Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmien värin periytyminen ei menekään kuten koulussa opetettiin

Vierailija
22.11.2024 |

Tiesittekö? Silmien väriin vaikuttaa useampi geeni, eikä ne perinteiset kaavat mitä koulussa käytiin läpi pidäkään paikkansa, siis että esimerkiksi kaksi sinisilmäistä ei voisi saada vihreä- tai ruskeasilmäistä lasta. Totuus on kuitenkin se ettei silmienväri periydykään näin yksinkertaisesti.

Kommentit (254)

Vierailija
41/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain sanottiin että vain blondeilla esiintyy harmaat silmät. Ei pidä paikkaansa. Onko tämä olevinaan tiedettä?

Eräällä tuntemallani ihmisellä on musta tukka ja harmaat silmät.

Vierailija
42/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni uskoo tieteellisen väitteen, että vain lähinnä islantilaisilla on vihreät silmät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten se sitten on? Voiko kaksi sinisilmäistä vanhempaa saada ruskeasilmäisen lapsen? Minun 80-luvun tiedoilla ei. 

Voi jos jommalla kummalla tai molemmilla on edellisissä sukupolvissa ruskeasilmäisiä. Jos molemmilla on kaikki esi-isät monen polven ajan sinisilmäisiä niin sitten ei.

Vierailija
44/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni oppii kouluissa esitetyn epätieteellisen väitteen, että sukupuolia on enemmän kuin kaksi?

Varmaan teistä useimmat. Minä en.

Vierailija
45/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni oppii kouluissa esitetyn epätieteellisen väitteen, että sukupuolia on enemmän kuin kaksi?

Varmaan teistä useimmat. Minä e

////

Siis uskoo? 

Monet tieteellisinä pidetyt väitteet perustuvat uskoon.

On erittäin huolestuttavaa se, että ihmiset uskovat ihan kaiken mitä koulussa opetetaan.

Vierailija
46/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni uskoo tieteellisen väitteen, että vain lähinnä islantilaisilla on vihreät silmät? 

Kai sentään puhuttiin irlantilaista? Vihreät silmät ja punaiset hiukset, sehän se on perusirlantilaista. 

Minulla on hazel eyes, päävärinä vaaleanvihreä. Siis pupillin ympärillä kullanruskeaa, sitten pääväri vaaleanvihreä ja sen ympärillä vielä tummansininen rengas. Äidillä oli vaaleansiniset silmät ja isällä siniharmaat. 

Vierailija
47/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voe poika-/tyttökulta... Meille opetettiin tämä oppivuosinani jo ammoisina aikoina 2000-luvun alussa.

Olipa sitten edistynyt koulu. Meille opetettiin vielä vuonna 2006, että sinisilmäiset tai vihreäsilmäiset ei voi saada keskenään ruskeasilmäisiä lapsia.

Onko tuo jotenkin koulukohtaista? Minusta nuo asiat opetettiin jo 70- luvulla, ja kyllähän käytäntöjen sen näyttää.

Vierailija
48/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuinka moni oppii kouluissa esitetyn epätieteellisen väitteen, että sukupuolia on enemmän kuin kaksi?"

En tiedä mitä sinulla on opetettu mutta minulle on opetettu biologiassa että ihmisellä on pääsaantöisesti biologisesti kaksi sukupuolta (ja joitain harvinaisia poikkeukksia) mutta sitten taas psykologiassa että sukupuoli ei ole vain biologiaa vaan myös identiteettiä, kulttuuria, muiden odotuksia jne.

Ja molemmat ovat ihan tieteellisiä näkemyksiä.

Vierailija
49/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen miettinyt itsekin kun vaimolla on siniset silmät ja vaaleat hiukset, niin kuin naapurin Sepollakin.

Itselläni ruskeat hiukset ja vihreät silmät, joten lapsella ei pitäisi olla siniset silmät ja vaaleat hiukset, mutta kuitenkin on.

Pakko olla jotain monimutkaisempaa tuossa.

Vihreä on sinisen muunnos, eli oikein menee.

Vierailija
50/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sentään puhuttiin irlantilaista? Vihreät silmät ja punaiset hiukset, sehän se on perusirlantilaista. 

Minulla on hazel eyes, päävärinä vaaleanvihreä. Siis pupillin ympärillä kullanruskeaa, sitten pääväri vaaleanvihreä ja sen ympärillä vielä tummansininen rengas. Äidillä oli vaaleansiniset silmät ja isällä siniharm

////

Minun mielestäni siinä kyllä puhuttiin islantilaista 

Eli sinun isäsi tai äitisi petti toista?

Tai olet adoptiolapsi?

Koskaan ei voi varmasti tietää.

Vierailija
51/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös kelteillä pitänyt olla punaiset hiukset ja vihreät silmät? Joidenkin tarujen mukaan ainakin. Tai irlantilaisilla.

Vierailija
52/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa teettää geenitestit jos silmienvärin periytyminen ei näytä noudattaneen normaalikaavaa eli kaksi sinisilmäistä saa ruskeasilmäisen lapsen eikä isovanhemmissa ole tiedossa ruskeasilmäisiä. Aina jos sini- ja ruskeasilmäinen saa lapsen lapsi on joko sini- tai ruskeasilmäinen. Harvemmin kovin tummapiirteisen ja ruskeasilmäisen vanhemman lapsista tulee sinisilmäisiä. Geenitestit on nykyään helppo tilata netistä. Muutenkin geenitestit ovat mielenkiintoisia, siinä saa kauempaa tietoa omasta suvusta eli mistä minä koostun. 

Vierailija
53/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa kun pettäjänaiset tulee raskaaksi jollekin muulle kuin omalle miehelleen, niin tunnustamisen sijaan pitää alkaa vängätä biologiasta ja tieteellisistä faktoista. Kaksi sinisilmäistä ei saa ruskeasilmäistä lasta.

Vierailija
54/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jos kaksi sini- / harmaasilmäistä saa ruskea silmäisen niin isällä olisi vahva indikaatio tehdä isyystesti. Näin yleistettynä. Kaksi ruskeasilmäistä voi saada sinisilmäisen koska tuo resessiivinen geeni.

Kyllä se näin vain on tieteellisesti hieman yleistettynä. Toki periytyminen on monimutkaisempi prosessi käytännössä, mutta ylläkuvatun mukaisesti menee 99% varmuudella.

Kukin mies olkoon sitten vaikka kuinka "sinisilmäinen" ja eläköön omassa "totuudessaan" aisankannattajana jos haluaa.

Vierailija
55/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä ihonväri?

Tunnen muutaman joilla on luonnostaan ruskea iho ja ruskeat silmät sekä heillä täysin suomalaiset niemt.

Suomalaisuus ei tule geeneistä vaan suomalaisuus opitaan.

Vierailija
56/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös kelteillä pitänyt olla punaiset hiukset ja vihreät silmät? Joidenkin tarujen mukaan ainakin. Tai irlantilaisi

////

Olen kyllä tietoinen, että Irlannissa on punatukkaisia ihmisiä. Onko enemmän kuin Suomessa? En tiedä.

Vierailija
57/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmien väri on muutenkin vähän epämääräinen asia. Mielestäni silmäni ovat tummanharmaat, mutta kun kävin värikonsultilla, hän sanoi niiden olevan oliivinvihreät ja siksi kannattaisi laittaa päälle jotain oliivinvihreää. Asia näyttää riippuvan valaistuksesta.

Silmien ruskea väri voi hypätä sukupolvien yli.

Vierailija
58/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä eksällä oli siniset silmät, kuten myös veljellään. Vanhemmilla oli kuitenkin molemmilla ruskeat silmät. Näinkin voi käydä, vaikka varsin epätodennäköistä se onkin. 

Vierailija
59/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan esimerkiksi prinssi Williamilla ruskeasilmäinen lapsi, vaikka itsellään on ihan siniset silmät ja vaimollaan vihreät.

Eikös vaimolla ole silmien väri Hazel green eli vihreät ja ruskeat? Hänellä on paljon ruskeaa silmissä, jopa isoja ruskeita pilkkuja vasemmasssa silmässä.

Vierailija
60/254 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo oli kotoisin pohjoisesta, joten hänen suvussaan oli varmasti hyvin paljon ruskeasilmäisiä. Tukkansa oli myös ihan tummanruskea. Silti esimerkiksi veljelläni on ihan vaalean siniharmaat silmät, tukka on kyllä ruskea. Minulla taas on ruskea

////

En tiedä mistä mummosi on kotoisin, mutta pohjoisessa ei ole suhteessa yhtään sen enempää ruskeasilmäisiä kuin etelässä.

Et voi tietää ellet ole asunut eri puolilla Suomea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi