Tarkistin työeläkeotteeni ja järkytyin. Alin eläkeikä melkein 68 vuotta!!!! 68!
Nykyinen eläkejärjestelmä on aivan kohtuuton muita kuin eläkkeellä jo olevia kohtaan. Työelämässä pitäisi jaksaa 68-vuotiaaksi! Ja se on ALIN MAHDOLLINEN eläkeikä. Minua nuorempien alimmat eläkeiän nousee vielä tästäkin korkeammaksi.
Nykyajan pullamössömummot jää eläkkeelle jo 63-vuotiaana.
Heille se on edes mahdollista. Ennustan, että koko pyramidi tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa, ennen kuin minä edes 60 vuotta täytän (n. kaksi vuosikymmentä siihen menee), ja mitään eläkkeitä ei meidän sukupolvelle enää ole.
Että pistää vihaksi.
Kommentit (535)
Vierailija kirjoitti:
Tuon vuoksi en ole ikinä ymmärtänyt niitä jotka stressaavat jostain eläkkeestä. Lasten ollessa vauvoja juostaan jo takaisin töihin koska eläke.. Huoh. Itse opiskelen ja käyn osa-aikaisesti töissä, lasten loma-ajat ja kesät olen pääasiassa kotona. Rahaa saan tuista, osingoista ja osa-aikatöistä, elämä on rentoa ja mukavaa NYT eikä joskus eläkkeellä.
Mitä jollei ole osinkoja. Osa-aikatyössä saa toki niin pienen palkan ettei tarvitse lastenhoidosta maksaa. Sen voi nähdä etuna.
Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa eli rahasto riittää 7 vuotta.
Sairauspäivärahassakin on eri kaava (pienempi kerroin) jo alle 40 000 euron tuloilla, vaikka sotu-maksu on kaikille sama (paitsi että yritykset, joilla on suuret palkkasummat, maksavat enemmän sotu-maksua). Siinä mielessä voisi olla porrastettu kaava myös eläkkeissä. Kaava pystyttäisiin tekemään niin, että se sisältäisi ihmisen itsensä maksaman eläkemaksun tason.
Sinänsä en kyllä ymmärrä tuota "vaatimusta" siiitä, että pitää saada juuri sen mukaan eläke kuin on "maksanut", koska sitä samaa eläkettä saa vielä vaikka 20 vuotta sen jälkeenkin, kun se oma osuus on nostettu, jos elinpäiviä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon vuoksi en ole ikinä ymmärtänyt niitä jotka stressaavat jostain eläkkeestä. Lasten ollessa vauvoja juostaan jo takaisin töihin koska eläke.. Huoh. Itse opiskelen ja käyn osa-aikaisesti töissä, lasten loma-ajat ja kesät olen pääasiassa kotona. Rahaa saan tuista, osingoista ja osa-aikatöistä, elämä on rentoa ja mukavaa NYT eikä joskus eläkkeellä.
Mitä jollei ole osinkoja. Osa-aikatyössä saa toki niin pienen palkan ettei tarvitse lastenhoidosta maksaa. Sen voi nähdä etuna.
No se on omaa hölmöyttä jos ei ole huolehtinut passiivisesta tulosta, sille en voi mitään.
Keskituloisen sairaspäivärahaa leikataan ensi vuonna 300-400 kuukaudessa eli 2400 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa ensi vuonna 1000 brutto - verot.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Jos tulee esim. syöpä tai kaatuu ja jalka murtuu.
Tyttärelläni on 72.
Hän nauroi itsekin, että mitä kukaan tekee seitsenkymppisellä fyssarilla.
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle palkkatukityöpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista
Vierailija kirjoitti:
Tämä hokema ei ole vastaus mihinkään kysymykseen niinkuin itsekin tiedät eli voi jättää kirjoittamatta. Sattuiko pahasti? Oletko ELO:ssa vai Ilmarisessa töissä?
Onko hyvät kesäjuhlatarjoilut meidän rahoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä hokema ei ole vastaus mihinkään kysymykseen niinkuin itsekin tiedät eli voi jättää kirjoittamatta. Sattuiko pahasti? Oletko ELO:ssa vai Ilmarisessa töissä?
Onko hyvät kesäjuhlatarjoilut meidän rahoilla?
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.
Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla. "
Vierailija kirjoitti:
IL: "Purra: Eläkeikää on välttämätöntä nostaa.
Valtiovarainministeri Riikka Purra kertoo Iltalehden haastattelussa hallituksen tulevista säästöistä ja verokorotuksista. Purra paljastaa olevansa vanhanajan feministi, joka ei aina ymmärrä omaa parastaan ja pitää hallituksen hauskimpana ministerinä Petteri Orpoa."
Hyvä persut, kohta eläkeikä alkaa 75 vuotiaana.
Näin se menee
Vierailija kirjoitti:
Mä olen itse 47. Mullekaan ei kertynyt eläkettä alle 23-vuotiaana tehdystä työstä. Mulla on siinä eläkeotteessa, mikä lie nimeltään, neljä sivua (!) sellaisia töitä joista ei ole kertynyt senttiäkään eläkettä. Silti myös minun ALIN eläkeikä on 66 vuotta 8 kuukautta.
Mä en tajua miten nykyiset eläkeläiset vähättelee sitä miten onnekkaita he oikeasti ovat olleet. Mun vanhemmat jäivät 63-vuotiaina ja saavat yli neljän tonnin eläkkeitä molemmat. Oli kaiken maailman superkertymää sun muuta. Eikä siinä, hieno homma, ovat varakkaita, mutta itse en voi kuin haaveilla tuollaisista. Kysyivät kerran miltä mun eläkearvio näyttää ja sanoin että jos saan olla nykyisessä duunissa (jossa palkka yli 6000 tätä nykyä) niin saatan päästä 3500 euron eläkkeeseen. Kommentti: "Niin vähän!" Niin. Niin vähän.
