Tarkistin työeläkeotteeni ja järkytyin. Alin eläkeikä melkein 68 vuotta!!!! 68!
Nykyinen eläkejärjestelmä on aivan kohtuuton muita kuin eläkkeellä jo olevia kohtaan. Työelämässä pitäisi jaksaa 68-vuotiaaksi! Ja se on ALIN MAHDOLLINEN eläkeikä. Minua nuorempien alimmat eläkeiän nousee vielä tästäkin korkeammaksi.
Nykyajan pullamössömummot jää eläkkeelle jo 63-vuotiaana.
Heille se on edes mahdollista. Ennustan, että koko pyramidi tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa, ennen kuin minä edes 60 vuotta täytän (n. kaksi vuosikymmentä siihen menee), ja mitään eläkkeitä ei meidän sukupolvelle enää ole.
Että pistää vihaksi.
Kommentit (535)
Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 1,9 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/
ja siitä me lapsikorotukset ja porrastettiin.
Sijaisuuksia ei jatketa.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 1,9 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/
ja siitä me lapsikorotukset ja porrastettiin.
Sijaisuuksia ei jatketa.
Siis leikatiin lapsikorotukset ja porrastettiin
Eli 2400 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 2 kuukautta 1100 netto ja sitten tulee porrastus ja saa 900 netto jos 4 lasta.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on 70. Kolmeen kertaan jo noussut tässä työelämässä ollessa. Täytän tänä vuonna 40, olen ollut työelämässä 21 vuotta. Vielö pitäisi sitten 40 vuotta jaksaa. Ihmiset vielä ihmettelee, miksei perusteta perheitä. Ei mulla riitä jaksaminen molempiin. Työelämä on nykyään kuluttavaa ja pitäis pitää itsensä työkunnossakin.
Vitutti, kun työkaveri jäi just eläkkeelle 64 vuotiaana. Tuntuu niin epäreilulta, että mun pitäisi sitten jaksaa 6 vuotta enemmän töitä. Sukulaiset on ihan mummoja ja pappoja olleet 70 veenä. Vaikea kuvitella, että mitä töitä silloin enää edes pystyisi tekemään.
Nimenomaan naiselle lapsensaanti on hengähdystauko työelämässä. Vielä ehdit. Ja se, että elämässä on useita tukipylväitä perhe, lapset, läheiset ja työ on mielenterveydelle tärkeää.
Voisiko sijaisuuksia jatkaa, kun tuet leikattiin?
Ai eikö, miksi ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole enää oikeastaan mitään merkitystä, 45 jälkeen et töitä saa jos työttömäksi joudut. Jatkossa vielä vähemmän, koska AI. 20 vuoden työttömyys ennen eläkepäiviä ei kummia kerrytä.
Ulkomaalaisten pitää tehdä työt. Suomi nais/mies puolinen valitettavasti on katoava kansanperinne.
Espoo, Vantaa ja Helsinki, melkein 50% kelatukien hakijoista on ulkomaalaisia. Mites muissa kaupingeissa mahtaa olla? Että se siitä työnteosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman suurin puhallushan suomalainen eläkejärjestelmä on. Suuret ikäluokat putsasivat pajatson ja jättivät lapsilleen tyhjän käden.
Ryöstäjiä koko porukka.
Katso ja näe että siellä on 260mrd suurten ikäluokkien maksamia rahoja. Niitä kutsutaan eläkerahoiksi.
Hae ne pois äläkä syytä eläkeläisiä. Ne kuuluu kansalle.
Lue hitaasti
kaksi sataa kuusi kymmentä tuhatta miljoonaa euroa.
Ymmärtkö tuota summaa? Osaatko sanoa ilman googlea kuinka monta nollaa?
Ei ole suurten ikäluokkien maksamia.
Eläkerahasto on kerätty seuraavasti
1963-1983 vain 5 miljardia
1984 - 2009 vain 95 miljardia
Ja 2010-2020 jopa 100 miljardia.
Meidän kerrostalossa osa on ollut jo 20-30 vuotta eläkkeellä.
Koska eläkemaksut palkasta on isot niin veroja ei voida nostaa.
Ja nyt ei saa aikaa julkiselle lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Kun työ on harrastus niin ei tarvitse miettiä eläkeikää.
tämä. mullakin työ on harrastus, paiskin töitä paljon ja erilaisissa ammateissa. mitä mä siellä eläkkeellä teen? tapan aikaa vai? hyi helvata. mummua varmaan tarvitaan lapsenhoitoon, mutta ei nyt koko aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tosta kärsii kaikki, myös eläkeläiset.
