Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmien värin periytyminen ei menekään kuten koulussa opetettiin

Vierailija
22.11.2024 |

Tiesittekö? Silmien väriin vaikuttaa useampi geeni, eikä ne perinteiset kaavat mitä koulussa käytiin läpi pidäkään paikkansa, siis että esimerkiksi kaksi sinisilmäistä ei voisi saada vihreä- tai ruskeasilmäistä lasta. Totuus on kuitenkin se ettei silmienväri periydykään näin yksinkertaisesti.

Kommentit (254)

Vierailija
61/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni uskoo tieteellisen väitteen, että vain lähinnä islantilaisilla on vihreät silmät?

Suomessahan on eniten vihreäsilmäisiä suhteessa väkilukuun. On todella yleinen väri Suomessa.

Vierailija
62/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa kun pettäjänaiset tulee raskaaksi jollekin muulle kuin omalle miehelleen, niin tunnustamisen sijaan pitää alkaa vängätä biologiasta ja tieteellisistä faktoista. Kaksi sinisilmäistä ei saa ruskeasilmäistä las

///

Koskee myös sinua. Jos olet siittänyt lapsia avioliittojesi ulkopuolella, tiedätkö kuinka monta heitä on ja missä he kaikki asuvat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa teettää geenitestit jos silmienvärin periytyminen ei näytä noudattaneen normaalikaavaa eli kaksi sinisilmäistä saa ruskeasilmäisen lapsen eikä isovanhemmissa ole tiedossa ruskeasilmäisiä. Aina jos sini- ja ruskeasilmäinen saa lapsen lapsi on joko sini- tai ruskeasilmäinen. Harvemmin kovin tummapiirteisen ja ruskeasilmäisen vanhemman lapsista tulee sinisilmäisiä. Geenitestit on nykyään helppo tilata netistä. Muutenkin geenitestit ovat mielenkiintoisia, siinä saa kauempaa tietoa omasta suvusta eli mistä minä koostun. 

Höpönlöpön. Minulla on vihreät silmät, vanhemmillani siniset ja ruskeat.

Vierailija
64/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyvin harvinaista että kaksi täysin sinisilmäistä saisi ruskea silmäisen lapsen. Vihreä silmäisillä taas ei niin harvinaista. Omalla äidillä ruskeat, isällä siniset tai harmaat, en nyt muista. Kuoli kun olin nuori. Omat on sitten sekoitus, central heterochromia, vähän ruskeaa ensin, sitten vihreää ja uloin väri tumman harmaa. Toisella lapsellani sama, vähän vain tummempana. Näyttää herkästi ruskeilta. On myös tumma hiuksinen, itse taas olen punapää. Lapsen isällä ihan siniset silmät, hiukset perus maantieväriset. Joten joku saattaa kuvitella että onko meidän poika. On vain tullut äitini sukuun. 

Vierailija
65/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taval kohti O:ta vaatii usein päämäärätietoista pumppaavaa edes-takas-liikettä. Ei se yleensä "vahingossa" ammu. Nylp nylp nylp.

Vierailija
66/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä eksällä oli siniset silmät, kuten myös veljellään. Vanhemmilla oli kuitenkin molemmilla ruskeat silmät. Näinkin voi käydä, vaikka varsin epätodennäköistä se

////

Eli ilmeisesti aviorikoksia menneisyydessä.

Vierailija
67/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetettiin myös että ruskeasilmäisyys on hallitseva ominaisuus ja sinisilmäisyys väistyvä. Silti vaikka omista vanhemmistani toinen on ruskea- ja toinen sinisilmäinen niin itse olen sinisilmäinen ja siskoni vihreäsilmäinen. Siskon lapsista kaikki jo sitten sinisilmäisiä kuten omanikin. Ruskeasilmäisyys siis katosi.

Joten koulussa opetataan kaikenlaista joka ei ihan pidä paikkaansa.

Itse et seurannut opetusta!

Geenit:

R = Ruskeasilmägeeni

r = Sinisilmägeeni

Ruskeasilmäinen ihminen voi olla joko Rr (juurikin siksi, koska ruskeasilmäisyys on hallitseva ominaisuus) tai sitten RR.

JOS ruskeasilmäinen ihminen on geeneiltään RR, niin tuon ihmisen kaikki lapset ovat ruskeasilmäisiä.

Mutta jos ruskeasilmäinen ihminen on geeneiltään Rr, niin tuon ihmisen lapsi voi saada tuolta vanhemmaltaan joko R tai r -geenin (riippuu sattumasta).

Jos lapsi saa tuolta vanhemmaltaan R -geenin, niin lapsi on ruskeasilmäinen.

Mutta jos lapsi saa tuolta vanhemmaltaan r -geenin, niin lapsen silmien väri riippuu siltä toiselta vanhemmalta saadusta geenistä.

Ihmisellähän on 46 kromosomia, joista lapselle periytyy (meioosin eli vähennysjakautumisen seurauksena) 23.

Ja kun se lapsi saa kummaltakin vanhemmaltaan 23 kromosomia, niistä tulee yhteensä 46 - jolloin ihmisen kromosomimäärä säilyy sukupolvesta toiseen samana.

Eli kun olet sinisilmäinen, niin geeniyhdistelmäsi on rr.

Tämä osoittaa, että se ruskeasilmäinen vanhempasi on geeneiltään Rr, koska jos olisi RR, olisit itsekin ruskeasilmäinen.

Sattumalta siis perit ruskeasilmäiseltä vanhemmaltasi tuon r = sinisilmägeenin.

Samoin toiselta (sinisilmäiseltä) vanhemmaltasi sait myös r -geenin (koska sinisilmäisellä on 2 r-geeniä, eli et voi sieltä periä ruskeasilmäisyyttä).

Siskosi siis myös peri tuon rr -yhdistelmän (1 r kummaltakin vanhemmalta, yhteensä siis rr).

Vihreät silmät ovat tuon mukaan sinisilmäisyyden erikoistapaus, ei kokonaan erilainen geeni.

Ruskeasilmäisyys todellakin on dominoiva, mutta jätit ottamatta huomioon, että ruskeasilmäiselläkin voi olla (ja usein onkin) yhdistelmä Rr, jolloin kukin lapsi voi periä joko ruskeasilmägeenin (R) tai sinisilmägeenin (r).

Vain, jos ruskeasilmäinen on geeneiltään RR, vain silloin kaikki lapset ovat ruskeasilmäisiä.

Edelläolevassa ei ole otettu huomioon geenimutaatioiden mahdollisuutta. Ovat käsittääkseni harvinaisia, joskaan eivät mahdottomia.

Vierailija
68/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni oli niin siniset silmät etten ole elämäni kuuna päivänä nähnyt. Erittäin epätavallinen väri Suomessa tai ehkä koko maailmassa.

Ks. värikuva Elizabeth Taylorin silmistä.

Äidilläni vihreät, mutta suvussani on hyvin paljon punatukkaisia vihreillä silmillä äidin puolelta.

Veljelleni periytyvät vihreät silmät.

Minulla on ollut huonoin tuuri.

Ei mitään muuta väriä kuin harmaat. Eivät vivahda edes siniseen, saati vihreään.

Minua ikään kuin rangaistiin.

Karman laki.

Vierailija
69/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä eksällä oli siniset silmät, kuten myös veljellään. Vanhemmilla oli kuitenkin molemmilla ruskeat silmät. Näinkin voi käydä, vaikka varsin epätodennäköistä se onkin. 

Ei ole mitenkään yllättävää, varsinkaan Suomessa. 25 % mahdollisuus, koska selvästikin molemmilla vanhemmilla on sinisilmäisyyden geeni.

(Tämä siis sillä vanhalla mallilla, jonka mukaan asiat tuppaavat menemään...paitsi silloin kun menevät jollain muulla tavalla.)

Vierailija
70/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa on unohdettu kertoa se että kun puhutaan ruskesilmäisyyden dominanssista niin puhutaan "oikeasta" ruskeasilmäisyydestä jota esiintyy eteläeuroopassa ja siitä alaspäin. Tällaiset aidosti ruskeasilmäiset lapset aina myös syntyvät ruskeilla silmillä. Pohjoisemmassa on toisenlaista ruskeasilmäisyyttä, joka ei ole dominoiva. Tällaiset lapset saattavat jopa syntyä "sinisilmäisinä" ja heidän silmät tummuvat myöhemmin. Ruskeasilmäisyyden dominanssin ymmärtää kun katsoo eteläisen pallonpuoliskon asukkaita. Heillä ei vaaleita silmiä juurikaan näy.

Vierailija
71/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa teettää geenitestit jos silmienvärin periytyminen ei näytä noudattaneen normaalikaavaa eli kaksi sinisilmäistä saa ruskeasilmäisen lapsen eikä isovanhemmissa ole tiedossa ruskeasilmäisiä. Aina jos sini- ja ruskeasilmäinen saa lapsen lapsi on joko sini- tai ruskeasilmäinen. Harvemmin kovin tummapiirteisen ja ruskeasilmäisen vanhemman lapsista tulee sinisilmäisiä. Geenitestit on nykyään helppo tilata netistä. Muutenkin geenitestit ovat mielenkiintoisia, siinä saa kauempaa tietoa omasta suvusta eli mistä minä koostun. 

Kyllähän isä näkee muistakin asioista kuin silmien väristä, onko lapsi hänen. Piirteet näkyvät jossain kasvojen piirteissä esimerkiksi nenässä. Päiväkodissa pystyy vanhemman ja lapsen yhdistämään ulkonäön perusteella ihan ulkopuolinenkin. Helposti tunnistaa ulkonäöstä myös lapsen sisarukset.

Vierailija
72/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskeat kakkasilmät kuin ryššällä

Vierailija
73/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa väripigmentti, jota ihmisen silmissä on, on ruskeaa. Sinisen, vihreän ja harmaan sävyt johtuvat valon interferenssistä, eli valolähteen laatu vaikuttaa silmien näkyvään väriin. Siis ruskeasilmäisillä tuo pigmentti peittää sen interferenssivärin, joka pigmentittömillä näkyy. Ja todellakin väripigmentin määrään vaikuttaa useampi geeni, kyllähän joillain on vaalean keltaisenruskeat silmät, ja toisilla lähes mustat. 

Vierailija
74/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutkin asiat vaikuttavat. Minulla on ei niin harvinainen geenivalinta joka vaikuttaa että aineenvaihdunta on poikkeavaa. Koska tämä vaikuttaa niihin sisäelimiin jotka tuottavat pigmentin valmistukseen käytettäviä aineita, silmieni väri on vaihdellutkin iän myötä. Tämä on perinnöllistä. Isän suvussa tulee joskus vastaan hauskoja värejä.

Vierailija
75/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetettiin myös että ruskeasilmäisyys on hallitseva ominaisuus ja sinisilmäisyys väistyvä. Silti vaikka omista vanhemmistani toinen on ruskea- ja toinen sinisilmäinen niin itse olen sinisilmäinen ja siskoni vihreäsilmäinen. Siskon lapsista kaikki jo sitten sinisilmäisiä kuten omanikin. Ruskeasilmäisyys siis katosi.

Joten koulussa opetataan kaikenlaista joka ei ihan pidä paikkaansa.

Itse et seurannut opetusta!

Geenit:

R = Ruskeasilmägeeni

r = Sinisilmägeeni

Ruskeasilmäinen ihminen voi olla joko Rr (juurikin siksi, koska ruskeasilmäisyys on hallitseva ominaisuus) tai sitten RR.

JOS ruskeasilmäinen ihminen on geeneiltään RR, niin tuon ihmisen kaikki lapset ovat ruskeasilmäisiä.

Mutta jos ruskeasilmäinen ihminen on geene

Väärin, nimenomaan vihreä väri on ruskeasilmäisyysgeenien aiheuttama.

Vierailija
76/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita jolla muuttunut aikuisiällä silmien väri? Mulla ruskeasta vihreäksi.

Vierailija
77/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muita jolla muuttunut aikuisiällä silmien väri? Mulla ruskeasta vihreäksi.

Minulla oli lapsena ja teininä vihreät silmät, mutta nyt kolmekymppisenä ruskeat.

Vierailija
78/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän isä näkee muistakin asioista kuin silmien väristä, onko lapsi hänen. Piirteet näkyvät jossain kasvojen piirteissä esimerkiksi nenässä. Päiväkodissa pystyy vanhemman ja lapsen yhdistämään ulkonäön perusteella ihan ulkopuolinenkin. Helposti tunnistaa ulkonäöstä myös lapsen

////

Tuo muuten ei pidä paikkaansa.

Sisarukset eivät välttämättä muistuta yhtään toisiaan. Jos on perheitä jossa kaikki ovat samannäköisiä, avioliiton ulkopuolisia suhteita ei ehkä ole ollut.

Vierailija
79/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isälläni oli niin siniset silmät etten ole elämäni kuuna päivänä nähnyt. Erittäin epätavallinen väri Suomessa tai ehkä koko maailmassa.

Ks. värikuva Elizabeth Taylorin silmistä.

Äidilläni vihreät, mutta suvussani on hyvin paljon punatukkaisia vihreillä silmillä äidin puolelta.

Veljelleni periytyvät vihreät silmät.

Minulla on ollut huonoin tuuri.

Ei mitään muuta väriä kuin harmaat. Eivät vivahda edes siniseen, saati vihreään.

Minua ikään kuin rangaistiin.

Karman laki.

////

Isien pahat teot nostetaan kolmanteen ja neljänteen polveen.

Vierailija
80/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voe poika-/tyttökulta... Meille opetettiin tämä oppivuosinani jo ammoisina aikoina 2000-luvun alussa.

Olipa sitten edistynyt koulu. Meille opetettiin vielä vuonna 2006, että sinisilmäiset tai vihreäsilmäiset ei voi saada keskenään ruskeasilmäisiä lapsia.

Minulle opetettiin jo 80-luvun lopulla peruskoulussa, että kaksi sinisilmäistäkin VOI saada ruskeasilmäisen lapsen, jos esim yhdellä isovanhemmalla on ruskeat silmät tms.

Opetetaanko nykyaikana biologiaa enää ollenkaan, vai höpötelläänkö vain satuja monista sukupuolista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi