Joululahjat ja ankeat pihit ihmiset.
"Aikuinen ei tarvitse lahjoja" - typerin lause, jota ikinä keksitty. Kaikki nämä kitisejät, jotka eivät arvosta läheisiä ja ystäviä ja eivät tee lahjoja. Raivostuttaa jo nyt. Miten ei tee joululahjoja ystäville ja läheisille? Koko vuosi on aikaa miettiä, mitä antaa lahjaksi. Voitte keksiä tekosyitä kuluttamisen vähentämisestä (sen mukaan ihmiset menettävät työpaikkoja, kun kulutusta vähennetään) ja että aikuinen ei tarvitse bla bla bla, mutta totuus on, että olette laiskoja ja saitoja. Saituus on ruma piirre ihmisessä. Ja raha ei ole syy. Pienellä rahalla saa ihania lahjoja ja koko vuosi on aikaa miettiä.
Kommentit (129)
Kyllähän se on niin, että aikuiset eivät kaipaa lahjoja joulupukilta. Lapset ovat eri asia.
Joulun jälkeen kosmetiikka ja yöpaidat ovat alennuksessa. Jos on tarve, niin tulee paljon säästöä kun ostaa aattona tai sen jälkeen.
No, vastarakastuneet ovat sitten toinen juttu kun halutaan huomioida toinen.
Mitään suklaarasioiden vaihtamista en halua!
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on niin, että aikuiset eivät kaipaa lahjoja joulupukilta. Lapset ovat eri asia.
Joulun jälkeen kosmetiikka ja yöpaidat ovat alennuksessa. Jos on tarve, niin tulee paljon säästöä kun ostaa aattona tai sen jälkeen.
Mä näkisin tän asian niin, että osa ihmisistä ei halua mitään sellaista, mitä ei tarvitse tai mille ei ole mitään käyttöä. Nykyisin mieluummin vähennetään kotona olevan tavaran määrää kuin hankitaan lisää. Ja ne, mitkä ovat tarpeellisia tai mille on käyttöä, hankitaan itse silloin, kun tarve tulee. Esim mä oikeastaan tarvitsisin uuden lieden, mutta en toivo sellaista joululahjaksi vaan ostan itse sitten, kun löydän mieluisan. Toimii tuo vanha liesikin vielä, joten mitään akuuttia tarvetta uuteen ei vielä ole.
Lapsille on helppo hankkia joululahjoja, koska lapset kasvavat ja kehittyvät eikä ne vauvana lahjaksi saadut lahjat enää kiinnosta taaperona, taaperona saadut lahjat eskarilaisena, eskarilaisena saadut alakouluiässä eikä alakouliässä saadut lahjat teininä.
Vierailija kirjoitti:
Ap on mitä ilmeisimmin henkisesti vielä ihan lapsen tasolla joten on täysin ymmärrettävää että hän kiukustuu kun ei saa lahjoja.
Kyllä läheisten pitäisi ymmärtää, että kehitysvammaiset tarvii jouluna lahjoja samalla tavalla kuin lapsetkin.
Ap, sinä kuulut varmasti niihin ihmisiin, joiden on helppo keksiä muille lahjoja. Minä ja suuri osa muistakin ei. Mikään ei ole sen stressaavampaa kuin yrittää miettiä, mikä olisi toiselle kiva lahja. Stressaan ja mietin viikkotolkulla, ja siitä huolimatta lahja on harvoin saajalle mieluinen. Hyvin mielelläni olen saamatta ainoatakaan lahjaa, jos sen vastineeksi vältän tuon viikkokausien stressin.
Paitsi en minä sitä voi kuitenkaan välttää täysin, kun on muutama sukulainen, joille on aivan pakko ostaa lahja. Mutta en todellakaan rupea ostamaan sitä yhdellekään ei-pakolliselle aikuiselle.
Rahasta tässä ei suinkaan ole kysymys. Voisin hyvin käyttää sitä lahjoihin runsaasti.
En osta ystäville tai sukulaisille lahjoja mutta ostan varattomille nimettömänä.
Mä oon saanu kans tämmösen. Oli aika hirveä joululahja.
Vierailija kirjoitti:
Mua surettaa nämä kommentit. Toivon, että en ikinä tulisi sellaiseksi ja että en ikinä muuttuisi näin ankeaksi.
Niin että kunhan krääsää jaellaan, niin kaikki hyvin?
en halua ottaa en halua antaa, liikaa jo tavaraa, no ehkä matka ulkomaille
Vierailija kirjoitti:
suklaa täytyy olla sitten kotimaista
Vierailija kirjoitti:
Mä oon saanu kans tämmösen. Oli aika hirveä joululahja.
Mimmosen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap saa ainoana lahjanaan vuohen kehitysmaahan.
