Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatus pääosin turhaa

Vierailija
29.11.2024 |

Mä olen sitä mieltä. Omat lapset olivat kyllä 3-4-vuotiaina kerhoissa, mitkä olivat mukava vaihtoehto, sillä itse olin tuolloin kotirouvana. Saivat ikäistensä seuraa ja virikkeitä. Päiväkoti viisivuotiaana oli kyllä pettymys. Liian isot ryhmät. Iltapäivisin pakkolepoa, vaikka eivät päikkäreitä nukkuneetkaan ja koko iltapäivä sen jälkeen vain ulkoilua, ei mitään ohjattua toimintaa. Lasten serkut olivat koko ajan enne mä eskaria kotihoidossa ja ihan sosiaalisia ja koulussa menestyviä lapsia nyt ovat. Liikaa siis korostetaan päiväkodin merkitystä. Osalla henkilökunnasta pitäisi olla ihan yliopistotason koulutuskin. Riittäisi lastenhoitajat. Ei ne lapset siitä kuitenkaan merkittävästi sen enempää hyödy olipa opettajana joku maisteri vai lastenohjaaja. 

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tykätään töissä päiväkodista. Tulee ne meidän asiakaslapset näkyviin. Ne ketkä ei saa ruokaa kotona, joita hakataan ja joilla ei ole edes kunnollista päällepantavaa. Kotona ne jäisivät kärsimään. T: lasun sossu

Vierailija
22/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarha on tarha, vaikka siellä parin vakan rii-rii koulutuksen saanutta varhaiskasvatus opea keikka ja sijaislapsenvahtien seassa pyöriikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me tykätään töissä päiväkodista. Tulee ne meidän asiakaslapset näkyviin. Ne ketkä ei saa ruokaa kotona, joita hakataan ja joilla ei ole edes kunnollista päällepantavaa. Kotona ne jäisivät kärsimään. T: lasun sossu

Valitettavasti osa päikkytädeistä ei suostu toimimaan ilmiantajina ja siksi kasvatusvirheet kodeissa eivät aina päädy lastensuojelun tietoon.

Vierailija
24/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti osa päikkytädeistä ei suostu toimimaan ilmiantajina ja siksi kasvatusvirheet kodeissa eivät aina päädy lastensuojelun tietoon.

On huomattu. Ollaan jouduttu ottamaan huostaan todella karussa kunnossa olevia lapsia kotihoidosta. t: lasun sossu

Vierailija
25/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedä häntä, kaksipiippuinen juttu. Omat kolme lasta olivat kotihoidossa ja heistä kasvoi fiksuja aikuisia. Mutta heidän kanssaan myös leikittiin, ulkoiltiin ja luettiin paljon, käytiin muskareissa, kirjaston satutunneilla ja leikkipuistoissa, joissa tavattiin muita, silloin leikkipuistoissa oli paljon lapsia ja äitejä (pääosin). Sen verran fiksuja omista lapsistani kasvoi, että jokainen heistä hyppäsi koulussa yhden luokan yli.

Mutta nyt, kun seuraan kolmevuotiasta lapsenlastani, hän selvästi kaipaa ikäistään seuraa, ja sellaista ei nykyään löydy muuten kuin päiväkodista. En niinkään väitä, että kasvatuksen ja oppimisen vuoksi sinne pitäisi mennä, mutta niiden kavereiden.

Vierailija
26/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

älä viitsi leikkiä tyhmää. Missä nyt yleensä tavataan tai voidaan sopia tavattavan muita lapsiperheitä. Leikkipaikat, perhekahvilat, nettiryhmät jne.

Niin, että äidin pitää yrittää tutustua muihin ämmiin vain, että lapsi saa ikäseuraa?

Joo, äidin tai isän pitää yrittää tutustua muihin ämmiin, että lapsi saa seuraa. Ei mikään ihme, että lapset on niin kujalla jos asenne ja vastuunotto on tämä. 

Vierailija
27/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole turhaa paitsi purjehdus.

Vierailija
28/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

älä viitsi leikkiä tyhmää. Missä nyt yleensä tavataan tai voidaan sopia tavattavan muita lapsiperheitä. Leikkipaikat, perhekahvilat, nettiryhmät jne.

Niin, että äidin pitää yrittää tutustua muihin ämmiin vain, että lapsi saa ikäseuraa?

Joo, äidin tai isän pitää yrittää tutustua muihin ämmiin, että lapsi saa seuraa. Ei mikään ihme, että lapset on niin kujalla jos asenne ja vastuunotto on tämä. 

Tein omani vähän vanhempana. Ei olisi vähempää kiinnostanut itseäni vähintään 10 - 15 vuotta nuorempien jutut ja tunne oli varmaan molemminpuolinen. Onneksi on päiväkoti, jossa lapsi saa olla ikäistensä seurassa ja vanhemmat voivat olla töissä.

Vierailija
29/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein omani vähän vanhempana. Ei olisi vähempää kiinnostanut itseäni vähintään 10 - 15 vuotta nuorempien jutut ja tunne oli varmaan molemminpuolinen. Onneksi on päiväkoti, jossa lapsi saa olla ikäistensä seurassa ja vanhemmat voivat olla töissä.

Niin minäkin olen yli nelikymppinen. Lapsen kavereiden äidit/isät ovat kaikki  kymmenen vuotta nuoregympia, ei se silti ole tekosyy olla itsekkäästi hoitamatta lapsen kaverisuhteita siinä iässä kun hän ei vielä siihen itse pysty.

