Fazer-kahvila heittää päivän päätteeksi myymättä jääneet tuotteet roskiin.
Käväisin yhdessä Helsingin Fazer-kahviloista noin 15 minuuttia ennen sulkemisaikaa ja samalla näin kun myyjä tyhjentää vitriiniä kakuista, kipaten kokonaisia kakkuja mustiin jätesäkkeihin?!
Näinkö on asia? Että kahvilan työntekijöitä ohjeistetaan syömäkelpoista ruokaa viskaamaan noin härskisti menemään?
Miten olisi kakkujen lahjoitus jonnekin? Vanhainkoteihin? Mitä tahansa muuta kuin tuollaista haaskausta. Vähän meni maku nyt tuosta mestasta..
Kommentit (195)
Kakkujen ja leivonnaisten myynti lopetettava. Tuhoavat muutenkin vain terveyden.
Loppupäivästä vitriinissä tönöttäneet tuotteet heitetään aina joka kahvilassa roskiin
Työntekijätkään ei saa ottaa niitä. Saa potkut varastamisesta jos ottaa.
En ikinä osta kahviloista illalla mitään kun vitriinissä seisoneet tuotteet on bakteeripesiä
Vierailija kirjoitti:
Ironista tässä on se, kuinka Fazer keimailee kaikilla eettisyysasioilla, kuten seksuaalivähemmistöjen oikeuksilla ja eettisellä kaakaonkasvattamisella jne jne jne. ja totuus on jotain aivan toista.
Tuosta saadaan kylläkin pohjimmiltaan syyttää Eviraa joka on ohjeistanut hävittämään kaikkea kerran esillä ollutta ruokaa. Esim pidettiin kalliit häät eikä saatu ylijäämäruuista säästää mitään paitsi ylin kerros kakkua (joka oli muutenkin pitopalvelu varannut säästettäväksi).
Ihan turha Fazeria syyttää kun maanlaajuisesta ravitsemusalan säädöksestä kyse.
Mikä tässä nyt yllättää? Ruokakaupoissa ynnä muissa paikoissa tulee hävikkiä jotta asiakkaat saisivat kaiken tahtomansa. Jos tahdotte osallistua hyväntekeväisyyteen, ilmoittautumaan seurakunnalle tai johonkin. Käytte sitten joka päivä hakemassa hävikkilaatikot sulkemisaikaan ja kädet ristiin ettei nälkäinen köyhä saa leivonnaisista ripulia seuraavana päivänä.
Eräässä lounasravintolassa, jossa olin töissä saattoi jäädä esimerkiksi lihapullia kokonainen iso vuoallinen, sellainen monen litran pitkä vuoka. Ei muuta kuin roskiin. Ei edes työntekijät saaneet ottaa tai ostaa niitä. Tuntui ihan kauhealta tuhlaamiselta ja sitä se olikin.
Kädet ristiin sitten ettet saa koronaa lattialle tippuneesta tuotteesta, mikä on laitettu roskiin ruokahävikkikoriin.
Paistopistecroisssantit ja muut menee myös roskiin koska niitä ei saa enää dyödä seuraavana päivänä
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt yllättää? Ruokakaupoissa ynnä muissa paikoissa tulee hävikkiä jotta asiakkaat saisivat kaiken tahtomansa. Jos tahdotte osallistua hyväntekeväisyyteen, ilmoittautumaan seurakunnalle tai johonkin. Käytte sitten joka päivä hakemassa hävikkilaatikot sulkemisaikaan ja kädet ristiin ettei nälkäinen köyhä saa leivonnaisista ripulia seuraavana päivänä.
Minua ei haittaa vaikka köyhä ripuloisi. Se on sen ongelma jos vatsa on heikko.
Jos on tuotteessa maitotuotteita ne on laitettava roskiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilm sama juttu on myös Fazerin paistopisteillä. Suurin osa suoraan roskiin, osa myydään nykyisin alellaz mutta ei läheskään kaikkea. Syy on se että ihmiset ostaisivat normihinnalla. Aikamoista tuhlausta. Kumma ettei tästä ole aiemmin juttua ollut, vai poistetaanko ne ettei fazerista puhuttaisi pahaa?
