Ajatteleeko joku oikeasti, että vaikka yliopiston professori ja Alepan kassa ovat samaa yhteiskuntaluokkaa?
Että elämäntapa, arvot, maku, habitus ovat samankaltaisia? Vai mitä nämä yhteiskuntaluokkadenialistit oikein ajattelevat?
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassa voi olla korkeampaa yhteiskuntaluokkaa, jos sattuu esim. olemaan aatelinen.
Nykyään puhutaan yhteiskuntaluokista vain materialistisessa merkityksessä (tai koulutus), mutta oikeastaan yhteiskuntaluokka määräytyy vain sukuperimän mukaan. Yleensä sen huomaa käytöksessä ja tavoissa.
Suomessa on aikas paljon korkeassa asemassa olevia ihmisiä, joilla on vaatimaton tausta. Torpparin lapsenlapsi, vaikka olisi vaikka ylijohtaja valtiollisessa virastossa, kuuluu edelleen johonkin alempaan yhteiskuntaluokkaan?!
Ehkä tuolla tarkoitettiin enemmänkin toisin päin kuin noin päin.
Me amikset olemme viisaampia ja sivistyneempiä kuin korkeasti koulutetut.
Korkeasti koulutetut ovat narsistisempia ja röyhkeämpiä kuin me amikset. Kusi nousee kaikilla korkeasti koulutetuilla päähän. Aina. M28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole. Proffa ei tiedä mitä maito maksaa mutta alepan kassa tietää.
Miten tällaisella kommentilla voi olla yli sata ylänuolta? Professorien palkat eivät päätä huimaa ja vakka huimaisikin, Suomen progressiivinen verotus kyllä laittaa katsomaan maidon hintaa.
Mä en ole professori, mutta korkeakoulutettu kuitenkin. Mulla ei ole hajuakaan maidon hinnasta. En itse juo maitoa ja silloin harvoin, kun sitä ostan muulle perheelle, sen hinta on niin pieni, ettei sillä ole merkitystä koko kauppalaskussa.
Kysy vaimoltasi. Hän kyllä tietää.
Minä olen se vaimo. :D
Vierailija kirjoitti:
Se kaupan kassa saattaa olla tohtori ja se professori työtön.
Professorius lakkaa, jos joutuu työttömäksi. Toisin sanoen ei voi olla samaan aikaan professori ja työtön. Tohtorintutkinto sen sijaan säilyy entiselläkin professorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotket asiat keskenään. En usko, että kukaan kieltää yhteiskuntaluokkia. Se mikä kielletään on eriarvoisuus taustojen takia. Suomessa kaikki ovat tasa-arvoisia. Ei sallita syrjimistä eikä väheksyntää. Jokaisella on mahdollisuus kouluttautua taustoista huolimatta ja terveydenhoito ei perustu varakkuuteen.(Tämä on muuttumassa).
Mikä sen yhteiskuntaluokan merkitys on, jos sillä ei pyritä eriarvoistamaan? Se ei siis sinun mukaasi näy mitenkään missään, se vaan on.
Samaa mieltä, tietysti nämä itsensä ylempään yhteiskuntaluokkaan luokittelevat pitävät itseään duunareita parempina
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutetut ovat narsistisempia ja röyhkeämpiä kuin me amikset. Kusi nousee kaikilla korkeasti koulutetuilla päähän. Aina. M28
Sitä kun tarkastelee asioita huonon itsetunnon läpi niin saattaahan se siltä näyttää, vaan harvemmin on totta. Sitä ihminen saattaa tulkita asioita väärin.
Vierailija kirjoitti:
Omat sukuhaarani ovat kaksijakoiset: länsirannikon ruotsinkielisiä ja sisämaan suomenkielisiä. Ruotsinkieliset ovat duunareita ja pienviljelijöitä ja suomenkieliset porvaristoa. Ruotsinkielisten valtaenemmistö on juuriltaan köyhää väkeä. Helsingin seurapiirit hämärtävät kuvaa.