Lisäksi hallitus leikkasi sotesta 500 miljoonaa. Eläkeläisten hoitokoteja lopetetaan ja lisätään kotihoitoa ja yhteisöllistä asumista, jossa ei ole lakisääteistä vähimmäishenkilömitoitusta eli ei ole välttämättä hoitajaa yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi hallitus leikkasi sotesta 500 miljoonaa. Eläkeläisten hoitokoteja lopetetaan ja lisätään kotihoitoa ja yhteisöllistä asumista, jossa ei ole lakisääteistä vähimmäishenkilömitoitusta eli ei ole välttämättä hoitajaa yöllä.
Jos Kotihoitaja käy 3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla niin aika paljon joutuu olemaan yksin paitsi, jos sukulaiset käy.
Kaikille eläkeläisille voisi antaa 200000e puhtaana käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Kotihoitaja käy 3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla niin aika paljon joutuu olemaan yksin paitsi, jos sukulaiset käy.
Kodinsiivouksen ja pyykkipalvelut ja kauppapalvelut joutuu ostamaan, jos omaiset ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jäin eläkkeelle 50-vuotiaana. Ehtii vielä muutakin kuin olla sorvin ääressä.
Meidät saneerattiin eläkeputkeen noin 55- vuotiaina. Oli kaikille meille neljälle onnenpotku. Kolmivuorotyötä tehtaalla parikymmentä vuotta riitti. Kohtuuhyvän palkan ja vuoro- ja pyhälisien takia päivärahalla tulee toimeen ihan mukavasti. Myin rivarinpätkäni sieltä taajamasta ja ostin asunnon kaupungilta järven rannalta. Näin sen pitäisi mennä. Ansiot duunareille, ei sijoittajille.
Marinin hallitus poisti eläkeputken.
Poisti poisti, mutta kyllä se on ihan selvästi pakko olla persujen vika, vai mitä demarit?
Kun mies kuolee, hänen leskensä saa loppuelämänsä ajan leskeneläkkeenä puolet miehensä työeläkkeestä. Siis vaikka mes kuolisi jo nuorena. Ja vaikka leski olisi nuori. Koko loppuelämän ajan. Ja saa jäädä asumaan yhteiseen kotiin. Leskeneläke on väärin. Eläkettä pitää saada vain omasta työstä.
Iso osa kansasta ei ymmärrä kuinka typerä eläkesysteemi meillä on. Poliitikot taas ei uskalla järkeistää sitä ison eläkeläisjoukon äänten mnettämisen pelossa.
Vierailija kirjoitti:
Kun mies kuolee, hänen leskensä saa loppuelämänsä ajan leskeneläkkeenä puolet miehensä työeläkkeestä. Siis vaikka mes kuolisi jo nuorena. Ja vaikka leski olisi nuori. Koko loppuelämän ajan. Ja saa jäädä asumaan yhteiseen kotiin. Leskeneläke on väärin. Eläkettä pitää saada vain omasta työstä.
Niin 1974 ja sitä vanhemmat. Muilla se on rajattu 10 vuoteen.
Ja itse asiassa leski saa leskeneläkettä myös, jos menee naimisiin yli 50-vuotiaana. https://www.minilex.fi/a/oikeus-leskeneläkkeeseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikä on vihasi kohde, vai onko sitä?
Vihoittele oikeistolle (kok, kesk ja persut), nehän nosti eläkeikää.
Marin otti eläkeputken pois.
Ei ole varaa maksaa vanhuksien lorvimisesta, menkää töihin lusmut.
Mä jäinkin varhaiseläkkeelle, en tarvitse eläkeputkea. Näin se maailma muuttuu.
Minäpä olen putkessa ja myös ove:lla enkä aio töihin enää mennä.
Suomessa saa leskeneläkettä loppuelämän, jos menee naimisiin uudelleen yli 50-vuotiaana ja on 1974 syntynyt tai vanhempi.
Mutta työmarkkinatuesta ja ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois.
Katso ja näe että siellä on 260mrd suurten ikäluokkien maksamia rahoja. Niitä kutsutaan eläkerahoiksi.
Hae ne pois äläkä syytä eläkeläisiä. Ne kuuluu kansalle.
Lue hitaasti
kaksi sataa kuusi kymmentä tuhatta miljoonaa euroa.
Ymmärtkö tuota summaa? Osaatko sanoa ilman googlea kuinka monta nollaa?