Suomessa välitetään enemmän mummojen terveydenhuollosta kuin heidän jotka näiden hoidot maksaa
En yhtään ihmettele että sote tulee uppoamaan ja syvälle. Itsekin pitäisi 20 vuotta jaksaa työelämää ja lokkien hoidon maksamista. Ei kiitos.
Kommentit (654)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksista täytyy pitää huolta. Se on yksi hyvinvointivaltion perusedellytyksiä. Mutta joistain asioista pitäisi karsia. Esim yli 90-vuotiaille kustannetaan valtavan kalliita tutkimuksia, magneetteja ja älyttömiä verikoepaketteja. Nuoremmalta ei suostuta mittaamaan ferritiiniä, vaikka hän voisi maksaa tutkimuksen takaisin yhteiskunnalle päivän työpanoksella. Toinen asia on kuntoutukset. Tiedän yli 80-vuotiaita, jotka käyvät Kela-kyydein kuntoutuksissa satojen kilometrien päässä. Itse olen ollut työssä yli 20 vuotta ja saman verran työuraa jäljellä. Mihinkään kuntoutuksiin ei enää pääse, kaikki on karsittu.
Mun äidilleni, joka eli jo ihan lapsuudessaan eikä tunnistanut edes puolisoaan ja omia lapsiaan enää, olisi edunvalvontavaltuutuksen (se siis oli tehty jo silloin, kun äiti oli vielä järjissään) käyttöön ottamisen eli siis edunvalvonnan aloittamiseksi pitän
Eikö kuitenkin ole hyvä ettei vanhuksenkaan rahoihin pääse käsiksi ihan vaan laittamalla tekstiviestin. Hyvä kun meillä vanhoillakin kuitenkin oikeusturva.
Toivottavasti ap muistaa tuon kun vanhenee itse. Toisekseen jos ole työssä käyvä ja kunnostasi huolehtiva aikuinen niin mihin sinä terveydenhuoltoa kaipaat? Pitäisikö kaikkien alkaa paapomaan sinua ja järjestää sinulle päivittäinen terveystarkastus? Samalla jokin vanhojen ihmisten murhaamiskeskuksia jotta sinun olisi hyvä olla? No onneksi en tunne kaltaisiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista kommenttisi kun sinusta tulee lokki. Ja tulet huomaamaan ettet saakaan terveydenhuoltoa ikäsi takia. Oletko jotenkin tyhmä?
Taidat olla itse lokkeileva vanhus. Jostain syystä lokkeilevat vanhukset laitetaan työikäisten, nuorten ja lasten edelle. Miksi näin?
Vanhukset eivät lokkeile. He ovat tehneet täyden työuran, ansainneet eläkkeensä ja maksavat siitä veroja. Onneksi sinä saatana sentään kuolet ennen kuin sinusta tulee vanha.
Voithan aloittaa päästämällä päiviltä omat vanhempasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan 37, 8 miljardia.
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2023 vain 1,9 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/
mutta silti ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset ja porrastettiin.
Hus irtisanoo 1000 hoitajaa eli he pääsevät haukuttujen työttömien listalle.
Jos eläkkeitä maksetaan 37.8 miljardia euroa, niin pelkästään työssäkäyvien työterv.hoito maksaa 24miljardia ja päälle kun laitetaan palkansaajien palkallinen sairasloma, ollaan eläkeläisten kanssa samoissa kuluerissä.
No, ei maksa.
Kela maksoi sairasvakuutusmaksuja 4 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2023 vain 1,9 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/
Eläkkeissä ei ole lapsikorotuksia mitä voisi leikata.
Invaliidivähennys poistettiin vuoden -23 alussa eläkkeistä. Nyt varsin pienten eläkkeiden verotus kohoaa niin että melkein 600 vuodessa menee enemmän veroa.
Takuueläkkeessä on lapsikorotus.
Työkyvyttömyyseläkkeellä on 181000 ja vanhuuseläkkeellä miljoona neljäsataa tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä kyllä pystyy ferritiininsä maksamaan. Vaadit että julkise puolen pitäisi terveille ihmisille tehdä muotitutkimuksia.