Vierailija
30/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin olen yli nelikymppinen. Lapsen kavereiden äidit/isät ovat kaikki  kymmenen vuotta nuoregympia, ei se silti ole tekosyy olla itsekkäästi hoitamatta lapsen kaverisuhteita siinä iässä kun hän ei vielä siihen itse pysty.

Päiväkoti on samassa korttelissa ja siellä on kaikki lähitalojen lapset. Samalla tutustuu naapuriston lapsiin ja oman pihan lapsiin. Mitä kaverisuhteita muualla asuvien ventovieraiden ihmisten lasten kanssa pitäisi olla? Isompana sitten lisää kavereita harrastuksista.

Vierailija
31/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti on samassa korttelissa ja siellä on kaikki lähitalojen lapset. Samalla tutustuu naapuriston lapsiin ja oman pihan lapsiin. Mitä kaverisuhteita muualla asuvien ventovieraiden ihmisten lasten kanssa pitäisi olla? Isompana sitten lisää kavereita harrastuksista.

Lähinnä tarkoitin tätä kommenttiin, että pitäisikö muka tutustua muihin ämmiin, että lapsi saa seuraa. Jos lapsi on jo päiväkodissa niin varmaan saa siellä ihan tarpeeksi ikätasoistaan seuraa, enkä todellakaan tarkoittanut että pitäisi muualla asuvien ventovieraiden lasten elämään tuppautua. Itse mielelläni tiedän kenen kanssa lapseni aikaa viettää ja tunnen heidän vanhemmat. 

Vierailija
32/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä tarkoitin tätä kommenttiin, että pitäisikö muka tutustua muihin ämmiin, että lapsi saa seuraa. Jos lapsi on jo päiväkodissa niin varmaan saa siellä ihan tarpeeksi ikätasoistaan seuraa, enkä todellakaan tarkoittanut että pitäisi muualla asuvien ventovieraiden lasten elämään tuppautua. Itse mielelläni tiedän kenen kanssa lapseni aikaa viettä

Minun ei tarvitse tuntea lapsen kavereiden vanhempia sen kummemmin. Kun he ovat lähipäiväkodin lasten vanhempia tiedän, että asuvat tässä meidän naapuristossa ja voin katsoa vaikka netistä mitä työkseen tekevät.

Vierailija
33/65 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpä olen ihmetelly miksi jotkut ajattelee, että pienen n.2-vuotiaan olisi parempi olla päiväkodissa kuin vanhemman kanssa, kun vanhempi on kotona. 

Eri asia jos on ongelmia perheessä.

Vierailija
34/65 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkipuistossa tunnistaa päiväkodissa olevat 2-vuotiaat siitä, että he eivät arastele, vaan rohkeasti käyvät muiden kimppuun ja repivät lelut toisten käsistä. Kotona hoidetut leikkivät omissa oloissaan vanhemman kanssa.

Vierailija
35/65 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkipuistossa tunnistaa päiväkodissa olevat 2-vuotiaat siitä, että he eivät arastele, vaan rohkeasti käyvät muiden kimppuun ja repivät lelut toisten käsistä. Kotona hoidetut leikkivät omissa oloissaan vanhemman kanssa.

Tämä on muuten täysin totta!

Vierailija
36/65 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tärkeä oppia käyttämään kuriksia.

Siksi päiväkoti.

Vierailija
37/65 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ei tehdä lapsia. Useimmat lapset kasvavat ainoana lapsena ja välttämättä pihalla tai leikkikentällä ei ole muita lapsia. Kerho 2h kerran viikossa on todella vähään, että olisi kavereita ja ikätasoista seuraa. Päiväkoti on ainoa vaihtehto oppia sosiaalisia taitoja, saada kavereita ja leikkiseuraa. Jos sitten siellä päiväkodissa ollaan, niin hyvinhän siinä ehtii oppiakin, että on kouluun sopiva 7 -vuotiaana. Ei niitä elämäntaitoja opetella muumilauluilla. Kyllä mun lapseni ansaitsee akateemisen opettajan, jos ap:n lapsille vähempikin riittää.

Kyllä niitä lapsia tehdään, mutta aina kun uusi vauva syntyy niin edellinen laitetaan pitkäksi päiväksi päikkyyn, vaikka äiti tai isä on vauvan kanssa kotona. Mitä ihmeen touhua se sellainen on? Täytyisi pitää mahdollisimman paljon kotona ja sosialisoitua siten muiden lasten ja perheiden kanssa.

Mikä on pitkä päivä? Se muutaman kerran viikossa vaikka 5 tuntia on ihan ok. Pitkä päivä olisi vaikka 7-16. Onko tällaisia muka, jos vanhemmat/vanhempi on kotona? 

Joo, en ymmärrä sitä, että jopa molemmat vanhemmat ovat kotona (mikäli kotiolot ok) ja lapsi päiväkodissa. Näitäkin varmasti on. 

Vierailija
38/65 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten ole näin. 

Vierailija
39/65 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona amatöörivanhempien hoidettavana. Vaiko varhaiskasvatuksessa asiantuntijoiden kasvatettavana.

Kumpiko olisi parempi lapselle?

Vierailija
40/65 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona amatöörivanhempien hoidettavana. Vaiko varhaiskasvatuksessa asiantuntijoiden kasvatettavana.

Kumpiko olisi parempi lapselle?

Omien vanhempien tietenkin.

Vain kommunistivaltioissa lasten kasvatus hoidetaan laitoksissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän