16-vuotias poika kiusaa minua (äitiä) niin paljon, etten enää jaksa
Poika on kodin ulkopuolella fiksu, aloitti lukion ja koulu sujuu hyvin.
Kotona on aina ärsyttänyt meitä vanhempia, etenkin minua, äitiään. Jos hänen tarvitsee mennä epämukavuusalueelle joko pyydettyä, tai omasta tahdostaan (tehdä koulutehtäviä, lukea kokeeseen), alkaa minun ärsyttäminen. Pyörii ympärilläni, tökkii, piilottelee tavaroitani, saattaa piirtää seinään, heittää roskiin hedelmäkulhossa olevia hedelmiä, tai heittää niitä lattialle ja sotkua on joka puolella, vie pakastimesta pakasteita vaatekaappiini niin, että sulavat sinne, rikkoo tavaroita, uhkailee fyysisesti minua tekemällä nyrkkeilyä ympärilläni ja potkimisliikkeitä, jotka eivät kuitenkaan osu.
Tämä käytös on pahinta silloin, kun hänen tulisi tehdä läksyjä, tai lukea kokeisiin. Peruskoulussa jo tilanne meni vuosi vuodelta huonommaksi. 5-6 luokilla oli vielä ok, sen jälkeen koulutuksen tekeminen alkoi vuosi vuodelta aiheuttamaan enemmän tällaista ja nyt tilanne on aivan mahdoton. Poika kiusaa tekee koko hereillä olonsa ajan minulle kiusaa. Isä (mieheni) ei puutu asiaan, vaikka olen pyytänyt. Hänen mielestään minun tulee itse selvittää asiani, jos minulla on ongelmia pojan kanssa. Poika ei uskalla tehdä isälleen tuota, minulle uskaltaa, eikä isä lotkauta korvaansa pojan minuun kohdistuvaan käytökseen.
Pojan käytös vaikuttaa johtuvan siitä, jos hänen pitää mennä epämukavuusalueelle. Hän ei pysty käsittelemään sitä. Olen ehdottanut juttelua ammattilaiselle, ei suostu lähtemään, eikä tuon kokoista isoa miehen kokoista poikaa sinne voi väkisin fyysisesti raahata.
Käytöksestä annan pojalle toki seurauksia. Puhelin on ollut häneltä pois useamman viikon, ei saa katsoa telkkaria ja tietokone on otettu pois. Hän ei käy norkoilemassa ostareilla, on aikaa vievä harrastus. Ainoa ja todella suuri ongelma on tämä minun kiusaaminen.
En halua ilkeitä kommentteja tähän keneltäkään. Tekisi mieli vaan kadota pojan elämästä niin, etten kerro lähteväni, eikä hän tiedä minne menen, tai missä olen.
Kaikesta huolimatta hän on lapseni ja maailmassa minulle tärkeintä ja rakkainta. Puolison, tai ystävän voi jättää pois elämästä, jos tilanne on mahdoton. Oman lapsen kanssa on vaikeampaa, mutta en jaksa tätä tilannetta enää. En tiedä mikä on se viimeinen hetki, kun minulle riittää, milloin lähden tästä, katoan, eikä hän enää pääse kiusaamaan minua.
Kommentit (396)
Vierailija kirjoitti:
Poika on psykopaatti. Se, että hän käyttäytyy kodin ulkopuolella hyvin ja pärjää koulussa, kertoo sen.
Jos olisi neurokirjolla tai kehitysvammainen, ei pystyisi salaamaan tätä maailmalta.
Psykopaattiko käyttäytyisi kuin kehitysvammainen, en usko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mmmitäääääääähhhhh???!!! 😳
Varaa nyt jo aika jonnekin auttajalle, en oikeasti tiedä mihin, mutta vaikka terveyskeslääkärille. Kai ne sieltä auttaa eteenpäin oikeaan paikkaan. Tuo tilanne teillä on niin epänormaali, että ei tuohon mitkään palstaneuvot auta. Miten olet jo näin monta vuotta antanut tuon jatkua?? Vaikka tuon miten päin kääntäisi, niin lapsellasi on joku pahemman luokan häiriö. Itselläni on saman ikäinen poika, eikä hän ole ikinä kiusannut minua tai isäänsä! Niinku mitä ihmettä?!?
Minkä takia trollaat.
No nyt en ymmärrä yhtään. Mikä tässä mun viestissä on trollausta??
Esim. se että poika kävisi lukiota ilman älylaitetta, koska olisit takavarikoinut ne. Ei ole mahdollista. Savumerkkejä lähettelemälläkö poika palauttaa koulutehtävänsä?
