Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haluat kysyä ateistilta - minä myös vastaan niihin kysymyksiin

Vierailija
23.11.2024 |

Kysy mitä haluat, vastaan mitä haluan.

Kommentit (381)

Vierailija
181/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä henkilökohtainen usko, Jumala ja uskonto on henkilölle itselleen arka aihe keskustella. Mieluummin keskustelu sivuutetaan. Monet pitävät (tosi) uskovaisia hörhöinä. Mieluummin asiasta vaietaan. 

Muutenkin hedelmällisiä keskusteluita voi käydä vain toisen samanhenkisen kanssa, joka myötäilee, että "juu, juu" näin on Nooan arkki ottanut eläimiä kaksi kappaletta jokaista lajia kyytiin.

Jos sinun on vaikeaa uskoa voit pyytää Jumalalta siihen apua tai puhumaan sinulle jotenkin 

Jumalalta on vaikea pyytää apua, jos siihen ei usko

Oletan että olet siis ateisti? Miksi siis jonkun asian _kieltämin

Kirjaimellisesti a-teismi = ei-jumalusko.

Vierailija
182/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisiko kristittyjen lopettaa ateistien haukkuminen ja alistaminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä henkilökohtainen usko, Jumala ja uskonto on henkilölle itselleen arka aihe keskustella. Mieluummin keskustelu sivuutetaan. Monet pitävät (tosi) uskovaisia hörhöinä. Mieluummin asiasta vaietaan. 

Muutenkin hedelmällisiä keskusteluita voi käydä vain toisen samanhenkisen kanssa, joka myötäilee, että "juu, juu" näin on Nooan arkki ottanut eläimiä kaksi kappaletta jokaista lajia kyytiin.

Jos sinun on vaikeaa uskoa voit pyytää Jumalalta siihen apua tai puhumaan sinulle jotenkin 

Jumalalta on vaikea pyytää apua, jos siihen ei usko

Oletan että olet siis ateisti? Miksi siis jonkun asian _kieltämin

Lauseessa "ateisti kieltää Jumalan" on monta virhettä. Ensiksi lause tulee teologiasta ja kuuluu "Ateismi kieltää teismin". Kieltää sana on tässä kehittynyt keskiajan vulgaarilatinasta ja käännetty väärin. Sana olisi pitänyt kääntää alkuperäisessä merkityksessään "kumota", "ei ole yhtä kuin".

?

Synonyymit: kieltäminen

kielto, estäminen, puolustus, vastaväite, kiistäminen, kieltäymys, luopuminen, peruminen, hylkääminen. 

Synonyymit kumota

mitätöidä, mitätöntää, tehdä tyhjäksi, neutraloida, kieltää, osoittaa vääräksi, kiistää, vastustaa, osoittaa, hylätä, kaataa, peruuttaa, purkaa, poistaa, kukistaa, syöstä vallasta, lakkauttaa, päästä eroon, lopettaa, välttää, olla ristiriidassa, olla vastapainona, tasoittaa.

Vierailija
184/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jonkin asian puuttuminen tuntuu monille olevan käsittämätön ilmiö? Tarkoittaako uskovaisuus että uskoo ihan kaikkeen? Kai nyt uskovaisillakin on jokin asia johon eivät usko? Onko tämän uskon puuttuminen heille jonkinlainen uskonto?

Vierailija
185/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo sanottu. Ihminen on pelkkä kuva. Ei hminen tee mitään ilman minua.

Kuten jo samottu Raamattu on sepitettä.

Vierailija
186/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uskikset sekaisin päästään?

Vierailija
187/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko uskikset sekaisin päästään?

On, ihan joka ikinen heistä.

Vierailija
188/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne uskiksen pitäis painua?

Vierailija
189/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne uskiksen pitäis painua?

Vidduun

Vierailija
190/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos tutustuisit uusiin löytöihin tieteessä, ymmärtäisit, että tarvitaan älykästä suunnittelua, jotta maailmankaikkeus ja mm. ihmiskunta voi ylipäätään olla olrmassa. "

Taas kehäpäättelyä!  Mikä sen älykkään suunnittelijan suunniteli? Ei voi olla niin, että älykkyys olisi sisäänrakennettu johonki kaikkeuden ulkopuoliseen olentoon. Missä se olento oli ennen kaikkeuden luomista?

Vierailija
191/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo sanottu. Ihminen on pelkkä kuva. Ei hminen tee mitään ilman minua.

Kuten jo samottu Raamattu on sepitettä.

Raamatun sijaan kannattaisi lukea vaikkapa Markus Aureliuksen teos joka on kirjoitettu ennen Raamatun kokoamista. Erittäin hyvä kirja elämän ohjeeksi ja osoittaa ettei kristinuskoa tarvita antamaan ohjeita elämään ja eettisiin valintoihin.

Vierailija
192/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jonkin asian puuttuminen tuntuu monille olevan käsittämätön ilmiö? Tarkoittaako uskovaisuus että uskoo ihan kaikkeen? Kai nyt uskovaisillakin on jokin asia johon eivät usko? Onko tämän uskon puuttuminen heille jonkinlainen uskonto?

