Suomessa välitetään enemmän mummojen terveydenhuollosta kuin heidän jotka näiden hoidot maksaa
En yhtään ihmettele että sote tulee uppoamaan ja syvälle. Itsekin pitäisi 20 vuotta jaksaa työelämää ja lokkien hoidon maksamista. Ei kiitos.
Kommentit (654)
Vierailija kirjoitti:
Muista kommenttisi kun sinusta tulee lokki. Ja tulet huomaamaan ettet saakaan terveydenhuoltoa ikäsi takia. Oletko jotenkin tyhmä?
Siinä iässä luulisi jo ymmärtävän poistua estradilta. Se on luonnollista. Nykyinen meno ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista kommenttisi kun sinusta tulee lokki. Ja tulet huomaamaan ettet saakaan terveydenhuoltoa ikäsi takia. Oletko jotenkin tyhmä?
Taidat olla itse lokkeileva vanhus. Jostain syystä lokkeilevat vanhukset laitetaan työikäisten, nuorten ja lasten edelle. Miksi näin?
Vanhukset eivät lokkeile. He ovat tehneet täyden työuran, ansainneet eläkkeensä ja maksavat siitä veroja. Onneksi sinä saatana sentään kuolet ennen kuin sinusta tulee vanha.
Voithan aloittaa päästämällä päiviltä omat vanhempasi.
Älä puhu paskaa. Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990- luvulla.
Jo
Oletko miettinyt syytä miksi koko ikäsi olet tehnyt vain tukitöitä ja te-keskuksen osoittamia sijaisuuksia eri paikoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne mummot ole osansa maksanut pitkien työurien aikana. Se on idiootin hankala nähdä koko kuvaa, taidat olla virheä kaiken lisäksi.
Tuskinpa niillä mummoilla mitään pitkiä työuria on takanaan, ovat olleet kotona lasten kanssa.
Ja eläkkeelle jäätiin 50 - 60v tienoilla.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä oleva mummo luulee, että hänelle vastaa Kelassa vakituinen työntekijä ja se onkin työtön tekemässä 6 kuukauden vuorotteluvapaasijaisuutta.
Ennen oltiin samassa työpaikassa 40 vuotta ja joillekin ei mene kaaliin, että ei ole olemassa erikseen mitään aina kotona olevia pitkäaikaistyöttömiä ja määräaikaisia työntekijöitä.
Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 86: "Eikö kuitenkin ole hyvä ettei vanhuksenkaan rahoihin pääse käsiksi ihan vaan laittamalla tekstiviestin. Hyvä kun meillä vanhoillakin kuitenkin oikeusturva."
Toki, mutta silloin vanhus hoitaakin laskujensa maksamisen ihan itse. Sitten, kun ei enää kykene, niin mitä pitäisi tehdä? Äidin tapauksessa ihmettelin eniten sitä pään magneettitutkimusta. Joo, entisenä sairaanhoitajana ymmärrän kyllä, että sillä olisi ollut tarkoitus katsoa, ettei muistisairaus johdu aivokasvaimesta tms. Mutta jos olisi johtunut, niin olisiko ollut tarkoitus leikata 95-vuotias vielä ja aloittaa säde/sytostaattihoidot? Olen samaa mieltä siitä, että onko oikeasti tarkoituksenmukaista tehdä lähes satavuotiaille kalliita tutkimuksia ja toimenpiteitä. Ymmärrän jossain Jenkeissä, missä väärästä diagnoosista lääkäri voi joutua maksamaan miljoonakorvauksia, mutta Suomessa tilanne on ihan toinen.
Ja sinä et sairaanhoitajana tiennyt että nämä asiat olisi voinut hoitaa vaikka 10- vuotta sitten? Eikö teidän äidillä oltu virallisesti muka diagnosoitu muistisairautta koskaan? Jos oli niin ei todellakaan aleta enää uudelleen kuvaamaan vaan geriatrin todistus riittää. Eikä tarvitse lähetettä vaan voi suoraan varata ajan yksityiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne mummot ole osansa maksanut pitkien työurien aikana. Se on idiootin hankala nähdä koko kuvaa, taidat olla virheä kaiken lisäksi.
