16-vuotias poika kiusaa minua (äitiä) niin paljon, etten enää jaksa
Poika on kodin ulkopuolella fiksu, aloitti lukion ja koulu sujuu hyvin.
Kotona on aina ärsyttänyt meitä vanhempia, etenkin minua, äitiään. Jos hänen tarvitsee mennä epämukavuusalueelle joko pyydettyä, tai omasta tahdostaan (tehdä koulutehtäviä, lukea kokeeseen), alkaa minun ärsyttäminen. Pyörii ympärilläni, tökkii, piilottelee tavaroitani, saattaa piirtää seinään, heittää roskiin hedelmäkulhossa olevia hedelmiä, tai heittää niitä lattialle ja sotkua on joka puolella, vie pakastimesta pakasteita vaatekaappiini niin, että sulavat sinne, rikkoo tavaroita, uhkailee fyysisesti minua tekemällä nyrkkeilyä ympärilläni ja potkimisliikkeitä, jotka eivät kuitenkaan osu.
Tämä käytös on pahinta silloin, kun hänen tulisi tehdä läksyjä, tai lukea kokeisiin. Peruskoulussa jo tilanne meni vuosi vuodelta huonommaksi. 5-6 luokilla oli vielä ok, sen jälkeen koulutuksen tekeminen alkoi vuosi vuodelta aiheuttamaan enemmän tällaista ja nyt tilanne on aivan mahdoton. Poika kiusaa tekee koko hereillä olonsa ajan minulle kiusaa. Isä (mieheni) ei puutu asiaan, vaikka olen pyytänyt. Hänen mielestään minun tulee itse selvittää asiani, jos minulla on ongelmia pojan kanssa. Poika ei uskalla tehdä isälleen tuota, minulle uskaltaa, eikä isä lotkauta korvaansa pojan minuun kohdistuvaan käytökseen.
Pojan käytös vaikuttaa johtuvan siitä, jos hänen pitää mennä epämukavuusalueelle. Hän ei pysty käsittelemään sitä. Olen ehdottanut juttelua ammattilaiselle, ei suostu lähtemään, eikä tuon kokoista isoa miehen kokoista poikaa sinne voi väkisin fyysisesti raahata.
Käytöksestä annan pojalle toki seurauksia. Puhelin on ollut häneltä pois useamman viikon, ei saa katsoa telkkaria ja tietokone on otettu pois. Hän ei käy norkoilemassa ostareilla, on aikaa vievä harrastus. Ainoa ja todella suuri ongelma on tämä minun kiusaaminen.
En halua ilkeitä kommentteja tähän keneltäkään. Tekisi mieli vaan kadota pojan elämästä niin, etten kerro lähteväni, eikä hän tiedä minne menen, tai missä olen.
Kaikesta huolimatta hän on lapseni ja maailmassa minulle tärkeintä ja rakkainta. Puolison, tai ystävän voi jättää pois elämästä, jos tilanne on mahdoton. Oman lapsen kanssa on vaikeampaa, mutta en jaksa tätä tilannetta enää. En tiedä mikä on se viimeinen hetki, kun minulle riittää, milloin lähden tästä, katoan, eikä hän enää pääse kiusaamaan minua.
Kommentit (396)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mmmitäääääääähhhhh???!!! 😳
Varaa nyt jo aika jonnekin auttajalle, en oikeasti tiedä mihin, mutta vaikka terveyskeslääkärille. Kai ne sieltä auttaa eteenpäin oikeaan paikkaan. Tuo tilanne teillä on niin epänormaali, että ei tuohon mitkään palstaneuvot auta. Miten olet jo näin monta vuotta antanut tuon jatkua?? Vaikka tuon miten päin kääntäisi, niin lapsellasi on joku pahemman luokan häiriö. Itselläni on saman ikäinen poika, eikä hän ole ikinä kiusannut minua tai isäänsä! Niinku mitä ihmettä?!?
Minkä takia trollaat.
No nyt en ymmärrä yhtään. Mikä tässä mun viestissä on trollausta??
Kuulostaa siltä kuin olisi 6v eikä 16v....
Naapurissa asuu samantyyppinen poika. Kiusaa äitiään ihan koko ajan. Esim kerran kun olin heillä kylässä, hän heitti äitinsä tuolille märän teepussin juuri kun äiti oli istumassa. Siitä seurasi hirveä huuto.
Poika tekee koko ajan jotain kiusaa äidilleen. Tämä äiti kertoo pojan myös satuttavan häntä silloin kun kukaan ei ole näkemässä. Kiusaa myös koulussa ja ulkona itseään pienempiä ja heikompia lapsia. Pojalla on diagnosoitu lievä kehitysvamma ja joku muukin diagnoosi.
Poika näyttää nauttivan siitä että onnistuu kiusaamaan ja satuttamaan. Näyttää silloin onnelliselta.
Tee lasu, tuossa vaiheessa äkkiä laitokseen, koska se voi enää auttaa häntä, hän tarvitsee nyt sääntöjä ja seurauksia, eikä kotona lasta voi rajata samalla tavalla kuin laitoksessa! Tuo lapsi ei tule pärjäämään itsenäisesti elämässä jos ei nyt heti saa paljon apua ongelmiinsa!!!
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa asuu samantyyppinen poika. Kiusaa äitiään ihan koko ajan. Esim kerran kun olin heillä kylässä, hän heitti äitinsä tuolille märän teepussin juuri kun äiti oli istumassa. Siitä seurasi hirveä huuto.
Poika tekee koko ajan jotain kiusaa äidilleen. Tämä äiti kertoo pojan myös satuttavan häntä silloin kun kukaan ei ole näkemässä. Kiusaa myös koulussa ja ulkona itseään pienempiä ja heikompia lapsia. Pojalla on diagnosoitu lievä kehitysvamma ja joku muukin diagnoosi.
Poika näyttää nauttivan siitä että onnistuu kiusaamaan ja satuttamaan. Näyttää silloin onnelliselta.
Sun kannattaa neuvoa äitiä ottaa yhteyttä lääkäriin, näillä lapsilla yleensä tarvitaan joku mielenterveyslääkitys joka vähentää aggressiivisuutta.
Jostain ulkomaiselta keskustelupalstalta kopioitu tänne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää uskoko tätä trollia. Lukiolaiselta ei voi ottaa tietokonetta pois, kakki opiskelu on nykyään koneesta riippuvaista.
Kiinnitin huomiota samaan. Lisäksi kirjoitustyylistä tunnistaa, että sama tyyppi on trollannut ennenkin oudoilla tarinoilla. Oudot sanajärjestykset ja joidenkin sanojen outo ja vääränlainen käyttö viittaa idän suuntaan. Sitä tosin en tiedä miksi harrastavat myös näitä ei-poliittisia aloituksia, joilla ei varsinaisesti ruokita kahtiajakoa. Ehkä jotain trollaamisen harjoittelua?
Minä arvelen myös että trolli. Siitä sen monesti tunnistaa, kun mitkään neuvot ei rupea kelpaamaan. Jankuttaa vain sitä tarinaansa vaikka kommentoisi miten. Ihan kuin ei lukisi ollenkaan kommentteja.
Pa
Ei ole mitään outoa, olen oikessa elämässä nähnyt paljon ihmeellisempiäkin asioita. Teille taas tekisi hyvää astua sieltä oman kuplan ulkopuolelle, ja ehkä käydä auismitesteissä, jotta voidaan selvittää johtuuko tuollainen umpimielisyys siitä
Älkää nyt helevetissä enää yllyttäkö tuota trollia. Katsokaa kuinka paljon hän on saanut kommentteja ja varmasti ihan oikeasti hyviäkin neuvoja, jos tuo tarina olisi totta.