En saa, saan ihania lahjoja! :D
No mitä vi**ua sä sitten aloituksessasi kitiset ettet nimenomaan saa lahjoja?
Tavaroiden osteluahan toisille ja toisilta itselle tämä maailma ja tulevaisuus todellakin kaipaa. Lisää ja lisää kulutusta vaan.
Haloo!
Jos et saa muilta lahjoja, mikset ostaisi itsellesi mieleisiäsi lahjoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin onnellinen, että meidän suvussa sovittiin jo noin 30 vuotta sitten, että mitään pakkolahjarumbaa ei haluta. Aikuisille ei pääsääntöisesti ostella lahjoja, ja lapsillekin vain ne jotka ehdottomasti haluavat, mutta kohtuudella.
Toki aikuisillekin voi ostaa/tehdä, jos tuntee että nyt menee nappiin tämä lahjaidea, mutta vastalahjaa ei kannata odottaa.
Nyt lapsetkin on aikuisia, ja toki omat vanhemmat heille jotain lahjaksi antavat, mutta aika vähästä ovat onnellisia ja hyvä niin!
Meidän aikuisista lapsista kumpikaan ei osaa edes toivoa juuri mitään, kun eivät ole isoihin lahjoihin tottuneetkaan.
Meillä joulut ovatkin rentoja ja tunnelmallisia, kun materia ei niitä määritä. Yhdessäolo ja hyvä ruoka ovat paljon tärkeämpiä.
Kyllä aikuset tekevät joululahja. Se ei ole mikään sääntö, että aikuiset
40 itsetehtyä joululahjaa? Nyt on pakko kysyä, mitä sinä teet lahjoiksi?
ap on päässyt jouluksi kotiin suljetulta? On niin lapsellisen pakkomielteiset jutut että jotain heittää latvassa ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tänä vuonna tosi helppo rasti. Tein tosi hyvää rastiketta, johon tuli paljon mm tomaattia, kesäkurpitsaa, chiliä jne.
Sain naapuristosta kauniita lasipulloja ja töysin ne ja purkki pakkaseen. Lisäksi olen saanut paljon kirppistavaroita lahjoituksena. Täältä on löytynyt muutama osuva lahjakin.
Yhdelle ystävälle teen joka joulu lahjaksi virpomisoksia. Nekin on tehty ja pakattu jo.
Virpomisoksia joululahjaksi? Siis teetkö sinä hänelle seuraavan kevään pääsiäistä varten? Eihän kukaan jouluna virvo.
Vältän turhaa kulutusta arjessa ja myös jouluna. Keräämme kaveriporukalla yhteisen lahjoituksen hyväntekeväisyyteen. Saamme joulumieltä auttamisesta ja yhdessäolosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tänä vuonna tosi helppo rasti. Tein tosi hyvää rastiketta, johon tuli paljon mm tomaattia, kesäkurpitsaa, chiliä jne.
Sain naapuristosta kauniita lasipulloja ja töysin ne ja purkki pakkaseen. Lisäksi olen saanut paljon kirppistavaroita lahjoituksena. Täältä on löytynyt muutama osuva lahjakin.
Yhdelle ystävälle teen joka joulu lahjaksi virpomisoksia. Nekin on tehty ja pakattu jo.
Virpomisoksia joululahjaksi? Siis teetkö sinä hänelle seuraavan kevään pääsiäistä varten? Eihän kukaan jouluna virvo.
Luulenpa että aloittajalla itsellään vähän "virpoo" korvien välissä ympäri vuoden...
Minä olen jo vuosia tehnyt niin, että annan seuraavana jouluna eteenpäin kaikki sinapit, suklaarasiat, kranssit, servetit jne. typerät lahjat ja näin selviän jouluhankinnoista tasan 0 eurolla.
Tosin viime jouluna huomasin, että sama ovikranssi tuli minulle jo kolmatta kertaa. Mutta tärkeintähän on antaa lahjoja, eikös?
Tuli vielä mieleen, että ystävien lahjominen meillä lopetettiin silloin, kun alettiin pariutua ja hankkia lapsia. Oli selvää, että kun jokaiselle tuli lisää lahjottavia perheenjäseniä jamahdollisesti sukulaisiakin, niin ystäville ei enää niidenkin lisäksi mietitty joululahjojen ostamista. Oli kaikille ihan ok. Sinkkujoulu - varsinkin jos pääsee jouluksi mamman lihapatojen ääreen - maksaa paljon vähemmän kuin perheellisen joulu. Mulla on yksi vähvarainen ystäväperhe ja he ovat jo useamman vuoden saaneet multa joululahjaksi Cittarin toimituksella jouluruuat kaikkine herkkuineen. En silti odota saavani heiltä mitään vaan pelkkä hyvän joulun toivotus riittää.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/