Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

16-vuotias poika kiusaa minua (äitiä) niin paljon, etten enää jaksa

Vierailija
16.11.2024 |

Poika on kodin ulkopuolella fiksu, aloitti lukion ja koulu sujuu hyvin. 

Kotona on aina ärsyttänyt meitä vanhempia, etenkin minua, äitiään. Jos hänen tarvitsee mennä epämukavuusalueelle joko pyydettyä, tai omasta tahdostaan (tehdä koulutehtäviä, lukea kokeeseen), alkaa minun ärsyttäminen. Pyörii ympärilläni, tökkii, piilottelee tavaroitani, saattaa piirtää seinään, heittää roskiin hedelmäkulhossa olevia hedelmiä, tai heittää niitä lattialle ja sotkua on joka puolella, vie pakastimesta pakasteita vaatekaappiini niin, että sulavat sinne, rikkoo tavaroita, uhkailee fyysisesti minua tekemällä nyrkkeilyä ympärilläni ja potkimisliikkeitä, jotka eivät kuitenkaan osu. 

Tämä käytös on pahinta silloin, kun hänen tulisi tehdä läksyjä, tai lukea kokeisiin. Peruskoulussa jo tilanne meni vuosi vuodelta huonommaksi. 5-6 luokilla oli vielä ok, sen jälkeen koulutuksen tekeminen alkoi vuosi vuodelta aiheuttamaan enemmän tällaista ja nyt tilanne on aivan mahdoton. Poika kiusaa tekee koko hereillä olonsa ajan minulle kiusaa. Isä (mieheni) ei puutu asiaan, vaikka olen pyytänyt. Hänen mielestään minun tulee itse selvittää asiani, jos minulla on ongelmia pojan kanssa. Poika ei uskalla tehdä isälleen tuota, minulle uskaltaa, eikä isä lotkauta korvaansa pojan minuun kohdistuvaan käytökseen. 

Pojan käytös vaikuttaa johtuvan siitä, jos hänen pitää mennä epämukavuusalueelle. Hän ei pysty käsittelemään sitä. Olen ehdottanut juttelua ammattilaiselle, ei suostu lähtemään, eikä tuon kokoista isoa miehen kokoista poikaa sinne voi väkisin fyysisesti raahata. 

Käytöksestä annan pojalle toki seurauksia. Puhelin on ollut häneltä pois useamman viikon, ei saa katsoa telkkaria ja tietokone on otettu pois. Hän ei käy norkoilemassa ostareilla, on aikaa vievä harrastus. Ainoa ja todella suuri ongelma on tämä minun kiusaaminen.

En halua ilkeitä kommentteja tähän keneltäkään. Tekisi mieli vaan kadota pojan elämästä niin, etten kerro lähteväni, eikä hän tiedä minne menen, tai missä olen. 

Kaikesta huolimatta hän on lapseni ja maailmassa minulle tärkeintä ja rakkainta. Puolison, tai ystävän voi jättää pois elämästä, jos tilanne on mahdoton. Oman lapsen kanssa on vaikeampaa, mutta en jaksa tätä tilannetta enää. En tiedä mikä on se viimeinen hetki, kun minulle riittää, milloin lähden tästä, katoan, eikä hän enää pääse kiusaamaan minua. 

Kommentit (396)

Vierailija
261/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt helevetissä enää yllyttäkö tuota trollia. Katsokaa kuinka paljon hän on saanut kommentteja ja varmasti ihan oikeasti hyviäkin neuvoja, jos tuo tarina olisi totta.

Vaan eikun pitää väittää vastaan miksi ei voi tehdä sitä ja tätä.

Pitkäaikaisen stressin takia aivot ei toimi normaalisti. Syy on siltikin vain kiusaajassa 

Vierailija
262/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakkaa se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy. Avaajalla hullu poika ja hullu mies. Ehkä hullu itsekin? 

Vierailija
264/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on sairas. Hae apua.

Vierailija
265/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkeakosken teinimurhaaja oli varmaan samanlainen! 

Vierailija
266/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäätkö, että poika lopettaa koulun, jos puutut tiukemmin? Tekstiäsi lukiessa tuntui siltä. Muista, että terveys, mielenterveys myös on elämässä tärkeintä ja sinulla ja miehelläsi on velvollisuus viedä noin poikkeavasti käyttäytyvä avun pariin.

Vierailija
267/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen näkökulma, että voi myös olla, että olet se ns turvallinen ja luotettava aikuinen. Joku mättää, poika ei voi hyvin, mutta suhun voi sitä purkaa. Voi olla, että hakee väärällä tavalla huomiota. Kuten sanoit, isälleen ei uskalla. Tämä ei tietysti mitään oikeuta, mutta voi auttaa tilanteen ymmärtämisessä.

Oletko yrittänyt ns positiivista huomionantamista pienellä huumorilla? Eli aina kun käyttäytyy ns huonosti mutta tietää kyllä että näin ei saisi tehdä, hymyile, katso silmiin, sano lempeästi että äiti on huomannut sinut. Sen jälkeen tilanteesta riippuen voit halata häntä tiukasti, antaa suukkoja tai hokea että ai että kun on niin äidinkipeä, ei tarvitse enää jatkaa äitisi huomasi sinut, jos haluat halin niin voit vain pyytää ei tarvitse tehdä x jne. Älä tee tätä pilkallisesti, vaikka pientä huumoria voi ottaa mukaan.

Jos lapsi tietää että joku on huonosti käyttäytymistä, mutta tekee sitä silti, on se yleensä jotain huutoa. Yksi asia voi myös olla että puhtaasti ignooraa huonon käytöksen (jos tietää jo että kiellettyä), siis aivan täysin, mutta kommunikoi asiallisesti muuten. Tämä voi myös viedä vallan huonolta käytökseltä, kun reaktiota ei saa.

En ole kasvatusekspertti, mutta olin hankala nuori. Äitini ei oikein omasta väsymyksestään johtuen reagoida asioihini, jos esim. selitin innoissani jostain, ei kuunnellut tai vastasi hyvin lyhyesti. Jos käyttäydyin huonosti, hän reagoi ja todella voimakkaasti. Vähitellen aloin siis haastamaan riitaa yhä enemmän ja enemmän, koska tämä oli ainoa keino jolla sain hänet reagoimaan. Kannattaa siis miettiä, mistä lähtien tätä on päässyt tapahtumaan ja milloin se on pahempaa ja milloin helpompaa.

Lisäksi isäni kohteli äitiä todella huonosti, josta myös sain mallin että on ihan ok äidilleni näin käyttäytyä. Se että miehesi ei puutu pojan käytökseen tai tue sinua edes viimeisenä keinona, kertoo lapselle että hänen käytöksensä on ok. Tämä asetelma pitää muuttaa, eli miehen kanssa yhdessä terapiaan, ei pojan tarvitse sinne tulla.

Vierailija
268/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan omia lapsiani enää 16-vuotiaana painostanut lukemaan kokeisiin. Siinä vaiheessa vastaa jo itse tekemisistään eikä ole enää valmis ottamaan vastaan äidillistä holhousta.

Tulee mieleen, onko joku, esim. isä, käyttänyt lasta seksuaalisesti hyväksi lapsena, ja poika purkaa vihansa sinuun, kun et suojellut.

En oikein usko aloitusta, ei kukaan ihminen suostuisi kestämään tuollaista ja vaikealta tuntuu uskoa, että joku 16-vuotias kiinnittäisi noin paljon huomiota äitiinsä sen sijaan, että menisi kavereittensa kanssa dokaamaan!

Tämä. Jotain vakavaa on tapahtunut ja poika yrittää saada äitiä reagoimaan (tai arvaamaan oikein, mitä on tapahtunut), mutta äiti ei halua tajuta, vaan menee vessaan itkemään. 

Todennäköisesti. Vuorovaikutus ei toimi. 

Vierailija
269/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

0/10000000

.

Vierailija
270/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaa siihen kunnes penska 18v ja sitten ovesta ulos.

