Työnantaja, miksi et palkkaa työtöntä?
Voisitko edes harkita, jos työtön on nähnyt vaivaa kouluttautuessaan pitkälle ja kerännyt mahdollisesti paljon työkokemusta alalta? Lähes aina avoimeen työpaikkaan kuitenkin valitaan henkilö, joka vain vaihtaa työpaikasta toiseen. Jos itse olisin työnantaja, keskittyisin ensimmäisenä niihin hakijoihin joilla on osaaminen ja pätevyys, mutta ei työtä tällä hetkellä. Minusta se olisi erittäin inhimillistä.
Kommentit (133)
Itse kyllä työnantajana toimiessani palkkasin vain töissäolevia ja eläkeläisiä. Ne teki hommat niin kuin oli sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Epäluotettavia ja heiltä puuttuu motivaattori työelämään. Käyvät kuitenkin töissä viikon ja sitten alkaa saikuttelu. Tai sitten vakinaistetaan ja sitten alkaa saikuttelu. Pitkäaikaistyöttömät voivat puolestani painua vaikka Venäjälle.
Nykyinen ansiosidonnainen järjestelmä voi johtaa pahimmillaan pitkäaikaistyöttömyyteen kun ensin lomaillaan kotona ja palaudutaan. Vuoden kohdalla sitten aletaan ihmetellä miksi ei tule mitään tarjouksia tai kutsuta haastatteluun. Pitkäaikaistyötön on riski mitä mone työnantajat eivät halua ottaa. Oikea osaaja alkaa vaikka yrittäjäksi. Pari vuotta työttömänä ollut vähäisellä koulutustaustalla oleva yli 50-vuotias on kyllä hankalassa paikassa. Onhan noita töitä kuten kuljetusala jonka luulisi palkkaavan tällaisiakin.
Kuka niitä töissä lonkkaa vetäviä ja epäluotettavia työpaikanvaihtajia sitten haluaa? Juostaan työpaikasta toiseen sillä periaatteella että missä pääsee vähimmällä parhaimmalla palkalla. Kaikista parhaiten työn tekoon motivoituneet olen palkannut työttömistä. Ei minun firmaan joka työtehtävästä narisevia epäluotettavia työpaikanvaihtajia.
Ei voi olla niin, että kerran työtön on aina työtön ja odottelee parikymmentä vuotta eläkeikää vain siksi, että työtöntä ei voida palkata.
Työttömyys voi olla oppimiskokemus. Työttömältä kannattaa työhaastattelussa kysyä, miksi hän on päätynyt työttömäksi. Työttömän voi palkata, jos vastauksesta käy ilmi, että hän on selvästi oivaltanut heikkoutensa ja keinot niiden korjaamiseen.
Niihin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan, jotka valittelevat työpaikkoja olevan muka liian vähän ja heidän osuneen ihan tuolileikissä siihen työttömän osaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä töissä lonkkaa vetäviä ja epäluotettavia työpaikanvaihtajia sitten haluaa? Juostaan työpaikasta toiseen sillä periaatteella että missä pääsee vähimmällä parhaimmalla palkalla. Kaikista parhaiten työn tekoon motivoituneet olen palkannut työttömistä. Ei minun firmaan joka työtehtävästä narisevia epäluotettavia työpaikanvaihtajia.
Arvostan!👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä työnantajana toimiessani palkkasin vain töissäolevia ja eläkeläisiä. Ne teki hommat niin kuin oli sovittu.
Ja sitten öyhötit vauvapalstalla että työttömien PITÄS MENNÄ TÖIHIN. Että tuet alas niin alkaa työt maistumaan.
Jos ihminen on ollut vuosia työttömänä niin sellaisen uudelleen kouluttaminen on kallista ja hirveä työ saattaa sellainen työkuntoiseksi. Siksi ei kannata palkata työtöntä vaan mieluummin työpaikan vaihtajia, ammattilaisia.
Työttömät eivät mystisesti mene töihin. Valinnan pitää kohdistua heihin. Yksi palkkaus kerrallaan työttömyystilastot voivat kaunistua. Muuta mahdollisuutta ei ole.
Nyt pitäisi rekrybusiness miettiä uudelleen.
Ei viitsi riskeerata hyvää bisnestä uusavuttomilla nuorilla. Jo pelkälteen kiinteät kulut vuokrineen vievät ison osan kakusta työvoimakustannuksista puhumattakaan. On liika riskialtista rekrytoida ihmisiä kun jos se koetaankin pettymykseksi niin ei ole varaa sellaiseen. Täytyy kyetä ennakoimaan tilannetta mihin vastaamme yritystoiminnalla ja millä volyymilla. On paljon edullisempaa turvatua jo tutuiksi tulleisiin jotka ovat jo tietoisia yrityksen kulttuurista kuin uusien perehdyttäminen tehtävään. Kaikki lähtee siitä että yritys tuottaa mahdollisimman suurta voittoa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys voi olla oppimiskokemus. Työttömältä kannattaa työhaastattelussa kysyä, miksi hän on päätynyt työttömäksi. Työttömän voi palkata, jos vastauksesta käy ilmi, että hän on selvästi oivaltanut heikkoutensa ja keinot niiden korjaamiseen.
Niihin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan, jotka valittelevat työpaikkoja olevan muka liian vähän ja heidän osuneen ihan tuolileikissä siihen työttömän osaan.
Ahaa, eli kaikkien niiden, jotka on nyt jäänyt konkurssien ja yt-neuvotteluiden jäljiltä työttömiksi, pitäs keksiä joku omaan itteen liittyvä meriselitys työttömyyteensä sen konkurssin tai tuotannollistaloudellisten syiden sijaan? Ja vielä keinoja korjaamiseen, niin oishan mun toiminnalla sen raksafirman konkan tietty pelastani, voi hitsi..
Moni työpaikkaa vaihtava etsii hädissään uutta työtä, kun sillat on jo ilmiliekeissä. Silloin sopivasti ei voi nykyiseen työpaikkaan soitella.
Sopiva työtön hakija jätetään valitsematta. Ilmankos nykyisin LinkedIn on täynnä koeaikapurkuja. Väkisin piti valita työpaikanvaihtaja.
Koska pitää palkata pätevin hakija, tai ainakin pystyä perustelemaan päätös? Itse oon vakituisessa työsuhteessa, mutta hain korkeammin palkattuun tehtävään samassa työpaikassa. Itse ainakin riitauttaisin asian, jos tehtävään palkattaisiin minun sijaani selkeästi epäpätevämpi. Voivat sitten minun tilalle toki palkata epäpätevämmän, ellei siihenkin ole tarjolla joku kokemuksen ja koulutuksen vuoksi selkeästi pätevämpi, todennäköisesti on. Rekryprosessit täytyy pystyä perustelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En palkkaa köyhiä luuseriloisia.
Mitä jos onkin miljonääri mutta haluaa töihin?
En palkkaa rikkaita luuseriloisia.
Millainen on rikas luuseriloinen?
Poliitikko.
Meillä on palkattu pääsääntöisesti työntekijöiden sukulaisia ja heidän suosittelemia henkilöitä. Esimerkiksi kesätöihin pääsevät aina ensisijaisesti talon oman väen lapset. Näin toimien työpaikalla säilyy hyvä yhteishenki ja työntekijöiden lojaalius on aivan omaa luokkaansa. Esimerkiksi mahdollisiin ylitöihin löytyy aina tekijät. Kun pitää huolta työntekijöistä ja arvostaa heitä, niin se on lopulta hyvin palkitsevaa molemmille osapuolille. Tämä on yksi niistä syistä, miksi random työtöntä ei niin vain palkata.
Odotan aikaa, että porvarihallitus asettaa työttömyys- yms. sosiaalituet vastikkeellisiksi ja valtio maksaa dunarini palka. Se on hyvää bisnestä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on palkattu pääsääntöisesti työntekijöiden sukulaisia ja heidän suosittelemia henkilöitä. Esimerkiksi kesätöihin pääsevät aina ensisijaisesti talon oman väen lapset. Näin toimien työpaikalla säilyy hyvä yhteishenki ja työntekijöiden lojaalius on aivan omaa luokkaansa. Esimerkiksi mahdollisiin ylitöihin löytyy aina tekijät. Kun pitää huolta työntekijöistä ja arvostaa heitä, niin se on lopulta hyvin palkitsevaa molemmille osapuolille. Tämä on yksi niistä syistä, miksi random työtöntä ei niin vain palkata.
Juu, näissä paikoissa on usein niin "hyvä yhteishenki" ettei siellä ulkopuoliset viihtyisikään. Mutta ei siinä mitään pahaa toki ole kun työt hoituu siellä omassa kuplassakin. Mutta jostain ne nykyiset työntekijät on sinne alunperin valittu, miksi uusi ei voisi olla yhtä hyvä.
Niinhän se vihreitä koneita valmistava firma teettää mm koneiden puomeja koulutuskeskuksessa koska hitsaajalle ei tarvitse maksaa palkkaa