Joululahjat ja ankeat pihit ihmiset.
"Aikuinen ei tarvitse lahjoja" - typerin lause, jota ikinä keksitty. Kaikki nämä kitisejät, jotka eivät arvosta läheisiä ja ystäviä ja eivät tee lahjoja. Raivostuttaa jo nyt. Miten ei tee joululahjoja ystäville ja läheisille? Koko vuosi on aikaa miettiä, mitä antaa lahjaksi. Voitte keksiä tekosyitä kuluttamisen vähentämisestä (sen mukaan ihmiset menettävät työpaikkoja, kun kulutusta vähennetään) ja että aikuinen ei tarvitse bla bla bla, mutta totuus on, että olette laiskoja ja saitoja. Saituus on ruma piirre ihmisessä. Ja raha ei ole syy. Pienellä rahalla saa ihania lahjoja ja koko vuosi on aikaa miettiä.
Kommentit (129)
Mulla on tänä vuonna tosi helppo rasti. Tein tosi hyvää rastiketta, johon tuli paljon mm tomaattia, kesäkurpitsaa, chiliä jne.
Sain naapuristosta kauniita lasipulloja ja töysin ne ja purkki pakkaseen. Lisäksi olen saanut paljon kirppistavaroita lahjoituksena. Täältä on löytynyt muutama osuva lahjakin.
Yhdelle ystävälle teen joka joulu lahjaksi virpomisoksia. Nekin on tehty ja pakattu jo.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta olen samaa mieltä tuon aiemman kirjoittajan kanssa siitä, että jos tietää toisen olevan vaikkapa hajuvesien suurkuluttaja, niin sitten hajuvesi voi olla ihan toivottukin lahja."
Ainoa vain että sama hajuvesi voi eri ihmisillä tuoksua käytössä ihan erilaiselta, toisella hyvältä ja toisella sitten ei. Riippuu ihan ihmisen omasta ihosta ja ominaistuoksusta.
Totta tuo, mutta jos tiedät, mitä hajuvettä toinen käyttää, ostat samaa. Mun äiti tykkäsi käyttää Chanel 5:sta ja sitä sitten tuli ostettua kunnes äiti lakkasi käyttämästä hajuvesiä.
Jos ei keksi lahjaa, voi pyytää lahjan saajalta joululahjatoivelistan. Näin meillä.
Jos ei ole voimavaroja, on ymmärrettävää, jos ei tee lahjoja.
Mutta jos ette tee lahjoja, ei tarvitse mainostaa ja kailottaa sitä ääneen. Antakaa joulu-ja lahjaihmisten nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan tee mitään minulle hyvässä tahdossa hankitulla itselleni täysin turhalla tavaralla ja krääsällä.
Sain viime vuonna 8 joululahjaa. Mikään näistä ei ollut turha tavara tai krääsää. Hyvin tarpeeseen on kaikki tullut. En ymmärrä valitusta turhasta tavarasta ja krääsästä. Onko se joku Temusta tilattu koriste vai mikä?
Minä en henkilökohtaisesti tee mitään esim. kosmetiikkapakkauksilla, torkkupeitoilla, koristetyynyillä, keittiövälineillä, kynttilöillä, lautasliinoilla, käsipyyhkeillä, mausteilla, lahjakoreilla, kirjoilla, koriste-esineillä - lista on loputon. Jos et oikeasti tiedä tai osaa kysyä mitä tarvitsen, älä hanki mitään. Minä en edes tunne ketään joka tilaisi jostain Temusta yhtään mitään, lähes kaikki tuntemani ihmiset käyttävät pääasiallisesti kiv
Aamen. 👍
Ei ole mitään järkeä aikuisten välisessä lahjojenvaihtorumbassa. Joulu on lasten juhla.
Vierailija kirjoitti:
Jos rakastaa toista, vällittää, voisi tehdä joululahjan.
Lahjomallako se välittäminen sinun mielestäsi osoitetaan?
