YLE : Jopa 24 000 palaa ehkä takaisin Suomeen - Kela lopettaa kansaneläkkeiden maksun ulkomaille
Ensimmäiset kirjeet ulkomailla asuville kansaneläkkeen saajille on jo lähetetty.
Kuluvan ja ensi kuun aikana moni ulkomailla asuva saa Kelalta postia, jossa kerrotaan kansaneläkkeen maksamisen mahdollisesta lopettamisesta.
Muutos koskee sekä vanhuus- että työkyvyttömyysperusteisia kansaneläkkeitä. EU- ja Eta-maiden lisäksi kirjeitä on postitettu Sveitsiin ja Iso-Britanniaan.
Kirje on lähetetty tiedoksi, että tällaista lakimuutosta ollaan valmistelemassa. Ei tule sitten yllätyksenä, jos joudutaan eläke keskeyttämään 1. helmikuuta 2025, sanoo Kelan etuuspäällikkö Päivi Kuivasniemi.
Jos kansaneläke loppuu, ulkosuomalaiset uhkaavat palata Suomeen.
Muutos koskee noin 24 000 suomalaista
Monissa lausunnoissa korostui huoli siitä, joutuuko ulkomailla asuva suomalainen muuttamaan tulojen pudotessa takaisin Suomeen.
Heidän mukaansa Suomelle voi käydä kalliimmaksi, jos valtio joutuu kustantamaan paluumuuttavien eläkelaisten eläke- ja sosiaaliturvamaksut.
Laskelmani mukaan elämiseni Espanjassa maksaa Suomen valtiolle 505,69 euroa kuukaudessa, mutta asuessani Suomessa Nurmijärvellä se maksoi yhteiskunnalle 857,88 euroa. En ymmärrä, minkä laskuopin mukaan valtio voisi säästää esimerkiksi minun tai jonkun muun eläkkeissä, totesi eräs ulkosuomalainen.
Asun maassa, jossa minun ei ole mahdollista saada eläkettä eikä tulotasoni salli eläkesäästämistä. Kun en ole enää työkykyinen, tulen muuttamaan valtion elätiksi Suomeen, suunnitteli toinen.
Kommentit (1028)
Vierailija kirjoitti:
Eikö noi ulkomailla asuvat eläkeläiset tiedä mitä Suomessa tapahtuu? Kuinka täällä nyt lyödään esim yksinhuoltajia ja työttömiä? Miksi he luulevat olevansa joku erityisryhmä? Nyt leikataan kaikilta!!!! Myös lapsilta helvetti sentään ja te kehtaatte narista kun ette saa sossuntukea ulkomaille??? Kyllä täällä muutkin joutuvat muuttamaan vastentahtoisesti Kelan leikkausten myötä.
T: yh kahden lapsen kanssa kaksiossa
Hyvä yh, on myös sinun etujesi mukaista että kansaneläkettä ei muuteta vähimmäisetuudeksi eläke-etuudesta jos olet yhtään pienipalkkaisemmalla alalla.
Vierailija kirjoitti: Se 600e tai yli kulutus on pois suomesta. Kyllä se on enemmän Suomelle ja Suomen rahalle, jos laitetaan ihmiseen 900e ja se kulutetaan Suomessa vs annetaan 600e ja se kulutetaan muualla, kuin Suomessa.
Sitä kutsutaan protektionismiksi. Eu alueella en tiedä onko tällainen korostunut protektionitinen ajattelu se mihin vapaan liikkuvuuden eu perustuu tai ylipäätään eu:n arvopohja. Voi siitä eusta toki erotakin, mikä persujen intressinä on ollut. Fixit?
Harmi odotin työttömänä sitä että pääsen eläkkeelle ja muutan Espanjaan...eläke on isompi kuin nyt työmarkkinatuki ja olisin hyvin tullut toimeen kansaneläkkeellä Espanjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee kalliiksi valtiolle, tarvitsevat esim asunnon ja kuormittavat terveyden huoltoa joka on jo nyt ylikuormittunut. Todellisuudessa saavat asunnon osoitteen Suomesta ja sitten matkustavat takaisin esim Espanjaan "asumaan" koska matkustelua valtiokaan ei pysty estämään.