Kyllä siiihen pitää olla peruste jotta tietyt tutkimukset tehdään. Yksityinen puoli ottaa sinustakin magneettikuvia luulosairauksiinkin
Itselle kävi tuuri ja sain verikokeet julkiselle. Omalla kohdalla tämä muotisairaus ilmeni niin kovana väsymyksenä, etten tuntenut kykeneväni tekemään täysipäiväistä työviikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on maailman parhain työterveydenhoito työssäkäyville ja myös kallein, sillä se maksaa veronmaksajille viime vuonna 24 miljardia euroa. Ja lääkäriin pääsee nopealla aikataululla.
Ihanko oikeasti valitat eläkeläisten terv.hoidosta?
https://www.terveystalo.com/fi/artikkelit/maailman-paras-tyoterveyshuol…
Ap ei haluaisi maksaa veroja, mutta haluaa kaikki hyödyt.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on maailman parhain työterveydenhoito työssäkäyville ja myös kallein, sillä se maksaa veronmaksajille viime vuonna 24 miljardia euroa. Ja lääkäriin pääsee nopealla aikataululla.
Ihanko oikeasti valitat eläkeläisten terv.hoidosta?
https://www.terveystalo.com/fi/artikkelit/maailman-paras-tyoterveyshuol…
Jos mietitään puhtaasti rahaa, niin se työterveyshuoltoon panostaminen voi maksaa itsensä takaisin yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista kommenttisi kun sinusta tulee lokki. Ja tulet huomaamaan ettet saakaan terveydenhuoltoa ikäsi takia. Oletko jotenkin tyhmä?
Taidat olla itse lokkeileva vanhus. Jostain syystä lokkeilevat vanhukset laitetaan työikäisten, nuorten ja lasten edelle. Miksi näin?
Vanhukset eivät lokkeile. He ovat tehneet täyden työuran, ansainneet eläkkeensä ja maksavat siitä veroja. Onneksi sinä saatana sentään kuolet ennen kuin sinusta tulee vanha.
Älä puhu paskaa. Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990- luvulla.
Joka vuosi jää myös työttömiä eläkkeelle.
Työkkäri oli jo 1990-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha ja sairas on lokki? Uskomaton ajatus joltain vähemmän älykkäältä.
Persujen älynväläys.
Mee hoitoon, i d i ootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eläkkeitä maksetaan 37.8 miljardia euroa, niin pelkästään työssäkäyvien työterv.hoito maksaa 24miljardia ja päälle kun laitetaan palkansaajien palkallinen sairasloma, ollaan eläkeläisten kanssa samoissa kuluerissä.
No, ei maksa.
Kela maksoi sairasvakuutusmaksuja 4 miljardia.
Kelahan korvaa työntajille työterveyden ylläpitämisestä. Minulla joku 60 % jäänyt mieleen.
Työterveys on siten osa julkista terveydenhoitoa.
Ennemmin voisi harkita kuinka pitkälle ja miten ns itseaiheutettuja sairauksia hoidetaan. Monet päihdeongelmaiset sairastavat monia eri sairauksia, jotka ovat aiheutuneet päihteiden käytöstä.
Minun pari entistä alkoholistituttuani ovat sairastaneet mm. syöpiä, aivoinfarkteja, sydäninfarkteja, alkoholidementiaa, deliriumeja, useita murtumia, suolisto-ongelmia... Kaikki vältettävissä tai ainakin lievennettävissä sillä, että ei suurkuluttaisi alkoholia. Vaikka yksikin pääsi kuiville (appi) niin silti oli hirveästi vaivoja ja tarvitsi kotihoitoa alle 60v iässä.
Ja nämä suurkuluttajat ovat usein niitä, jotka ovat tippuneet työelämästä kauan sitten kun pullo kutsui. Sama pahimmilla huumeaddikteilla, moni koukkuuntuu jo teininä, ja sitten ollaan lähinnä valtava kuluerä yhteiskunnalle.
Nro 86: "Eikö kuitenkin ole hyvä ettei vanhuksenkaan rahoihin pääse käsiksi ihan vaan laittamalla tekstiviestin. Hyvä kun meillä vanhoillakin kuitenkin oikeusturva."
