Muuttaisitko tässä tilanteessa kaupunkiin?
Asutaan ihan maalla hyvin pienessä kunnassa. Oma talo joka juuri remontoitu mieleiseksi, ihana ja rakas. Erittäin edullinen asua, n. 2000€ vuodessa. En haluaisi tästä pois ikinä.
Olen tehnyt tähän saakka täysin etätyötä. Nyt haluavat kaikkien palaavan työpaikalle, etää jatkossa vain 2 päivää viikossa. En pysty kulkemaan tuota työmatkaa omalla autolla terveyssyistä, julkiset ei kulje. Ainoa vaihtoehto jatkaa työssä olisi hommata sieltä pieni vuokra-asunto. Vapailla ja etäpäiviksi sitten kotiin.
Mutta jos muutettaisiin sinne, miehen työmatkoista (3-4 pv viikossa) tulisi lähes 3-tuntisia per suunta. Hän ei voi työllistyä minun työpaikkakunnalle eikä myöskään nykyiselle asuinpaikkakunnalle. Minun työllistymiseen nykypaikkakunnalla on pienet mahdollisuudet, eri työ ja pienempi palkka kuin nykyään. Tällä hetkellä siis töitä ei ole, mutta en ole vielä kysynytkään.
Mitä tekisit? Itsestä tuntuu että hyvää ratkaisua ei ole olemassakaan ja asia ahdistaa paljon.
Kommentit (55)
Isoon kaupunkiin vaan. Täällä on hyvä asua
Oletko saanut työterveydestä lausunnon, että työmatka ei onnistu terveyssyistä? Yrittäisin neuvotella vielä työnantajan kanssa, ja pyytäisin ainakin lisäaikaa järjestelyjä varten. Kannattaa aloittaa uuden työn etsiminen heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioparithan saavat vähentää 100% työasunnon kuluista verotuksesta. Alunperinkin muutettu väärään paikkaan kun ei kumpikaan ole työllistynyt asuinpaikkakunnalle eikä edes naapurikuntaan. Tuohon kombinaatioon kun vielä lisätään kaikkien palvelujen terveyskeskusta myöten katoaminen paikkakunnalta niin hankalammaksi vain menee kun ikää tulee lisää.
No ei se noin yksinkertaista ole tuo verovähennys. Jos ei kriteerit täyty, ei vähennyksiä tule.
Joillekin Verotoimiston yksinkertaiset ohjeet ovat liian vaativat ymmärrettäväksi. Ap:n kertomassa tapauksessa kriteerit täyttyvät ihan helposti.
Eipä siinä ole mainittu esimerkiksi kilometrejä. Tai ovatko naimisissa. Ja haluavatko viralliseksi asunnoksikaan sitä yksiötä. Tässä olet nyt sinä se yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioparithan saavat vähentää 100% työasunnon kuluista verotuksesta. Alunperinkin muutettu väärään paikkaan kun ei kumpikaan ole työllistynyt asuinpaikkakunnalle eikä edes naapurikuntaan. Tuohon kombinaatioon kun vielä lisätään kaikkien palvelujen terveyskeskusta myöten katoaminen paikkakunnalta niin hankalammaksi vain menee kun ikää tulee lisää.
No ei se noin yksinkertaista ole tuo verovähennys. Jos ei kriteerit täyty, ei vähennyksiä tule.
Joillekin Verotoimiston yksinkertaiset ohjeet ovat liian vaativat ymmärrettäväksi. Ap:n kertomassa tapauksessa kriteerit täyttyvät ihan helposti.
Eipä siinä ole mainittu esimerkiksi kilometrejä. Tai ovatko naimisissa. Ja haluavatko viralliseksi asunnoksikaa
Älä ota ap trollin kirjoituksia liian vakavasti. Luulisi sinunkin typerällä päälläsi löytävän Vero.fi sivuilta kilometrirajan ja ettei asuntoa tarvitse rekisteröidä maistraattiin vakituiseksi asunnoksi. Se onko pariskunta naimisissa, on heidän ongelmansa, ongelmia asioiden järjestelykyvyssä näkyy olevan muutenkin. Jo tekstistä voi päätellä että työpaikkakunta on kaukana kun höpöttää miehen työmatkasta autolla ajaen oletuksena n. 80 km tunnissa maaseutualueella. Edes Hesasta Tampereelle ajomatka ei kestä lähes kolmea tuntia.