Jep. Valtio maksaa heille asumistuella tyhjillään olevan kämpän Suomern.
Eikös heidät voisi asuttaa täällä joihinkin halpoihin muuttotappioalueen tyhjillään oleviin torppiin jos eivät kuitenkaan täällä käy kuin kääntymässä ja jatkavat eloaan etelässä.
Aika hirveää tämä puhetyyli mitä ja miten ihmisist
Mitähän jos tultaisiin ihan kaikki sinne espanjaan nauttimaan ilmaisesta terveydenhoidosta ja lämmöstä, voinko tulla sun kämppääsi asumaan vai joudunko ostamaan oman?
Epäilen kyllä sitä säästöä joka muka tästä syntyy. Hehän ovat siellä sikäläisen terveydenhoidon piirissä ja nyt sitten tulee 20 000 uutta asiakasta Suomen hyvinvointialueille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää nyt jankkaajat ymmärtää että kansaneläke on ASUMISPERUSTEISTA SOSIAALITURVAA, jota ei makseta vakituisesti ulkomailla asuville. Sitä en tiedä kenen aivopieru on ollut alkaa maksaa sitä myös ulkomailla asuville, mutta nyt asia korjataan ennen kuin EU puuttuu siihen.
Jos asut Ruotsissa tai Espanjassa, tai misä sitten asutkin, niin saat tuon sosiaaliturvan jatkossa sieltä kuten muutkin maassa asuvat.
Ja viekää toki asia Euroopan Unioinin tuomioistuimeen, niin sittenpä näette.
Niin viedäänkin EU-tuomioistuimeen koska hallituksen tapa viedä tätä eteenpäin horjuu oikeudellisilta perusteluiltaan esim säästöperusteet tai vetoaminen johonkin EU-tuomioistuimen päätökseen 7 vuotta myöhemmin mikä ei ole velvoittava(lue vaikka perustuslakivaliokunnan valtiosääntöoikeuden
Se on mennyttä sitten kun EU-tuomioistuin tarkastelee hallituksen perusteet. Jotka horjuvat. Perustuslain ja eu asetusten muuttelun ei kuulu olla helppoa eikä välttämättä mahdollista edes yhden hallituksen aikana toteutettavaksi. Sen kuuluu olla hidasta eikä pikaista.
Se luo turvaa hallituksen mielivallalta esim perustuslaillisiin oikeuksiin puuttumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö noi ulkomailla asuvat eläkeläiset tiedä mitä Suomessa tapahtuu? Kuinka täällä nyt lyödään esim yksinhuoltajia ja työttömiä? Miksi he luulevat olevansa joku erityisryhmä? Nyt leikataan kaikilta!!!! Myös lapsilta helvetti sentään ja te kehtaatte narista kun ette saa sossuntukea ulkomaille??? Kyllä täällä muutkin joutuvat muuttamaan vastentahtoisesti Kelan leikkausten myötä.
Hyvä yh, on myös sinun etujesi mukaista että kansaneläkettä ei muuteta vähimmäisetuudeksi eläke-etuudesta jos olet yhtään pienipalkkaisemmalla alalla.
Ihan sama, en tule saamaan mitään eläkettä kun olen sen ikäinen joten ei liikuta minua. Näin ajattelee suurin osa suomalaisista alle 40 v joten teidän ulina ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse muuttaa, jos tykkää asua esim. Espanjassa, vaan hakee paikallisia etuuksia ja sosiaaliturvaa, jolloin sen maksaa Espanja, eikä Suomen valtio
Sama kuin lapsilisät, ei niitäkään ole maksettu toiseen maahan, vaan ne joutuu hakemaan ihan itse kohdemaasta.
Eu ei ole ollut vastaan sosiaaliturvan seuraamista toiseen maahan. Eu ei ole tehnyt velvoittavia päätöksiä siitä että kansaneläke pitää poistaa. Eu tuomioistuin here we come.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, en tule saamaan mitään eläkettä kun olen sen ikäinen joten ei liikuta minua. Näin ajattelee suurin osa suomalaisista alle 40 v joten teidän ulina ei kiinnosta.
Okei, olet katkera tukia nosteleva nelikymppinen joka haluaa muillekin kateellisena kurjuutta. Älä muuten sairastu tai vammaudu sitten.
Kaippa sinne näiden eläkeläisten asuntoihin muutamat työttömät mahtuu ihan tasapuolisuuden vuoksi, ettei ketään kohdeltaisi eriarvoisesti?
Olisihan se mukavaa kun eläkeläinen vaihteeksi kantaisi aamupullaa pöytään ja sen jälkeen mentäisiin yhdessä puistoon tai rannalle nauttimaan täysin kivuttomasta lämpimästä elämästä. Ilmainen terveydenhoitohan tähän pakettiin kuuluu, koska Suomi valtiona sen kaikille maksaa.
Ajatella mikä onni. Vihdoin pääsee eroon terveyskeskuksien jonoista ja maksuista, sekä rännässä tarpomisesta. Kyllä mullakin on oikeus
Kerro vaan osoite, niin tullaan täältä jo ensi viikolla. Meitä ei montaa tuhatta ole.
Vierailija kirjoitti:
On aika hauskaa että tää on viety tälle tasolle jossa aletaan puhua näistä asioista koska voidaan alkaa samassa syssyssä puhua eläkekatoista :)
Voi, kun te ymmärtäisitte mitä eläkekatto ja työeläkejärjestelmän uudistaminen tarkoittaa. Ruotsissa on eläkekatto. Se tarkoittaa samalla sitä, että kovapalkkaiset eivät tietyn summan yli menevästä osasta maksa eläkemaksuja. Eli on käänteinen progressio ja heille jää enemmän rahaa itse sijoittaa eläkepäiville. Samalla Ruotsissa on myös lisäeläkkeet, joilla todellinen eläke sitten nousee.
Valtiohan Suomessa Kataisen hallituksessa toi eläkkeiden raippaverotuksen, jossa yli 3900 euron eläkkeistä ylimenevästä osasta maksetaan melkein 6%:n lisäveroa. Nyt uusi hallitus tuo eläkkeen lisäverotuksen ensi vuonna jo 1900 euron eläkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, en tule saamaan mitään eläkettä kun olen sen ikäinen joten ei liikuta minua. Näin ajattelee suurin osa suomalaisista alle 40 v joten teidän ulina ei
Eli, et nosta kansaneläkettä edes Suomessa? Miksi minä en saisi nyt sairastuessani yksinhuoltajana sairaspöivörahaa? Minä en ole vaatimassa tukia ulkomaille.Helvetti että olet itsekäs. Tervetuloa tänne täällä teitä odotetaan!
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse muuttaa, jos tykkää asua esim. Espanjassa, vaan hakee paikallisia etuuksia ja sosiaaliturvaa, jolloin sen maksaa Espanja, eikä Suomen valtio
Sama kuin lapsilisät, ei niitäkään ole maksettu toiseen maahan, vaan ne joutuu hakemaan ihan itse kohdemaasta.
Rakas persuli kansaneläkettä ei aikanaan mitenkään erityisesti rakennettu joksikin sosiaalituen kaltauseksi toimeentulotueksi vaan ihan eläkkeeksi eri elämäntilanteessa oleville turvaamaan heikompiosaisten toimeentuloa. Eu:n tullessa se rinnastettiin edelleen toisiin eläke etuuksiin. Nyt sille halutaan tehdä downgreidaus vähimmäisetuudeksi jonka seuraukset voi olla laajemmat kuin vain maksun lakkauttaminen ulkomaille esim indeksien purku, maksujen rajoittaminen vain osille ja muut oikeudelliset heikennykset. Toivottavasti kukaan kansaneläkettä saava ei ainakaan kannata tätä heikennystä eu tasolla oikeudellisesti muka tukeakseen persupolitiikkaa. Ei kannata. Se voi olla kylmää kyytiä teille jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen kyllä sitä säästöä joka muka tästä syntyy. Hehän ovat siellä sikäläisen terveydenhoidon piirissä ja nyt sitten tulee 20 000 uutta asiakasta Suomen hyvinvointialueille
Ei tänne ole muuttamassa mitään 20 000 eläkeläistä ulkomailta! Monet asuneet siellä kymmeniä vuosia! Pari tuhatta ihmistä korkeintaan Suomeen tulee, jos sitäkään. Niistäkin osalla ehkä ajatuskin ollut tulla takaisin Suomeen jossain vaiheessa, kun kunto alkaa huonota.
