Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

16-vuotias poika kiusaa minua (äitiä) niin paljon, etten enää jaksa

Vierailija
16.11.2024 |

Poika on kodin ulkopuolella fiksu, aloitti lukion ja koulu sujuu hyvin. 

Kotona on aina ärsyttänyt meitä vanhempia, etenkin minua, äitiään. Jos hänen tarvitsee mennä epämukavuusalueelle joko pyydettyä, tai omasta tahdostaan (tehdä koulutehtäviä, lukea kokeeseen), alkaa minun ärsyttäminen. Pyörii ympärilläni, tökkii, piilottelee tavaroitani, saattaa piirtää seinään, heittää roskiin hedelmäkulhossa olevia hedelmiä, tai heittää niitä lattialle ja sotkua on joka puolella, vie pakastimesta pakasteita vaatekaappiini niin, että sulavat sinne, rikkoo tavaroita, uhkailee fyysisesti minua tekemällä nyrkkeilyä ympärilläni ja potkimisliikkeitä, jotka eivät kuitenkaan osu. 

Tämä käytös on pahinta silloin, kun hänen tulisi tehdä läksyjä, tai lukea kokeisiin. Peruskoulussa jo tilanne meni vuosi vuodelta huonommaksi. 5-6 luokilla oli vielä ok, sen jälkeen koulutuksen tekeminen alkoi vuosi vuodelta aiheuttamaan enemmän tällaista ja nyt tilanne on aivan mahdoton. Poika kiusaa tekee koko hereillä olonsa ajan minulle kiusaa. Isä (mieheni) ei puutu asiaan, vaikka olen pyytänyt. Hänen mielestään minun tulee itse selvittää asiani, jos minulla on ongelmia pojan kanssa. Poika ei uskalla tehdä isälleen tuota, minulle uskaltaa, eikä isä lotkauta korvaansa pojan minuun kohdistuvaan käytökseen. 

Pojan käytös vaikuttaa johtuvan siitä, jos hänen pitää mennä epämukavuusalueelle. Hän ei pysty käsittelemään sitä. Olen ehdottanut juttelua ammattilaiselle, ei suostu lähtemään, eikä tuon kokoista isoa miehen kokoista poikaa sinne voi väkisin fyysisesti raahata. 

Käytöksestä annan pojalle toki seurauksia. Puhelin on ollut häneltä pois useamman viikon, ei saa katsoa telkkaria ja tietokone on otettu pois. Hän ei käy norkoilemassa ostareilla, on aikaa vievä harrastus. Ainoa ja todella suuri ongelma on tämä minun kiusaaminen.

En halua ilkeitä kommentteja tähän keneltäkään. Tekisi mieli vaan kadota pojan elämästä niin, etten kerro lähteväni, eikä hän tiedä minne menen, tai missä olen. 

Kaikesta huolimatta hän on lapseni ja maailmassa minulle tärkeintä ja rakkainta. Puolison, tai ystävän voi jättää pois elämästä, jos tilanne on mahdoton. Oman lapsen kanssa on vaikeampaa, mutta en jaksa tätä tilannetta enää. En tiedä mikä on se viimeinen hetki, kun minulle riittää, milloin lähden tästä, katoan, eikä hän enää pääse kiusaamaan minua. 

Kommentit (396)

Vierailija
241/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tollo provari MOT.

Vierailija
242/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan omia lapsiani enää 16-vuotiaana painostanut lukemaan kokeisiin. Siinä vaiheessa vastaa jo itse tekemisistään eikä ole enää valmis ottamaan vastaan äidillistä holhousta.

Tulee mieleen, onko joku, esim. isä, käyttänyt lasta seksuaalisesti hyväksi lapsena, ja poika purkaa vihansa sinuun, kun et suojellut.

En oikein usko aloitusta, ei kukaan ihminen suostuisi kestämään tuollaista ja vaikealta tuntuu uskoa, että joku 16-vuotias kiinnittäisi noin paljon huomiota äitiinsä sen sijaan, että menisi kavereittensa kanssa dokaamaan!

Tämä. Jotain vakavaa on tapahtunut ja poika yrittää saada äitiä reagoimaan (tai arvaamaan oikein, mitä on tapahtunut), mutta äiti ei halua tajuta, vaan menee vessaan itkemään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ap on ollut tässä viime tunnit kuskaamassa poikaa harrastukseen, seuraamassa pojan peliä ja myymässä mokkapaloja, whatever. Pitää kulisseja yllä kodin ulkopuolella. 

Vierailija
244/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika ei ole normaali.

Mutta ei ole mieskään, joka omassa kodissaan vihellellen katselee väkivaltaista käyttäytymistä.

Vierailija
245/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää uskoko tätä trollia. Lukiolaiselta ei voi ottaa tietokonetta pois, kakki opiskelu on nykyään koneesta riippuvaista. 

Kiinnitin huomiota samaan. Lisäksi kirjoitustyylistä tunnistaa, että sama tyyppi on trollannut ennenkin oudoilla tarinoilla. Oudot sanajärjestykset ja joidenkin sanojen outo ja vääränlainen käyttö viittaa idän suuntaan. Sitä tosin en tiedä miksi harrastavat myös näitä ei-poliittisia aloituksia, joilla ei varsinaisesti ruokita kahtiajakoa. Ehkä jotain trollaamisen harjoittelua?

Minä arvelen myös että trolli. Siitä sen monesti tunnistaa, kun mitkään neuvot ei rupea kelpaamaan. Jankuttaa vain sitä tarinaansa vaikka kommentoisi miten. Ihan kuin ei lukisi ollenkaan kommentteja. 

Eihän ap ole alun jälkeen kirjoittanut kuin yhden jatkokommentin. Ei ole vastannut ehdotuksiin yhtään mitään. 

Vierailija
246/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsen toinen vanhempi kohtelee sinua? Lapset imee helposti aikuisten asenteita ja tunneilmapiiriä. Henkinen väkivalta tarttuu kuten koulukiusaaminen leviää ja muut liittyy kiusaamiseen mukaan. Tuo kuulostaa todella sairaalta. Kotona jokaisen pitää saada olla turvassa ja kunnioitettu omana itsenä.

Lapsi ei kuulosta terveeltä henkisesti mutta jotakin muutakin on. Kodin ilmapiirissä on jotain mätää jos lapsi kohtelee omaa vanhempaa noin. Puolison puuttumaatomuus on henkistä väkivaltaa ja alistamista myös.

Miten nuori suhtautuu muihin auktoriteetteihin kuten opettajiin jne. Kylmä ja arvostamaton suhtautuminen kertoo tunne-elämän kylmyydestä ja jopa psykopatiasta. Kiireesti tutkimuksiin.

Autistihan se on! Psykopaatit on paljon fiksumpia ja määrätietoisempia

Kyllä psykopaattikin voi olla tyhmä kuin saapas

Vierailija
247/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika käyttäytyy huonosti 

-> Sinä rajoitat esim. puhelimen poisotolla

-> Kostaa sulle puhelimen poisoton yhä huonommalla käytöksellä, kun kukaan, jota hän kunnioittaisi (sinua ei selkeästi kunnioita) ei puutu, esim. isä (tai virkavalta, koska ei tehty ilmoitusta)

-> Jos rajoitat lisää, kostaa yhä pahemmin ja kierre jatkuu?

Yllä hyooteesi. Koulukiusaajat käyttäytyy esim. koulumaailmassa näin.

Mäkin suosittelen lasua. Ja jos on riittävän uhkaava tilanne, soita poliisi.

Tuo poismuutto vois tehdä hyvää.

Voisitko saada Nollalinjalta keskusteluapua? https://nollalinja.fi/

Vierailija
248/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisille tiedoksi, että kun saatte poikavauvan niin aloitatte heti kuntosaliharrastuksen ja vapaaottelutreenit. Päärjäätte sitten teinipoikanne kanssa. Lastenvaunuihin hiekkasäkki alatasolle niin tulee voimaa jalkoihin. Leikkikentällä vatsalihasliikkeitä ja etunojapunnerruksia hiekkalaatikonlaitaa vasten 👍 Ei hypi teinari silmille 👊💪

Minulle poika sanoi, että kantaa pihalle, jos kitisen. Jouduin siis treenaamaan henkistä väkivaltaa ja kiristämistä.

Siis minkälaisia hirviöitä täällä jotkut on kasvattaneet? Kamala kuvitellakin, että oma poika sanoisi tuommoista. Ei ikinä.

Vierailija
249/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa asuu samantyyppinen poika. Kiusaa äitiään ihan koko ajan. Esim kerran kun olin heillä kylässä, hän heitti äitinsä tuolille märän teepussin juuri kun äiti oli istumassa. Siitä seurasi hirveä huuto.

Poika tekee koko ajan jotain kiusaa äidilleen. Tämä äiti kertoo pojan myös satuttavan häntä silloin kun kukaan ei ole näkemässä. Kiusaa myös koulussa ja ulkona itseään pienempiä ja heikompia lapsia. Pojalla on diagnosoitu lievä kehitysvamma ja joku muukin diagnoosi.

Poika näyttää nauttivan siitä että onnistuu kiusaamaan ja satuttamaan. Näyttää silloin onnelliselta. 

Näitä taitaa olla enemmänkin, sillä myös oman seinänaapurin 15v poika on juuri tuollainen äitinsä kiusaaja. Olin myös heillä kylässä, poika teki "hauskan pilan" ja veti tuolin äidin alta kun äiti oli istumassa siihen. Äiti pystynyt tämän "hauskan pilan" jälk

Ja tuollaisia apinoita on sitten koulutkin täynnä. 

Vierailija
250/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen aina, miten huonoa käytöstä nykyvanhemmat sietävät lapsiltaan. Itse en katsoisi tuollaista käytöstä edes 3-vuotiaalta. 