Niin, kristitty on ateisti miljoonia hindujumalia kohtaan :)

Vierailija
193/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän on tarve uskovaisilla vetää ateistit uskovaisten kategoriaan? Eivätkö he pysty ymmärtämään, että jollain ei ole uskoa todistamattomiin juttuihin?

Eiväthän kristityt itsekään usko Odiniin. Kukaan ei ole kuitenkaan väittämässä heidän uskonpuutettaan Odiniin uskonnoksi.

Vierailija
194/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulisiko kristittyjen lopettaa ateistien haukkuminen ja alistaminen?

Kyllä. Lisäksi voisivat olla liittämättä inhoamiaan asioita ateismiin.

Jos kristityt pääsisivät jälleen täydellisesti vallan kahvaan, niin ateistit he polttaisivat roviolla ensin. Sitten vasta muun uskoiset.

Vierailija
195/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Winner mestoilla??? t. Kaipaava Intiaani

Vierailija
196/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Winner mestoilla??? t. Kaipaava Intiaani

Kuka hullu? Ookko huumeissa vai myykkö niitä?

Vierailija
197/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koen, että jokainen saa olla mitä oikeaksi kokee. Mutta kysyisin, mitä vaatisi, että uskoisit sittenkin, että on olemassa jokin korkeampi voima? Voisiko jokin "yliluonnollinen" tapahtuma saada sinut toisiin ajatuksiin, vai pitäisitko kaikkea vain sattumana. Minulle on sattunut elämässä niin merkillisiä tilanteita, joita ei voi oikein muuten kuvailla kuin että uskon niiden perusteella.

En osaa oikein sanoa. Koska elän luonnollisessa maailmassa, niin väistämättä kaikki mitä näen tai koen ovat myös luonnollisia asioita. Ehkä jos aurinko nousisi lännestä tai jotain muuta sen luokan ilmiöitä tapahtuisi niin joutuisin harkitsemaan uusiksi kaiken minkä varaan olen nykyisen elämäni rakentanut. 

Olen myös vähintäänkin agnostikko ellen suorastaan ateisti. Mutta uskon, että maailmankaikkeudessa on vielä paljon sellaista mitä emme ymmärrä. Minua esim kiehtoo teoriat rinnakkaisista universumeista yms. Eli jos kokisin yliluonnollisen tapahtuman, ajattelisin olevan kyse jostain tällaisesta, en jumalan olemassaolosta kertovasta asiasta. Ja ufoihin kyllä uskon - siis siihen että jossain päin, ehkä toisissa galakseissa, on älykkäitä sivilisaatioita. Tuntuu hullulta ajatukselta että me olisimme ainoat. 

Vierailija
198/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koen, että jokainen saa olla mitä oikeaksi kokee. Mutta kysyisin, mitä vaatisi, että uskoisit sittenkin, että on olemassa jokin korkeampi voima? Voisiko jokin "yliluonnollinen" tapahtuma saada sinut toisiin ajatuksiin, vai pitäisitko kaikkea vain sattumana. Minulle on sattunut elämässä niin merkillisiä tilanteita, joita ei voi oikein muuten kuvailla kuin että uskon niiden perusteella.

En osaa oikein sanoa. Koska elän luonnollisessa maailmassa, niin väistämättä kaikki mitä näen tai koen ovat myös luonnollisia asioita. Ehkä jos aurinko nousisi lännestä tai jotain muuta sen luokan ilmiöitä tapahtuisi niin joutuisin harkitsemaan uusiksi kaiken minkä varaan olen nykyisen elämäni rakentanut. 

Olen myös vähintäänkin agnostikko ellen suorastaan ateisti. Mutta uskon, että maailmankaikkeudessa on vielä p

Niin kauan, kuin ei päästä omaa aurinkokuntaamme pidemmälle tutkimaan asioita niin ei ole, kuin yksi universumi. Siis meidän universumi (avaruus planeettoineen ja aurinkokuntineen).

Tässä oli joskus hauska vertauskuva Aku Ankassa ---> maapallo on pieni planeetta (pallo) isossa universumissa, jossa miljardeja planeettoja ja aurinkoja (isompi pallo). Näitä isompia palloja oli useita. Kuvaan oli piirretty lapsi ripustamaan jokainen pallo (isommalla pallolla) joulukuusen koristeeksi. :)

Vierailija
199/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut Jeesuksesta?

Haluan kuulla, mitä vastaat. Tiedän kyllä, että olet kuullut. Kukaan ei voi olla kuulematta tässä maassa.

Uskonto on oppiaineena koulussa ja olen käynyt myös rippikoulun.

Vierailija
200/381 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös vähintäänkin agnostikko ellen suorastaan ateisti.

Tässä on "meidän maailmankaukkeus". Voiko olla rinnakkais-maailmankaukkeuksia?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Maailmankaikkeus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi