Siis miten ihmiset pärjää talvella vain yhdellä takilla?
Ihmettelen, kun jotkut sanoo että ei heillä ole kuin yksi talvitakki, mitä käyttävät talvisin. Entäs erilaiset säät, lämpötilat ja tilanteet? Ei kai esimerkiksi lumipyryssä, kovalla pakkasella tai lauhalla, tihkusateisella suojasäällä pärjää sillä yhdellä ja samalla takilla? Vai minkälaisia ihmetakkeja nämä on mitkä sopii joka säähän?
Kommentit (105)
Itse harrastan valokuvausta ja sinä tulee oltua ulkona tuntejakin. Siksi on useampia takkejakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on neljä, mutta eivät se sään mukaan ole. Yksi on tosi siisti työtakki, toinen arkitakki, kolmas laskettelu/ulkoilutakki. No, neljäs on sään mukaan, sillä pärjää vaikka etelänavalla.
Jos sataa vettä, niin on plussakeli, ja silloin en käytä talvitakkia.
Ainakin täällä meren rannalla se ei paljoa auta että mittari näyttää pari astetta plussaa jos käy viima mereltä. Itse ainakin tarvin talvitakin silloin.
Täällä Helsingissä minäkin asun, enkä silti kaipaa mitään erikoistakkeja. Ehkä yksi syy on, että kuljen autolla. En kuljeskele ulkona sään armoilla.
Et siis ulkoile talvisin? Mulla on 4 talvitakkia: 2 kevyttä, yksi keskipaksu ja yksi niin lämmin, että sillä pärjää vaikka olisi 30 astetta pakkasta tai enemmän. Ja mähän siis ulkoilen säällä kuin säällä.
Hiihdätte ja luistelette ja laskettelette se pitkä toppatakki päällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on neljä, mutta eivät se sään mukaan ole. Yksi on tosi siisti työtakki, toinen arkitakki, kolmas laskettelu/ulkoilutakki. No, neljäs on sään mukaan, sillä pärjää vaikka etelänavalla.
Jos sataa vettä, niin on plussakeli, ja silloin en käytä talvitakkia.
Ainakin täällä meren rannalla se ei paljoa auta että mittari näyttää pari astetta plussaa jos käy viima mereltä. Itse ainakin tarvin talvitakin silloin.
Täällä Helsingissä minäkin asun, enkä silti kaipaa mitään erikoistakkeja. Ehkä yksi syy on, että kuljen autolla. En kuljeskele ulkona sään armoilla.
Et siis ulkoile talvisin? Mulla on 4 talvitakkia: 2 kevyttä, yksi keskipaksu ja yksi niin lämmin, että sillä pärjää vaikka olisi
Ulkoilen hyvällä säällä. En mene sateella ulos. Ja kuten kerroin, minulla on yksi takki lasketteluun/ulkoiluun.
Itse käytän kahta plus liikuntavaatteet vielä erikseen. Ja jos oikein lauhaa, käytän syystakkia.
En ikinä pärjäisi yhdellä takilla. Pidän villakangastakeista, mutta vaikka miten kerrospukeutuisi niin villakangastakki ei sovi vetiseen nollakeliin eikä sillä välttämättä pärjää hyytävässä pakkasessa. Kovilla pakkasilla on paksummat talvitakit, arkena on perustalvitakit.
Vierailija kirjoitti:
Hiihdän ja luistelen, mutta lasketteluun on eri takki.
Vierailija kirjoitti:
Mä en harrasta mitään noista, mutta kävelyä sitäkin enemmän - ja tykkään talvesta, talvitakkejakin on useampi kappale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus on helposti. Sama talvitakki ollut jo kahdeksan vuotta ja hyvin pelittää. Kyse on siitä mitä sen takin alle laittaa.
Saako kysyä, millainen takki on kyseessä?
Ei saa.
Jos yhdellä takilla meinaa pärjätä se on käytännössä kuori jonka alle sitten laitetaan sään mukaan kerroksia. Mukavampi toki on jos on koville pakkasille lisäksi kunnon parka, mutta pärjäsin varmaan pari vuosikymmentä ilman varsinaista "talvitakkia".
Vierailija kirjoitti:
Kuka helvetti tässä on sanonut hiihtävänsä, laskettelevansa tai luistelevansa?? Minä olen aina vihannut hiihtämistä, luistelu vtuttaa ja laskettelu on kivaa, mutta pärjään elämässäni ilmankin. En edes uskalla mennä jyrkkiin mäkiin.
Tunnen yhden tällaisen joka kehuu että hän kyllä pärjää yhdellä talvitakilla, on kuulemma jo yli 10 vuotta vanha takki. Ilmeisesti ei käy ulkona talvisin, että kyllähän sillä sisällä istuen varmasti pärjääkin eikä takki pääse käytössä kulumaan.
Asun Keski-Suomessa ja mulla on koira. Useita eri takkeja eri talvisäihin. Viime talvi oli niin kovaa pakkasta ja lunta koko ajan, että menin lähes koko talven pitkällä hupullisella untuvatakilla. Nyt en ole vielä kaivanut sitä esiin, menen lyhyellä kevyttoppatakilla ja ohuesti topatulla anorakilla, joka pitää vähän kosteutta.
Musta villakangastakki on lähes pysyvästi varastossa, vain jos on (juhla)mekko talvella niin käytän.
Laskettelussa pelkään lähinnä muita laskettelijoita, jotka syöksyvät takaa päälle ja lennättävät minut jorpakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuljen monesti nahkatennareissa talvetkin. Ainoa huono puoli on liukkaat pohjat. Noin muuten en melkein koskaan tarvitse mitään megatalvivarusteita normielämässäni. Muutaman kerran talvella on tapp0pakkasia, silloin jäätyy varpaista aivoihin asti kaikki, mutta siihen ei auta mikään vaatetus. Mutta nuokin pakkaset ovat onneksi harvassa.
Ei jäädy. Lenkkeilen jopa -30 asteen pakkasessa, toppahousut ja toppatakki, huivi, hattu, villapaita ja villasukat, huppu päähän suojaamaan tuulelta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä he ei paljoa liiku ulkona talvisin.
Itsellä on useampi takki kun ulkoilen paljon työn puolesta oli sitten tammikuussa +2 ja sateista tai -20 ja metri lunta.
Pöyräilen töihin ympäri vuoden, jopa -36 asteen pakkasessa 6 km/suunta ja siltikään minulla ei ole kuin yksi takki. Toki hiihtoon on sitten oma hiihtoasu, mutta muutoin vain yksi takki. Alusvaatteilla säädän tarkenemista, eikä se ole niin vaikeaa kuin moni ajattelee. En edes voisi kuvitella pyöräileväni missään untuvatakissa, sillä sen alla pakahtuisin kuumuuteen.
Chevalierin Coretex takilla hyvin pärjännyt. Alle merinoa ja paksumpaa tarpeen mukaan, et sitten ole kuullut kerrospukeutumisesta.
Iha hyvin oon täällä pohjosessa pärjänny yhellä talvitakilla. Burtonin lumilautailutakki jonka sain alle kakskymppisenä lahjaksi. Sillä pärjää kaikissa keleissä, lämpimällä tuuletusaukot auki ja kovalla pakkasella kiinni.
M45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kuljen monesti nahkatennareissa talvetkin. Ainoa huono puoli on liukkaat pohjat. Noin muuten en melkein koskaan tarvitse mitään megatalvivarusteita normielämässäni. Muutaman kerran talvella on tapp0pakkasia, silloin jäätyy varpaista aivoihin asti kaikki, mutta siihen ei auta mikään vaatetus. Mutta nuokin pakkaset ovat onneksi harvassa.
Ei jäädy. Lenkkeilen jopa -30 asteen pakkasessa, toppahousut ja toppatakki, huivi, hattu, villapaita ja villasukat, huppu päähän suojaamaan tuulelta.
Mistä v*tusta sinä luulet tietäväsi milloin minä jäädyn ja milloin en? 😂 ja wow ihanko -30 astetta pakkasta, minä kun luulin että +30 astetta pakkasta🙄