Monihan näistä ovat olleet vain kotirouvina miehen tuotua leivän pöytään. Ikinä ole mitään veroja maksaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla itse lokkeileva vanhus. Jostain syystä lokkeilevat vanhukset laitetaan työikäisten, nuorten ja lasten edelle. Miksi näin?
Oisko kumminkin Allu?
"Verohallinto jakaa potkuja ja palkkaa väkeä yhtä aikaa."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010784667.html
Työttömiä on ollut tuolla tekemässä vuoden töitä ja saavat näköjään jatkossakin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuakaan ei olisi tai ei ainakaan hyvinvointiasi jos mummot ja papat eivät olisi työllään rakentaneet tätä maata. Mene raukka tuottavaan työhön ettei tarvitse kadehtia niitä jotka ovat kovalla työllään ansainneet eläkkeensä ja ylläpitonsa. Olet yksi mätäomena ulostuloinesi.
Maksa sinä lokki omat eläkkeesi ja hoitosi. Minähän nekin maksan.
Sinä mitään maksa.Millä persaukinen maksaa?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä oleva mummo luulee, että hänelle vastaa Kelassa vakituinen työntekijä ja se onkin työtön tekemässä 6 kuukauden vuorotteluvapaasijaisuutta.
Ennen oltiin samassa työpaikassa 40 vuotta ja joillekin ei mene kaaliin, että ei ole olemassa erikseen mitään aina kotona olevia pitkäaikaistyöttömiä ja määräaikaisia työntekijöitä.
Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön.
Tuttu työtön oli kelassa kesätöissä 3 kuukautta, sai tehdä etänä töitä.
Ei ole olemassa mitään sossupummien sukuja erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuakaan ei olisi tai ei ainakaan hyvinvointiasi jos mummot ja papat eivät olisi työllään rakentaneet tätä maata. Mene raukka tuottavaan työhön ettei tarvitse kadehtia niitä jotka ovat kovalla työllään ansainneet eläkkeensä ja ylläpitonsa. Olet yksi mätäomena ulostuloinesi.
Maksa sinä lokki omat eläkkeesi ja hoitosi. Minähän nekin maksan.
Sinä mitään maksa.Millä persaukinen maksaa?????
Sen paremmin kuin kuvitteellisessa työpaikassa oleva ap!
Vierailija kirjoitti:
Tämä, niin tämä. Vanha tätini sai kynsisienen. Ensin ei hoitanut sitä "kun hoitaja sanoi että se on kynsisieni mutta koska vain hoitaja veikkasi eikä ole lääkärin sanoma niin ei tarvitse tehdä mitään", sitten kun kynsi oli musta, alkoi ravata terveyskeskuksessa kun ei voinut enää laittaa kenkää jalkaan. Ja tätä kynttä tutki terveydenhoitaja 2x, lääkäri kerran, lähete labraan jossa tutkittiin että joo onhan se kynsisieni. Sen jälkeen lääkärin soittoaika. Kynsikin tippui pois. Aikaa meni liki 2 vuotta ja rahaa sotesta PALJON.
Normaali ihminen olisi ostanut sen kynsisienivoiteen itse heti alussa.
SEN TAKIA on hyvä tämä apteekkien sairaanhoitaj, voi pikkuasioissa poiketa siellä.
Tai soittaaa terveysneuvontaan, numeroo en nyt muista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä pesästä lähteneen lokinpojan uhoa. Kokeilee siipien kantavuutta, mutta hakeutuu vielä kotipesään myrskyiltä suojaan. Ymmärrys kasvaa kokemusten myötä.
Vanhukset ovat maksaneet työllään ja verotuksella oman eläkkeensä- sille he eivät voi enää mitään, että esim 90-luvulla laskettu eläke ei enää nykypäivänä riitä elämiseen, kun pari vuosikymmentä sitten se riitti etelänmatkoihin. Tämä elintasoerotus ilman muuta kuuluu yhteisskunnalle, koska yhteiskunta ne verotkin heidän töistään hyödynsi. Näiden avulla me nykyiset veronmaksajat olemme päässeet muun muassa lapsena neuvolaan ja saanut kouluruokaa, ilmaisen koulutuksen ja yhteiskunnan maksaman opintotuen.