Tästä ketjusta näkee sen miksi nämä ovat kansaneläkkeen varassa. Ei paljon päässä liiku mitään.... hakekaa sitä eläkettä Espanjasta! Voitte hakea jos olette asuneet siellä 2 v yhtäjaksoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kaippa sinne näiden eläkeläisten asuntoihin muutamat työttömät mahtuu ihan tasapuolisuuden vuoksi, ettei ketään kohdeltaisi eriarvoisesti?
Olisihan se mukavaa kun eläkeläinen vaihteeksi kantaisi aamupullaa pöytään ja sen jälkeen mentäisiin yhdessä puistoon tai rannalle nauttimaan täysin kivuttomasta lämpimästä elämästä. Ilmainen terveydenhoitohan tähän pakettiin kuuluu, koska Suomi valtiona sen kaikille maksaa.
Ajatella mikä onni. Vihdoin pääsee eroon terveyskeskuksien jonoista ja maksuista, sekä rännässä tarpomisesta. Kyllä mullakin on oikeus
Hetkinen, eikös Suomi maksa terveydenhoitoa ilmaiseksi sullekin, minä asia mulla on mennyt nyt ohi?
Asumistuen myötä säästöt karisee. Eläkeläinen nostaa jatkossa asumistuen Suomessa. 20 e terveyskeskuslasku vs 300 asumistuki. Toki kokoomus haluaisi lakkauttaa nekin. :D
Itse olen tässä viimeaikoina käynyt vammaisena monta kertaa erikoislääkärillä Suomessa yksi kerta n 50 e. Maksan kuitenkin terveyskuluistani vähemmän mitä saisin asumistukena vaikka iso pompsi tulikin laskuja. En saisi asumistukea, saisin sitä toki jos vapaan liikkuvuuden eussa kumppanini lähtee taas ulkomaille asumaan, ilman minua siis.
Tuo retoriikka mitä harrastat on juuri sitä palmukateusretoriikkaa jolla pyritään oikeuttamaan kansaneläkkeen muuttaminen vähimmäistueksi. Ja se ei tosiaankaan jää miksikään ulkomaan maksujen rajoittamiseksi kun jonkun etuuden turva eu tasolla puretaan.
Lycka till teille katkerat. Älkää vammautuko. On se kyllä hohdokasta elämää tämä sairastaminen. Voi tut sentään. Ihme että on elossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakas persuli kansaneläkettä ei aikanaan mitenkään erityisesti rakennettu joksikin sosiaalituen kaltauseksi toimeentulotueksi vaan ihan eläkkeeksi eri elämäntilanteessa oleville turvaamaan heikompiosaisten toimeentuloa. Eu:n tullessa se rinnastettiin edelleen toisiin eläke etuuksiin. Nyt sille halutaan tehdä downgreidaus vähimmäisetuudeksi jonka seuraukset voi olla laajemmat kuin vain maksun lakkauttaminen ulkomaille esim indeksien purku, maksujen rajoittaminen vain osille ja muut oikeudelliset heikennykset. Toivottavasti kukaan kansaneläkettä saava ei ainakaan kannata tätä heikennystä eu tasolla oikeude
Ei meitä kiinnosta. Tällä hetkellä elämä Suomessa on selviämistä päivästä päivään, ei kukaan jaksa ajatella tulevaisuutta joka on täällä synkkä. Täällä sitten ymmärrät mitä tarkoitan.
Kaikkien eläkkeiden, niin työ- kuin kansaneläkkeiden, maksut lopetetaan ja säästyneet rahat lähetetään Zelenskylle ja hänen vaimolleen Ukrainaan.