Vierailija
271/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

0/10000000

Ihan sama. Tärkeä aihe kommenteista päätellen kuitenkin. 

.

Vierailija
272/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Mä varmaan ottaisin eron ja muuttaisin pois. Jättäisin pojan isälle. 

Niin, ehkäpä tämä pistäisi tossukka-isäänkin vähän vipinää.

Vierailija
273/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂

Vierailija
274/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ainoa järkevä vaihtoehto on muuttaa kotoa, jos yksin alat tekemään jotain lasua, pojan raivo siitä kohdistuu vain sinuun. Lapsen isä nähtävästi pessyt täysin kätensä, ja toimii koko tilanteen mahdollistajana. Katso mitä tapahtuu kun muutat pois. Ja jos mitään ei tapahdu, jäät sille tiellesi. Ei ole sinun tehtäväsi toimia perheen miesten kynnysmattona.

Vierailija
275/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen näkökulma, että voi myös olla, että olet se ns turvallinen ja luotettava aikuinen. Joku mättää, poika ei voi hyvin, mutta suhun voi sitä purkaa. Voi olla, että hakee väärällä tavalla huomiota. Kuten sanoit, isälleen ei uskalla. Tämä ei tietysti mitään oikeuta, mutta voi auttaa tilanteen ymmärtämisessä.

Oletko yrittänyt ns positiivista huomionantamista pienellä huumorilla? Eli aina kun käyttäytyy ns huonosti mutta tietää kyllä että näin ei saisi tehdä, hymyile, katso silmiin, sano lempeästi että äiti on huomannut sinut. Sen jälkeen tilanteesta riippuen voit halata häntä tiukasti, antaa suukkoja tai hokea että ai että kun on niin äidinkipeä, ei tarvitse enää jatkaa äitisi huomasi sinut, jos haluat halin niin voit vain pyytää ei tarvitse tehdä x jne. Älä tee tätä pilkallisesti, vaikka pientä huumoria voi ottaa mukaan.

Jos lapsi tietää että joku on huonosti käyttäytymistä, mutta tekee sitä silti, on se yleensä jotain huutoa. Yksi asia voi myös olla että puhtaasti ignooraa huonon käytöksen (jos tietää jo että kiellettyä), siis aivan täysin, mutta kommunikoi asiallisesti muuten. Tämä voi myös viedä vallan huonolta käytökseltä, kun reaktiota ei saa.

En ole kasvatusekspertti, mutta olin hankala nuori. Äitini ei oikein omasta väsymyksestään johtuen reagoida asioihini, jos esim. selitin innoissani jostain, ei kuunnellut tai vastasi hyvin lyhyesti. Jos käyttäydyin huonosti, hän reagoi ja todella voimakkaasti. Vähitellen aloin siis haastamaan riitaa yhä enemmän ja enemmän, koska tämä oli ainoa keino jolla sain hänet reagoimaan. Kannattaa siis miettiä, mistä lähtien tätä on päässyt tapahtumaan ja milloin se on pahempaa ja milloin helpompaa.

Lisäksi isäni kohteli äitiä todella huonosti, josta myös sain mallin että on ihan ok äidilleni näin käyttäytyä. Se että miehesi ei puutu pojan käytökseen tai tue sinua edes viimeisenä keinona, kertoo lapselle että hänen käytöksensä on ok. Tämä asetelma pitää muuttaa, eli miehen kanssa yhdessä terapiaan, ei pojan tarvitse sinne tulla.

Vierailija
276/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit luopunut lapsesta pienenä. 

Vierailija
277/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakkaa se.

💩

Vierailija
278/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatuksen perusohje Suomessa. 

Vierailija
279/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika on sairas. Hae apua.

Jos ei suostu niin tee lasu kun vielä ehdit. 18-vuotiaan kanssa et voi enää mitään.

Vierailija
280/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olet melkoinen tossu, lapsesi ei ole terve. Tee jotain ratkaisevaa, sano ukollesi että jos hän ei asiaan puutu, lähdet pois, hanki oma asunto.

Voit myös ottaa yhteyttä sosiaaliviranomaiseen tilanteesta.