Vanhukset eivät enää voi sille mitään, että heitä on määrällisesti enemmän kuin maksajia.
Mainitsemieni asioiden vuoksi onkin tärkeää, että kaikki yrittävät tavalla tai toisella osallistua talkoisiin- kotona huvikseen makaavalle ei riitä sympatiaa. Sairaudet ja vammat on asia erikseen.
Miksi vankiloihin riittää kuntosaleja, telkkareita ja vapaa -aikatoimintaan rahaa mutta vanhusten virikkeisiin tai laadukkaaseen ruokaan ei? Vangit ovat mielestäni itse valinneet joten olkoot vedellä ja näkkileivällä. Vanhuksille kuuluu laadukas vanhuus ja hyvä ruoka sekä virikkeitä. Hoidon laiminlyöntikään ei ole eettisesti oikein, vaikka kyseessä olisi vanhus. Mielestäni on erikoista, että kotona pärjäävä vanhus sairaalaan joutuessaan menee huonoon kuntoon ja esim kuivuu sekä makaa vaipoissa vaikka kotona käy itse jopa saunassa- ei ole eettistä jättää heitteille sairaaloissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö työssäkäyvillä ole nykyään työterveydenhuoltoa?
Mitä mummojen terveydenhoitoon tulee, muutama tuntemani mummo ei aina ole saanut apua julkisesta terveydenhuollosta, vaan on ollut pakko turvautua yksityiseen. Jos suinkin mahdollista, kannattaa säästää vanhuutta varten.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 99: "Tämän vuoksi jatkuvasti toitotetaan että nämä asiat tulee hoitaa jo ennen kuin se muistisairaus on pitkällä. "
Totta, mutta moni luottaa pelkkään edunvalvontavaltuutuksen tekemiseen. DVV ei kuitenkaan myönnä edunvalvontaa ennenkuin sinne on toimitettu myös lääkärintodistus. Ja sellaista ei voi hankkia etukäteen. Mä olen vielä työelämässä, mutta olen ratkaissut ongelman niin, että mulla menee kaikki juoksevat laskut suoraveloituksena ja lisäksi mun toisella lapsellani on käyttöoikeus säästötiliini.
Ei, mutta jos muistisairaus on jo vuosia sitten todettu, kuten kuvailemassasi tapauksessa tulisi olla, on siitä virallinen diagnoosi olemassa. Yksityinen geriatri voi kirjoittaa lääkärintodistuksen sairaushistorian ja nykytilanteen perusteella. Uutta kuvausta ei tarvita koska muistisairaudesta ei voi parantua. Ja mitä tuli tuohon kasvaimen mahdollisuuteen niin itse ainakin haluaisin mahdollisimman hyvän kivunhoidon ja mahdollisuuden saattohoitoon. Saattohoitoon tuskin pääset muistisairausdiagnoosilla, mutta aivosyöpädiagnoosilla kyllä. Kipukin on tehokkaampi hoitaa kun tietää mikä ja missä sen aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa niillä mummoilla mitään pitkiä työuria on takanaan, ovat olleet kotona lasten kanssa.
Ja eläkkeelle jäätiin 50 - 60v tienoilla.
Aikamoni mummo on kyllä tehnyt täyden työuran. Kotiäitiys oli aiemmin harvinaista etenkin jos muksuja oli 1 tai 2.
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.
Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla. "
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan 37, 8 miljardia.
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2023 vain 1,9 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/
mutta silti ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset ja porrastettiin.
Hus irtisanoo 1000 hoitajaa eli he pääsevät haukuttujen työttömien listalle.
Siinä on se ero, että työeläkkeitä ei makseta yhtään valtion rahoista. (Poikkeuksena yrittäjät ja maajussit) Ansiosidonnaisesta osa taas maksetaan verorahoista. Ei kassat sitä kokonaan maksa.