Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotivara/varautuminen kerrostalossa

Vierailija
13.11.2024 |

Miten muut kerrostaloasujat olette hoitaneet kotivaran ja varautumisen? Olen lukenut tuota toista preppaajat -keskustelua, mutta suurin osa vastaajista asuu omakotitalossa. Siellä varautuminen on helpompaa, kun on enemmän tilaa ja mahdollisesti puulämmitys, huussi yms. 

Eli miten varautua mahdollisiin kriiseihin jos tilat ja resurssit ovat rajalliset? 

Kommentit (170)

Vierailija
121/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurista levisi ötököitä minun asuntoon ja koko kuivaainekaappi meni sisällöltään pilalle. 

tuon takia minulla on kuiva-ainekaapin antimet kannellisissa astioissa. Esim. jauhot on lasipurkissa, siitä näkee samalla kätevästi miten paljon tai vähän jauhoja on jäljellä. Samoin on kaikki pastat purkeissa, hiutaleet, leseet sun muut. Ei ole näkynyt tuholaisia, vaikka olen kuullut, että jollakin niitä asunnossaan on ollut.

Vierailija
122/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Säteilyturvakeskuksen yleisen viranomaisohjeistuksen mukaan Älä ota joditablettia

jos olet aiemmin saanut vakavan allergisen reaktion jodista

jos sairastat tai olet sairastanut jotakin kilpirauhassairautta

kilpirauhassairautta sairastavan henkilön on tarvittaessa keskusteltava oman hoitavan lääkärin kanssa joditabletin ottamisesta.

jos kilpirauhasen vajaatoiminta on lievää ja kilpirauhasen osa toimii, joditabletin voi ottaa viranomaisen ohjeen mukaisesti.

jos kilpirauhanen on poistettu tai toimimaton, sillä joditabletti suojaa toimivaa kilpirauhasta eikä siitä ole näin ollen hyötyä"

https://kilpirauhasliitto.fi/sairaudet/kilpirauhassairaudet/joditablett…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kaksi roskapussia wc-pönttöön. Ulompi varuiksi, sisemmän viet roskiin käytön jälkeen.

Vierailija
124/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis ei minulla ole varautuminen vienyt paljoa tilaa. Ehkä et vaan osaa hyödyntää pientä tilaa? Et osaa pakata yhteen vaatekaapin hyllyväliin tai keittiön kaappiväliin päällekkäin latomusta niin, että ilmaa jää nolla. Mulla on koko paketti ihan kerrostaloasunnossa.

Vierailija
125/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syntyvyys lähtisi kasvuun, kun pareilla ei olisi muuta tekemistä kuin toisensa"

Ai että ehkäisy jostain syystä päätettäisiin lopettaa juuri silloin? Kaivettaisiin kierukan ulos ja lopetettaisiin ehkäisypillereiden syöminen? Miksi kuvittelet, että niin kävisi? Elätkö mielessäsi toisen maailmansodan aikaa, kun ehkäisyä ei ollut olemassakaan?

No tietenkin parit löytäisivät toisensa uudestaan. Ja sitäpaitsi siinä pimeydessä, lämpimästä yhteisestä makuupussista ei vaan muista lähteä kondomia hakemaan. Maailmanloppukin voi tulla vaikka huomenna.

Vierailija
126/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varautuminen? Kyllä mä olen miettinyt jo 20 vuotta ainakin, mitä on aina hyvä olla mukana, jos ovesta lähtee. En ole miettinyt paljonkaan, mitä pitäisi olla kaapissa vaan enemmän olen varautunut siihen, jos tulee lähtö. Pitää olla makuualusta, toppahousut, lämpimiä vaatteita, muistaa missä on tärkeät asiat ja hyvän kokoinen kestävä reppu pitää omistaa sekä kengät, joilla voi juosta jäätiköllä. Mä en usko, että jään kämppään, jos alkaa vaikka pommia tippumaan niskaan, ei saa hanasta vettä tai asunto jäätyy. Mulla on ylimääräisiä pitkiä kalsareita vähintään yhdet aina ja lämpimiä villasukkia. Paksu pipo pitää olla. Jos katsoo tuonne Ukrainaan, monen koti ei ole pystyssä enää. 

