Joululahjat ja ankeat pihit ihmiset.
"Aikuinen ei tarvitse lahjoja" - typerin lause, jota ikinä keksitty. Kaikki nämä kitisejät, jotka eivät arvosta läheisiä ja ystäviä ja eivät tee lahjoja. Raivostuttaa jo nyt. Miten ei tee joululahjoja ystäville ja läheisille? Koko vuosi on aikaa miettiä, mitä antaa lahjaksi. Voitte keksiä tekosyitä kuluttamisen vähentämisestä (sen mukaan ihmiset menettävät työpaikkoja, kun kulutusta vähennetään) ja että aikuinen ei tarvitse bla bla bla, mutta totuus on, että olette laiskoja ja saitoja. Saituus on ruma piirre ihmisessä. Ja raha ei ole syy. Pienellä rahalla saa ihania lahjoja ja koko vuosi on aikaa miettiä.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan tietäisi mikä ilahduttaa.
Mitä osata ja haluta katsoa ja kuunnella. Mitä läheinen kertoo vuoden aikana - mitä toivoo, mistä haaveilee tai mikä ilahduttaa.
Kai joku hyväntuoksuinen saippua, hajuvesi, cd-levy voivat tuntua kivoilta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat tulleet itsekkäiksi.
Ap on aikuisikäinen pikkuvauva. Mieleltään sairas, tunne-elämältään jumissa varhaisteini-iässä.
Miettii vain, miten voisi hyötyä muista ihmisistä. Ei kykene antamaan muille mitään. Enkä tarkoita joululahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Joululahja voi olla myös aineeton. Laittaa vaikka kirjekuoreen lapun, jossa on lupaus tulla keväällä pesemään lahjansaajan ikkunat, hoitamaan jonain viikonloppuna yhdeksi illaksi lahjansaajan lapsia, viemään lahjansaajan (jos on lapsi) pulkkamäkeen/metsäretkelle/hiihtämään/tms tai jotain vastaavaa. Lahjaksi voi antaa aikaansa eikä tarvitse käyttää rahaa ollenkaan.
Tuota... Aikahan just on se arvokkain resurssi mitä ihmisellä voi olla. Sitä en suostu antamaan, kuin kaikkein tärkeimmilleni.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin onnellinen, että meidän suvussa sovittiin jo noin 30 vuotta sitten, että mitään pakkolahjarumbaa ei haluta. Aikuisille ei pääsääntöisesti ostella lahjoja, ja lapsillekin vain ne jotka ehdottomasti haluavat, mutta kohtuudella.
Toki aikuisillekin voi ostaa/tehdä, jos tuntee että nyt menee nappiin tämä lahjaidea, mutta vastalahjaa ei kannata odottaa.
Nyt lapsetkin on aikuisia, ja toki omat vanhemmat heille jotain lahjaksi antavat, mutta aika vähästä ovat onnellisia ja hyvä niin!
Meidän aikuisista lapsista kumpikaan ei osaa edes toivoa juuri mitään, kun eivät ole isoihin lahjoihin tottuneetkaan.
Meillä joulut ovatkin rentoja ja tunnelmallisia, kun materia ei niitä määritä. Yhdessäolo ja hyvä ruoka ovat paljon tärkeämpiä.
Kyllä aikuset tekevät joululahja. Se ei ole mikään sääntö, että aikuiset lahjoja ei tee. Se on taas yksi keksitty sääntö. Hyvä ihminen, te ette osaa tehdä lahjoja. Ei sen pitäisi olla mikään pakko vaan nautinto...Meillä on joulukuusen alla jouluna noin 40 lahjaa ja on rento ja tunnelmallinen joulu. On typerä ajatella, että lahjojen määrä tarkoittaisi, että yhdessäolo tai rentous siitä kärsii.
Minä Minä Minä Minä Minä Minä Minä Minä
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikilla on jo kaikkea. Vaikka miten olisi saajan näköinen lahja niin silti se on useimmiten tarpeetonta.
Mutta miten voit päättää näin? Esimerkiksi se, että ihmisellä on paljon kirjoja, ei tarkoita, että kirjoja ei voi olla enemmän, suklaata ei ole ikinä liikaa...maailma on täynnä ihania tavaroita ja ihania makuja, jota antaa lahjaksi. Meidän perheessämme kyllä riittää jokaisella toiveita.
Mä käsitin tuon aiemman kommentin niin, että vaikka lahjan antaja ajattelisi lahjansa olevan kuinka saajansa näköinen, lahjan saajan mielestä taas lahja on ihan turha ja tarpeeton.
Ok, mutta sitten on vika lahjan tekijässä, kun se ei ole osannut huomioida lahjasaajan tarpeita ja kuunnellut vuoden aikana
Tuo on ihan totta. Mutta mä olen saanut joinain vuosina esim niin paljon suklaarasioita, että osa löytyi kaapin perukoilta avaamattomina vuosia sen jälkeen, kun niiden parasta ennen päivämäärä oli jo mennyt. Syön kyllä suklaata, mutta en valtavia määriä enkä jatkuvasti. Meillä oli pitkän aikaa suvussa tapana kirjoittaa joululahjatoivelistat. Niissä oli sitten toiveita, mitä oikeasti tarvitsi. Uusi pölynimuri, kännykkä, kahvinkeitin, villasukat jne. Mutta kun kaikilla alkoi olla kaikkea ja jos vaikkapa kahvinkeitin hajosi lokakuussa, uuden osti jo silloin eikä odottanut jouluun asti, että joku olisi voinut ostaa sellaisen joululahjaksi. Oli yhä vaikeampaa keksiä mitään, mitä toivoisi joululahjaksi. Tai sitten ne toiveet olivat sellaisia, ettei toiselta ihmiseltä olisi voinut toivoa niin kalliita juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on joulu ilman lahjojen avaamista? Vain ruoka? Ja hautausmaa ja sauna...
No, jos joulunvietto on vain konkreettisia asioita. Itselleni tunnelma, henki, on tärkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä osata ja haluta katsoa ja kuunnella. Mitä läheinen kertoo vuoden aikana - mitä toivoo, mistä haaveilee tai mikä ilahduttaa.
Ei kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat tulleet itsekkäiksi.
Ap on aikuisikäinen pikkuvauva. Mieleltään sairas, tunne-elämältään jumissa varhaisteini-iässä.
Miettii vain, miten voisi hyötyä muista ihmisistä. Ei kykene antamaan muille mitään. Enkä tarkoita joululahjoja.
Sinä et tunne minua ja olet luonut karikatyyrin päässäsi minusta. :) Kommenttisi kertoo enemmän sinusta ihmisenä, kuin minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin onnellinen, että meidän suvussa sovittiin jo noin 30 vuotta sitten, että mitään pakkolahjarumbaa ei haluta. Aikuisille ei pääsääntöisesti ostella lahjoja, ja lapsillekin vain ne jotka ehdottomasti haluavat, mutta kohtuudella.
Toki aikuisillekin voi ostaa/tehdä, jos tuntee että nyt menee nappiin tämä lahjaidea, mutta vastalahjaa ei kannata odottaa.
Nyt lapsetkin on aikuisia, ja toki omat vanhemmat heille jotain lahjaksi antavat, mutta aika vähästä ovat onnellisia ja hyvä niin!
Meidän aikuisista lapsista kumpikaan ei osaa edes toivoa juuri mitään, kun eivät ole isoihin lahjoihin tottuneetkaan.
Meillä joulut ovatkin rentoja ja tunnelmallisia, kun materia ei niitä määritä. Yhdessäolo ja hyvä ruoka ovat paljon tärkeämpiä.
Kyllä aikuset tekevät joululahja. Se ei ole mikään sääntö, että aikuiset
Miksi sinua vaivaa niin kovin se, etteivät kaikki välitä lahjoista? Eivätkö ihmiset saa järjestää elämäänsä miten haluavat?
Vierailija kirjoitti:
Minä Minä Minä Minä Minä Minä Minä Minä
Miten niin minäminä, kun haluaisin, että kaikki saa joululahjoja, ei vaan minä? :D
Tää on aina ollut todella huono keksimään lahjoja. Ollos hyvä tylsä ilmainen kahvipaketti.
Ja miten lisäät kulutusta. Kun sitä just joutui vähentämään 3000 vuosi.
Lasten lahjoista säästin just 70euroa. Sitä tää kuluttaminen on. Joudut etsimään halvimman tarjouksen mistä hankkia...... ja millä keräsin pulloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan tee mitään minulle hyvässä tahdossa hankitulla itselleni täysin turhalla tavaralla ja krääsällä.
Sain viime vuonna 8 joululahjaa. Mikään näistä ei ollut turha tavara tai krääsää. Hyvin tarpeeseen on kaikki tullut. En ymmärrä valitusta turhasta tavarasta ja krääsästä. Onko se joku Temusta tilattu koriste vai mikä?
Minä en henkilökohtaisesti tee mitään esim. kosmetiikkapakkauksilla, torkkupeitoilla, koristetyynyillä, keittiövälineillä, kynttilöillä, lautasliinoilla, käsipyyhkeillä, mausteilla, lahjakoreilla, kirjoilla, koriste-esineillä - lista on loputon. Jos et oikeasti tiedä tai osaa kysyä mitä tarvitsen, älä hanki mitään. Minä en edes tunne ketään joka tilaisi jostain Temusta yhtään mitään, lähes kaikki tuntemani ihmiset käyttävät pääasiallisesti kivijalkaliikkeitä.
En tod. tarvitse aikuisena mitään lahjoja. Minulla on jo kaikki ja läheiset ympärilläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikista.
No näinpä. Mun äidilleni ostettiin monena vuonna just lahjapakkauksia, joissa suihkugeeliä, vartalovoiteita jne. Ajateltiin, että ne nyt on ihmiselle, jolla on jo kaikkea, jotain mitä voi kuluttaa. Muutama vuosi sitten isäni snaoi, että niitä on jo niin paljon, ettei enää sellaisia. Nooh, mitä sitten yli 90-vuotiaalle? Tosi vaikea keksiä yhtään mitään. Nyt kun äiti on kuollut, isä pyysi tulemaan joku päivä katsomaan, onko niissä avaamattomissa lahjapakkauksissa jotain sellaista, mitä mä voisin käyttää. Mutta olen samaa mieltä tuon aiemman kirjoittajan kanssa siitä, että jos tietää toisen olevan vaikkapa hajuvesien suurkuluttaja, niin sitten hajuvesi voi olla ihan toivottukin lahja.
Olen onnellinen, että meidän perheessä tehdään joululahjoja myös aikuisille. On ihanaa herätä jouluaamulla, istua kuusen edessä kynttilävalossa ja avata paketti kerrallaan - katsoa lahjansaajan riemua. Juoda glögiä ja syödä herkkuja. Lahjojen avaamiseen menee pari tuntia, koska lahjoja on paljon.
Ja tuo nro 56 oli siis mun kommenttini. Jostain syystä selain heitti mut ulos :D
Vierailija kirjoitti:
Tää on aina ollut todella huono keksimään lahjoja. Ollos hyvä tylsä ilmainen kahvipaketti.
Ja miten lisäät kulutusta. Kun sitä just joutui vähentämään 3000 vuosi.
Lasten lahjoista säästin just 70euroa. Sitä tää kuluttaminen on. Joudut etsimään halvimman tarjouksen mistä hankkia...... ja millä keräsin pulloja.
Ymmärrän.
- ap
"Mutta olen samaa mieltä tuon aiemman kirjoittajan kanssa siitä, että jos tietää toisen olevan vaikkapa hajuvesien suurkuluttaja, niin sitten hajuvesi voi olla ihan toivottukin lahja."
Ainoa vain että sama hajuvesi voi eri ihmisillä tuoksua käytössä ihan erilaiselta, toisella hyvältä ja toisella sitten ei. Riippuu ihan ihmisen omasta ihosta ja ominaistuoksusta.
Voi kyllä olen. Mutta ostan itse itselleni mieleiset lahjat. Oma makuni on niin erilainen, että muut eivät vain osaa ostaa minulle mieleisiä lahjoja. Niin, että rahaa voi toki minulle antaa, jos jotain haluaa antaa.