Joululahjat ja ankeat pihit ihmiset.
"Aikuinen ei tarvitse lahjoja" - typerin lause, jota ikinä keksitty. Kaikki nämä kitisejät, jotka eivät arvosta läheisiä ja ystäviä ja eivät tee lahjoja. Raivostuttaa jo nyt. Miten ei tee joululahjoja ystäville ja läheisille? Koko vuosi on aikaa miettiä, mitä antaa lahjaksi. Voitte keksiä tekosyitä kuluttamisen vähentämisestä (sen mukaan ihmiset menettävät työpaikkoja, kun kulutusta vähennetään) ja että aikuinen ei tarvitse bla bla bla, mutta totuus on, että olette laiskoja ja saitoja. Saituus on ruma piirre ihmisessä. Ja raha ei ole syy. Pienellä rahalla saa ihania lahjoja ja koko vuosi on aikaa miettiä.
Kommentit (129)
Meret ja maat täynnä muovia ja krääsää, yhtään en lisää sitä. Tuo pakkomielteinen kulutushysteria ja materian perässä juoksentelu lienee sisäisesti tyhjien ja peruspinnallisten sätkynukkien reagointia mainos-ja viihdesirkukseen.
Itselleni riittää lintujen ruokkiminen ja hiljaisuudesta nauttiminen tykkylumen peittämässä satumaisessa metsämaisemassa.
Sellaiset ihmiset vasta ankeita ovat, jotka vapaaehtoisesti työntävät toisille ihmisille väkisin turhaa krääsää ja sitten uhriutuvat, kun eivät saa samanlaista turhuutta itselleen. Sama pätee äiteihin/anoppeihin/mummoihin, jotka pesevät katot ja peräkomerot jouluksi, laittavat kymmeniä sortteja ruokaa ja vaihtavat verhoja/mattoja/pöytäliinoja ja ovat sitten väsymyksen takia joko itkuun purskahtamaisillaan tai kiukkupusseja koko joulun.
Pitäisi varmaan olla iloinen ap:n puolesta, että hänellä ei ole elämässä mitään oikeita ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan tietäisi mikä ilahduttaa.
Mitä osata ja haluta katsoa ja kuunnella. Mitä läheinen kertoo vuoden aikana - mitä toivoo, mistä haaveilee tai mikä ilahduttaa.
Minä ainakin ilahtuisit sellaisesta, mitä kukaan ei pystyisi minulle ostamaan tai antamaan.
Ilahtuisit totta vie kesämökistä meren tai järven rannalla. Uusi talo voisi myös olla poikaa ja samoin uusi iso maasturi. (täällä maalla tarvitsee sellaisen)
Ja olisin myös ikikiitollinen, jos saisin terveyden takaisin ja voisin elää huolettomana.
Kaiken muun pystyn hankkimaan ja ostamaan itsekin, nutta noita edelle mainittuja en ja terveeksi minua ei enää saa kukaan eikä mikään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että nämä ei aikuisille lahjoja ihmiset ovat oikeasti kadottaneet sisäisen lapsen...Joululahja ei ole vain materiaa - se on yllätyksen hetkeä, paketin avaamista, välittämistä ja rakkautta, toisen toiveiden huomaamista.
Ne mahtaa olla niitä aikuiset ei syö karkkia, sipsiä, juo limpparia ja mehua, tilaa ravintolassa epäsopivaa syötävää jne....aikuiset eivät pukeudu siihen ja tähän, auta armias jos joku vaikka laskee persmäkeä. Eihän aikuinen...
Mulla ei ole oikeasti rahaa ostaa ystäville tai sukulaisille lahjoja, kummilapsille ja omalle lapselle ostan kyllä. Eikä kukaan tutuistani kyllä odotakaan sitä. Ja joo kyllä mä ite lahjoista tykkään mutta ne pitää olla sellaisia mitkä on oikeasti tarpeellisia ja tulee käyttöön. Esim. Iittalan Kastehelmi-sarjan astiat, Kalevala korun Vanamo-sarjan korut, Guccin Flora tai Bloom-hajuvesi. Mitään itsetehtyjä härpäkkeitä en halua enkä osaa itsekään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan tietäisi mikä ilahduttaa.
Mitä osata ja haluta katsoa ja kuunnella. Mitä läheinen kertoo vuoden aikana - mitä toivoo, mistä haaveilee tai mikä ilahduttaa.
Kai joku hyväntuoksuinen saippua, hajuvesi, cd-levy voivat tuntua kivoilta.
Ei kaikista.
Ilahduin 10-kpl cd-levyistä klassista musiikkia. No en ostaisi muille joka ei tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikilla on jo kaikkea. Vaikka miten olisi saajan näköinen lahja niin silti se on useimmiten tarpeetonta.
Mutta miten voit päättää näin? Esimerkiksi se, että ihmisellä on paljon kirjoja, ei tarkoita, että kirjoja ei voi olla enemmän, suklaata ei ole ikinä liikaa...maailma on täynnä ihania tavaroita ja ihania makuja, jota antaa lahjaksi. Meidän perheessämme kyllä riittää jokaisella toiveita.
Mä käsitin tuon aiemman kommentin niin, että vaikka lahjan antaja ajattelisi lahjansa olevan kuinka saajansa näköinen, lahjan saajan mielestä taas lahja on ihan turha ja tarpeeton.
Ok, mutta sitten on vika lahjan tekijässä, kun se ei ole osannut huomioida lahjasaajan tarpeita ja kuunnellut vuoden aikana tai tehnyt tutkimusta. JOKAINEN tarvitsee jotain. Jokainen ilahtuu jostain.
Ne asiat jotka minä tarvitsen ja haluan ja jotka minua ilahduttavat ovat sellaisia että en todellakaan odottaisi kenenkään muun ostavan niitä minulle. Tänä jouluna mm. uusi kashmirhuivi, se jota olen katsellut maksaa 300 euroa. Uusi puhelin, se jonka haluan maksaa noin 1500. Molemmat aion itse ostaa itselleni.
En tarvitse yhtään kirjaa (luen kaikki kirjat elektronisesti tilauspalvelusta), en yhtään ainoaa kippoa, kuppia, mukia, kynttilää, koriste-esinettä, pyyhettä, tyynyliinaa.... Niitä on omiksi ja muidenkin tarpeeksi takuuvarmasti seuraavaksi 50 vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole oikeasti rahaa ostaa ystäville tai sukulaisille lahjoja, kummilapsille ja omalle lapselle ostan kyllä. Eikä kukaan tutuistani kyllä odotakaan sitä. Ja joo kyllä mä ite lahjoista tykkään mutta ne pitää olla sellaisia mitkä on oikeasti tarpeellisia ja tulee käyttöön. Esim. Iittalan Kastehelmi-sarjan astiat, Kalevala korun Vanamo-sarjan korut, Guccin Flora tai Bloom-hajuvesi. Mitään itsetehtyjä härpäkkeitä en halua enkä osaa itsekään tehdä.
Minä taas en tekisi mainitsemillasi tuotteilla yhtään mitään. Kastehelmi ja Kalevala eivät ole koskaan miellyttäneet minua enkä käytä hajuvesiä. Siitä olen samaa mieltä etten halua mitään muuta itsetehtynä kuin villasukat.
On ihmisiä, jotka ylpeinä itsestään antavat lahjoja, jotka ovat heidän oman makunsa mukaisia, ja joita lahjansaajat inhoavat.
On niitä, jotka eivät muista mitenkään toisia, mutta katsovat itse jäävänsä liian vähälle lahjoissa.
Lapaset tai 100 € eivät ole mitään. Uskoisin kuitenkin joidenkin ilahtuvan 10 000 €:sta,. Kun siihen ei ole varaa parasta, ettei anna mitään.
Hohhoi miten lapsellista ap. Meillä lopetettiin lahjojen osto, kun alettiin olla 12 vuoden ikäisiä siskon kanssa. Kaikki halusivat panostaa mieluummin laadukkaaseen ruokaan ja viettää joulua välillä muuallakin kuin kotona. Tarkoitan tällä Lapissa mökkeilyä, en ulkomaan matkoja. Tule tähän päivään ja katso mitä ympäristölle kuuluu, maailma ei tarvitse enää yhtään turhaa tavaraa eikä ylimääräistä kulutusta. On järjetöntä vaihdella aikuisten kesken parin euron suklaarasioita ja tuikkukippoja! Joulussa tärkeintä on läheiset, läsnäolo, hyvä ruoka, tunnelma. Hyvää joulumusiikkia, teemaan sopivia elokuvia, kirkko ja hautausmaa.
En ymmärrä MIKSI aikuisten pitäisi antaa lahjoja toisilleen, varsinkaan mitään arvotonta ja turhaa krääsää. Olen itse 18v opiskelija, liinavaatteita löytyy riittävästi yhdelle ihmiselle, astiastot ja aterimet löytyy, kosmetiikan hankin vain apteekista ja olen hyvin tarkka merkeistä herkän ihon vuoksi. En tee mitään myöskään hajuvesillä tai tuoksukynttilöillä astmaatikkona, niitähän sitä yleensä naisille "lahjaksi" tyrkätään. Ruokalahjat on ok, hyvä viini tai vaikka lohifile olisi oikeinkin tervetullut. Itsetehtyjä leivonnaisia tai ruokia en lapsi- tai lemmikkiperheistä halua myöskään missään nimessä saada, menee suoraan roskiin.
Kyllä minunkin mielestäni tämä lahjakulttuuri on enemmän lapsia varten. Lapsuudenperheessä aikuiset saattoivat muistaa toisiaan toki joulukukalla, mutta varsinaisia lahjoja ei kyllä ollut tapana antaa. Samaa linjaa olemme nyt noudattaneet, kun suvun viimeisetkin lapset alkavat olla aikuisia. Mummot vaihtavat kukat keskenään ja joku voi tuoda vaikka jouluolutta yhteiseen ruokapöytään, mutta muuten nautimme vain toistemme seurasta ilman sen kummempia lahjomisia. Jos joku on esimerkiksi tehnyt kuitenkin hilloa tai mehua, on se ihan mukava tuliainen, mutta eivät näidenkään tekijät itse mitään vastalahjoja odota, tyhjentävät vain varastojaan. Joululla on niin paljon syvempi merkitys kuin pelkkä lahjojen jakelu, juhlan merkitys itsessään on suurin lahja ainakin uskoville kristityille.
Toisekseen Temusta ja muualta turhien muovitavaroiden tilailu on yksinkertaisesti typerää. Ne lahjaksi saadut muovitörpöt ja tökötit jäävät kaappien pohjille pyörimään eikä niitä muistakaan enää seuraavana päivänä. Itsetehdyt kastikkeet ja leivonnaiset ovat myös arveluttavia, jos toisen keittiöhygieniaa ei tarkkaan tunne. Villasukkiakin varmasti on suurimmalla osalla meistä aikuisista ihmisistä kaapit pullollaan.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä MIKSI aikuisten pitäisi antaa lahjoja toisilleen, varsinkaan mitään arvotonta ja turhaa krääsää. Olen itse 18v opiskelija, liinavaatteita löytyy riittävästi yhdelle ihmiselle, astiastot ja aterimet löytyy, kosmetiikan hankin vain apteekista ja olen hyvin tarkka merkeistä herkän ihon vuoksi. En tee mitään myöskään hajuvesillä tai tuoksukynttilöillä astmaatikkona, niitähän sitä yleensä naisille "lahjaksi" tyrkätään. Ruokalahjat on ok, hyvä viini tai vaikka lohifile olisi oikeinkin tervetullut. Itsetehtyjä leivonnaisia tai ruokia en lapsi- tai lemmikkiperheistä halua myöskään missään nimessä saada, menee suoraan roskiin.
Kun mun jo työssäkäyvä lapseni asui vielä vuokralla, joululahjani hänelle oli joulukortti ja siinä teksti, että maksan hänen tammi-, helmi- ja maaliskuun vuokrat.
Millaisia lahjoja ap itse haluaisit? Virpomisvitsoja? Jonkun Temusta tilatun koriste-esineen? Itse virkatun patalapun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mun jo työssäkäyvä lapseni asui vielä vuokralla, joululahjani hänelle oli joulukortti ja siinä teksti, että maksan hänen tammi-, helmi- ja maaliskuun vuokrat.
Tämmöinen lahja kelpaisi mainiosti ja olisi todella toivottu!
Harva onneksi nykyaikana lahjoo lapsiakaan mahdottomasti. Tuntemissani lapsiperheissä laitetaan mieluiten rahaa lasten tilille, ehkä yksi toivelelu ostetaan lisäksi. Onneksi ihmiset alkavat järkiintyä pikkuhiljaa. Pienimmät lapset eivät edes ymmärrä mitään koko joulusta, joulupukin toki voi elämyksen vuoksi tilata, mutta lahjaksi voi pienimmille pakata vaikka hedelmiä tai muuta herkkua ja vaippapaketin tms. oikeasti tarpeellista käyttotavaraa. Isommille voi laittaa tilille rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsin mainio lahja. Itse olen vuosien varrella saanut vanhemmiltani lahjaksi mm. keittiön kaapistot, astianpesukoneen, pyykinpesukoneen, lasisen saunanoven ja kattohuopaa. Kaikki lahjat olivat kukin kohdallaan ja varsin tarpeellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me myös ollaan annettu tuollaisia lahjoja opiskeleville lapsille. Joskus olen kirjoittanut lahjakortin esimerkiksi talvikenkiin, jotka lapsi ostaa opiskelupaikkakunnaltaan ja ilmoittaa minulle hinnan.
En vietä joulua joten en anna enkä saa lahjoja.