Toki, mutta silloin vanhus hoitaakin laskujensa maksamisen ihan itse. Sitten, kun ei enää kykene, niin mitä pitäisi tehdä? Äidin tapauksessa ihmettelin eniten sitä pään magneettitutkimusta. Joo, entisenä sairaanhoitajana ymmärrän kyllä, että sillä olisi ollut tarkoitus katsoa, ettei muistisairaus johdu aivokasvaimesta tms. Mutta jos olisi johtunut, niin olisiko ollut tarkoitus leikata 95-vuotias vielä ja aloittaa säde/sytostaattihoidot? Olen samaa mieltä siitä, että onko oikeasti tarkoituksenmukaista tehdä lähes satavuotiaille kalliita tutkimuksia ja toimenpiteitä. Ymmärrän jossain Jenkeissä, missä väärästä diagnoosista lääkäri voi joutua maksamaan miljoonakorvauksia, mutta Suomessa tilanne on ihan toinen.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksista täytyy pitää huolta. Se on yksi hyvinvointivaltion perusedellytyksiä. Mutta joistain asioista pitäisi karsia. Esim yli 90-vuotiaille kustannetaan valtavan kalliita tutkimuksia, magneetteja ja älyttömiä verikoepaketteja. Nuoremmalta ei suostuta mittaamaan ferritiiniä, vaikka hän voisi maksaa tutkimuksen takaisin yhteiskunnalle päivän työpanoksella. Toinen asia on kuntoutukset. Tiedän yli 80-vuotiaita, jotka käyvät Kela-kyydein kuntoutuksissa satojen kilometrien päässä. Itse olen ollut työssä yli 20 vuotta ja saman verran työuraa jäljellä. Mihinkään kuntoutuksiin ei enää pääse, kaikki on karsittu.
Mun äidilleni, joka eli jo ihan lapsuudessaan eikä tunnistanut edes puolisoaan ja omia lapsiaan enää, olisi edunvalvontavaltuutuksen (se siis oli tehty jo silloin, kun äiti oli vielä järjissään) käyttöön ottamisen eli siis edunvalvonnan aloittamiseksi pitän
Tämän vuoksi jatkuvasti toitotetaan että nämä asiat tulee hoitaa jo ennen kuin se muistisairaus on pitkällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri oli jo 1990-luvulla.
Tekisit nyt sitä tuettua työtäsi että pääsisit joskus samaan paikkaan vaikka oikeeksi sijaiseksi. Mikähän syy sulla ettet tänään ole töissä, sataa vettä, käyt kierroksilla?
Tämä keskustelu on vanhuksista, ei työttömistä. Etkö ymmärrä sanojen ja olosuhteiden eroja?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne mummot ole osansa maksanut pitkien työurien aikana. Se on idiootin hankala nähdä koko kuvaa, taidat olla virheä kaiken lisäksi.
Tuskinpa niillä mummoilla mitään pitkiä työuria on takanaan, ovat olleet kotona lasten kanssa.
Tämä, niin tämä. Vanha tätini sai kynsisienen. Ensin ei hoitanut sitä "kun hoitaja sanoi että se on kynsisieni mutta koska vain hoitaja veikkasi eikä ole lääkärin sanoma niin ei tarvitse tehdä mitään", sitten kun kynsi oli musta, alkoi ravata terveyskeskuksessa kun ei voinut enää laittaa kenkää jalkaan. Ja tätä kynttä tutki terveydenhoitaja 2x, lääkäri kerran, lähete labraan jossa tutkittiin että joo onhan se kynsisieni. Sen jälkeen lääkärin soittoaika. Kynsikin tippui pois. Aikaa meni liki 2 vuotta ja rahaa sotesta PALJON.
Normaali ihminen olisi ostanut sen kynsisienivoiteen itse heti alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule minä olen tehnyt töitä joka vuosi esim. sijaisuuksia ja ollut monessa virastossa puhelinpalvelussa. Luuletko sinä, että kaikki on vakituisia?
Nro 99: "Tämän vuoksi jatkuvasti toitotetaan että nämä asiat tulee hoitaa jo ennen kuin se muistisairaus on pitkällä. "
Totta, mutta moni luottaa pelkkään edunvalvontavaltuutuksen tekemiseen. DVV ei kuitenkaan myönnä edunvalvontaa ennenkuin sinne on toimitettu myös lääkärintodistus. Ja sellaista ei voi hankkia etukäteen. Mä olen vielä työelämässä, mutta olen ratkaissut ongelman niin, että mulla menee kaikki juoksevat laskut suoraveloituksena ja lisäksi mun toisella lapsellani on käyttöoikeus säästötiliini.
"Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa 5000 euroa kuukaudessa.
Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse.
Suurin osa palvelutalojen asukkaista saa yhteiskunnan tukea."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005861397.html