Paistopisteillä on vähän se että jos niissä tuotteissa on lihaa tai jotain rahkaa/juustoa esim ja koko päivän jo seisseet huoneenlämmössä niin itse en ostaisi edes alehinnalla enää illalla..
Eihän noita mainitsemasi tuotteita saa myydä koko päivää, eikö niissä ole aika minkä voivat olla myynnissä.Siis kun aamulla paistaa ei niitä samoja saisi olla enää illalla myynnissä. Jos ei siis ole kylmätiski,koskee myös piirakoita.
Toivottavasti ketjun aloittaja ei ole se asiakas joka tulee viimeisen tunnin aikana valittamaan kun ei ole nyt niitä lempparimunkkeja vaikka on viisi muuta vaihtoehtoa ja "äkkiäkös te sellaiset minulle sulattaisitte/paistaisitte, saisi ees tuoretta syötävää eikä mitään vitriinissä seissyttä". Miten kenellekään voi tulla uutena tieto, että osa myytävistä syötävistä täytyy laittaa hävikkiin, ilman hävikkiä ei olisi asiakkaita ja myyntiä. Kaikki tämä jotta suomalainen kermaperse pysyisi tyytyväisenä. Jos nyt on yksi kahvila loattu, tasa-arvon nimissä pitäisi muitakin boikotoida. Tai koko ruokaa myyvä kenttä.
Sääntö-Suomi.
Meillä toimii erinomaisen hyvin Too-good-to-go-sovellus. Siinä on mukana niin ravintoloita kuin leipomoita ja muita kauppoja. Vähän ennen sulkemisaikaa voi käydä ostamassa pienellä rahalla kassillisen tuotteita. Esim leipomosta kävin hakemassa 3 eurolla kassin, jossa oli ruisleipää, vehnäleipää, sämpylöitä, viinereitä ja jotain muutakin pullaa.
No mitä sitten? Minä maksan täyden hinnan tuotteista, niitä ei todellakaan pidä antaa puolta tuntia myöhemmin ilmaiseksi yhtään kenellekään. Vituttaisi sellainen paska niin, että asiointi päättyisi. En maksa satasta siitä, ettei naapuri saa viittäkymppiä, mutta maksan tavarasta käyvän hinnan, ja odotan, että niin joutuvat maksamaan muutkin samaa tavaraa haluavat.
Ruoka on vielä niin halpaa, että sitä on vara tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä lounasravintolassa, jossa olin töissä saattoi jäädä esimerkiksi lihapullia kokonainen iso vuoallinen, sellainen monen litran pitkä vuoka. Ei muuta kuin roskiin. Ei edes työntekijät saaneet ottaa tai ostaa niitä. Tuntui ihan kauhealta tuhlaamiselta ja sitä se olikin.
Mä oon yhdessä aiemmassa työpaikassa vetänyt 60 litraa maitoa suoraan viemäristä alas kun esimies oli unohtanut että oli syyslomaviikko ja koulu kiinni...
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on outo ajatus että ripuli tulee jo siitä kun leivonnainen on ollut yhden päivän vitriinissä. Ei tule.
Vierailija kirjoitti:
En usko, oliko kahvi liian kallista vai miksi valehtelet?
Olen eri, mutta tiedän että tätä tapahtuu PALJON. Olen ollut keikkatyöläisenä eri tuotantolinjoilla. Joka paikassa heitetään valtavat määrät juuri paistettua ruokaa roskiin, koska esim pullan kappalepaino on 5 grammaa liian suuri, tai sairaalan ruokalaan jäi monta ylimääräistä vuokaa uunilohta. Myös juuri tehtyä jäätelöä menee paljon roskiin pienen kauneusvirheen takia.
Kun kysyin työnjohdolta miksi näin tehdään, oli vastaus: Meillä ei tehdä sekundaa.
Se on jo keksitty: punalaputetut tuotteet ja samaa suosittelisin myös Fazerin kahviloille...