Mitä haluat kysyä ateistilta - minä myös vastaan niihin kysymyksiin
Kommentit (381)
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä teoria menee?
Jeesus oli 2000 vuotta sitten joku tyyppi, joka ristiinnaulittiin. Sitten tästä on alkanut vuosi 0. Jumala loi ihmisen maan päälle omaksi kuvakseen vai miten tämä menee?
Jeesus on Jumalan poika? Jumala on joku olento taivaalla, mitä ei voi nähdä ei kokea, mutta Jeesus on hänen poikansa?
Neitsyt Maria synnytti Jeesuksen vaikka oli neitsyt?
Siis täh?
Ihmisiä on todistettavasti ollut ennen Jeesustakin. Miten lie ne muut ihmiset maapalloon on syntynyt? Ketkä on Jeesuksen ristiinnaulannut, joilla ei varmaan suoraa yhteyttä ole Jeesukseen / Jumalaan?
Vierailija kirjoitti:
Mikä jumala on?
Kaikkivaltias taivaan ja maan luoja
Vierailija kirjoitti:
Mikä jumala on?
Siihen uskovien selitys maailman ilmiöihin ja käytösoppaan laatija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä jumala on?
Ei vastaa kysymykseen mikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuoleman edessä ihminen tuntee pienuutensa ja hiljenee. Se ei ole "vain" kuolema. Jos joltain kuolee lapsi, joka on saanut jo elää, sanotaan vaikka 7v, ja yhtäkkiä häntä ei enää ole, Tarjoat siis vastusta, se on "vain" kuolema, lohduksi ja totuudeksi? Vain koska sinä olet valinnut uskoa niin.
Itse uskon, tuo lapsi on yhä valintoineen ns. "vastuuttomassa tilassa" eikä siis hän ole vielä Jumalan edessä vastuussa valinnoistaan jne, siksi hänet toivotetaan tervetulleeksi taivaaseen.
Ateisimi vaikuttaa oppina hyvin itsekeskeiseltä, eikö vain?
Ateismi ei ole oppi.
Kun olet ateisti, käyt koulussa elämänkatsomustietoa. Siellä kuitenkin käydään kaikki uskontokunnan periaatteet läpi yleissivistyksen kannalta. Tuo ymmärrys uskonnoista lisää juurikin tietämystä, miksi uskontoihin eikä Jumaliin tule uskomaan. Mitä enemmän asioista tietää niin ymmärtää, että uskonnot perustuvat valheeseen.
Vanhemmathan tästä päättää. En ole ketjun aloittaja mutta olen ihan lapsesta asti ollut ateisti. En halunnut osallistua uskontotunneille tai kuulua kirkkoon mutta vanhemmat eivät antaneet lupaa erota kirkosta. Kirkkoon kuuluvalla taas ei ollut lupaa valita elämänkatsomustietoa. Onnekseni kohdalleni on osunut vapaamielisiä opettajia jotka pelkän tunnustuksellisen opetuksen sijasta käsiteltiin laajasti eri uskontojen käsityksiä ja tapoja. Noin muuten olen kokenut koko ikäni joutuvani miellyttämään uskovaisia teeskentelemällä heidän mielikseen leikkimällä uskovani heidän mielikuvitushahmoihinsa. En vieläkään uskalla tulla kaapista käsitysteni kanssa mutta kirkosta olen eronnut enkä enää jaksa teeskennellä. Kunnioitan toki heidän tapojaan mutten lähde mukaan rukoiluun tai ehtoollisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä jumala on?
Ei vastaa kysymykseen mikä.
Ei vastaakaan koska kyseessä ei ole "mikä" vaan kuka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä jumala on?
Raamatun mukaan jumala on "minä".
Eli minää ei ole olemassa?
Yleensä henkilökohtainen usko, Jumala ja uskonto on henkilölle itselleen arka aihe keskustella. Mieluummin keskustelu sivuutetaan. Monet pitävät (tosi) uskovaisia hörhöinä. Mieluummin asiasta vaietaan.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä henkilökohtainen usko, Jumala ja uskonto on henkilölle itselleen arka aihe keskustella. Mieluummin keskustelu sivuutetaan. Monet pitävät (tosi) uskovaisia hörhöinä. Mieluummin asiasta vaietaan.