Nykyiset eläkeläiset eivät ole mikään homogeeninen joukko. Minunkin vanhemmat eläköityivät n 63-vuotiaina ja saavat alle 2000e eläkettä molemmat. He eivät ole varakkaita, kasvattivat meidät viisi jälkeläistä tuloillaan. Eläkeläisistä suurin osa on melko pienituloisia eikä kaikilla suinkaan ole huviloita ja sijoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkesysteemi on aikamme suurin pyramidihuijaus. Nykyiset eläkeläiset nettoaa ja työntekijät häviää. Näinhän se menee.
Se huijaus siinä on oikeasti tuo 260mrd rahavuori jota vakuutusyhtiöt ja lahjotut poliitikot suojelee. Sillä ei ikinä tulla maksamaan eläkkeitä. Jossakin vaiheessa keksitään konsti "hävittää" se kokonaan.
Veikkaan että se "liitetään" johonkin eurooppalaiseen rahastoon ja sen jälkeen sen jälkiä ei voi seurata kukaan.
Ajatelkaa että sen 260mrd sijoitusiomaisuuden pelkät "hallinnointikulut" on puoli miljardia vuodessa. Ihan helposti yksi eläkevakuutusyhtiö riittäisi mutta korpit vahtii että ei onnistu sekään säästö.
Suomessa on useampi "eläkeyhtiö" ja kaikki ne kahmii niitä rahoja minkä ehtii. Voidellut poliitikot hymyilee turpa tukossa ja koko asiasta ei edes saa puhua.
Aivan selvää korr
Kimmo Kiljunen muistuttaa kerran vuodessa että eikö tälle järjettömyydelle pitäisi jo viimeinkin saada joku tolkku. Kukaan ei vastaa kysymykseen eikä asiaan enää palata.
Tämä omertan laki toimii koko puoluekentän läpi oikealta vasemmalle.
Kaupan alalla saa 1300 netto kuukaudessa, kun tekee 30 tuntia joka viikko vuorotyötä. Soviteltua päivärahaa saa tohon 140 euroa.
Ja vuokrat on 800.
No, jää tosta 650.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IL: "Purra: Eläkeikää on välttämätöntä nostaa.
Valtiovarainministeri Riikka Purra kertoo Iltalehden haastattelussa hallituksen tulevista säästöistä ja verokorotuksista. Purra paljastaa olevansa vanhanajan feministi, joka ei aina ymmärrä omaa parastaan ja pitää hallituksen hauskimpana ministerinä Petteri Orpoa."
Hyvä persut, kohta eläkeikä alkaa 75 vuotiaana.
Näin se menee
Onneksi perust painaa tuollakin kannatustaan seuraavissa vaaleissa mikäli mahdollista vieläkin alemmaksi ja Lindtman korjaa tunkin koiruuden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikä on vihasi kohde, vai onko sitä?
Tietenkin olen vihainen. Koko eläkejärjestelmä on pieraistu kasaan täysin epärealistisilla kuvitelmilla mm. siitä, että työn tuottavuus kasvaa ikuisesti, ja väestörakenne pysyy suotuisana (1 eläkeläinen per 7 työntekijää). Ja kun on käynyt ilmeiseksi, että nämä ei ole muuttumattomia luonnonlakeja, suuntaa ei ole pystytty muuttamaan. Järjestelmää ei ole osattu ja uskallettu korjata tarpeeksi ja ajoissa.
Hieman on aina siepannut myös kaikki järjestelmän rukkaamisen kohtuuttomat siirtymäajat. Esim. eläkeiän nostossa. Eläkeikää on hivutettu ylöspäin ikäluokka kerrallaan.
Minusta kaikki muutokset pitäisi tehdä niin, että ne tulee voimaan välittömästi ja samanlaisena kaikille. Mä voin jäädä eläkkeelle seittemänkymppisenä minimieläkkeellä joo, mutta ainoastaan jos tämä vaatimus koskee kaikkia m
Viidakon sananlasku kuuluu että suomalainen on valmis maksamaan satasen ettei naapuri vaan saa 50e. Pitää paikkansa ja kateus vie kalatkin vesistä.
Suurin osa nykyisistä eläkeläisistä sinnittelee pienellä eläkkeellä. Ne jotka on tehneet pitkän työuran opiskeltuaan ensin monta vuotta ja pikku hiljaa enemmän vastuuta töissä saaneena saa usein vähän enemmän. Tosin kyseiset henkilöt myös aikanaan maksaneet veroja reippaammin. Ja jatkavat samaa maksamalla korkeita veroja eläkkeestään.
Musta tuntuu että ihmiset kuvittelee kaikkien eläkeläisten nostavan ökyeläkkeitä kuten entiset yritysjohtajat. Tämähän ei pidä paikkaansa vaan suurin osa saa melko pientä eläkettä jonka ostovoima heikkenee vuosi vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalla saa 1300 netto kuukaudessa, kun tekee 30 tuntia joka viikko vuorotyötä. Soviteltua päivärahaa saa tohon 140 euroa.
Ja vuokrat on 800.
No, jää tosta 650.
Hallitus leikkasi noi sovitellut päivärahat. Linja-autoa ei kulje, työtunteja ei saa enempää.
Moni joutuu lopettamaan työt, kun ei ole rahaa pitää autoa.
650 - auton kulut.
Vierailija kirjoitti:
mikä on vihasi kohde, vai onko sitä?
Boomerit
Vierailija kirjoitti:
Mene s**tanan pummi töihin niin riittää pitempään jaettavaa,
Juu, oli ennenkin asumislisä, mutta myös tehtaita ha ja töitä enemmän.