Ihme kun kukaan ei ole ehdottanut vielä talon myyntiä 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä muuta. Pidät talon. Keksikää positiivisia ratkaisuja. Vuokraaminen liian kallista myös.
En missään nimessä halua muuttaa. Mutta jos vaihtoehto työttömyys? Ap
Saisitko neuvoteltua 1-2 päivää ja sitten airbnb tai hotelli pysyvän vuokran sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos etätyöt voivat olla peräkkäisinä päivinä, esim ti-to, niin asuminen näinä päivinä työpaikkakunnalla. Joko vuokra tai airbnb.
Ja sitten etsiä vähitellen töitä omalta paikkakunnalta, vaikka olisikin pienempi palkka, koska kyllähän se reissaaminen ja kakkosasuntokin maksaa.
Itse asiassa tätä just heräsin tänään miettimään. Kotipaikkakunnalla todennäköisesti ainoa työ mitä saisin olisi bruttopalkka sama kun nykyään netto. Se tuntui tosi pieneltä, mutta tosiaan jos nyt tämän isomman palkan saa vaan sillä että vuokraa sieltä kämpän niin siihenhän se erotus menee. Riittääkö edes. Just näin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin työnantajaa tuommoisen typerän säännön takia. Kyllä niitä sellaisiakin työnantajia on, jotka sallivat etätyöt. En missään tapauksessa muuttaisi.
No kyllä on tullutkin haettua heti uutisesta lähtien. Ei vielä ole tärpännyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko saanut työterveydestä lausunnon, että työmatka ei onnistu terveyssyistä? Yrittäisin neuvotella vielä työnantajan kanssa, ja pyytäisin ainakin lisäaikaa järjestelyjä varten. Kannattaa aloittaa uuden työn etsiminen heti.
Kyllä, vahva lääkärinlausunto on mutta työnantaja ei ole antanut vielä vastinetta. Ja se varmaan ei ole hyvä merkki. Uutta työtä olen jo alkanut hakea. Ap
Ei perähikiälle kannata jäädä. Talon arvo laskee ja siitä tulee ongelmajätettä ennemmin kuin uskotkaan. Kaupunkiin vaan sivistyksen pariin! Rahat tuottavampiin assetteihin.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kun kukaan ei ole ehdottanut vielä talon myyntiä 🙄
Niin. Ei olla myymässä. Ja tämä talo nimenomaan mahdollisti miehen pääsyn unelmatyöhön. Velaton talo ja tosi edullinen asua niin mikä sen parempaa. Mies ei haluakaan asua samalla paikkakunnalla kuin on töissä eli sopinut siinäkin mielessä tosi hyvin tässä asua kun minullakin ollut etätyö. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei perähikiälle kannata jäädä. Talon arvo laskee ja siitä tulee ongelmajätettä ennemmin kuin uskotkaan. Kaupunkiin vaan sivistyksen pariin! Rahat tuottavampiin assetteihin.
On omalla onnellisuudellakin joku arvo.
Ihmetyttää, että minkälainen terveydellinen vaiva estää työmatkan ajamisen, mutta sallii näyttöpäätetyön? Naapurustossa asuu pyörätuolia käyttävä henkilö ja hänkin ajaa autoa, erikoisvarusteltua. Mutta ymmärrän kyllä ongelman. Muutama vuosi sitten kiellettiin konttoriin meno, työnantajat kustansivat etätyöpisteitä, osa muutti "pysyvien etätöiden" vuoksi muualle ja nyt vaaditaankin taas konttoriin. Olen historiassa tehnyt sekä pitkää työmatkaa että työtä, jossa asuin arkiviikot toisella paikkakunnalla. Molemmat vaihtoehdot ovat kyllä ihan ahterista, enkä itse enää koskaan kumpaankaan suostu.
Etätöissä on se hyvä puoli, että mahdollisten työnantajien määrä kasvaa. Ei tarvitse tyytyä pienen paikkakunnan muutamaan vaihtoehtoon. Koko Suomen mitalta voi etsiä töitä, joissa tiimi kokoontuu fyysisesti vain harvoin, tyyliin kerran kuukaudessa tai kerran vuosineljänneksessä. Jos taas etsii 100% etätöitä, niin työnantajahan voi periaatteessa sijaita missä vain, niin Suomessa kuin ulkomaillakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää, että minkälainen terveydellinen vaiva estää työmatkan ajamisen, mutta sallii näyttöpäätetyön? Naapurustossa asuu pyörätuolia käyttävä henkilö ja hänkin ajaa autoa, erikoisvarusteltua.
Mä en ole ap mutta irtisanouduin joskus selkäsairauden vuoksi työstä jossa oli paljon autolla ajoa ja loppuaika näyttöpäätetyötä ja vielä ilman sähköpöytää. Aiheutti heIvetilliset hermokivut. Menin töihin päiväkotiin kävelymatkan päähän ja sitä kyllä pystyin tekemään. Vaikka ei ehkä uskois.
Ja eikö epilepsian takia ole että ajokielto tulee mutta näyttötyötä voi tehdä? En ole varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On omalla onnellisuudellakin joku arvo.
Aivan näin. Talon arvoa ei tarvitse miettiä, kun ei ole myymässä. Palveluiden puutteet ym ei haittaa, ruokakauppa riittää. Täällä on hyvä olla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Etsi kimppa-asunto, edullinen.
Ei enää tässä iässä, kiitos. Ap
Sori luin miehen tilanteen aiemmin väärin. Pidä talo. Mies löytää ehkä työn. Tee etänä mitä pystyt tai oma minibisnes. Älä mene firmaan jos ahdistut siellä liikaa, pitkän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää, että minkälainen terveydellinen vaiva estää työmatkan ajamisen, mutta sallii näyttöpäätetyön? Naapurustossa asuu pyörätuolia käyttävä henkilö ja hänkin ajaa autoa, erikoisvarusteltua.
Mä en ole ap mutta irtisanouduin joskus selkäsairauden vuoksi työstä jossa oli paljon autolla ajoa ja loppuaika näyttöpäätetyötä ja vielä ilman sähköpöytää. Aiheutti heIvetilliset hermokivut. Menin töihin päiväkotiin kävelymatkan päähän ja sitä kyllä pystyin tekemään. Vaikka ei ehkä uskois.
Ja eikö epilepsian takia ole että ajokielto tulee mutta näyttötyötä voi tehdä? En ole varma.
Epilepsian kanssa voi myös ajaa. Edellisestä kohtauksesta pitää olla tietty aika ennen kuin voi taas ajaa. Lääkityksen muutokset aiheuttaa myös ajokieltoa, kunnes uuden lääkityksen kanssa on mennyt riittävästi aikaa ilman kohtauksia. Itse olen selkävaivainen. Enemmän minua näyttöpäätetyö vaivaa kuin ajminen. Siksi kysyinkin. Auton istuimen saa paljon paljon paremmin säädettyä kuin konttorituolin. Osa kuljettajista, varsinkin kokemattomuuttaan, jännittää ylävartaloa ajaessaan. Yleensä kokemuksen myötä oppii rentoutumaan. Varsinkin maantiellä. Eihän siinä tarvitse kuin laittaa vakkari päälle ja herätä valveunista konttorin pihasta.
Apn täytyy olla provo, koska hän kertoo, ettei pääse työpaikalleen, koska ei pysty ajamaan autoa. Mieskö vie ensin apn, ajaa sitten 3h omalle työpaikalleen,