Varhaiskasvatus pääosin turhaa
Mä olen sitä mieltä. Omat lapset olivat kyllä 3-4-vuotiaina kerhoissa, mitkä olivat mukava vaihtoehto, sillä itse olin tuolloin kotirouvana. Saivat ikäistensä seuraa ja virikkeitä. Päiväkoti viisivuotiaana oli kyllä pettymys. Liian isot ryhmät. Iltapäivisin pakkolepoa, vaikka eivät päikkäreitä nukkuneetkaan ja koko iltapäivä sen jälkeen vain ulkoilua, ei mitään ohjattua toimintaa. Lasten serkut olivat koko ajan enne mä eskaria kotihoidossa ja ihan sosiaalisia ja koulussa menestyviä lapsia nyt ovat. Liikaa siis korostetaan päiväkodin merkitystä. Osalla henkilökunnasta pitäisi olla ihan yliopistotason koulutuskin. Riittäisi lastenhoitajat. Ei ne lapset siitä kuitenkaan merkittävästi sen enempää hyödy olipa opettajana joku maisteri vai lastenohjaaja.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Kotona amatöörivanhempien hoidettavana. Vaiko varhaiskasvatuksessa asiantuntijoiden kasvatettavana.
Kumpiko olisi parempi lapselle?
Missä ne on asiantuntijoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun päivähoito muutettiin varhaiskasvatukseksi, kaikki lähti huonompaan suuntaan. Vakaopettajan akateemisuus ei vaikuta mitenkään. Hankaloittaa vaan kun osa työntekijöistä istuu suuren osan aikaa tietokoneella. Levottomuus on lisääntynyt, niin lapset kuin aikuisetkin voivat huonosti.
Kiertävänä lastenhoitajana sanon, että monesti opettajat pitävät itseään ihan käsittämättömän tärkeänä henkilönä lapsiryhmässä. Varsinkin se, että istutaan tiimeissä, palavereissa ja kokouksissa, tietokoneen äärellä tekemässä hyvin tärkeää (!?) työtä iso osa työpäivästä, ja sitten rynnätään tärkeänä paikalle tunnesanoittamaan riehuvaa lasta. Se lässytys ja pedagoginen hetki oikeassa arjessa on lähes sietämätöntä.
Kuulostaa siltä ettei tuo homma vaan toimi. Hyvä systeemi on paskottu vain siksi että saataisiin nostettua yhden ammattikunnan profiilia. Eivät nuo varhaiskasvattajat itsekään arvosta alaansa, kun haluavat tehdä kaikkea muuta kuin olla niiden lapsen kanssa. Se lasten kanssa oleminenhan on juuri se tärkeä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona amatöörivanhempien hoidettavana. Vaiko varhaiskasvatuksessa asiantuntijoiden kasvatettavana.
Kumpiko olisi parempi lapselle?
Ei ole olemassa pahempaa puppua kuin ns. laadukas varhaiskasvatus. Tietäisittepä mitä siellä oikeasti tapahtuu.
Se huuto ja meteli, jatkuvasti kasvava tuen tarpeisten lasten määrä, turhia palavereita, turhia kirjaamisia, sijaisten puute, henkilökunta pakotettu jatkuviin työaikamuutoksiin ja joustamisiin, viikkosuunnitelmat peruuntuvat = tiistaille sovittu "laulut ja musiikkileikit" vedetään kenkäeteisessä aikuisen hoilottaessa (jotta saadaan lapset nopeasti ulos, kun sisällä pää ei kestä). Ruoka on raaka lanttupala ja haalea puuro linjastolta, lounaaksi syödään linssi- tofukastiketta. Välipalalla jugurtti ja vaalea höttöleipä. Tässä on vain murto-osa. Ja sitten on vanhempia, jotka näyttävät pettymyksensä. Osa vakiporukasta vetoaa joskus toiminnan epäonnistumiseen sillä, ettei me voitu tehdä oikeen mitään, kun oma tiimiläinen oli kipeä ja meillä oli vaan Sruren sijainen.
Kotona vanhempien hoidettavana. Luonnollisesti.