Muutenkin hedelmällisiä keskusteluita voi käydä vain toisen samanhenkisen kanssa, joka myötäilee, että "juu, juu" näin on Nooan arkki ottanut eläimiä kaksi kappaletta jokaista lajia kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin hedelmällisiä keskusteluita voi käydä vain toisen samanhenkisen kanssa, joka myötäilee, että "juu, juu" näin on Nooan arkki ottanut eläimiä kaksi kappaletta jokaista lajia kyytiin.
Jos sinun on vaikeaa uskoa voit pyytää Jumalalta siihen apua tai puhumaan sinulle jotenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinun on vaikeaa uskoa voit pyytää Jumalalta siihen apua tai puhumaan sinulle jotenkin
Jumalalta on vaikea pyytää apua, jos siihen ei usko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä jumala on?
Ramatun mukaan ihminen on luotu jumalan kuvaksi, joten ihminen on silloin kuva minusta. Jos minää ei ole olemassa, on ateisti itsensä sekä ihmisen kieltäjä. Miksi itsensä olemassaolo pitäisi kieltää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä jumala on?
Ramatun mukaan ihminen on luotu jumalan kuvaksi, joten ihminen on silloin kuva minusta. Jos minää ei ole olemassa, on ateisti itsensä sekä ihmisen kieltäjä. Miksi itsensä olemassaolo pitäisi kieltää?
Tuo on uskovaisten kehäpäättelyä parhaimmillaan. Raamattu ei ole tietoteos, vaan ihmisten sepitettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että olet siis ateisti? Miksi siis jonkun asian _kieltäminen_ on sinulle niin suuri pakkomielle että käytät aikaa tässäkin keskustelussa. Jumalahan sinulla on mielessä KOKO ajan xD et olisi mikään ateisti jos asia olisi sinulle neutraali eläisit elämääsi rauhassa jne. Ei, vaan selkeästi sinulla on paha olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit olla varma että jumalan ääni päässäsi on yliluonnollista perua eikä vain itsesi luoma harha? Ovatko esim. skitsofreenikot mielestäsi jumalien äänitorvia vai oikeasti mielenterveyshäiriöisiä?
En ole aloittaja mutta olen ihan avoimesti antanut mahdollisuuden mahdolliselle jumalhahmolle tulla ihan henkilökohtaisesti osoittamaan olemassaolonsa ja antamaan sitä apuaan, tai vastaavasti heittämään tulikivillä jos siltä tuntuu. En ole saanut minkäänlaista vastausta. Itse koen että ajatus henkilökohtaisiin pyyntöihin vastaavasta ja toiveita toteuttavasta jumalasta on sekä absurdi että narsistinen ja myös lapsellinen. Jos jokin on maailmankaikkeuden luonut ja sitä pyörittää, miksi moinen yliluonnollinen olento olisi lainkaan kiinnostunut ihmisistä jollain pikkuplaneetalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että olet siis ateisti? Miksi siis jonkun asian _kieltäminen_ on sinulle niin suuri pakkomielle että käytät aikaa tässäkin keskustelussa.
Käytäthän sinäkin pakkomielteisesti aikaa ateismin kiletämiseen tässä keskustelussa. Miksi sinun kieltämisesi olisi yhtään sen järkevämpää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä jumala on?
Jos tämä oli kysymys ateistille, niin vaikea on vastata, sillä ateisti ei usko sinun jumalaasi, joten ei myöskään raamattuusi, jonka väität olevan tuon jumalan sanaa.
P.S. Ateisti ei kiellä jumalaa, hän ei vaan usko väitettäsi sen olemassaolosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että olet siis ateisti? Miksi siis jonkun asian _kieltämin
Ateismin kieltämiseen? XD enhän minä kiellä kenenkään ateismia tänään näin muita kristittyjä kirkossa, oli oikein kivaa, mites itselläsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä jumala on?
Tuo on uskovaisten kehäpäättelyä parhaimmillaan. Raamattu ei ole tietoteos, vaan ihmisten sepitettä.
Ei vaan Raamattu on jumalan sanaa. Minun sanaa minulle. Ihminen on vain kuva minusta. Ei ihminen tee mitään ilman minua (jumalaa).
Ateismi on siis vain sitä, ettei ateisti tunne itseään. Ateisti on kadottanut itsensä, jos ajattelee, ettei minua (jumalaa) ole olemassa. Tämä on kadotus.
Mikä jumala on?