On typerää ja itseasiassa lapsellista haukkua toista ihmistä lapsen tasolle jäänneeksi vaan sen takia, että se tykkää lahjoista... Nämä on oikeasti ankeat ihmiset, jotka näin tekevät ja sellaisia en halua elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei? Se on yksi tapa huomioida toista. Mitä siinä on pahaa? Se, että et kykene ottamaan lahjaa vastaan tai se, että pitää olla vähemmän saita ja näkemään hieman vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
On typerää ja itseasiassa lapsellista haukkua toista ihmistä lapsen tasolle jäänneeksi vaan sen takia, että se tykkää lahjoista... Nämä on oikeasti ankeat ihmiset, jotka näin tekevät ja sellaisia en halua elämääni.
Mun mielestä ei ole lapsellista antaa lahjoja, jos tykkää lahjojen antamisesta. Mutta se, että loukkaantuu, jos ei itse saa lahjoja, on - ainakin mun mielestä - vähän lapsellista.
Veli vaimoineen oli tosi pihejä, sain joskus purkin vihreitä oliiveja ja sitten pienen pussin manteleita, parasta ennen päiväykset menneet jo aikoja sitten. No eipä enää lahjoja anneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahja voi olla monenlaista. Yhteinen lounas, kahvittelu, joulukonsertissa käynti, teatterissa käynti ym. Kyllä minä ainakin ilahtuisin tällaisista. Tavarasta en niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei? Se on yksi tapa huomioida toista. Mitä siinä on pahaa? Se, että et kykene ottamaan lahjaa vastaan tai se, että pitää olla vähemmän saita ja näkemään hieman vaivaa?
No, entä jos se toinen ihminen ei oikeasti halua mitään.
Kiitos kaikille! Minä menen nyt paketoimaan lahjoja. Tämä oli hyvin antoisa keskustelu. Sain varmistusta siihen, että en ikinä halua lopettaa lahjojen tekemistä ja antamista ja saamista. Kaikki loukkaavat kommentit tuntuivat kehuilta ja tunsin vaan myötätuntoa ankeita ihmisiä kohtaan. Kaffepulla oli kiva ja sitten se, joka kertoi, että säästi asten joulurahoista 70 eur ja muutama muukin, mutta valtaosa - jeesus, että olette ankeita! Siis superankeita!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tänä vuonna tosi helppo rasti. Tein tosi hyvää rastiketta, johon tuli paljon mm tomaattia, kesäkurpitsaa, chiliä jne.
Sain naapuristosta kauniita lasipulloja ja töysin ne ja purkki pakkaseen. Lisäksi olen saanut paljon kirppistavaroita lahjoituksena. Täältä on löytynyt muutama osuva lahjakin.
Yhdelle ystävälle teen joka joulu lahjaksi virpomisoksia. Nekin on tehty ja pakattu jo.
Sinun mielestäsi. Jos minulle tulee tuollaisia niin kastike biojätteeseen, kirpparitavarat kierrätykseen ja kerjäysrisut roskiin. En millään pahalla, mutta kaikki ei vaan halua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään järkeä aikuisten välisessä lahjojenvaihtorumbassa. Joulu on lasten juhla.
Joulu kuuluu kaikille. Joululahjat myös.
En vietä joulua joten en hanki lahjojakaa. En edes sukulaislapsille niin miksi perheen ulkopuoliselle aikuiselle? On ollut ihan tervehdyttävä ajatus muksuillekin että tapoja on monia eikä kulutusjuhla ole pakollinen :).
En tiedä jaksanko tänä vuonna miettiä koko lahjoja. Elämässä on ollut nyt hieman rankkaa. Joulukortit lähetän pääasiallisesti sähköisesti kuvaviestillä ja ehkä muutaman joulukortit lähetän - ehkä.
Jos joululahjoja hankin, niin pullo glögiä ja kummilapsille lahjakortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdelle ystävälle teen joka joulu lahjaksi virpomisoksia. Nekin on tehty ja pakattu jo.Sinun mielestäsi. Jos minulle tulee tuollaisia niin kastike biojätteeseen, kirpparitavarat kierrätykseen ja kerjäysrisut roskiin. En millään pahalla, mutta kaikki ei vaan halua.
Samaa mieltä. Pahimpia ovat ne, jotka vielä ylpeillen ilmoittavat, että oma lapsensa Pirkko-Petteri on nämä ihan itse leiponut. Rähmäisillä käsillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu kuuluu kaikille. Joululahjat myös.
Joulu on joulu myös ilman lahjoja.
Ja tietysti se yksi poissulkee sen toisen, Just.