"läskimaksu" tulossa Finnairille
Finnair aloittaa matkustajien punnitukset https://www.hs.fi/talous/art-2000010215791.html
Kommentit (80)
Mahtavaa. Olen tuota odottanutkin. Olen aina ollut hoikka ja sitten joku kaksi kertaa minun painoiseni menee samalla hinnalla ja samalla matkatavaramäärällä. Se on väärin.
Taas kerran joku keksii aloituksen ihan omasta mielikuvituksestaan.
Vapaaehtoisia punnitaan. Lukuja käytetään koneen lentopainojen arvioinnissa ja laskennoissa. Aika tärkeä asia ja ihmiset painaa nykyään enemmän, joten tietoja on hyvä päivittää ihan lentoturvallisuuden vuoksi.
Mistään maksusta ei ole ollut puhetta.
ei ole tulossa läskimaksua, vaan finnair tarkistaa ajoittain matkustajien painoja, jotta voidaan määritellä ja tarkistaa, että polttoainetta tankataan oikea määrä. Että ei liiallisesti, mutta että ei missäään nimessä myöskää liian vähän. se olisikin ikävää, jos loppuu kesken matkan.
Rautalankaa:
Lentokoneen paino lasketaan laskemalla yhteen rahti, polttoaine yms. JA:
Naismatkustajien määrä * naismatkustajan keskiarvopaino
Miesmatkustajien määrä * miesmatkustajan keskiarvopaino
Lapsimatkustajien määrä * lapsimatkustajan keskiarvopaino
Koska mammat tuppaa lihomaan, pitää keskiarvopainot määrittää välillä uudestaan.
Ja tämän vuoksi tänä sukupuolisensitiivisyyden aikakaudellakin matkalipussa lukee silti MR, MS ta CH.
Ja miksi pitää tietää paino? No siten lasketaan esim. se, kuinka pitkä kiitorata tarvitaan, paljonko tarvitaan polttoainetta, millä nopeudella nostetaan nokka ylös jne.
Vierailija kirjoitti:
Mistä keksi lisämaksun tulemisen vapaahetoisen punniteksen myötä?
Ei tärkeintä ole faktat vaan kliksut, näin toimitaan nykyään. Pitää olla raflaava otsikko.
Vierailija kirjoitti:
ei ole tulossa läskimaksua, vaan finnair tarkistaa ajoittain matkustajien painoja, jotta voidaan määritellä ja tarkistaa, että polttoainetta tankataan oikea määrä. Että ei liiallisesti, mutta että ei missäään nimessä myöskää liian vähän. se olisikin ikävää, jos loppuu kesken matkan.
Tankissa pitää aina olla extraa 30min lisälentoa varten, tässä huomioitu jo koneen massa, reitti ja mahdolliset tuuliolosuhteet
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että kun ollaan saatu tarpeeksi dataa ja ymmärretään mitä se tarkoittaa euroina, etteikö sitä tavalla tai toisella siirretä kuluttajan maksettavaksi. Oikeudenmukaista olisi, että se kohdistuisi kulujen aiheuttajiin. Veikkaanpa, että lippujen tilaukseen tulee valittavaksi +80kg täppä josta lisämaksu. Tarkistukset check tai lähtöportti kuten lentolaukuillekin.
En tiedä oliko tämä legendaa vai tosi juttu, mutta muistan ainakin kuulleeni, että kun lentokone oli täynnä lätkänpelaajia, joiden paino oli paljon keskimääräistä suurempi, niin tämä aiheutti vaaratilanteen, koska koneen paino oli laskettu miehen keskiarvopainon mukaan.
Tekisivät ison vaa'an, johon otettaisiin esim. 10 miestä tai naista kerrallaan, niin ei näkyisi kenenkään yksilön paino erikseen.
Ei ihme kun katsoo ihmisten vyötärönmittaa mutta punnitus on vapaa-ehtoinen joten kukaan joka painaa +100 kg EI siihen mene!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että kun ollaan saatu tarpeeksi dataa ja ymmärretään mitä se tarkoittaa euroina, etteikö sitä tavalla tai toisella siirretä kuluttajan maksettavaksi. Oikeudenmukaista olisi, että se kohdistuisi kulujen aiheuttajiin. Veikkaanpa, että lippujen tilaukseen tulee valittavaksi +80kg täppä josta lisämaksu. Tarkistukset check tai lähtöportti kuten lentolaukuillekin.
Ja sitten porukka ei enää lennä Finnairilla paitsi tosi laihat. Ja koska Finskiltä lähtee reilusti tuloja, laiheliinien lippujen hinnat tuplataan jos ei peräti triplata.
Siinä teille faktaa tulevaisuudesta. 😁
Minusta olisi ihan ok, jos maksu tulisi painon mukaan: kevyet ja pienet ihmiset saisivat normaalikokosein istuinpaikan kevennetyllä hinnalla ja isot/lihavat isomman paikan, mutta korotetulla maksulla. Itse mielelläni istuisin vähän isommassakin paikassa, silloin kun lennän.
Mää oon aiemmin jättäny mielipiteitä Finnairille tästä asiasta. Koska onhan se nyt täysin väärin että mulle nillitetään jostain kilosta matkatavaroissa ja joku saa heittämällä viedä maksutta 50 kg per seessään.
Spelar ingen roll då man inte har flugit med Finnair på över tio år.
IHan oikein. Suomessa on niin paljon feministipullukoita, jotka tuovat lentokoneisiin valtaisasti ylimääräistä panoa. Sitä se teettää kun fazerin sininstä ja pullaa mussutetaan ja av-palstalla haukutaan suomalaisia heteromiehiä niin töissä kuin kotisohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Mää oon aiemmin jättäny mielipiteitä Finnairille tästä asiasta. Koska onhan se nyt täysin väärin että mulle nillitetään jostain kilosta matkatavaroissa ja joku saa heittämällä viedä maksutta 50 kg per seessään.
Tietääkseni muitakin lentoyhtiöitä on kuin Finnair. Ehkä alat suosia niitä etkä nillitä täällä.
Vierailija kirjoitti:
IHan oikein. Suomessa on niin paljon feministipullukoita, jotka tuovat lentokoneisiin valtaisasti ylimääräistä panoa. Sitä se teettää kun fazerin sininstä ja pullaa mussutetaan ja av-palstalla haukutaan suomalaisia heteromiehiä niin töissä kuin kotisohvalla.
Panoa?
A Freudian slip, I presume?
Mistä keksi lisämaksun tulemisen vapaahetoisen punniteksen myötä?