Vaan eikun pitää väittää vastaan miksi ei voi tehdä sitä ja tätä.
Todennäköisesti ap:lla on oikeasti ongelmia lapsensa kanssa. Kukaan ei jaksa kirjoittaa näin paljon jos alitajunnassa ei mieti asiaa. Varmasti liioittelee ja muuttaa tietoja mutta ongelmia on.
Vierailija kirjoitti:
Näitä taitaa olla enemmänkin, sillä myös oman seinänaapurin 15v poika on juuri tuollainen äitinsä kiusaaja. Olin myös heillä kylässä, poika teki "hauskan pilan" ja veti tuolin äidin alta kun äiti oli istumassa siihen. Äiti pystynyt tämän "hauskan pilan" jälkeen kävelemään kunnolla eikä istumaan lainkaan 2 viikkoon. Aivan sadistisia lapsista kasvaa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt helevetissä enää yllyttäkö tuota trollia. Katsokaa kuinka paljon hän on saanut kommentteja ja varmasti ihan oikeasti hyviäkin neuvoja, jos tuo tarina olisi totta.
Vaan eikun pitää väittää vastaan miksi ei voi tehdä sitä ja tätä.
Tai sitten muut täällä esiintyvät ap:na.. Ja mitä sitten vaikka olisikin trolli? Täällähän keskustellaan ideoista ja tarkoitus on herättää mielipiteitä ja keskustelua. Varmasti maailmassa on useitakin ap:n kuvailemia tapauksia
Yksi vaihtoehto miksi tilanteenne on tuo, on että toinen teistä on kirjolla ja toinen nentti ja kommunikoinnissanne on todella iso kuilu, eikä lapsesi koe tulevansa kohdatuksi kuten tarvitsisi. Ikävä kyllä tilanne ei isolla todennäköisyydellä tule paranemaan niin pitkään kun asutte saman katon alla.
Sitä en ala arvailemaan kumpi on kumpi. Itse en lähtisi traumatisoimaan lasta sijoittamalla häntä jonnekin pois kotoaan. Äidin muuttaminen pois ja lapsen jättäminen isänsä kanssa asumaan on luultavammin lapsen tulevaisuuden kannalta se paras ratkaisu. Utopiassa lapsilla ja vanhemmilla on hyvät välit ilman mitään ongelmia. Todellisuudessa joskus pitää jopa hylätä hetkeksi oma lapsensa, jotta tulevaisuudessa lapsella olisi parempi olla. Pitää vain tehdä myös selväksi, että siinä vaiheessa kun lapsi on valmis, hän on tervetullut takaisin äidin elämään.
Ja mitä mieheesi tulee, mitä sinä sellaisen kanssa olet joka ei välitä pätkääkään miten sinua kohdellaan omassa kodissasi?
Vastaan lukematta koko ketjua. Ap, ihan ensiksi pojan isän täytyy muuttaa käytöstään. Puolia ei tarvitse valita mutta hänen täytyy myös tehdä vaikka muutamalla lauseella selväksi että ketään ei pilkata perheessä. Ymmärsin että hän on ainoa lapsi, poika siis?
Tuon ikäisen nuoren aivot kehittyvät vielä eikä hän täysin ymmärrä kuinka paljon sinua loukkaa. Minäkään en halua loukata mutta tunnut "selittävän auki" hänelle liikaa, on epämukavuusaluetta ja muuta. Älä selitä, sanot vain että näin ei tehdä ja piste. Näin ei puhuta ja piste, tai lopeta tuo puhe, piste. Rangaistukset ja rajoitukset eivät toimi.
Joku häntä nyt selvästi rassaa eikä se ole se että olisit huono vanhempi. Jos et jaksa, tee lasu ja toivo hartaasti että siellä on joku täysjärkinen ihminen vastassa, eikä kukkahattutäti. Mutta ei ole sinun paikkasi kuunnella kohtuutonta tekstiä tai sietää kohtuutonta käytöstä nuoreltasi. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Syyttävä sormi kohdistuu isään. Millainen mies sallii lapsensa käyttäytyvän tuolla tavalla äitiään kohtaan? Uskomatonta! Poika kaipaa selkeämpiä rajoja elämäänsä eikä isä niitä näköjään kykene laittamaan. Tuo on isän tehtävä, todellakin.
Ehdottaisin sinulle hermolepoa tuosta tilanteesta, lähde nyt vaikka kuukaudeksi muualle asumaan ja jätä isä ja poika keskenään. Ihan avoimesti ilmoitat lähtösi syyn ja sano että suostut kuukauden päästä keskustelemaan ja katsomaan onko muutosta. Ellei mikään muutu, lähdet pois edelleen. Sinua kohdellaan törkeästi.
Ei kauaa mennyt kun selvisi että syyllinen onkin mies. Kuten aina.
Tuon on kirjoittanut joku jolla on oikeasti ongelmia lapsensa kanssa mutta se ei välttämättä ole sama henkilö, joka on tekstin tänne vauvapalstalle laittanut.
Vierailija kirjoitti:
TROLLI. vain yhtä näkökulmaa korostetaan.
Oletko hassu? Ei tämä ole mikään Ylilauta vaan ap:n eli äidin näkökulmaa tässä tietenkin korostetaan. Tuskin täällä teinipoikia on kertomassa omaa näkökulmaa, vaan pääosin muita äitejä ja ehkä muutama isäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ap lisää vielä.
Tänään taas, kun tämä alkoi heti pojan herättyä, pyysin kuten joka kerta, että lopettaisi. Hän alkoi taas matkimaan minua, tekee myös sitä. Irvailee edessäni, esittää minua vääntelehtien edessäni, toistellen voitko olla kunnolla, lopeta minun kiusaamiseni, voitko olla tämän päivän minua kohtaan kunnolla. Todella julmaa. Menin vessaan itkemään, ettei poika näe. Jos itken hänen nähden, hän kävelee perässäni vaikka tunnin ja esittää itkemistäni.
Lopeta heti pyytäminen ja aneleminen ja ala vaatimaan. Kiusaaminen loppuu nyt! Hae heti ulkopuolista apua ja tukea myös itsellesi. Muuta omaan asuntoon jos tarve. Onko poika saanut kotoa mallin isältään miten naiselle puhutaan ja häntä kohdellaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää uskoko tätä trollia. Lukiolaiselta ei voi ottaa tietokonetta pois, kakki opiskelu on nykyään koneesta riippuvaista.
Kiinnitin huomiota samaan. Lisäksi kirjoitustyylistä tunnistaa, että sama tyyppi on trollannut ennenkin oudoilla tarinoilla. Oudot sanajärjestykset ja joidenkin sanojen outo ja vääränlainen käyttö viittaa idän suuntaan. Sitä tosin en tiedä miksi harrastavat myös näitä ei-poliittisia aloituksia, joilla ei varsinaisesti ruokita kahtiajakoa. Ehkä jotain trollaamisen harjoittelua?
Minä arvelen myös että trolli. Siitä sen monesti tunnistaa, kun mitkään neuvot ei rupea kelpaamaan. Jankuttaa vain sitä tarinaansa vaikka kommentoisi miten. Ihan kuin ei lukisi ollenkaan kommentteja.
Pa
Ei Ap ole moneen tuntiin mitään kommentoinut. Ehkä tulee myöhemmin lukemaan. Minuakin kutsuttiin kerran trolliksi kun en tuntitolkulla jatkanut keskustelua. Useimmilla on muutakin elämää kuin tämä palsta 🤔
Parasta kai kun antaa ap:n olla satuineen, on tuossa niin paljon liian outoja juttuja ollakseen totta.