Lisäksi kirjoitustyylistä tunnistaa, että sama tyyppi on trollannut ennenkin oudoilla tarinoilla. Oudot sanajärjestykset ja joidenkin sanojen outo ja vääränlainen käyttö viittaa idän suuntaan. Sitä tosin en tiedä miksi harrastavat myös näitä ei-poliittisia aloituksia, joilla ei varsinaisesti ruokita kahtiajakoa. Ehkä jotain trollaamisen harjoittelua?
Hellittäkää vähän tuosta itä-paranoiasta! Kyllä niitä muitakin trolleja on. Mikään kielellinen viestissä ei viittaa venäjän kieleen, tekstin on voinut tehdä myös jokin suomea huonosti osaava maah anmuuttaja google kääntäjän avulla:
Jos hänen tarvitsee mennä epämukavuusalueelle joko pyydettyä, tai omasta tahdostaan
5-6 luokilla oli vielä ok, sen jälkeen koulutuksen tekeminen alkoi vuosi vuodelta aiheuttamaan enemmän tällaista.
Toki nämä virheet voivat olla huolimattomuusvirheitä suomenkieliselläkin.
Suomen kielen natiiviin taitamiseen viittaa kuvailmaus: eikä isä lotkauta korvaansa pojan minuun kohdistuvaan käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelut eivät auta. Olen yrittänyt, kun on hyvä hetki. Tuntuu, ettei silloinkaan edes kuuntele, ajattelee ihan muita asioita, kun alan puhua hänelle, eikä vastaa jos kysyn, onko jokin hätänä.
Jos ei olisi oppivelvollisuutta, tai muitakaan epämukavuusalueelle johtavia asioita elämässä, hänen kanssaan ei olisi mitään ongelmia.
Puheidensa perusteella hän haluaisi päästä korkeakouluun, haluaisi juosta juoksutestissä tietyn matkan, haluaisi olla kaikkea suurta, mutta kun tulee tilanne tehdä asioiden eteen töitä, tuo käytös alkaa.
Sen mies on hänelle puhunut, että jättää turhat puheet ja haaveet pois, haluamalla ihmisestä ei tule mitään, vaatii työtä ja sitä poika ei näytä olevan valmis tekemään. Kun tekemisen aika on, hän itse tajuaa että tulisi treenata, tai lukea paljon ja kun työ pitäisi aloittaa, alkaa sen sijaan minun kiusaaminen. Purkaa epämukav
Eli adhd, keskittymisvaikeutta ja aloitekyvyttömyyttä. Yhteys koulukuraattoriin tai koulupsykologiin.
Tästä näkee, että naiset sietää miesten sikailuja, henkistä sekä fyysistä väkivaltaa. Ei ole väliä, onko mies oma aviomies tai poikasi, jos nainen alistuu hänelle = tämä jatkuu sitten seuraavalla sukupolvelle.
N33
Patologinen välttely tarve ja autismin kirjon häiriö?
Taitaa olla aika myöhäistä jo muuttaa pojan käytöstä. Ellen hän itse sitä omasta tahdosta halua vilpittömästi.
Täys sekopää kasvamassa. Suljetulle osastolle tuo poika kuuluu.
Tämän takia en hanki koskaan lapsia! En halua kokea samanlaista kohtaloa. N21
Tee pojasta lastensuojeluilmoitus. Se on ihan ok jos ei pärjää. Miehestä eroasin kun ei kerran vaimonsa hyvinvointi kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
sano ukolle että nostat kytkintä, ellei myös hän osallistu lastenkasvatukseen
Noin juuri. Ihme nössö tuo isä, jos vain katsoo päältä tuollaista käytöstä.
Pojalle on haettava apua ja isä hoitakoon sen asian.
Vierailija kirjoitti:
TROLLI. vain yhtä näkökulmaa korostetaan.
Ulilautaveeti onkin hyvä puhumaan mitään näkökulmista:DD Mustappa sitten kun seuraavan kerran ulisette yliksellä naisten puutetta se naistenkin näkökulma, että ne ei vain yksinkertaisesti halua olla missään tekemisissä teidän kanssa:D
Isän mallin mukaan mennään.
Isä hyväksyy ja näin vahvistaa pojan käytöstä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ap on kirjoittanut avauksensa ihan asiallisesti, en pysty uskomaan, että tarina on totta!
Piirtelee seiniin, kulkee perässä matkien tunninkin, vie pakasteita vaatekaappiin....eih, tässä on nyt joku pila-juttu kyseessä.
Miten pojan isä ei muka reagoisi ollenkaan jos seinät ovat täynnä töhryjä ja pakaste-sei märkänee vaatekaapissa ja eikö sitä isääkin häiritsisi, jos poika (ilmeisesti kuvitteellinen) ratkuttaa jotain tunninkin ja huitoo ja hosuu ympäriinsä?
Vai onko se isä lukittautunut ympärivuorokautisesti johonkin autotalliinsa pahkaveistoksia tekemään?
Ääh, melkein jo uskoin.
Seurustelin joskus miehen kanssa jolla ilmeni seiniin piirtelyä lukuunottamatta (julisteilleni oli kyllä piirtänyt viikset, minkä huomasin vasta suhteen ollessa jo ohi) tuollaisia tapoja, kun turhautui ja halusi ärsyttää. Suhde jäi vähemmän yllättävästi lyhyeksi. Mutta tämän pohjalta uskon.
Kukaan normaali lapsi ei kiusaa äitiään tuolla tavalla. Todella surullinen juttu. Kannattaa kysyä apua joltakin virallisemmalta taholta, täältä ei välttämättä saa oikeita vastauksia. Ja joka tapauksessa näkisin että tarvitset apua. Ehkä se menee siihen lastensuojeluilmoitukseen, mutta eihän se mikään rangaistus ole, vaan tukimuoto. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Isän mallin mukaan mennään.
Isä hyväksyy ja näin vahvistaa pojan käytöstä koko ajan.
Isä pelkää tosiasiassa poikaansa. Sitä se vain on. Ajattelee että mieluummin äiti kohteena kuin hän. Koska silloin paljastuisi ettei hänessä ole miestä laittamaan poikaa järjestykseen.
Poika on häiriintynyt, ja jo se, että vanhemmilta tämä todellisuus on jäänyt huomaamatta vuosien ajan on lasun paikka. Saatikka sitten se, että kotona on toinen lapsi, joka varmasti vaurioituu tilanteesta.
Aivan varmasti lasu johtaa toimiin. Sanot, että pelkäät väkivaltaa sinua ja toista lasta kohtaan. Ilmoituksen voi tehdä myös sivullinen.
Miehesi sallii tämän väkivallan ja se on kyllä peruste erolle. Otat kimpsut ja kampsut ja toisen lapsesi ja lähdet! Älä pilaa hänen elämäänsä. On hyvin mahdollista, että tuo sairas käytös on peritty geeneissä tai esimerkin kautta isältä.
Oma teinini on laiskuri ja saamaton, ja olen koko ajan helisemässä sen kanssa, että heittää elämänsä hukkaan. Esimerkki tulee ex-mieheltä. Poika käyttäytyi hetken minua kohtaan törkeästi, koska syytti minua erostamme. Kertoi kaikenlaista tekaistua minusta, koska ajatteli, että sillä pääsee asumaan isänsä luokse kokoaikaisesti. Nämä tuulesta temmatut stoorit johtivat lasuun minusta. Käytiin viranomaisten luona asia selvittämässä, ja mitään seuraamuksia ei tullut. Paitsi se, että uuvuin tilanteesta niin, että olin kuukauden sairaslomalla. Poika asui isällään 6 kk, kunnes routa porsaan kotiin ajoi. Nyt omasta tahdostaan asuu luonani vuoroviikoin ja käytös minua kohtaan on äärimmäisen kunnollista ja kunnioittavaa. Eli tajusi, mihin tuollainen sekoilu voi johtaa. Oli ilmeisesti isänkin luona käyty läpi, että jos kotona ei suju ja koulunkäynti ei maita, niin osoite on nuorisokoti. Yllättäen äidin luona täysihoidossa onkin kivempi vaihtoehto kuin laitos.
Kaikenlaisia äpärälaumoja te paskotte maailmaan. Taitaa olla aika jännittävät geenit isän puolelta?
Perseileviä nuoria on psykiatriset nuoriso-osastot ylitäynnä, myös sijoituskodeista on suuri puute. Eiköhän omilla vanhemmilla on se viimeinen vastuu kuitenkin, lopetetaan kaikenlainen palvelu, annetaan lapselle 20e/v (minimitoimeentulon alaraja) ja sanotaan että hoida tällä menosi. Kotoa saat katon pääsi päälle, mutta ruoan hankit muualta, jos se perseily ei lopu. (työssäkäyvät vanhemmat voivat syödä muualla) ja kun 18v rapsahtaa mittariin, häätö täältä.Olemme tehneet velvollisuutemme. Muuten saatte nauttia perseilijän seurasta seuraavat 30v ja väkivalta todennäköisesti vain pahenee. Ikävä kyllä tämmöisiä on tullut nähtyä.