Siinäpä se onkin, katsotaan ja katsotaan ja odotetaan, että kyllä se siitä muuttuu kun kasvaa ja järkiintyy. Ei ymmärretä, että siitä tulee vaan tapa, josta on vaikea myöhemmin päästä eroon. Lasten kasvatus on arjessa olemista ja puuttumista huonoon käytökseen ajoissa. 

Toki täytyy miettiä tarvitseeko ammattiapua.

Vierailija
251/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sano ukolle että nostat kytkintä, ellei myös hän osallistu lastenkasvatukseen

lukio ikänen on kasvatettu jo. omaan kämppään nuori aikuinen aikuistuun

Vierailija
252/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika ei uskalla kiukutella isälleen (miehellesi) eikä edes tarvitse kun saa kaiken agressiivisuuden purettua sinun kiusaamiseesi. Olet taloutenne ovimatto. Ihmettelen todella miksi miehesi ei puolusta sinua??!! Onko hän narsistinen. Hän hiljaisesti hyväksyy poikanne aggressiivisen toiminnan kun ei asiaan puutu. Siksi poika ei ole oppinut että äitiä ei kiusata. Ei miehesi voi vaan ulkoistaa tilannetta sinun hoidettavaksi ja hiljaisesti hyväksyä, kannustaa pojan aggressiivista käytöstä.

Joku aikaisemmin jo vastasi että muuta pois ja jätä pojat keskenään. Miehesi ottaa tällöin kerrankin vastuun poikansa toiminnasta. Ei sinun tarvitse erota. Hankit vain asunnon jonne poika ei ole tervetullut, miehesi toki voi olla. Vietät siellä vaikka puolet viikosta 3-4 pvä. Poistut tänne turvasatamaasi kun poika käy aggressiviseksi. Johan luulisin miehesi rupeavat muuttamaan tuota ajatusta ettei sinua tarvitse puolustaa. Sanot alkuun miehelle että hän joko alkaa

Tämän täytyy olla provo 0/5. Ei kukaan antaisi lapsensa käyttäytyä noin ja ei mikään aviomies vain katsoisi tuollaista sivusta ja sanoisi, että hoida hommat.

Vierailija
253/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten lähetetään lapsi sosiaaliämmien kanssa kasvatuslaitokseen. Huostaanotto heti paikalla. 

Vierailija
254/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu kotiin sillä seuraava vaihe on hänellä vankila muuten. Viittaa näihin. 

Vierailija
255/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi on sinua kohtaan väkivaltainen. Perheenä keskustelu miten se saadaan loppumaan. Jos keskustelu ei auta, tutkimuksiin nuorisopsykiatrialle. Tai sitten lastensuojeluilmoitus tai rikosilmoitus. 

Hätätilanteessa soitto häkeen.

Vierailija
256/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänitä salaa puhelimella pojan ilkeä länkytys ja tilanteita. Tee lastensuojeluilmoitus.

Olen ollut lastensuojelulaitoksessa nuorena töissä ja siellä oli tuollaisia tapauksia jotka kävivät surutta jopa oman äitinsä päälle. 

Vierailija
257/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen aina, miten huonoa käytöstä nykyvanhemmat sietävät lapsiltaan. Itse en katsoisi tuollaista käytöstä edes 3-vuotiaalta. 

Se on helppo sanoa, kunnes kohtaa lapsen, joka ei reagoi rajaamiseen kuten olettaisi. Meillä on samantapainen nuori, 14-vuotias, käytös on järkyttävää usein. Kun siihen laittaisi stopin, se menee huonommaksi, niin että rikkoo seiniä, ovia, tavaraa. Mitä teet siinä kohtaa? "en katsoisi tuollaista käytöstä". No mitä teet kun lapsen vastaus "noin ei voi käyttäytyä" keskusteluun on huoneen rikkominen ja yrittää päälle.

Lasu ja sossu ei tähän auta. Lapsi on nimittäin jo lasun asiakas. Aika paljon pahempaa saa ilmeisesti tapahtua, että laitokseen joutuisi.

Esikoinen on meillä aivan toisenlainen. 

Ennen muinoin nämä heitettiin ulos, kadulle, pois kotoa. N

Oman käden oikeus tai poliisi. Niin tämä yhteiskunta toimii. Alat jokaisesta riehumisesta soittamaan poliisin, niin luulisi laitospaikankin löytyvän pian.

Vierailija
258/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päässä jo viiraa pahasti tuollainen käytös ja laitokseen.

Vierailija
259/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet rikolliset, ainakin ennen, oli isättömiä poikia. Jos tässä on isä samassa osoitteessa, on vielä pahempi.

Jos miehen kanssa juttelu eikä poliisin kutsuminen auta, tärkeimmät tavarat laukkuun, pue päälle paljon ja häivy turvakotiin. Vuokraat kämpän ja salaat osoitteen. 

Vierailija
260/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitoin lukiolaisen heti omilleen, kun täytti 18. Ei tultu toimeen ollenkaan ja se perseily riitti mulle. Ja kas, nyt on toinen ääni kellossa. En olisi halunnut näin äärimmäistä keinoa käyttää, mutta muut keinot oli käytetty.