Vierailija
127/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Syntyvyys lähtisi kasvuun, kun pareilla ei olisi muuta tekemistä kuin toisensa"

Ai että ehkäisy jostain syystä päätettäisiin lopettaa juuri silloin? Kaivettaisiin kierukan ulos ja lopetettaisiin ehkäisypillereiden syöminen? Miksi kuvittelet, että niin kävisi? Elätkö mielessäsi toisen maailmansodan aikaa, kun ehkäisyä ei ollut olemassakaan?

No tietenkin parit löytäisivät toisensa uudestaan. Ja sitäpaitsi siinä pimeydessä, lämpimästä yhteisestä makuupussista ei vaan muista lähteä kondomia hakemaan. Maailmanloppukin voi tulla vaikka huomenna.

Ja voi olla jonkinlainen totuuspohjakin tässä tarinassa, kun ukkonen katkaisi sähköt kuudeksi tunniksi, eikä illalla ollut mitään muuta tekemistä. Makuupussia ei ollut, eikä lastakaan tullut 

Vierailija
128/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on säilyke -ja kuivamuonaa aina vähintään neljäksi päiväksi. Lisäksi pakastin täynnä. Muutama satanen käteistä. Pari 5 litran tyhjää vesikanisteria. Kunta järjestää vedenjakelun. Radio joka toimii pattereilla sekä verkkovirralla. Iso powerbank aina täyteen ladattuna. Varakännykkä ja prepaid. Retkikeitin, kaksi kaasunaamaria. Nämä on olleet mulla jo vuosia ennen venäjän aloittamaa sotaa.

Pakastinruoka ei kuulu kotivaraan pilaantuu sähköjen katkettua ja saat niistä ruokamyrkytyksen.

Ulkona on tällä hetkellä jääkaappilämpötila, säilyy siellä monta päivää.  Heinäkuussa vähän lyhyemmän aikaa, mutta pakastin pysyy silloinkin päivän pari kylmänä.

Vierailija
129/170 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyy jokaisesta kerrostalosta sen verran tilaa, että voi varata itselleen 3 vuorokauden ruoat (minimin). Löytyy varmasti enemmänkin. Itsellä on kerrostaloyksiössä kotivaraa kahdeksi kuukaudeksi. Ainoa mikä siitä puuttuu on vesi, mutta vesikansteri on kellarissa valmiina. Ei noilla kahden kuukauden kotivaroilla tietenkään mitään seitsemän ruokalajin illallisia tehdä, mutta niillä pärjää. Kotivaran olen koostanut aineksista, joita muutenkin syön. Jotain hedelmiä ja juureksi olen kuivattanut: ne eivät vie paljon tilaa ja säilyvät.

Omakotitalossani sitten on enemmäkin, nytkin koko syksyn sato pakastimessa. ja kellarissa lisää.

yksi tuttuni, joka elää 20 neliöisessä yksiössä, niin hällä on sängyn alla kotivaralaatikko. Elintarvikekäyttöön te

no eipä tuo väittänytkään, että voi kaikki viat korjata. Minäkin osaan korjata nettiyhteyden tiettyyn pisteeseen asti. Senhän pitäisi kuulua jo ihan peruselämisen taitoihin.

Vierailija
130/170 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aikamoinen dementia pitää olla, jos ei muista kondomia lähteä hakemaan

Vierailija
131/170 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut ostaa kampiradion. Se toimii ilman sähköä ja antaa myös varavirtaa. 

Vierailija
132/170 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet sanovat, että täyttävät heti ämpärit täyteen, kun jtn alkaa tapahtua. Mutta entä jos on tapahtunut jo? Vesikriisejä ollut useita viime aikoina eri paikkakunnilla. Vesijohtovesi on silloin käyttökiellossa, jos saastunutta. Tapahtui omalla paikkakunnalla, että pullovesi myytin loppuun joka paikasta. Meni pari päivää, että saatiin varastot täydennettyä kaupoissa. Siitä syystä on kotivara, johon kuuluu myös vesi!

Isossa osassa Suomea on järviä lähellä joka puolella. 

Vierailija
133/170 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ruokaa on nytkin hyvä olla kotivarana, ettei tarvitse tuonne myrskyyn lähteä autoilemaan tienauraajien tukoksi..

Vierailija
134/170 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatellut ostaa kampiradion. Se toimii ilman sähköä ja antaa myös varavirtaa. 

Kannattaa ostaa sellainen malli, johon saa kammella ladattavan akun lisäksi vaihdettavat paristot. Se kampilataus on nimittäin hyvin tehotonta.

Vierailija
135/170 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiskunnan surulliset kulissit, mutta...

Vierailija
136/170 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerrostalo kylmenee, siellä ei kauaa olla. Vesi ei toimi tai sähkö. Alkaa haista koko parakkiasuntola.

No ei se nyt hetkessä kylmene. Silloin on jo vakavampia häiriöitä kuin vaikka myrskyn aiheuttamaa sähkökatkosta.

En kyllä mihinkään ihan vähässä kotoani lähtisi. On ruokaa ja vetta ja lämpimiä vaatteita. Meidän talo lämpiää hakevoimalla, vaikka vissiin siinäkin johonkin siirtoon sähköä tarvitaan.

Vierailija
137/170 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa hyvä puoli on, että siellä on oikea väestönsuoja. Meillä omakotitalossa vain kellari, ja veikkaan ettei se ole yhtä kestävästi rakennettu. Eikä ole suodatettua ilmanvaihtoa tai vahvistettua varauloskäyntiä.

Tuossa edellä tulikin jo pelastussuunnitelma-asiat ja niihin perehtyminen. Kannattaa myös käydä katsomassa missä ja millainen väestönsuoja on.

Vierailija
138/170 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varautuminen? Kyllä mä olen miettinyt jo 20 vuotta ainakin, mitä on aina hyvä olla mukana, jos ovesta lähtee. En ole miettinyt paljonkaan, mitä pitäisi olla kaapissa vaan enemmän olen varautunut siihen, jos tulee lähtö. Pitää olla makuualusta, toppahousut, lämpimiä vaatteita, muistaa missä on tärkeät asiat ja hyvän kokoinen kestävä reppu pitää omistaa sekä kengät, joilla voi juosta jäätiköllä. Mä en usko, että jään kämppään, jos alkaa vaikka pommia tippumaan niskaan, ei saa hanasta vettä tai asunto jäätyy. Mulla on ylimääräisiä pitkiä kalsareita vähintään yhdet aina ja lämpimiä villasukkia. Paksu pipo pitää olla. Jos katsoo tuonne Ukrainaan, monen koti ei ole pystyssä enää. 

On sitä pahempaakin nähty

Vierailija
139/170 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykällä muuten pystyi ennen kuuntelemaan (ja jopa lähettämään) FM (vai oliko AM) radiota. Onkohan tätä kykyä enää?

Ja toimi siis ilman tukiasemaa, ihan sisäisellä antennilla.

Vierailija
140/170 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pienkerrostalossa maaseututaajamassa. Talomme on rakennettu sellaiseen aikaan, jolloin väestönsuojia ei tarvinnut rakentaa kuin isoimpiin taloihin. Kunnassamme on väestönsuojatilaa muutamassa isossa kerrostalossa ja koululla ehkä 600 ihmiselle ja asukkaita on 10 kertaa enemmän. Yhtään yleistä väenstönsuojaa ei ole. Suojautuminen on siis jokaisen omalla vastuulla.