole, he ovat siellä meluisassa, stressaavassa ja huomiostakilpailua ruokkivasss ympäristössä. Pärjää tai jää jalkoihin. Voin tietty olla väärässäkin.

Vierailija
7/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ei tehdä lapsia. Useimmat lapset kasvavat ainoana lapsena ja välttämättä pihalla tai leikkikentällä ei ole muita lapsia. Kerho 2h kerran viikossa on todella vähään, että olisi kavereita ja ikätasoista seuraa. Päiväkoti on ainoa vaihtehto oppia sosiaalisia taitoja, saada kavereita ja leikkiseuraa. Jos sitten siellä päiväkodissa ollaan, niin hyvinhän siinä ehtii oppiakin, että on kouluun sopiva 7 -vuotiaana. Ei niitä elämäntaitoja opetella muumilauluilla. Kyllä mun lapseni ansaitsee akateemisen opettajan, jos ap:n lapsille vähempikin riittää.

Vierailija
8/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ei tehdä lapsia. Useimmat lapset kasvavat ainoana lapsena ja välttämättä pihalla tai leikkikentällä ei ole muita lapsia. Kerho 2h kerran viikossa on todella vähään, että olisi kavereita ja ikätasoista seuraa. Päiväkoti on ainoa vaihtehto oppia sosiaalisia taitoja, saada kavereita ja leikkiseuraa. Jos sitten siellä päiväkodissa ollaan, niin hyvinhän siinä ehtii oppiakin, että on kouluun sopiva 7 -vuotiaana. Ei niitä elämäntaitoja opetella muumilauluilla. Kyllä mun lapseni ansaitsee akateemisen opettajan, jos ap:n lapsille vähempikin riittää.

Kyllä niitä lapsia tehdään, mutta aina kun uusi vauva syntyy niin edellinen laitetaan pitkäksi päiväksi päikkyyn, vaikka äiti tai isä on vauvan kanssa kotona. Mitä ihmeen touhua se sellainen on? Täytyisi pitää mahdollisimman paljon kotona ja sosialisoitua siten muiden lasten ja perheiden kanssa.

Vierailija
9/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä lapsia tehdään, mutta aina kun uusi vauva syntyy niin edellinen laitetaan pitkäksi päiväksi päikkyyn, vaikka äiti tai isä on vauvan kanssa kotona. Mitä ihmeen touhua se sellainen on? Täytyisi pitää mahdollisimman paljon kotona ja sosialisoitua siten muiden lasten ja perheiden kanssa.

Minkä muiden lasten ja perheiden kanssa? Sen vauvanko?

Vierailija
10/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä lapsia tehdään, mutta aina kun uusi vauva syntyy niin edellinen laitetaan pitkäksi päiväksi päikkyyn, vaikka äiti tai isä on vauvan kanssa kotona. Mitä ihmeen touhua se sellainen on? Täytyisi pitää mahdollisimman paljon kotona ja sosialisoitua s

älä viitsi leikkiä tyhmää. Missä nyt yleensä tavataan tai voidaan sopia tavattavan muita lapsiperheitä. Leikkipaikat, perhekahvilat, nettiryhmät jne.

Vierailija
11/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä viitsi leikkiä tyhmää. Missä nyt yleensä tavataan tai voidaan sopia tavattavan muita lapsiperheitä. Leikkipaikat, perhekahvilat, nettiryhmät jne.

Niin, että äidin pitää yrittää tutustua muihin ämmiin vain, että lapsi saa ikäseuraa?

Vierailija
12/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorotyö, iltatyö, viikonlopputyö... Voi olla eri aikaan lapsen isän kanssa töissä.

Jos on vaikka opettaja isä ja sossu äiti, niin ei onnistu. 

Vierailija
13/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatus on lasten hoitopaikka missä jostain syystä pitää nykyisin näytellä, että se olisi jonkinlainen pienten lasten koulu mikä on kaikille lapsille välttämätön.

Vierailija
14/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei kukkiakaan tarvitse kasvattaa, kyllä ne ihan itsekseen kasvaa.

Vierailija
15/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Päiväkodissa olleet kiljuvat kurkku suorana, kun kotona olleet osaavat puhua normaalilla äänellä - jos saavat kiljukauloilta suunvuoron. 

Terveisin toinen opettaja

Vierailija
16/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu täysin päiväkodista ja opettajist, minkälainen meno siellä on. Todella paljon epäpäteviä sijaisia, jolloin ei sen maisterin  opit ulotu kaikkiin lapsiin. 

Olen itse luokanope ja olen ollut samoilla kursseilla varhaiskasvattajien kanssa. Kyllä heidän ammattitaito on ihan omaa luokkaansa. Joka muuta väittää, ei tunne alaa ollenkaan. 

Vierailija
17/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei kukkiakaan tarvitse kasvattaa, kyllä ne ihan itsekseen kasvaa.

Jonkun pitää osata antaa kukille suositusten mukainen määrä vettä, valoa ja ravinneliuosta. Sitä varten tarvitaan koulutettuja varhaiskasvatuksen asiantuntijoita jotka huolehtivat kukista. Jos kukat jätetään amatöörien vastuulle niin suuri osa niistä ei kasva kunnolla.

Vierailija
18/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No riippuu täysin päiväkodista ja opettajist, minkälainen meno siellä on. Todella paljon epäpäteviä sijaisia, jolloin ei sen maisterin  opit ulotu kaikkiin lapsiin. 

Olen itse luokanope ja olen ollut samoilla kursseilla varhaiskasvattajien kanssa. Kyllä heidän ammattitaito on ihan omaa luokkaansa. Joka muuta väittää, ei tunne alaa ollenkaan. 

Maisterit eivät halua pitää kuria vaan uskovat johonkin positiiviseen tunnetaitokasvatukseen joka on yliopistoissa muotia. Seurauksena on kaaos ja viidakon laki.

Vierailija
19/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun päivähoito muutettiin varhaiskasvatukseksi, kaikki lähti huonompaan suuntaan. Vakaopettajan akateemisuus ei vaikuta mitenkään. Hankaloittaa vaan kun osa työntekijöistä istuu suuren osan aikaa tietokoneella. Levottomuus on lisääntynyt, niin lapset kuin aikuisetkin voivat huonosti. 

Vierailija
20/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun saataisiin kötiäitiys kunniaan. Auttaiskohan siihen jonkunlainen palkka ja eläke. Tiedä sitten.  Kotona hoidetut lapset on rauhallisempia. Yleisesti ottaen voivat paremmin. Omat lapset hoidin kotona ihan vaan  kansakoulupohjalla yliopisto kelpoisiksi. Se läsnäolo lapsen elämässä on minusta tärkeintä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän