Miksei valtaosa nykynaisista arvosta kotiäitiyttä? Miehenä tätä ihmettelen.
Miehenä olen kovin surullinen siitä, että valtaosa naisista valitsee uran ennemmin kuin kotiäitiyden. Kotiäitiys on kuitenkin kaikkein tärkeintä työtä, mitä nainen voi tehdä. Kyllä olen sitä mieltä, että naisen paikka on kotona. Työelämässä voisi olla pelkästään miehiä, niin valtaosassa työpaikkoja tuottavuus paranisi huimasti. Se, että naiset halveksivat nykypäivänä kotiäitiyttä, on varmasti erittäin suuri syy siihen, miksi syntyvyys on romahtanut. Tuohan ei koske pelkästään Suomea, vaan länsimaita yleensäkin.
Mielestäni ihan pienistä tytöistä asti tulisi naisia alkaa kasvattamaan siten, että kotiäitys on tärkeintä ja arvokkainta työtä, mitä nainen voi elämässään tehdä. Että nainen ei voi koskaan työelämässä, eikä millään työllä korvata kotiäidin tekemään työtä.
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Koska valtaosa nykynaisista haluaa olla muutakin kuin lypsykone. Jos haluat itsellesi lypsykoneen, hanki lehmä, ja anna naisten olla koko potentiaalillaan kiinni aktiivisessa, oman näköisessä elämässä.
Hiukan halventava näkemys äitiydestä. Se on aikuisen oikeasti äärimmäisen tärkeä ja välttämätön rooli pienelle ihmiselle. Mutta sen ohella voi tehdä sitä muutakin mikä on pakko, tai kiinnostaa. Kenenkään varaan ei tarvitse heittäytyä.
Arvostaisin kyllä, mutta harva mies pystyy elättämään ja kun tulee ero niin kaikki menee. Pitäisi olla varmuus, että miehestä saa rahaa riittävästi irti sillä kotiäidin tittelillä voi olla aika vaikea saada töitä.
En ole kanssasi lainkaan samaa mieltä. Äitiys ei ole tärkeintä naisen elämässä, eikä nainen todellakaan kuulu kotiin. Sinä voit kasvattaa poikasi koti-isiksi, jos se on sinulle niin tärkeää. Miksi miehet halveksivat isyyttä ja kotitöitä?
Yksinkertainen syy on raha.
Moniko mies tienaa lähes 100ke/vuosi jotta pystyy elättämään vaimon ja lapset? Alle tuon lähes mahdotonta ellei sitten heittäydy täysin tukiloiseksi. Miehen pitäisi vielä pystyä maksamaan vaimon eläkevakuutus palkastaan että tuo kannattaisi pitkällä tähtäimellä.
Olisin mielelläni ollut yli vuoden per lapsi kotona mutta ei vain ollut asuntovelallisella varaa....
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kotiäitiyttä arvostetaan, mutta kaikilla ei ole varaa tai kiinostusta sellaiseen (koskee sekä miehiä että naisia). Eikä tarvitsekaan, täällä Suomessa voi elää ihan oman näköistä elämää (mahdollisuuksien rajoissa).
Asenne ollut negatiivista ainakin 90-luvulla. Silloin piti näkyä joka paikassa, harrastaa, kuulua, näkyä, lapsista ja perheestä ei niin väliä ja tulos on nyt tämä että nykynuorista suuri osa ei osaa eikä uskalla perhettä perustaa kun muistavat oman suorituskeskeisen lapsuutensa. Se oli kauheeta aikaa mutta tehtiinhän me rahaa EU:lle ja monelle muulle turhalle.
Olisiko naisten halu vaihtaa kotiäidin vapauden suunnitella omia päiviään toisen palveluksessa ollessa noudattamaan käskettyä päiväjärjestystä.
Eläkkeellä nyt ollessa tuntuu aiemman työelämän urakehitys jonninjoutavalta. Oli tärkeää, nyt tuntuu olleen pikku kuppikunnassa tyhjänpäiväistä touhua.
En uskalla jäädä pelkästään kotio koska pelkään että elämä muuttuu, tulee ongelmia, mies jättää toisen takia, mies joutuu työttömäksi, sairastuu, mies ei arvosta kotityötäni ja käyttää asemaansa väärin.
Vierailija kirjoitti:
Minä alkaisin kotiäidiksi, jos mies maksasi eläkkeen minulle siltä ajalta ja rahallisesti se olisi muutenkin fiksua. Harvemmin kuitenkaan on, joten ei kiitos. Kaipaan myös älyllistä haastetta, että jotenkin sen pitäisi näkyä siinä kotiäitiyden aikana. Enkä halusi sellaista miestä, jolta joutuisin pyytämään rahaa, vaan silloin rahat tulisi olla yhteisiä ja minä saisin käyttää niitä myös itseeni.
Minä arvostan kotiäitiyttä, mieheni myös. Siksi hän maksaa minulle lastenhoidosta "palkkaa" ja eläkettä eläkerahastoon. Ap, tee itse sama ja ihmettele vasta sitten miksi kotiäitiys ei kelpaa. Toki mun mies kuuluu ylimpään tulodesiiliin. Mutta varmaan tiesitkin että suurin osa miehistä ei tienaa satoja tuhansia.
Samaa mieltä ap:n kanssa. Mutta sitten tuli 1900-luku ja muutti kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Jotakin tapahtui naisille 70-80 luvuilla. Kotirouvan ura poistui muodista. Nyt saamme niittää mitä silloin kylvettiin kun naiset romahtavat työelämän vaatimusten alla. Liian pitkään on tukiverkosto aniosidonnaisineen pitänyt työelämästä tipahtaneet eksyneet naisparat tyytyväisinä ja varovaisesti hiljaisina ettei vaan kukaan keksi tarjota töitä. Nyt kun tukia leikataan, järkkyy naisen tasapaino. Miten paljon seestaeisempää olisi ollut jos nainen olisi kaiken tämän ajan viettänyt kodin hengettärenä puuhakkaasti astahdellen kauniissa kodissa.
Voi jumalan pyssyt ja puukuulat mitä pskaa ihmi en suoltaa!
Vierailija kirjoitti:
Arvostaisin kyllä, mutta harva mies pystyy elättämään ja kun tulee ero niin kaikki menee. Pitäisi olla varmuus, että miehestä saa rahaa riittävästi irti sillä kotiäidin tittelillä voi olla aika vaikea saada töitä.
No tänä päivänä yhtä hyvin kuin maisterin paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii onhan se miehelle edullinen diili. Itse tienaa, kerryttää eläkettä ja vaurastuu ja samalla nainen hoitaa lapset ja kodin. Naiselle ei paljoa siitä käteen jää lapsen lisäksi. Sekään ei kaikille olisi plussa.
Ja tämän lisäksi se yh- äiti on miesten mielestä naisten alinta kuraa, huåran alapuolella, vaikka jättäjä olisi mies.
Höpöhöpö!
Onnellinen kotiäiti on feminismille pahinta myrkkyä, mitä voi olla.
Vähän kuin ateistit muslimeille. Kristittyjä voidaan sietää, koska ne uskoo, mutta ateismi vie jallajallalta koko pohjan pois.
Feminismi, feminismi ja feminismi. Ottaisit sinäkin selvää asioista, kun
Miehet vihaa sitä, että nainen on onnellinen tai päättää jostain asioista itse ja laittaa itsensä ja lapsen miehen edelle. Ei siinä muusta ole kyse. Miehet vain purkaa kiukkuaan kun se heidän palkaton kotiorjansa ja mälliränninsä osoittaakin omaavan ihmisen oikeudet ja lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko naisten halu vaihtaa kotiäidin vapauden suunnitella omia päiviään toisen palveluksessa ollessa noudattamaan käskettyä päiväjärjestystä.
Kotiäiti ei ole vapaa vaan työssä 24/7 eikä todellakaan suunnittele mitään vapaasti vaan kaikki menee lapsen rytmin ehdoilla.
Kuka mies on noin itsetuhoinen että vapaaehtoisesti haluaa lomakkoloisen ja käytännössä lapsen tasolle taantuneen huollettavan joka ei edes itseään elätä vaan toimii kuin lapsi jolle pitää maksaa kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Eihän Suomessa varsinaisesti ole edes ollut kotiäitikulttuuria. Naiset ovat maaseudulla mm. navetoineet iän kaiken.
Mielestäni kotiäitiys ei ole se aika, jolloin saa kotihoidontukea, vaan sen jälkeen jolloin tulona on vain lapsilisä. Kotiäiti hoitaa lapset senkin jälkeen, kun nuorin täyttää kolme.
Tähän tiedän kertoa että 88-vuotias mummini oli kotiäitiyden ja siivoojan lisäksi oikea siivooja vielä korkeakoulussa, kotona tehdyn siivoustyönsä lisäksi. Pappa makasi sohvalla ja kävi kavereidensa kanssa kalassa, :D Suomessa naiset ja äidit ovat kyllä tehneet paljon töitä niin kotona kuin kodin ulkopuolella.
Mummini on suurin ihailemani ihminen ja harmittaa miltä hänen elämänsä on aikoinaan näyttänyt. Naisen rooli Suomessa on olllut hoitaa mies ja lapset. Ja usein vielä käydä palkkatyössä siinä ohessa. Mies on kitannut kaljaa ja valittanut.
Ei kai kukaan täysjärkinen nainen nykypäivänä tuota samaa halua. Siksi siitä ollaan eroon haluttu yhteiskunnallisena kehityksenä.
Monet miehet tosiaan suhtautuvat yksinhuoltajaäiteihin (lainaamassasi kommentissa puhutaan yksinhuoltajaäideistä, ei kotiäideistä) tuolla tavalla. Tämän näkee esim. keskusteluista, joissa puhutaan yksinhuoltajien saamista tuista. Mm. sanotaan, että ei olisi pitänyt erota, ja jos eropäätöksen on tehnyt mies, niin siitäkin moni mieskeskustelija noissa tilanteissa syyttää naista. Etkö ole ikinä huomannut sitä?