Kiinnitättekö huomion siihen että salille ihmiset tekee väärin liikkeitä?
Tai aivan olemattomilla painoilla, jolloin treeni yhtä tyhjän kanssa?
Kommentit (62)
Yleensä keskityn omaan treeniin, enkä juuri kiinnitä huomiota mitä muut tekevät. Mutta tietysti välillä huomaa jonkun tekniikassa parannettavaa ja osa varsinkin vanhemmista naisista tekee todella pienillä painoilla vuodesta toiseen, kun "lihakset voi kasvaa". Mut ei kuulu mulle, jokainen tehköön niin kuin haluaa ja pääasia, että tekee jotain.
Mua ei haittaisi jos joku tulee neuvomaan. Käyn salilla usein yksin ja olisi kiva jos joku vähän katsoisi tekniikkaa sivusta ja antaisi vinkkejä. Käyn myös ohjatussa kuntosalijumpassa, siellä ohjaaja ei juurikaan puutu kenenkään tekniikkaan, vaikka syytä todellakin olisi. Osa tekee liikkeet ihan väärin joko liian raskailla painoilla repien, selkä pyöreänä tai muuten väärin ja ohjaaja vaan katsoo vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nöen usein, että liike tehdään väärin. Kyttääminen on kuitenkin tyhmää. Olen itse kerran alkuaikoina kysynyt kokeneen näköiseltä neuvoa, että näyttääkö hänen silmissään liikesarjani puhtaalta.
Siihen on monta syytä, miksi joku tekee "olemattomilla painoilla", joten sitä on turha ihmetellä, että se olisi aina hyödytöntä. Vamma, tulehdus, rasitusvamma, leikkauksen tai sairauden jälkitila, neurologinen sairaus, lihassairaus, selkävaivat... Mikä vaan, voi olla syynä kevyihin painoihin. Jopa erilainen laite. Mulla selkä kestää jalkaprässin 150kg suoraan eteen työntäen, mutta "selinmakuulla" vain 30kg ja kelkka. Makuuasennossa paine osuu väkisinkin lannerankaan, eikä asennon muutokset auta mitään.
Kuinkahan paljon minullekin tietämättäni naureskeltiin, kun kävin viikottain salilla tekemässä treeniä minipainoilla.
Koska tehtäväni ei ollut kailottaa kaikille, että olin onnettomuuden jälkeen joutunut opettelemaan uudelleen kävelemään, ja viikottaiset saliharjoitukset pienillä painoilla oli osa kuntoutumistani, eikä mitään kesäkuntoon yrittämistä.
Ainoastaan jos näen, että joku voi oikeasti teloa itsensä tekemällä jotain väärin. Muuten huolehdin vai omasta treenistäni.
Joku kehoitti tekemään liikkeet hitaasti. Niinkin kannattaa tehdä. Voi tehdä myös niin että pysäyttää liikkeen aina 5 millin välein niin saa paremmat hyödyt. Pysäyttää liikkeen 3-10 sekunniksi ja jatkaa taas 5milliä jne.
Tällä tavoin saa hitaaksi itsensä ja voimaa todella paljon. Jos nopeutta ja räjähtävyyttä haluaa, niin ei todellakaan kannata pelkästään hitaasti ja staattisesti harjoitella. Nopeus on nimittäin voimaa myös.
Kaikella tavoin kannattaa harjoitella. Etenkin kyykkyjä.
Hyvätasoisen kyykkyharjoittelijan tulisi kyetä tekemään kyykkyhyppyjä yhdellä jalalla ja tanssimaan ripaskaa helposti 10-20kg painolla sylissä. Siinä mitataan onko lihakset, jänteet ja polvet kunnossa ja tekniikka kohdillaan.
Tosi monet harjoittelee vuodesta toiseen samalla tavoin toistaen itseään. Kroppa vaatii kuitenkin monipuolisuutta liikkeisiin.
Sinällään mikään liike ei ole virheellinen tai sellainen että siinä rikkoisi itsensä. Liian suuret painot on sellainen millä rikkoo lopulta itsensä. Se on varmaa. Käytännössä jos toistuvasti tekee samalla tavoin, niin todennäistä on rikkoa tai kuluttaa itsensä.
Salilla missä käyn on lappu seinällä "älä pudota painoja sarjojen välissä vaan laske ne lattialle" hitaasti tms.
Yksi nainen teki nostoja tangolla ja levypainoilla. Antoi systeemin tippua mätkähtää maahan ja sitten hyppeli välissä puisen laatikon päälle. Toisti monta kertaa.
Alkoi ärsyttämään. Olisin mennyt henkilökunnalle sanomaan, mutta ei ollut ketään paikalla .
Kävin salilla Kreikassa lähellä Ateenaa. Siellä oli salineuvoja, joka ensimmäisellä kerralla neuvoi laitteiden käyttöä. Ja häneltä sai kysyä. Neuvoja kierteli ja kommentoi välillä ja ehdotti eri tapoja. Ei kukaan pistänyt pahakseen.
Tykkäsin tuosta. Suomessa pitää erikseen palkata personal trainer.
Kävin Irlannissa salilla, niin heti etuovelta ohjattiin lämmittely huoneeseen ja törkättiin hyppynarut käteen. Ohjaaja opasti hyppimään narua. Hypin narua noin 40 min että kroppa lämpeni hyvin. Sitten hän teetti mulle muutamia venytyksiä 10s korkeintaan oli liikkeet. Lähinnä avaavia liikkeitä ja kropan pyörityksiä.
Normi setti mikä kaikilla salilla kävijöillä pitäisi olla. Naruhyppely toimii hyvin jos ulkona on liukasta tai sataa vettä, niin ei tarvitse hölkkäillä ikävissä oloissa.
Sitten aloitettiin painoharjoittelu. Näissä ei tullut mitään ohjeita, kun tein hyvin ja nyökkäili vain. Sellaista.
Suomalaisilla saleilla olen nähnyt että liikelaajuuksia ei harjoitella ja kropasta tulee kömpelö. Ei tehdä lämmittelyjä ja avata paikkoja. Moni aloittelee kylmiltään ja se näkyy vuosien päästä kävelyssä. Tulee sellainen sairas köppelökävely töps töps.
Kropan pitää liikkua sulavast ikuin kissalla. Älkää perkeleessäkään jättäkö venyttelyjä ja lämmittelyjä tekemättä.
Juoksu ja naruhyppely valmistelee hyvin voimaharjoitteluun. Kokonaisuudessaan yksi treeni pitäisi olla noin parisen tuntia, kun siihen yhdistää ne lämmittelyt ja venyttely. Moni tekee sen puolisen tuntia tai melkein tunnin vain nostelua.
Se ei hyvät herrat kehitä parhain päin.
Enemmän kyllä katon sitä jos ihmiset tekee liian isoilla painoilla huonolla tekniikalla. Pienet painot ei aiheuta vammoja, mutta päin arsea tekeminen isoilla painoilla voi aiheuttaa. En mä sano kuitenkaan mitään, koska eihän egonostajat naista kuuntele.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla saleilla olen nähnyt että liikelaajuuksia ei harjoitella ja kropasta tulee kömpelö. Ei tehdä lämmittelyjä ja avata paikkoja. Moni aloittelee kylmiltään ja se näkyy vuosien päästä kävelyssä. Tulee sellainen sairas köppelökävely töps töps.
Salikävely kertoo että on tehty lämmittelemättä ja venyttelemättä yksipuolista treenia vuosikausia. Ryhti saattaa olla huono ja olemus hyvin tönkkö. Tästä kävelystä voi olla varma että erilaisia vammoja on jo kehossa tai ne on ihan tuloillaan. Erilaiset kulumat ja nivelongelmat on ihan ovella.
Kun treenaa oikein, niin ei kävele kuin limuautomaatti.
"Aivan näin, ja tuo pienet painot valitus alkoi 20 v sitten kun yleisesti alettiin vouhottaa isoista lihaksista, ja tajuttiin että ne saa isoilla painoilla ja lyhyillä toistoilla."
No siis kukin tehköön salilla mitä tahtoo, eikä varsinaisesti "liian pienet" painot ole edes mikään virhe. Jos siis halutaan vain aktivoida lihaksia eikä kasvattaa lihasmassaa tai voimatasoja.
Mutta isot painot ja lyhyet toistot kasvattaa ensisijaisesti voimaa, eikä ole optimaalinen tapa kasvattaa lihasta.
En itse koskaan lähde neuvomaan varsinaisesti sitä, miten joku liite pitää tehdä ja millaisilla painoilla, ellei sitä erikseen kysytä. Mutta muutamia käytännön vinkkejä olen kyllä antanut, esimerkiksi sen suhteen, että ei jalkaprässissä kannata yläasennossa lyödä polvia lukkoon, ainakaan, mikäli haluaa treenata ja kävellä vielä eläkkeelle asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen neuvominen on ärsyttävää ja varpisti mukavampaa neuvojalle kuin neuvonnankohteelle, joka odottaa vain että selostuksesi loppuu. Lopettakaa tällainen spontaani neuvominen, se häiritsee vaikka sanoja olisi oikeassakin. Jokainen terve ihminen osaa mennä yksityistunneille KUN HALUAA, jos tekniikan hiominen kiinnostaa!!
Herkkähipiäisiä on nuoriso nykyään. Ei kestä yhtään sanomista, niin maailma muuttuu mustaksi, kun vähänkin oikaisee asioita.
Se on sitä wokea, kun ei kestetä kuulla totuutta miehen suusta.
Nykyajan ihmiset ei kestä yhtään palautetta. Joku saattaa loukkaantua koko päivän ajaksi, kun rinkutin kelloa polkupyörällä merkiksi että tulen turvallisesti ohi. Vaan ylpeydelle otetaan sekin.
Tämä juuri että jos opettaa parempaa lyöntitekniikkaa ja asentoa lyödä säkkiin, niin itsetunto hajoaa.
Nykyajan ihmiset on sokerista tehtyjä. Oikeesti. Miten ne kestää kehässä minuuttiakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salikävely kertoo että on tehty lämmittelemättä ja venyttelemättä yksipuolista treenia vuosikausia. Ryhti saattaa olla huono ja olemus hyvin tönkkö. Tästä kävelystä voi olla varma että erilaisia vammoja on jo kehossa tai ne on ihan tuloillaan. Erilaiset kulumat ja nivelongelmat on ihan ovella.
mie oon huomannu saman että suomalaiset ei lämmittele oikein ja on tosi kankeita ihan laiskuuttaan. Tntuu että miehet häpeää venyttelyä ja lämmittelyliikkeitä.
No kyllähän sen huomaa, mutta en kyylää tai en ikinä menisi sanomaan mitään kenellekään. Yleensä nuo ovat miehiä, jotka repivät niitä painoja hirveällä apinanraivolla, eivätkä kiinnitä huomiota siihen, että liikkeet tulisi tehtyä oikein. Tai esim mavessa pusketaan se paino ylös ja tiputetaan hirveällä ryminällä mattoon. Siinä jää puolet liikkeestä tekemättä, kun ei laske hallitusti sitä painoa alas.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kerran katselin kauhuissani, kun joku tyttö teki maastavetoa selkä ihan kippurassa. Harkitsin, että menen väliin, ennen kuin käy vahinko, mutta lopulta päätin antaa olla, kun painoa ei kuitenkaan ollut kovin paljon. Mutta esimerkiksi tuo liike on sellainen, jossa voi todellakin satuttaa itsensä, jos tekniikka on väärä.
Selkä voi hajota ihan pienestäkin painosta. Vaikka nostamalla kukkaruukun kierolla selällä.
Itsellä meni selkä kun nostin pelkän levytangon maasta, no painaahan sekin 20-25 kg. En ollut lämmitellyt kunnolla ja treenitaukoakin oli takana.
Ei kannata mielestäni neuvoa, jos ei tiedä toisen treenitarpeita ja -taustoja, eli kannattaa keksittyä vain omaan tekemiseen.
Aikoinaan joskus 1998-99 treenasin melko vakavissani alppihiihtoa. Keskityin kaikkiin treeneihin todella kovasti, ja treenatessa kaikki muu katosi huomiokenttäni ympäriltä. Kerran tein Esport Centerin salilla sellaisessa "sixpack-vatsanytkytys vaakapenkissä" ihan tarkoituksella "väärällä tavalla vatsoja", kuin mitä siihen laitteeseen oli tarkoitettu, koska treenasin koko keskivartaloani siinä penkissä tietyllä tavalla suurella kiertoliikkeellä.
Sitten siihen kesken mun hyvin sujuvan treenin tulee joku tyyppi neuvomaan miten siinä penkissä pitää liike tehdä oikein, ja samalla mun keskittyminen ja treeniin latautuminen katkeaa. Olin niin pöllämystynyt etten tainnut sanoa sille tyypille mitään, vaan saatoin tuijottaa vain ehkä suu auki. Se koko treenikerta meni sitten plörinäksi, koska en enää saanut keskeytyksen takia 110% keskittymistä sekä intensiteettiä takaisin.
Pitäkää huoli siis omista treenistänne, älkääkä sotkeutuko muiden treenaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet pyrkii tekemään mahdollisimman nopeasti liikkeet, vaikka hitaamalla tahdilla saisi paremman hyödyn.
Tämä! Mä teen vaihtelevalla intensiteetillä, ja esim palautukset usein todella hitaasti. Tällöin lihas kehittyy monipuolisesti. Mulle on mm. etureisilaitteessa tultu sanomaan, että se täytyy tehdä nopeasti, kun olen laskenut jalat alas niin hitaasti, kuin pystyn. Tämä nimenomaan rasittaa lihasta, enemmän kuin vauhdilla rempominen.
Kannattaa tehdä myös nopeasti, niin huomaat miten lihas rasittuu nopeammin ja eritavoin.
Ei tosiaan rasita enemmän kuin vauhdilla rempominen. Jos et vedä vauhdilla, niin et voi tietää miten se ottaa hapoille.
Vähän sama kuin sanoisit että kävely sadalla metrillä ottaa enemmän kroppaan kuin täysiä rempominen. :D
Kannattaa tosiaan tehdä kaikilla tavoin, niin lihakseen tulee monipuolinen kudos ja hermotus.
Myös kannattaa tehdä niin että pysäyttelee liikkeen 3-10s ja etenee 5mm. Tällöin yksi kyykky voi kestää useita minuutteja.
Sitten voi vetää niin monta kyykkyhyppyä painon kanssa 3 min ajan räjähtävästi, niin voi tutkia että miten se nopea rempominen ottaa lihaksiin suhteessa lähes staattiseen kyykkyyn jossa edetään 5 milliä ylös tai alas ja pysytään aina enimmillään 10s asennossa kunnes noustaan tai lasketaan.
Onhan se varmaan jonkun salikyylän mielestä ollut koomista, kun olen tehnyt etureisilaitteessa pienimmällä painolla 1 jalka kerrallaan 3x20 toistosarjoja. Se mitä sä kyylänä et näe on eturistisidevamma jonka kuntouttamiseen ilman leikkausta menee monen monta kuukautta. Leikkauksen kanssa sitten vielä pidempi aika. Ja ne mun hyppysarjat on varmaan myös sun mielestä huvittavia. Niiden tarkoitus on saada mm kudokset kestämään tärähtelyä, et vielä joskus jonain päivänä voin esim juosta bussiin ilman että jalka lähtee alta.
Olen animetyyppinen mies joka tekee pienillä painoilla, koska mulla on sellainen kroppa että pelkät voimisteluliikkeet omalla painolla on tehneet vuosikymmenten aikana telinevoimistelijan kropan. Muskelit on vähän liiankin isot, kun tavoitteena oli sellainen 800m juoksijan tai balettitanssijan vartalo.
En kaipaa isoja muskeleita, mutta mun kroppatyypillä ne vain kertyy pelkällä raksatyöllä ja viheralan hommissa. Ranteet on kuin kipparikallella ja olen yrittänyt kuihduttaa niitä juoksemalla maratoonin tyylisiä lenkkejä ja sailla tekemällä pitkiä toistoja pienemmillä painoilla.
Kropan malli on sellainen ahman tyyppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon raavas mies joka kävelee kuin gorilla jonka haarovälistä roikkuu limuautomaatti. Onks sul jotain mua vastaa hä?
Tämä! Mä teen vaihtelevalla intensiteetillä, ja esim palautukset usein todella hitaasti. Tällöin lihas kehittyy monipuolisesti. Mulle on mm. etureisilaitteessa tultu sanomaan, että se täytyy tehdä nopeasti, kun olen laskenut jalat alas niin hitaasti, kuin pystyn. Tämä nimenomaan rasittaa lihasta, enemmän kuin vauhdilla rempominen.